PDA

Bekijk Volledige Versie : Een op vier kinderen wereldwijd beleeft geen jeugd



Olive Yao
01-06-17, 09:17
.
Een op vier kinderen wereldwijd beleeft geen jeugd

ANP / NU.nl donderdag 1 juni 2017 (http://www.nu.nl/buitenland/4736712/een-vier-kinderen-wereldwijd-beleeft-geen-jeugd.html)


Een op de vier kinderen wereldwijd heeft geen jeugd door kinderarbeid, kindhuwelijken, moord, mishandeling, misbruik, een slechte gezondheid of een gebrek aan onderwijs. Dat blijkt het nieuwe rapport Gestolen Kindertijd van Save the Children.

Nederland staat op de vierde plek in de wereldwijde index (https://www.savethechildren.nl/sci-nl/files/93/936c35bf-ec68-4022-8004-3d6d7290a5d4.pdf) van landen waar de jeugd het minst onder druk staat.

"In 2015 beloofde de wereld dat in 2030 alle kinderen onderwijs volgen, beschermd zijn en gezondheidszorg krijgen, waar ze ook wonen. Dat is een ambitieus maar haalbaar doel, als regeringen echt gaan investeren in kinderen. Zodat zij de jeugd krijgen die ze verdienen”, zegt Pim Kraan van Save the Children.

De kindertijd wordt het meest bedreigd in West- en Centraal-Afrika. Niger staat onderaan, met vlak daarboven Angola, Mali, de Centraal-Afrikaanse Republiek en Somalië. De landen waar de kindertijd het minst onder druk staat, zijn Noorwegen, Slovenië, Finland, Nederland en Zweden.

Voor het eerst heeft Save the Children het aantal moorden op kinderen geanalyseerd; wereldwijd worden dagelijks meer dan tweehonderd jongens en meisjes vermoord. Latijns-Amerikaanse landen, waaronder Honduras, Venezuela en El Salvador, hebben de hoogste kindermoordcijfers.

Karin.N
01-06-17, 18:18
Ik kan helaas al met zekerheid zeggen dat er na 2030 nog steeds kinderarbeid zal bestaan. Het probleem wordt niet voortvarend aangepakt plus de consumenten die hardnekkig die producten blijven kopen. Want tis goedkoop en zo kun je elke 2 maanden in de nieuwste mode lopen, de nieuwste gadgets kopen etc.

Tis hetzelfde met vlees uit de bio industrie, bijna iedereen vindt het akelig en bijna iedereen koopt het toch gewoon.
We kunnen wel met zn allen gaan zitten wachten totdat de producenten het licht zien, of wachten op de politiek, maar dan kunnen we nog heel lang wachten! En of de consument ooit het licht ziet, denk ik ook niet, gaat toch voorl om de prijs en ja, die is cheap met dank aan de kinderarbeid!

knuppeltje
02-06-17, 09:34
Ik kan helaas al met zekerheid zeggen dat er na 2030 nog steeds kinderarbeid zal bestaan. Het probleem wordt niet voortvarend aangepakt plus de consumenten die hardnekkig die producten blijven kopen. Want tis goedkoop en zo kun je elke 2 maanden in de nieuwste mode lopen, de nieuwste gadgets kopen etc.

Tis hetzelfde met vlees uit de bio industrie, bijna iedereen vindt het akelig en bijna iedereen koopt het toch gewoon.
We kunnen wel met zn allen gaan zitten wachten totdat de producenten het licht zien, of wachten op de politiek, maar dan kunnen we nog heel lang wachten! En of de consument ooit het licht ziet, denk ik ook niet, gaat toch voorl om de prijs en ja, die is cheap met dank aan de kinderarbeid!

Dame, u gaat me toch zeker niet vertellen dat wij niet meer dan gewoon moderne slavenhouders zijn? :schok:

Karin.N
02-06-17, 21:25
Dame, u gaat me toch zeker niet vertellen dat wij niet meer dan gewoon moderne slavenhouders zijn? :schok:

Daar komt het eigenlijk wel op neer, dus vanaf nu gat u niet alleen duurzaam en ecologisch en diervriendelijk inkopen, maar let u ook op de omstandigheden waarin een product is gemaakt :engel:

Tis gewoon in en intriest dat we met z'n allen de kinderarbeid en barbaarse omstandigheden waaronder producten worden gemaakt gewoon steunen doordat we de betreffende producten blijven kopen!

knuppeltje
03-06-17, 08:38
Daar komt het eigenlijk wel op neer, dus vanaf nu gat u niet alleen duurzaam en ecologisch en diervriendelijk inkopen, maar let u ook op de omstandigheden waarin een product is gemaakt :engel:

Tis gewoon in en intriest dat we met z'n allen de kinderarbeid en barbaarse omstandigheden waaronder producten worden gemaakt gewoon steunen doordat we de betreffende producten blijven kopen!

Ik vreesde het al. :stout:

Maar het inderdaad waar. Het is vaak niet meer dan dan uiterst ongezonde slavenarbeid. Daarbij hebben veel van die producten, zoals smartphones bijvoorbeeld, maar een belachelijk korte levensduur. Maar gemiddeld 2 jaar. En je moet eens zien hoe wij onze consumentenelektronica met hele scheepsladingen tegelijk exporteren naar armere landen en hoe wij die daar laten recyclen met alle gezondheidsrisico's en milieuverontreiniging daar als gevolg. Ik weet niet of daarover ook iets in het klimaatverdrag van Parijs staat, maar zoals het nu gebeurt is in het ieder geval een gotspe.


https://www.youtube.com/watch?v=Of2-mz96tUQ


https://www.youtube.com/watch?v=dd_ZttK3PuM

Ibrah1234
03-06-17, 09:04
Ik kan helaas al met zekerheid zeggen dat er na 2030 nog steeds kinderarbeid zal bestaan.

Veel kinderen hebben is in die landen de pensioenvoorziening.

Eke
03-06-17, 09:49
Tis gewoon in en intriest dat we met z'n allen de kinderarbeid en barbaarse omstandigheden waaronder producten worden gemaakt gewoon steunen doordat we de betreffende producten blijven kopen!

Voordat ik inga op jouw uitspraak, Karin :

hoe hebben wij dat in Nederland opgelost, die kinderarbeid. Want wij kunnen er van meepraten...
Nog maar enkele generaties geleden en verder terug was er in Nederland ook diepe armoede in een deel van Nederland. De kinderen MOESTEN gewoon meehelpen..Uit pure nood van het gezin.

In de tweede helft van de 19e. eeuw kwam er het bekende " kinderwetje van Van Houten ", maar dat bleek niet voldoende om een eind te maken aan die situatie. Pas bij de leerplichtwet (alle kinderen verplicht naar school) ging kinderarbeid verdwijnen.

Toen kon ook het werk wat nu bleef liggen door duurdere volwassenen werknemers overgenomen worden. Werkgevers hadden geen keus meer.


Terugkomend bij jouw uitspraak : het is weliswaar zinnig om geen kinderarbeid-spullen te kopen,

maar er zal ook vanuit het land zelf actie ondernomen moeten worden om ouders in staat te stellen voldoende te kunnen verdienen als het inkomen van de kinderen wegvalt. En soms kan dat niet, dus dan moet de gemeenschap oplossingen zoeken.

Dus een zaak van en het een en het ander. As usual :)

knuppeltje
03-06-17, 10:19
Voordat ik inga op jouw uitspraak, Karin :

hoe hebben wij dat in Nederland opgelost, die kinderarbeid. Want wij kunnen er van meepraten.

Dat is heel duidelijk. Wij hebben die kinderarbeid gewoon uitbesteed aan China, India en nog een paar andere landen.

Wij wassen onze handen sindsdien in onschuld.

mark61
03-06-17, 13:13
Veel kinderen hebben is in die landen de pensioenvoorziening.

Dat is die eeuwige, onuitroeibare nonsense-kreet.

Traditioneel hebben mensen in de wereld helemaal geen pensioenleeftijd. Je werkt tot je doodgaat. Zeker in Afrika.

Het concept van een periode in je leven dat je niks meer hoeft te doen en mag 'uitrusten' terwijl anderen voor je zorgen, komt uit Europa, waar mensen (tegenwoordig) überhaupt oud worden.

Kinderen worden 'vanzelf' geboren, dat is geen bewuste keuze 'met het oog op het pensioen'. Die kinderen moeten allemaal gevoed en gekleed worden, en tegenwoordig als het even kan naar school.

Dat kost allemaal vreselijk veel geld, en leidt tot gigantische overbevolking, en vernietiging van de leefomgeving en het hele land. Plus gewelddadige conflicten over het gebruik van schaarse bronnen. En tot gigantische werkloosheid, omdat er voor al die mensen geen werk is, geen land om te bewerken, geen vee om te hoeden.

Steeds meer Afrikanen worden zich daarvan bewust, maar de heersende moraal eist nog steeds veel kinderen, en er is geen (betaalbare) geboortebeperking beschikbaar.

mark61
03-06-17, 13:18
Tis gewoon in en intriest dat we met z'n allen de kinderarbeid en barbaarse omstandigheden waaronder producten worden gemaakt gewoon steunen doordat we de betreffende producten blijven kopen!

Tegelijkertijd bestaat kinderarbeid omdat de ouders niet in staat zijn voldoende inkomen voor het gezin te verwerven.

Tis nie zo simpel.

Natuurlijk vind ik dat mensen die werken in de produktie van consumptiegoederen voor het westen een 'living wage' moeten krijgen, maar zoals je zegt willen consumenten hier dat extra dubbeltje niet betalen.

Vervolgens, ook al krijgen de mensen daar dan een fatsoenlijk salaris, dan krijg je de loon-prijsspiraal; de locale prijzen gaan omhoog omdat er meer geld in omloop is.

Tis net of je nooit kan winnen.

Eke
03-06-17, 13:20
Dat is heel duidelijk. Wij hebben die kinderarbeid gewoon uitbesteed aan China, India en nog een paar andere landen.

Wij wassen onze handen sindsdien in onschuld.

Bedoel je dat wij "China ,India en nog een paar andere landen" na het invoeren van de leerplichtwet in Nederland in bittere armoede hebben gestort ? Want bittere armoede doet ouders ertoe overgaan hun jonge kinderen buitenshuis geld/eten te laten genereren.

Of................watskebeurt ?

mark61
03-06-17, 14:18
Dat is heel duidelijk. Wij hebben die kinderarbeid gewoon uitbesteed aan China, India en nog een paar andere landen.

Wij wassen onze handen sindsdien in onschuld.

Das een beetje kort door de bocht. Tussen het afschaffen van kinderarbeid in NL / Europa en de opkomst van Aziatische industrie zit een slordige halve eeuw. Of eigenlijk 70 jaar, op zijn minst.

knuppeltje
03-06-17, 15:06
Bedoel je dat wij "China ,India en nog een paar andere landen" na het invoeren van de leerplichtwet in Nederland in bittere armoede hebben gestort ? Want bittere armoede doet ouders ertoe overgaan hun jonge kinderen buitenshuis geld/eten te laten genereren.

Of................watskebeurt ?

Nee dat zeg ik helemaal niet. En zonder al die productie waren die landen nog slechter af. Maar dan nog valt niet goed te praten dat wij wegkijken voor de de manier waarop dat er naartoe gaat.

knuppeltje
03-06-17, 15:07
Das een beetje kort door de bocht. Tussen het afschaffen van kinderarbeid in NL / Europa en de opkomst van Aziatische industrie zit een slordige halve eeuw. Of eigenlijk 70 jaar, op zijn minst.

Weet ik broeder. Maar ik werd er even gallisch van. Vandaar.

Eke
03-06-17, 16:13
Nee dat zeg ik helemaal niet. En zonder al die productie waren die landen nog slechter af. Maar dan nog valt niet goed te praten dat wij wegkijken voor de de manier waarop dat er naartoe gaat.

Graag quote. Waar wordt er iets goed gepraat,* Knuppeltje ?


*toegevoegd : in dit topic.

super ick
03-06-17, 19:18
Dat is die eeuwige, onuitroeibare nonsense-kreet.

Traditioneel hebben mensen in de wereld helemaal geen pensioenleeftijd. Je werkt tot je doodgaat. Zeker in Afrika.

Het concept van een periode in je leven dat je niks meer hoeft te doen en mag 'uitrusten' terwijl anderen voor je zorgen, komt uit Europa, waar mensen (tegenwoordig) überhaupt oud worden.

Kinderen worden 'vanzelf' geboren, dat is geen bewuste keuze 'met het oog op het pensioen'. Die kinderen moeten allemaal gevoed en gekleed worden, en tegenwoordig als het even kan naar school.

Dat kost allemaal vreselijk veel geld, en leidt tot gigantische overbevolking, en vernietiging van de leefomgeving en het hele land. Plus gewelddadige conflicten over het gebruik van schaarse bronnen. En tot gigantische werkloosheid, omdat er voor al die mensen geen werk is, geen land om te bewerken, geen vee om te hoeden.

Steeds meer Afrikanen worden zich daarvan bewust, maar de heersende moraal eist nog steeds veel kinderen, en er is geen (betaalbare) geboortebeperking beschikbaar.

Overbevolking probleem nummer 1.
Daarom is de paus een crimineel door ze in Afrika, en de rest van de wereld, aan de neus te hangen dat voorbehoedsmiddelen niet mogen van god.

super ick
03-06-17, 19:20
Ik ken een vertegenwoordiger van een winkelketen die serieus iets wilde doen tegen kinderarbeid. Regelmatig moest hij afreizen naar India om controles op kinderarbeid uit te voeren. Geen kind te zien.

Tot hij na jaren onverwacht langs kwam.

knuppeltje
04-06-17, 08:30
Graag quote. Waar wordt er iets goed gepraat,* Knuppeltje ?


*toegevoegd : in dit topic.

Erover praten is niet genoeg als er geen daden op volgen die echt gevolgen hebben. Zie jij ze?

Voorlopig biedt een nog veel luidere naming and shaming de enigste mogelijkheid tot ander bedrijfspolitiek bij de multinationals. Maar dat moet dan in alle rijke landen veel luider en op veel grotere schaal gebeuren.
Maar het gevolg van de mogelijke verbetering van die arbeidsomstandigheden is dan wel dat dat voor hogere prijzen zorgt. Ik denk niet dat de meerderheid van de consumenten in de rijkere landen daar blij mee is.

super ick
04-06-17, 09:05
Weet ik broeder. Maar ik werd er even gallisch van. Vandaar.

Is het zo moeilijk om te bekennen dat je ernaast zit? Dat je hele betoog op een verkeerde aanname berust?

Wat een draaikont ben je toch. En een kwalletje met je 'broeder'

Waar werd jij dan Gallisch van? Ik zien niemand in deze post een onvertogen woord neertypen.

Eke
04-06-17, 11:49
Is het zo moeilijk om te bekennen dat je ernaast zit? Dat je hele betoog op een verkeerde aanname berust?

Wat een draaikont ben je toch. En een kwalletje met je 'broeder'

Waar werd jij dan Gallisch van? Ik zien niemand in deze post een onvertogen woord neertypen.

Bedankt, Superick ! Ik ben namelijk ook nieuwsgierig naar de oorzaak van z'n gallische reaktie op m'n posting. :)

Terwijl er minimaal een goede tip inzit voor de aanpak van kinderarbeid, gebaseerd op de ervaring die wij ermee gehad hebben.

Stel een leerplichtwet in. Dan krijgen de kinderen uit arme gezinnen tenminste een kans om zich te ontwikkelen en hun weg in het leven te vinden die minder troosteloos is dan de armoedespiraal waar die families generatie na generatie in vastzitten.



@ Knuppeltje-posting #18

Ik zie ze dus wel ! Daden die echte gevolgen hebben.
PLUS : de werkgevers hebben het nakijken, de kinderen zijn op school....PLUS : de ouders zijn nu de beschikbare werknemers.
PLUS : de textiellanden kunnen zelf wat doen en hoeven niet af te wachten wat consumenten hier uitvogelen.

Samenwerking zoeken met de andere textiellanden om tegen te gaan dat er tot op de bodem wordt gegaan met het vaststellen van prijsjes voor de weggooiconsument. *

Er dient een normaal volwassenensalaris betaald te kunnen worden ---in alle landen waar textielfabrieken staan. Dus ook het uitwijken naar bv. Oost-Europa zou erin moeten resulteren dat ook daar VOLWASSENEN van hun loon kunnen leven.


Gelukkig gaan steeds meer mensen voor duurzaam.


PS. Klanten zouden zich inderdaad meer bewust kunnen worden van de invloed die zij hebben op de multinationals. Maar om te beginnen zou bewustwording van de invloed van de multi-nationals op hen ;) ook wel leuk zijn.


* Hoe zouden deze landen zich inzetten om eventuele gezamenlijke afspraken te doen slagen ? Ik ben daar nooit geweest/heb daar nooit gewoond.

Karin.N
04-06-17, 12:28
Voordat ik inga op jouw uitspraak, Karin :

hoe hebben wij dat in Nederland opgelost, die kinderarbeid. Want wij kunnen er van meepraten...
Nog maar enkele generaties geleden en verder terug was er in Nederland ook diepe armoede in een deel van Nederland. De kinderen MOESTEN gewoon meehelpen..Uit pure nood van het gezin.

In de tweede helft van de 19e. eeuw kwam er het bekende " kinderwetje van Van Houten ", maar dat bleek niet voldoende om een eind te maken aan die situatie. Pas bij de leerplichtwet (alle kinderen verplicht naar school) ging kinderarbeid verdwijnen.

Toen kon ook het werk wat nu bleef liggen door duurdere volwassenen werknemers overgenomen worden. Werkgevers hadden geen keus meer.


Terugkomend bij jouw uitspraak : het is weliswaar zinnig om geen kinderarbeid-spullen te kopen,

maar er zal ook vanuit het land zelf actie ondernomen moeten worden om ouders in staat te stellen voldoende te kunnen verdienen als het inkomen van de kinderen wegvalt. En soms kan dat niet, dus dan moet de gemeenschap oplossingen zoeken.

Dus een zaak van en het een en het ander. As usual :)

De beelden die ik door de jaren heen heb gezien zijn vreselijk. Bijv kleine kinderen die met hun enkeltjes zijn vastgeketend zodat ze niet weg kunnen lopen. Kinderarbeid kan en mag nooit goed gepraat worden. Zij doen werk dat dus ook door hun ouders gedaan kan worden en tegen een hoger loon.

Maar dan moeten WIJ meer gaan betalen voor ONZE producten en daar zit hem nu net de kneep. Daarom zijn we geneigd om het enigszins goed te praten, onder het mom van dat loon wat die kindjes verdienen is hard nodig. Dat klopt, omdat WIJ te beroerd zijn om meer te betalen voor ONZE producten

De leerplicht in die landen invoeren zal heel erg moeilijk gaan Eke. Het zal mss voor de jongens nog wel op den duur lukken, maar meisjes gaat al veel lastiger worden. Die trouwen immers en krijgen kinderen. Nee, ben van mening dat leerplicht wel iets zou helpen, maar dat zal niet veel zijn. En hoe denk je dat af te dwingen?

Eerst moet hier de knop om en de bedrijven en de consumenten aanpakken, daar zit namelijk het probleem. :strik:

En consuminderen want ik vind het nu van de zotte wat er allemaal gekocht moet worden tegen zo laag mogelijke prijzen. En we mogen ons best wel eens de vraag stellen of we daar nu echt gelukkiger van worden. Het is allemaal zo leeg en zinloos. Maar goed dat is dan weer een ander onderwerp :strik:

Eke
04-06-17, 14:40
De beelden die ik door de jaren heen heb gezien zijn vreselijk. Bijv kleine kinderen die met hun enkeltjes zijn vastgeketend zodat ze niet weg kunnen lopen. Kinderarbeid kan en mag nooit goed gepraat worden. Zij doen werk dat dus ook door hun ouders gedaan kan worden en tegen een hoger loon.

Maar dan moeten WIJ meer gaan betalen voor ONZE producten en daar zit hem nu net de kneep. Daarom zijn we geneigd om het enigszins goed te praten, onder het mom van dat loon wat die kindjes verdienen is hard nodig. Dat klopt, omdat WIJ te beroerd zijn om meer te betalen voor ONZE producten

De leerplicht in die landen invoeren zal heel erg moeilijk gaan Eke. Het zal mss voor de jongens nog wel op den duur lukken, maar meisjes gaat al veel lastiger worden. Die trouwen immers en krijgen kinderen. Nee, ben van mening dat leerplicht wel iets zou helpen, maar dat zal niet veel zijn. En hoe denk je dat af te dwingen?

Eerst moet hier de knop om en de bedrijven en de consumenten aanpakken, daar zit namelijk het probleem. :strik:

En consuminderen want ik vind het nu van de zotte wat er allemaal gekocht moet worden tegen zo laag mogelijke prijzen. En we mogen ons best wel eens de vraag stellen of we daar nu echt gelukkiger van worden. Het is allemaal zo leeg en zinloos. Maar goed dat is dan weer een ander onderwerp :strik:

Ik begrijp het niet. WIE praat nou kinderarbeid goed ???? Je herhaalt zelfs die uitspraak.


Je hebt het over leerplicht invoeren. Dat moeten WIJ niet doen.

Wat we KUNNEN doen is voorlichting geven aan de zakenmannen/fabrikanten die daar gaan onderhandelen. Het is belangrijk dat er goede relaties ontstaan. Geen belerende relaties, gelijkwaardige relaties. je kunt een gegeven moment vertellen hoe het er bij ons aan toeging.

Hier in de buurt liggen nog de baksteentjes --als paadje neergelegd--met heel af en toe kindervingerafdrukjes uit het dorp van m'n oma zichtbaar aan de zijkant----- bij een heel oude boerderij..
Zou goed kunnen..Het ging om 5,6 jarigen die dat werk deden : stenen omdraaien, die lagen te drogen.
Er staan foto's op internet over jonge kinderen in werkhallen. Wij hebben dat o o k meegemaakt. En ja, leerplichtinvoering k o n niet. By the way,de meisjes gingen toch trouwen.........Nederland. Anno toen.


Het is niet OF, Of, Karin.

knuppeltje
04-06-17, 16:31
Graag quote. Waar wordt er iets goed gepraat,* Knuppeltje ?


*toegevoegd : in dit topic.

Door al die vertegenwoordigers van internationals die een en ander glashard ontkennen dat zij met die misstanden bekend zijn.

Eke
04-06-17, 16:37
Door al die vertegenwoordigers van internationals die een en ander glashard ontkennen dat zij met die misstanden bekend zijn.

Okay, Knuppel, nu spreek je duidelijke taal ! Mee eens.

En waar was je nou zo gallisch over ? ;)

knuppeltje
04-06-17, 16:54
Ik begrijp het niet. WIE praat nou kinderarbeid goed ???? Je herhaalt zelfs die uitspraak.

Je hebt het over leerplicht invoeren. Dat moeten WIJ niet doen.

Wat we KUNNEN doen is voorlichting geven aan de zakenmannen/fabrikanten die daar gaan onderhandelen. Het is belangrijk dat er goede relaties ontstaan. Geen belerende relaties, gelijkwaardige relaties. je kunt een gegeven moment vertellen hoe het er bij ons aan toeging.

Hier in de buurt liggen nog de baksteentjes --als paadje neergelegd--met heel af en toe kindervingerafdrukjes uit het dorp van m'n oma zichtbaar aan de zijkant----- bij een heel oude boerderij..
Zou goed kunnen..Het ging om 5,6 jarigen die dat werk deden : stenen omdraaien, die lagen te drogen.
Er staan foto's op internet over jonge kinderen in werkhallen. Wij hebben dat o o k meegemaakt. En ja, leerplichtinvoering k o n niet. By the way,de meisjes gingen toch trouwen.........Nederland. Anno toen.


Het is niet OF, Of, Karin.

Nee niemand zegt dat kinderarbeid goed is, vinden die mensen in die landen ook niet, maar zij kunnen vaak niet anders om ge kunnen overleven.
Karin zegt dat ook niet. Ze zou nog liever sterven.
Waar het om draait is, dat wij via ons diplomatiek verkeer en het afsluiten van onze handelscontracten veel meer druk moeten leggen op de verbetering van de voor ons geldende mensenrechten, zodat de arbeidsomstandigheden in in die landen veel beter worden. Als we dan daar ook nog het milieu echt in gaan betrekken, dan wordt het misschien daar nog mooi voor kinderen.

En ja, bij de mensenrechten hoort ook goed onderwijs aan kinderen, ook daar. En dat moeten wel al helemaal niet vergeten.

Waar heeft Karin het over: of, of? Ze heeft het juist over: en, en. En zover ik haar ken is veel van nu aan: en, en gebeurt, veel te weinig en veel te laat.

Hawa
04-06-17, 17:39
Op het Nederlandse nieuws meisje van tien op een kinderdagverblijf in Heerlen(vlgs mij) heeft eenden en kippen de nek omgedraaid. Dit is allemaal gefilmd door een beveiligingscamera. Waarom?
Met dat meisje moet iets vreselijks aan de hand zijn anders zou zij dit nooit gaan doen.
fijne ramadan...

knuppeltje
04-06-17, 19:20
Okay, Knuppel, nu spreek je duidelijke taal ! Mee eens.

En waar was je nou zo gallisch over ? ;)

Als er hier iemand altijd duidelijk is, dan ben ik het wel, ja! :gsm:

Kijk, ik heb niets tegen optimisme. Maar tegen zoveel naïviteit en slecht lezen van andermans postings kan ik niet tegen.

Karin.N
04-06-17, 21:44
Ik begrijp het niet. WIE praat nou kinderarbeid goed ???? Je herhaalt zelfs die uitspraak.


Je hebt het over leerplicht invoeren. Dat moeten WIJ niet doen.

Wat we KUNNEN doen is voorlichting geven aan de zakenmannen/fabrikanten die daar gaan onderhandelen. Het is belangrijk dat er goede relaties ontstaan. Geen belerende relaties, gelijkwaardige relaties. je kunt een gegeven moment vertellen hoe het er bij ons aan toeging.

Hier in de buurt liggen nog de baksteentjes --als paadje neergelegd--met heel af en toe kindervingerafdrukjes uit het dorp van m'n oma zichtbaar aan de zijkant----- bij een heel oude boerderij..
Zou goed kunnen..Het ging om 5,6 jarigen die dat werk deden : stenen omdraaien, die lagen te drogen.
Er staan foto's op internet over jonge kinderen in werkhallen. Wij hebben dat o o k meegemaakt. En ja, leerplichtinvoering k o n niet. By the way,de meisjes gingen toch trouwen.........Nederland. Anno toen.


Het is niet OF, Of, Karin.

Het zijn daar andere samenlevingen, in de eerste plaats heb je vaak al te maken met een enorme corruptie. Wij kunnen niet vanuit hier voor daar bedenken wat zou werken. Je moet echt kennis hebben van hoe al die samenlevingen in elkaar steken.

Wat WIJ kunnen doen is de bedrijven aanspreken en WIJ moeten gewoon meer gaan betalen voor onze producten.

Nederland van toen is niet te vergelijken met de situatie daar anno nu. Zoals ik al boven schreef, er heerst vaak een enorme corruptie. Hoe wil je daar mee omgaan? Politie, overheid tis vaak door en door corrupt. Die hebben er echt geen baat bij als je de kinderarbeid terug gaat dringen. Ze zijn zelfs mede onderdeel van het systeem aldaar. Daarnaast heb je te kampen met een bevolking die relatief vaak analfabeet is, behoorlijk gedeelte van de bevolking leeft onder de armoedegrens, milieuproblemen, tekort aan schoon drink water, medische voorzieningen die te kort schieten. de problemen zijn immens.

Producenten en consumenten moeten hun gedrag aanpassen.

Karin.N
04-06-17, 21:48
Nee niemand zegt dat kinderarbeid goed is, vinden die mensen in die landen ook niet, maar zij kunnen vaak niet anders om ge kunnen overleven.
Karin zegt dat ook niet. Ze zou nog liever sterven.
Waar het om draait is, dat wij via ons diplomatiek verkeer en het afsluiten van onze handelscontracten veel meer druk moeten leggen op de verbetering van de voor ons geldende mensenrechten, zodat de arbeidsomstandigheden in in die landen veel beter worden. Als we dan daar ook nog het milieu echt in gaan betrekken, dan wordt het misschien daar nog mooi voor kinderen.

En ja, bij de mensenrechten hoort ook goed onderwijs aan kinderen, ook daar. En dat moeten wel al helemaal niet vergeten.

Waar heeft Karin het over: of, of? Ze heeft het juist over: en, en. En zover ik haar ken is veel van nu aan: en, en gebeurt, veel te weinig en veel te laat.

Mooi verwoord :duim:

Mn taal is behoorlijk achteruit gegaan, kom waarschijnlijk niet meer altijd duidelijk over :o

mark61
05-06-17, 00:24
Mooi verwoord :duim:

Mn taal is behoorlijk achteruit gegaan, kom waarschijnlijk niet meer altijd duidelijk over :o

Nou wat mij betreft ben je klaarhelder.

Karin.N
05-06-17, 07:54
Nou wat mij betreft ben je klaarhelder.

Zit tegenwoordig zo lang te broeden op een stukje tekst (ben zoveel woorden kwijt) :stout:, maar typen gaat beter dan werkelijk praten, kost weer minder moeite :knipoog:

knuppeltje
05-06-17, 08:15
Mooi verwoord :duim:

Mn taal is behoorlijk achteruit gegaan, kom waarschijnlijk niet meer altijd duidelijk over :o

Dat je het zo maar laat, ja! :stout:

Eke
05-06-17, 10:27
Nederland van toen is niet te vergelijken met de situatie daar anno nu. Zoals ik al boven schreef, er heerst vaak een enorme corruptie. Hoe wil je daar mee omgaan? Politie, overheid tis vaak door en door corrupt. Die hebben er echt geen baat bij als je de kinderarbeid terug gaat dringen. Ze zijn zelfs mede onderdeel van het systeem aldaar. Daarnaast heb je te kampen met een bevolking die relatief vaak analfabeet is, behoorlijk gedeelte van de bevolking leeft onder de armoedegrens, milieuproblemen, tekort aan schoon drink water, medische voorzieningen die te kort schieten. de problemen zijn immens.



De bevolking uit het dorpje van oma was voor een groot deel analfabeet destijds (19e eeuw) omdat ze al als kindertjes voor die steenfabrieken moesten werken (HETE baksteentjes !!)en dus vaak verzuimden op school n ook nog eens mee moesten werken op de boerderijen en landjes achter hun huisje.
Yep, ze leefden ook vaak onder de armoedegrens destijds want de herenboeren waren weliswaar kerkgangers, maar geen lieverdjes. Een paar boeren uitgezonderd .Die bekommerden zich wel om de horigen en knepen géén katjes in het donker.
Er is niks nieuws onder de zon, Karin !!!!! Zelfs het schone drinkwater was destijds een probleem en de medische voorzieningen schoten tekort volgens onze normen.

En TOCH waren er mensen in Nederland die de strijd aangingen ! En wonnen. Die mensen zijn er over de hele wereld. Die hun kont tegen de krib gooien. Die zelfstandig nadenken.Zich verlossen van overbodige en schadelijke opvattingen.

Laat ik dan de zooi voor hullie overthere ? Nee, wij pakken ook onze verantwoordelijkheid voor onze bijdrages mbt die kinderarbeid. En dat kan nog beter. Over de manier waarop wil ik nog weleens van gedachten wisselen met jou en Knuppeltje !!


PS. We delen veel meer dan je denkt, Karin. Ik begreep alleen jouw opstelling niet trouwens. Wel jouw schrijfwijze. Je doet het goed op het forum Karin ! Respect.En ..blijf !!!
Zo..en nu ben ik dus op. Ik kan niet verder reageren. Maar gelukkig zijn er veel meer prikkers hier :haha:


Lekker naar buiten straks :cool:

Karin.N
05-06-17, 16:42
De bevolking uit het dorpje van oma was voor een groot deel analfabeet destijds (19e eeuw) omdat ze al als kindertjes voor die steenfabrieken moesten werken (HETE baksteentjes !!)en dus vaak verzuimden op school n ook nog eens mee moesten werken op de boerderijen en landjes achter hun huisje.
Yep, ze leefden ook vaak onder de armoedegrens destijds want de herenboeren waren weliswaar kerkgangers, maar geen lieverdjes. Een paar boeren uitgezonderd .Die bekommerden zich wel om de horigen en knepen géén katjes in het donker.
Er is niks nieuws onder de zon, Karin !!!!! Zelfs het schone drinkwater was destijds een probleem en de medische voorzieningen schoten tekort volgens onze normen.

En TOCH waren er mensen in Nederland die de strijd aangingen ! En wonnen. Die mensen zijn er over de hele wereld. Die hun kont tegen de krib gooien. Die zelfstandig nadenken.Zich verlossen van overbodige en schadelijke opvattingen.

Laat ik dan de zooi voor hullie overthere ? Nee, wij pakken ook onze verantwoordelijkheid voor onze bijdrages mbt die kinderarbeid. En dat kan nog beter. Over de manier waarop wil ik nog weleens van gedachten wisselen met jou en Knuppeltje !!


PS. We delen veel meer dan je denkt, Karin. Ik begreep alleen jouw opstelling niet trouwens. Wel jouw schrijfwijze. Je doet het goed op het forum Karin ! Respect.En ..blijf !!!
Zo..en nu ben ik dus op. Ik kan niet verder reageren. Maar gelukkig zijn er veel meer prikkers hier :haha:


Lekker naar buiten straks :cool:

En genoten vanmiddag, was hier lekker weer en gelukkig niet te warm.

Ontopic, ik moet je toch tegenspreken Eke. Je kunt de situatie van Nederland toen niet vergelijken met de wereld van nu.

In de eerste plaats waren er in de tijd van jouw oma geen landen waar vrijwel de gehele bevolking profiteerden van oa kinderarbeid en voor volwassenen slechte lonen en werkomstandigheden. Dat is nu wel het geval. De bevolking in bijv west - Europa en de VS, Canada etc profiteren nu van de lage lonen en\of kinderarbeid waardoor de producten in verhouding te goedkoop zijn.

De bedrijven profiteren en er is vaak een behoorlijke corruptie.

Je zal dus eerst die problemen aan moeten pakken: Consumenten MOETEN meer betalen voor de producten, de bedrijven MOETEN meer loon betalen en zorgen voor betere werkomstandigheden en ook secundaire arbeidsvoorwaarden moeten er komen, net als hier. En je moet de corruptie aanpakken.

In het Nederland van toen waren er geen rijke landen die massaal profiteerden van de Nederlandse arbeiders. In Nederland was (vrijwel) geen corruptie. En was het ook eenvoudiger voor de arbeiders om steeds een stapje meer te claimen.

En vergeet ook niet wat de wereldbevolking enorm is toegenomen, de bedrijven kunnen nu uit veel meer mensen kiezen. Dus als Pietje het werk weigert omdat hij meer loon wil, dan pakt Klaasje of Wim het wel aan, domweg omdat de ze geen keus hebben.

Eke
05-06-17, 17:31
En genoten vanmiddag, was hier lekker weer en gelukkig niet te warm.

Je zal dus eerst die problemen aan moeten pakken:.

Ja, het was zalig, Karin :)

Kijk, het is niet nodig dat wij de regie naar ons toetrekken. Daar wonen voldoende slimme, ondernemende mensen die opkomen voor de kinderen/pubers en volwassenen die uitgebuit worden. Vakbonden en NGO's vind je (tegenwoordig) in die landen zelf. Die landen staan op eigen benen.

Wat wij kunnen vragen aan min of meer 'onze' internationals en kleinere bedrijven is om transparant te werk te gaan. Zodat de vakbonden en/of NGO's daar aan de bel kunnen trekken bij internationale toezichthouders als ze bij genoemde ateliers/textielfabriekjes a-sociale werkomstandigheden aantreffen. Te laag loon uitbetalen valt daar ook onder.

Dit komt heel langzaam op gang ! Er zijn nog steeds bedrijven die weigeren lijsten op te geven van ateliers/naaifabriekjes. Dus er is hier OOK werk zat nog.
Voorlichting aan klanten werkt wel, maar onvoldoende. Iedereen is het er overeens dat het beter moet....dat weer wel :)


Toegevoegd :We verschillen van mening over het kunnen vergelijken van kinderarbeid bij ons en kinderarbeid elders. De economische essentie is kostenbesparing door de opdrachtgever. Sowieso.

Ik hoop dat het grote belang van de leerplicht overeind blijft (lesje uit onze bestrijding van onze kinderarbeid)

super ick
05-06-17, 20:32
Zo machteloos hoef je niet te staan hoor.

'We' kunnen best waar er sprake is van kinderarbeid. In de textielindustrie zou de EU kunnen beginnen om deze artikelen te 'oormerken'.

Eke
05-06-17, 20:49
Zo machteloos hoef je niet te staan hoor.

'We' kunnen best waar er sprake is van kinderarbeid. In de textielindustrie zou de EU kunnen beginnen om deze artikelen te 'oormerken'.

Met de verplichting om deze oormerken erop te laten zitten..... Dan worden deze spullen elders op de wereld verkocht, Superick. Zonder oormerk.

super ick
05-06-17, 21:01
Met de verplichting om deze oormerken erop te laten zitten..... Dan worden deze spullen elders op de wereld verkocht, Superick. Zonder oormerk.

Maar in ieder geval niet op de Europese markt en die is behoorlijk groot. Iemand moet beginnen.

Karin.N
05-06-17, 22:01
Ja, het was zalig, Karin :)

Kijk, het is niet nodig dat wij de regie naar ons toetrekken. Daar wonen voldoende slimme, ondernemende mensen die opkomen voor de kinderen/pubers en volwassenen die uitgebuit worden. Vakbonden en NGO's vind je (tegenwoordig) in die landen zelf. Die landen staan op eigen benen.

Wat wij kunnen vragen aan min of meer 'onze' internationals en kleinere bedrijven is om transparant te werk te gaan. Zodat de vakbonden en/of NGO's daar aan de bel kunnen trekken bij internationale toezichthouders als ze bij genoemde ateliers/textielfabriekjes a-sociale werkomstandigheden aantreffen. Te laag loon uitbetalen valt daar ook onder.

Dit komt heel langzaam op gang ! Er zijn nog steeds bedrijven die weigeren lijsten op te geven van ateliers/naaifabriekjes. Dus er is hier OOK werk zat nog.
Voorlichting aan klanten werkt wel, maar onvoldoende. Iedereen is het er overeens dat het beter moet....dat weer wel :)


Toegevoegd :We verschillen van mening over het kunnen vergelijken van kinderarbeid bij ons en kinderarbeid elders. De economische essentie is kostenbesparing door de opdrachtgever. Sowieso.

Ik hoop dat het grote belang van de leerplicht overeind blijft (lesje uit onze bestrijding van onze kinderarbeid)

Fijn, dat is zeker nu heel belangrijk :o

Ik zeg ook helemaal niet dat wij de regie naar ons toe moeten trekken, maar waar wij wel bij stil moeten staan is dat door ons koopgedrag de situatie zeker niet verbeterd. Wij zijn deel van het probleem doordat consumenten hier niet teveel willen betalen.

De corruptie etc zal daar aangepakt moeten worden.

Wij kunnen ons bewust zijn van ons consumentengedrag, wat zeker moet veranderen en ook zeker de bedrijven aanpakken die kinderarbeid en/of slechte werkomstandigheden gebruiken/bieden.

Hawa
08-06-17, 14:55
Kinderarbeid of kindermishandeling?misbruik ga hier in dit land te werk.
Hoeveel kinderen die hier wonen worden wel niet mishandeld of misbruikt of nog erger......
Ga in dit land streven naar gezonde mensen. Waar genoeg kinderen zijn die niks kunnen bijdragen omdat ze in armoede opgroeien.
Kijk naar die twee meisjes die vermoord zijn door twee jongens een van veertien en een van zestien jaren oud.
Die van zestien jaar oud ging vanaf augustus al niet meer naar school.
Hoe kan dat!
Die twee meisjes waren veertien jaar. De daders net zo oud dus.
De eerste dader van veertien heeft het veertien jarige meisje seksueel misbruikt en daarna om het leven gebracht.
En dan dat meisje van tien jaar dat al die kippen en eenden de nekken omdraait?
Of die meisjes van veertien jaren oud die twee meisjes die hand en hand liepen de keel hebben dichtgedrukt.
Of die jonge meisjes die hun eigen soortgenoot in elkaar trapt en mept.
Genoeg nieuws over jonge tieners die totaal niet sporen maar ontsporen in geweld,agressie en ook nog seksueel geweld.
Zoals Rotterdam: Vrouw van 38 verkracht door jonge tieners van 13,15 en 16 jaar oud?

Hier moeten al die misstanden opgelost worden voordat je met het buitenland bemoeit.

In Nederland zijn er genoeg gezonde kinderen die in welvaart worden opgevoed. Deze kinderen worden dus weer die individuen die hier het land besturen.
Vanwege onze multiculti-cultuur dienen er zoveel mogelijk kinderen uit deze culturen opgevoed te worden die het nieuwe gezichtsveld vormen en dienen naar een gezonde samenleving door dik en dun.
En dat mis ik dermate omdat er altijd van de witte cultuur wordt gedacht en behoorlijk in mijn ogen elitair kunnen zijn. Omdat ze denken dat al die misstanden uit deze wereld gaan kunnen verdrijven.
Begin met een schoon Nederland dan pas kan je anderen de weg wijzen en leren.....

super ick
09-06-17, 07:26
De beelden die ik door de jaren heen heb gezien zijn vreselijk. Bijv kleine kinderen die met hun enkeltjes zijn vastgeketend zodat ze niet weg kunnen lopen. Kinderarbeid kan en mag nooit goed gepraat worden. Zij doen werk dat dus ook door hun ouders gedaan kan worden en tegen een hoger loon.

Maar dan moeten WIJ meer gaan betalen voor ONZE producten en daar zit hem nu net de kneep. Daarom zijn we geneigd om het enigszins goed te praten, onder het mom van dat loon wat die kindjes verdienen is hard nodig. Dat klopt, omdat WIJ te beroerd zijn om meer te betalen voor ONZE producten

De leerplicht in die landen invoeren zal heel erg moeilijk gaan Eke. Het zal mss voor de jongens nog wel op den duur lukken, maar meisjes gaat al veel lastiger worden. Die trouwen immers en krijgen kinderen. Nee, ben van mening dat leerplicht wel iets zou helpen, maar dat zal niet veel zijn. En hoe denk je dat af te dwingen?

Eerst moet hier de knop om en de bedrijven en de consumenten aanpakken, daar zit namelijk het probleem. :strik:

En consuminderen want ik vind het nu van de zotte wat er allemaal gekocht moet worden tegen zo laag mogelijke prijzen. En we mogen ons best wel eens de vraag stellen of we daar nu echt gelukkiger van worden. Het is allemaal zo leeg en zinloos. Maar goed dat is dan weer een ander onderwerp :strik:

Karin, nu geef je een wel erg eenzijdige blik op het probleem. Wel typisch Nederlands, en heel productief overigens, om het probleem volledig bij jezelf neer te leggen.

Je doet het voorkomen alsof alles door kinderen geproduceerd wordt en dat blijft voortbestaan omdat een prijsstijging hier niet geaccepteerd zou worden. Er is al een onderling prijsverschil, dat wordt geaccepteerd. Er wordt al veel geproduceerd zonder kinderarbeid. In sommige landen is dat alleen mogelijk met controle ter plaatse. Geef je daar teveel ruimte dan halen ze de kinderen door de achterdeur weer naar binnen. Ordinaire methode om de marge te vergroten.
Absolute noodzaak is er in veel ook niet voor. Vaak heeft het gezin, zonder dat de kinderen werken, ook een dak boven hun hoofd en te eten. Kennelijk ligt het moreel daar iets anders. Gewenning misschien? Waarmee ik niet wil zeggen dat er dan niets meer hoeft te gebeuren maar wel dat de verantwoording niet klakkeloos aan 1 kant (de kapitalisten) gelegd kan worden.

Kinderen vastgeketend is uiteraard van een totaal andere orde. Dat is om te kotsen.

Een leerplichtwet zou een goed begin zijn maar ook het merken van kleding hier. Als is het maar een labeltje aan de binnenkant. Hoe weet je anders of het door kinderen gemaakt is?

super ick
09-06-17, 07:28
Kinderarbeid of kindermishandeling?misbruik ga hier in dit land te werk.
Hoeveel kinderen die hier wonen worden wel niet mishandeld of misbruikt of nog erger......
Ga in dit land streven naar gezonde mensen. Waar genoeg kinderen zijn die niks kunnen bijdragen omdat ze in armoede opgroeien.
Kijk naar die twee meisjes die vermoord zijn door twee jongens een van veertien en een van zestien jaren oud.
Die van zestien jaar oud ging vanaf augustus al niet meer naar school.
Hoe kan dat!
Die twee meisjes waren veertien jaar. De daders net zo oud dus.
De eerste dader van veertien heeft het veertien jarige meisje seksueel misbruikt en daarna om het leven gebracht.
En dan dat meisje van tien jaar dat al die kippen en eenden de nekken omdraait?
Of die meisjes van veertien jaren oud die twee meisjes die hand en hand liepen de keel hebben dichtgedrukt.
Of die jonge meisjes die hun eigen soortgenoot in elkaar trapt en mept.
Genoeg nieuws over jonge tieners die totaal niet sporen maar ontsporen in geweld,agressie en ook nog seksueel geweld.
Zoals Rotterdam: Vrouw van 38 verkracht door jonge tieners van 13,15 en 16 jaar oud?

Hier moeten al die misstanden opgelost worden voordat je met het buitenland bemoeit.

In Nederland zijn er genoeg gezonde kinderen die in welvaart worden opgevoed. Deze kinderen worden dus weer die individuen die hier het land besturen.
Vanwege onze multiculti-cultuur dienen er zoveel mogelijk kinderen uit deze culturen opgevoed te worden die het nieuwe gezichtsveld vormen en dienen naar een gezonde samenleving door dik en dun.
En dat mis ik dermate omdat er altijd van de witte cultuur wordt gedacht en behoorlijk in mijn ogen elitair kunnen zijn. Omdat ze denken dat al die misstanden uit deze wereld gaan kunnen verdrijven.
Begin met een schoon Nederland dan pas kan je anderen de weg wijzen en leren.....

Mogen we dan alleen maar proberen een misstand als kinderarbeid in het buitenland helpen aan te pakken als we hier utopia hebben geschapen?

Je mag ook in rijmvorm antwoord geven hoor.

Karin.N
09-06-17, 16:16
Karin, nu geef je een wel erg eenzijdige blik op het probleem. Wel typisch Nederlands, en heel productief overigens, om het probleem volledig bij jezelf neer te leggen.

Je doet het voorkomen alsof alles door kinderen geproduceerd wordt en dat blijft voortbestaan omdat een prijsstijging hier niet geaccepteerd zou worden. Er is al een onderling prijsverschil, dat wordt geaccepteerd. Er wordt al veel geproduceerd zonder kinderarbeid. In sommige landen is dat alleen mogelijk met controle ter plaatse. Geef je daar teveel ruimte dan halen ze de kinderen door de achterdeur weer naar binnen. Ordinaire methode om de marge te vergroten.
Absolute noodzaak is er in veel ook niet voor. Vaak heeft het gezin, zonder dat de kinderen werken, ook een dak boven hun hoofd en te eten. Kennelijk ligt het moreel daar iets anders. Gewenning misschien? Waarmee ik niet wil zeggen dat er dan niets meer hoeft te gebeuren maar wel dat de verantwoording niet klakkeloos aan 1 kant (de kapitalisten) gelegd kan worden.

Kinderen vastgeketend is uiteraard van een totaal andere orde. Dat is om te kotsen.

Een leerplichtwet zou een goed begin zijn maar ook het merken van kleding hier. Als is het maar een labeltje aan de binnenkant. Hoe weet je anders of het door kinderen gemaakt is?

Je hebt niet goed gelezen :stout: ik heb het ook over volwassenen :regie:

Karin.N
09-06-17, 16:20
In de eerste plaats waren er in de tijd van jouw oma geen landen waar vrijwel de gehele bevolking profiteerden van oa kinderarbeid en voor volwassenen slechte lonen en werkomstandigheden. Dat is nu wel het geval. De bevolking in bijv west - Europa en de VS, Canada etc profiteren nu van de lage lonen en\of kinderarbeid waardoor de producten in verhouding te goedkoop zijn.



Zie hier Superick.

Ik blijf overigens van mening dat WIJ meer moeten betalen voor ONZE producten zodat er daar aan volwassenen een beter loon kan worden uitbetaald waarvan zij ook kunnen leven :knipoog: Andere zaken zullen daar aangepakt moeten worden.

super ick
09-06-17, 17:51
Je hebt niet goed gelezen :stout: ik heb het ook over volwassenen :regie:

De post waarop ik reageerde had je het alleen over kinderen hoor. :zweep:

super ick
09-06-17, 17:55
Zie hier Superick.

Ik blijf overigens van mening dat WIJ meer moeten betalen voor ONZE producten zodat er daar aan volwassenen een beter loon kan worden uitbetaald waarvan zij ook kunnen leven :knipoog: Andere zaken zullen daar aangepakt moeten worden.

Ik denk dat als de marge daar omhoog gaat dat het niet ten goede komt aan de arbeiders maar de aandeelhouders/eigenaren. Er zijn daar bijvoorbeeld ook mensen in overheidsdienst, meestal behoorlijk wat. Die lonen moeten dan ook omhoog. Uiteraard koet het vangnet voor de inactieven dan ook omhoog. Invaliden, ouderen, etc anders wordt het verschil tussen arm en rijk weer te groot.

Het is een geheel van factoren war jij er 1 uitpikt. Heel goed dat het aangekaart wordt maar ik blijf toch bij mijn eerdere standpunt, te eenzijdig. :ego:

Hawa
10-06-17, 16:27
En hoeveel Nederlanders geven wel niet aan goede doelen. Of Nederlanders beschikken hun ergenis aan die goede doelen. Ik bedoel erfenis. Een ergenis in die erfenis.
Er blijft teveel aan de kleefstok hangen en lost niet op deze praktijken aan kinderarbeid.
Kerfstok!
In al die goedkope winkels hier in Nederland waar ze ook nog al de scepter zwaaien over hun eigen personeel en dit personeel verdient ook niet het loon om elk jaar drie jaar met vakantie te kan gaan toch?
Arme kinderen! Hier worden voor onze arme kinderen potjes gemaakt voor nieuwe fiets,laptop of mee gaan doen op een sportvereniging.
Sommige mensen gaan dood en hebben geen geld beschikbaar voor een kist of doos om het lichaam in te stoppen laat staan die grafsteen er nog bij.
En die grafrechten dan die ze nog moeten gaan betalen als je dit meer doet wordt het lijk er nog al vers weer uitgehaald en in de knekel gegooid.
Sommige Nederlanders gaan hun medicatie niet halen omdat ze het kunnen betalen of ze denken dat ze het eeuwige leven dus hebben en gaan gewoon op hun eigen manier verder en later dood neervallen.
Ja die arme kinderen die arme kinderen en al die kinderen van rijke afkomst spuugen er nog een keer op.
Of ze halen die winst van al die arme kinderen en gaan studeren in Amerika of Engeland.
Niet iedereen is zo gehaaid hoor, ze doen ook wel wat.
Het land van moet zich er om bekommeren. Zoals India,Bangladesh,Pakistan,en vooral in Afrika!!
Bangladesh die hele uitvoer aan zeg maar adoptie. Nu zijn er genoeg moeders die nu op de rem trappen omdat dit niet de bedoeling was. Gewoon kinderhandel naar Nederland. En Nederland weet van niks.
Je bent nog nieteens geboren of je wordt al verhandeld naar andere ouders. Mag dat. Ja dat mag ook nog.
Als ik mij af vraag waarom ik hier ben is het voor mij niet zo moeilijk dit antwoord te geven. Omdat ik een vader en een moeder heb. En familieleden en zussen en helaas geen broer.
Maar dit dient zich niet voor iedereen aan. En ook niet waar je geboren gaat worden. Als meisje geboren in China dan maar abortus plegen. Maar dit gebeurd ook in allerlei landen,voorkeursbehandeling in het gebroed wat je krijgt.
Ik ben echt sarcastisch hoor?
Genoeg misstanden van allerlei kinderen die oeverloos worden geboren terwijl ze dit helemaal niet willen.
Op een vuilnisbelt te moeten gaan leven in de Brazil, of zeg maar overal in hele rijke landen waar de minderheid de meerderheid dus uitvreet. En de minderheid haar eigen volk uitsluit om ooit nog eens rijk te mogen gaan worden. Die hele corruptie tiert welig door.
Ja wat moeten wij gaan doen?
Geld geven,meer betalen en je dan zo goed voelen dat je gewoon er iets aan hebt gedaan.
No way!
Het enigste is zelf je geld over maken naar een familie ergens op deze wereld en op visite gaan en zelf met je eigen ogen zien waar dit toe leidt.
En minder kinderen in Afrika. Afrikaanse regeringen dienen bonussen uit te gaan geven voor nieuwe politiek.
Twee kinderen of tenminste drie voor volledig gratis onderwijs. Mensen stimuleren om kinderen naar school te sturen ipv op de arbeidsmarkt te gaan zetten.
Het ligt aan die regeringen om hun eigen land gezonder te gaan maken en kinderleed naar het land van ooit te gaan sturen.
bij deze....fijne dag....