PDA

Bekijk Volledige Versie : Overheid vaak oorzaak van schulden bij burgers



Wizdom
15-05-17, 11:51
'Overheid vaak oorzaak van schulden bij burgers'


Gepubliceerd: 15 mei 2017 08:49

Laatste update: 15 mei 2017 09:54

Dat steeds meer mensen in de schuldhulpverlening terechtkomen, is vaak een gevolg van regels van de overheid.

"Het is allemaal zo ingewikkeld geworden dat mensen bijna onbewust in de schulden komen", zegt Marco Florijn, de nieuwe voorzitter van NVVK, maandag in Trouw. NVVK is de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.

"Als je bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag te laat beëindigt, zit je al snel met een hoge schuld. Als de overheid je dan ook nog ziet als een fraudeur, en niet meewerkt aan een oplossing, wordt het steeds zwaarder", aldus Florijn. Hij waarschuwt in de krant voor een onderklasse met schulden.

Samenwerken

In het afgelopen jaar meldden zich bijna negentigduizend mensen bij de schuldhulpverlening met een schuld van gemiddeld ruim 40.000 euro, meldt het NVVK. Dat zijn ongeveer dezelfde cijfers als in 2015.

Slechts een klein deel van de mensen zit in de schulden vanwege grote fouten die ze zelf maken, zegt Florijn. "Bij de meeste mensen met schulden begint het klein, maar ze verliezen daarna langzamerhand het overzicht."

De NVVK-voorzitter pleit ervoor dat de ministeries van Justitie, Financiën en Sociale Zaken gaan samenwerken. Ook moet er meer worden ingezet op preventie en eerdere signalering van de problemen.

Soldim
15-05-17, 12:45
'Overheid vaak oorzaak van schulden bij burgers'


Burgers hebben zelf geen verantwording voor hun problemen meer.

super ick
15-05-17, 17:55
Hunnie.

mark61
16-05-17, 20:57
"Als je bijvoorbeeld de kinderopvangtoeslag te laat beëindigt, zit je al snel met een hoge schuld.

Slap gelul. Als jij geld krijgt waar je geen recht op hebt, moet je dat apart houden en teruggeven. Welke schuld? Ze bedoelen dat onverantwoordelijke idioten gewoon geld uitgeven dat ze niet hebben.

Wat een slappe loelapraat.

Wizdom
17-05-17, 06:27
Slap gelul. Als jij geld krijgt waar je geen recht op hebt, moet je dat apart houden en teruggeven. Welke schuld? Ze bedoelen dat onverantwoordelijke idioten gewoon geld uitgeven dat ze niet hebben.

Wat een slappe loelapraat.

Dat is flauwekul... De belastingregels zijn zo complex geworden dat een gewone burger er helemaal niks meer van snapt... Met al die uitzonderingen en speciale gevallen die bij nader inzien uiteindelijk toch weer onterecht blijken te zijn...

Klein voorbeeldje... Heb jaren met mijn partner belastingformulier ingevuld voor gemeenschappelijke aftrek van belastingen... Jarenlang netjes ingevuld... Bleek de belasting dat gewoon te negeren... Totdat ik een keer een aanslag kreeg van 10.000 EURO... Of ik effe snel wilde betalen? Als donderslag bij heldere hemel...

Heb 1 nacht niet goed geslapen... Heb electronische formulier ingevuld en wat bleek... Ik moest voor afgelopen jaar 2000 EURO terug krijgen en voor de 5 jaren daarvoor ook elk jaar 2000 EURO... Dus in totaal moest ik 10000 EURO terug krijgen... Helaas mag je van de belastingdienst niet meer dan 5 jaar terug claimen want ik had minstens 13 jaar geld terug kunnen claimen... Dus ik was al die jaren genaaid door de belastingdienst... De belastingdienst mag wel 15 jaar terug claimen... De arrogantie van de macht noemen ze dat... Blijkbaar kan dat in een democratie?

super ick
17-05-17, 07:03
Dat is flauwekul... De belastingregels zijn zo complex geworden dat een gewone burger er helemaal niks meer van snapt... Met al die uitzonderingen en speciale gevallen die bij nader inzien uiteindelijk toch weer onterecht blijken te zijn...

De gewone burger kan de regels heel goed snappen en moet verstandig genoeg zijn het anders voor een paar tientjes te laten doen.


Klein voorbeeldje... Heb jaren met mijn partner belastingformulier ingevuld voor gemeenschappelijke aftrek van belastingen... Jarenlang netjes ingevuld... Bleek de belasting dat gewoon te negeren... Totdat ik een keer een aanslag kreeg van 10.000 EURO... Of ik effe snel wilde betalen? Als donderslag bij heldere hemel..

Controle vindt steekproefsgewijs plaats. Het is dus zeer aannemelijk dat je enkele jaren geld terug kunt krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt of omgedraaid als je de verkeerde gegevens invult.


Heb 1 nacht niet goed geslapen... Heb electronische formulier ingevuld en wat bleek... Ik moest voor afgelopen jaar 2000 EURO terug krijgen en voor de 5 jaren daarvoor ook elk jaar 2000 EURO... Dus in totaal moest ik 10000 EURO terug krijgen... Helaas mag je van de belastingdienst niet meer dan 5 jaar terug claimen want ik had minstens 13 jaar geld terug kunnen claimen... Dus ik was al die jaren genaaid door de belastingdienst... De belastingdienst mag wel 15 jaar terug claimen... De arrogantie van de macht noemen ze dat... Blijkbaar kan dat in een democratie?

Je hebt er een behoorlijk rommeltje van gemaakt. Ik zou maar iemand in de arm nemen die er wel verstand van heeft ipv zelf aan te modderen je ziet wat er van komt.
15 jaar terug gaan gebeurt vrijwel alleen als er fraude gepleegd is. Het is geld dat de overheid toekomt. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Geld dat dus ook jouw toekomt.
Hoe komt het toch dat jij de overheid, die miljoenen mensen van een bijstandsuitkering/werkeloosheidsuitkering/arbeidsongeschiktheidsuitkering voorziet maar blijft zien als een vijand?

Wizdom
17-05-17, 09:19
De gewone burger kan de regels heel goed snappen en moet verstandig genoeg zijn het anders voor een paar tientjes te laten doen.



Controle vindt steekproefsgewijs plaats. Het is dus zeer aannemelijk dat je enkele jaren geld terug kunt krijgen waar je eigenlijk geen recht op hebt of omgedraaid als je de verkeerde gegevens invult.



Je hebt er een behoorlijk rommeltje van gemaakt. Ik zou maar iemand in de arm nemen die er wel verstand van heeft ipv zelf aan te modderen je ziet wat er van komt.
15 jaar terug gaan gebeurt vrijwel alleen als er fraude gepleegd is. Het is geld dat de overheid toekomt. Zo zit het nu eenmaal in elkaar. Geld dat dus ook jouw toekomt.
Hoe komt het toch dat jij de overheid, die miljoenen mensen van een bijstandsuitkering/werkeloosheidsuitkering/arbeidsongeschiktheidsuitkering voorziet maar blijft zien als een vijand?

Wat een flauwekul analyse... De belastingdienst maakt regelmatig fouten en als je als trouwe burger je belastingformulier invult en je gaat ervan uit dat de belastingdienst zijn werk correct doet dan kan de overheid je behoorlijk in de problemen brengen... En dat doet de overheid dan ook met regelmaat van de klok...

Je hebt recht op een bepaalde toeslag tot een bepaalde drempel... In het begin van het jaar kun je niet voorspellen wat aan het einde van het jaar nog gaat gebeuren... Aan het einde van het jaar krijg je van je werkgever een onverwachte bonus... Of ivm met overwerk zit je net een paar euro over de drempel... En zie daar... Je kan je bonus + een deel van de toeslag terug betalen...

Of je kinderen worden in de ene keer meegenomen omdat ze in de loop van het jaar ouder dan 18 zijn geworden en gaan mee tellen met het totale gezins inkomen... Allemaal vreemde constructies die mensen voor verassingen te staan brengen...

Het DUO dat 1 jaar schoolgeld berekent omdat de school zijn administratie niet goed bijhoudt en een factuur stuurt voor een heel jaar ipv een afgesproken maand stage.... Allemaal van dat soort zaken waar jij misschien niet tegen aan bent gelopen maar een hoop huishouden in Nederland wel...

En waarom zou een burger op kosten gejaagd moeten worden omdat de overheid de regels zo ingewikkeld heeft gemaakt dat een gewone burger op de overheid en 3den moet vertrouwen.... Is de burger daar ook verantwoordelijk voor? De kosten van complexiteit zouden door de overheid gecompenseerd moeten worden... Ook de kosten die eventueel gemaakt moeten worden om een belasting in te vullen... Slaat gewoon nergens op...

Umarvlie
17-05-17, 09:39
Niemand voelt zich meer verantwoordelijk, alleen maar zeuren over rechten, nooit hoor je iemand over zijn plichten.

super ick
17-05-17, 20:05
Wat een flauwekul analyse... De belastingdienst maakt regelmatig fouten en als je als trouwe burger je belastingformulier invult en je gaat ervan uit dat de belastingdienst zijn werk correct doet dan kan de overheid je behoorlijk in de problemen brengen... En dat doet de overheid dan ook met regelmaat van de klok...

Je hebt recht op een bepaalde toeslag tot een bepaalde drempel... In het begin van het jaar kun je niet voorspellen wat aan het einde van het jaar nog gaat gebeuren... Aan het einde van het jaar krijg je van je werkgever een onverwachte bonus... Of ivm met overwerk zit je net een paar euro over de drempel... En zie daar... Je kan je bonus + een deel van de toeslag terug betalen...

Of je kinderen worden in de ene keer meegenomen omdat ze in de loop van het jaar ouder dan 18 zijn geworden en gaan mee tellen met het totale gezins inkomen... Allemaal vreemde constructies die mensen voor verassingen te staan brengen...

Het DUO dat 1 jaar schoolgeld berekent omdat de school zijn administratie niet goed bijhoudt en een factuur stuurt voor een heel jaar ipv een afgesproken maand stage.... Allemaal van dat soort zaken waar jij misschien niet tegen aan bent gelopen maar een hoop huishouden in Nederland wel...

En waarom zou een burger op kosten gejaagd moeten worden omdat de overheid de regels zo ingewikkeld heeft gemaakt dat een gewone burger op de overheid en 3den moet vertrouwen.... Is de burger daar ook verantwoordelijk voor? De kosten van complexiteit zouden door de overheid gecompenseerd moeten worden... Ook de kosten die eventueel gemaakt moeten worden om een belasting in te vullen... Slaat gewoon nergens op...

Ikke nie weet, ikke zielig.

Wizdom
18-05-17, 06:14
Ikke nie weet, ikke zielig.

Is dat jou manier om te zeggen dat de regels niet deugen?

Ibrah1234
18-05-17, 07:12
Slap gelul. Als jij geld krijgt waar je geen recht op hebt, moet je dat apart houden en teruggeven. Welke schuld? Ze bedoelen dat onverantwoordelijke idioten gewoon geld uitgeven dat ze niet hebben.

Wat een slappe loelapraat.

Wizz heeft een punt. Jij en ik kunnen morgen in een situatie terecht komen die niet meer te overzien is. Iedereen roeptoetert wel dat het hem/haar nooit zal overkomen maar privé en zeker zakelijk gezien kan dat iedereen overkomen.

Het traject om door te kunnen starten duurt veel te lang hier in Nederland. Zeker in het geval van een persoonlijk of zakelijk faillissement. Het is stigmatiserend en blijft je leven lang achtervolgen.

De overheid moet een snelle doorstart mogelijk maken net als in de VS. In de VS tel je als ondernemer niet mee als je niet tenminste een paar keer op je bek bent gegaan.

super ick
18-05-17, 07:52
Is dat jou manier om te zeggen dat de regels niet deugen?

Nee een manier om te zeggen dat mensen in problemen raken omdat ze zich niet op hoogte stellen van de regels. Iedereen weet dat toeslagen veranderen als inkomen veranderd.

Overigens zijn er met de fiscus altijd regelingen te treffen.

Magoed het zou wel weer aan die verrotte overheid liggen.

Wizdom
26-06-17, 21:21
maandag 26 juni 2017, 10:00
Te ingewikkelde regels leiden tot schulden
© ANP
Veel regels zijn voor een groeiende groep Nederlanders te ingewikkeld geworden. Zij lopen een verhoogd risico om in de schulden te raken, blijkt uit een onderzoek van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). De raad roept overheden en organisaties op om de regels eenvoudiger te maken.

,,Mensen met inkomensondersteuning hebben gemiddeld te maken met dertien verschillende regelingen. Veel mensen raken verstrikt in dit web van regelingen die bovendien allemaal een andere kant op wijzen'', zegt Pauline Meurs, voorzitter van de RVS. Een oplossing voor de korte termijn is het direct overmaken van toeslagen naar de organisaties waar de toeslag voor bedoeld is.

Sneller hulp
Ook moeten mensen eenvoudiger en sneller toegang krijgen tot hulp, stelt de raad. De verantwoordelijkheid van overheid, bedrijven en organisaties om te voorkomen dat mensen schulden krijgen, moet worden versterkt. Dan kan volgens de raad met begrijpelijke communicatie en alertheid op laaggeletterdheid of aan het tijdig bieden van hulp of een regeling bij een achterstand in betaling.

super ick
27-06-17, 08:41
maandag 26 juni 2017, 10:00
Te ingewikkelde regels leiden tot schulden
© ANP
Veel regels zijn voor een groeiende groep Nederlanders te ingewikkeld geworden. Zij lopen een verhoogd risico om in de schulden te raken, blijkt uit een onderzoek van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). De raad roept overheden en organisaties op om de regels eenvoudiger te maken.

,,Mensen met inkomensondersteuning hebben gemiddeld te maken met dertien verschillende regelingen. Veel mensen raken verstrikt in dit web van regelingen die bovendien allemaal een andere kant op wijzen'', zegt Pauline Meurs, voorzitter van de RVS. Een oplossing voor de korte termijn is het direct overmaken van toeslagen naar de organisaties waar de toeslag voor bedoeld is.

Sneller hulp
Ook moeten mensen eenvoudiger en sneller toegang krijgen tot hulp, stelt de raad. De verantwoordelijkheid van overheid, bedrijven en organisaties om te voorkomen dat mensen schulden krijgen, moet worden versterkt. Dan kan volgens de raad met begrijpelijke communicatie en alertheid op laaggeletterdheid of aan het tijdig bieden van hulp of een regeling bij een achterstand in betaling.

Aan de ene kant moet de overheid zich er nog meer mee gaan bemoeien. Kan je daar weer een negatief topic over openen: de bemoeizucht van de overheid.

Men zou kunnen denken aan een simpel schema voor laaggeletterden met simpele vragen die leiden tot een overzicht waärop men recht heeft.
Daarnaast Ou men in januari al een overzicht kunnen verstrekken wat het jaarinkomen wordt als er geen veranderingen optreden omdat je dat gegeven vaak nodig hebt om een grens te bepalen.
Aan de andere kant is het niet te voorkomen. We leven met veel mensen dicht op elkaar. Die toeslagen zijn bedoelt om individuele gevallen financieel te ondersteunen.

Gemeenten zouden een toeslagenloket kunnen openen. Wellicht dat dat helpt.

mark61
28-06-17, 19:01
Wizz heeft een punt. Jij en ik kunnen morgen in een situatie terecht komen die niet meer te overzien is.

Welnee. Iedereen kan voorzien dat hij in een bepaalde situatie terechtkomt. Namelijk als je meer uitgeeft dan je binnenkrijgt. Dat is alles.

Ik kan dat helemaal niet. Als ik morgen mijn baan kwijt ben heb ik a) nog wat spaargeld en b) naar alle waarschijnlijkheid recht op WW. Verder is er niks. Behalve dan natuurlijk als ik de hele tijd zooi koop waar ik geen geld voor heb.

Jij bedoelt dat frauderende en belastingontduikende ondernemers gauw weer aan de slag moeten kunnen na hun misdrijven. Jij bent toch van de ultrarechtse? Van de Ayn Rand, dat stuk vreten dat arme mensen wilde laten sterven, eigen schuld dikke bult.

Tot ze zelf geen geld meer had en van een uitkering leefde, dan.

Ibrah1234
28-06-17, 21:37
Jij bedoelt dat frauderende en belastingontduikende ondernemers gauw weer aan de slag moeten kunnen na hun misdrijven. Jij bent toch van de ultrarechtse? Van de Ayn Rand, dat stuk vreten dat arme mensen wilde laten sterven, eigen schuld dikke bult.

Het zal je verbazen maar ik ben wel voor een solidaire samenleving. Zelfs ooit nog eens als vrijwilliger in een grijs verleden kleding opgehaald in een busje voor het Leger des Heils. Ik heb daar met eigen ogen in de opvang de meest schrijnende gevallen gezien.

Derhalve doneer ik nog steeds aan het Leger des Heils. Ongeacht de religieuze achtergrond vind ik dat een fantastische organisatie.

Verder blijf ik van mening dat door extreme omstandigheden en met een beetje pech in het leven we allemaal in een dergelijke situatie kunnen belanden. Ik geloof in tweede kansen ongeacht de toedracht en niet in de snoeiharde 'eigen schuld dikke bult' opstelling.

super ick
29-06-17, 10:55
Het zal je verbazen maar ik ben wel voor een solidaire samenleving. Zelfs ooit nog eens als vrijwilliger in een grijs verleden kleding opgehaald in een busje voor het Leger des Heils. Ik heb daar met eigen ogen in de opvang de meest schrijnende gevallen gezien.

Derhalve doneer ik nog steeds aan het Leger des Heils. Ongeacht de religieuze achtergrond vind ik dat een fantastische organisatie.

Verder blijf ik van mening dat door extreme omstandigheden en met een beetje pech in het leven we allemaal in een dergelijke situatie kunnen belanden. Ik geloof in tweede kansen ongeacht de toedracht en niet in de snoeiharde 'eigen schuld dikke bult' opstelling.

Echtscheiding en een koophuis dat onder water staat en je bent in de aap gelogeerd.