PDA

Bekijk Volledige Versie : Heel jaar rosse centjes gespaard, maar ermee betalen lukt niet



Marsipulami
10-06-17, 07:13
Heel jaar rosse centjes gespaard, maar ermee betalen lukt niet

Vandaag om 07:30 door thv


58 muntjes van 5 cent, 49 van 2 cent en 112 van 1 cent had de 17-jarige Milan uit Linden bij zich. Maar hij mocht er in een Leuvense Panos zijn belegde broodje niet mee betalen.

De munten waarvoor hij een heel schooljaar had gespaard, zijn samen goed voor 5 euro, exact het bedrag dat hij nodig had om een broodje en een frisdrank te betalen. ‘Ik had alles tot drie keer toe nageteld.’ Maar een medewerkster aanvaardde het zakje vol rosse centen niet. En volgens de Nationale Bank van België had ze daar ook het recht toe: betalingen met meer dan 50 muntstukken mogen geweigerd worden.

‘Eerst vond ik het schandalig’, zegt Milan. ‘Dat meldde ik ook op de Facebookpagina van Panos.’ Het bericht kreeg in 24 uur tijd meer dan 4.000 likes. ‘Maar uiteindelijk begrijp ik dat de medewerkster in de volle drukte op de middag geen tijd had om de 219 rosse muntjes te tellen. Toch zijn er misschien wel mensen – ik denk maar aan bedelaars – die niet anders kunnen dan met rosse centen te betalen. Ik hoop dat er voor hen een uitzondering wordt gemaakt.’*

super ick
10-06-17, 08:18
Heel jaar rosse centjes gespaard, maar ermee betalen lukt niet

Vandaag om 07:30 door thv


58 muntjes van 5 cent, 49 van 2 cent en 112 van 1 cent had de 17-jarige Milan uit Linden bij zich. Maar hij mocht er in een Leuvense Panos zijn belegde broodje niet mee betalen.

De munten waarvoor hij een heel schooljaar had gespaard, zijn samen goed voor 5 euro, exact het bedrag dat hij nodig had om een broodje en een frisdrank te betalen. ‘Ik had alles tot drie keer toe nageteld.’ Maar een medewerkster aanvaardde het zakje vol rosse centen niet. En volgens de Nationale Bank van België had ze daar ook het recht toe: betalingen met meer dan 50 muntstukken mogen geweigerd worden.

‘Eerst vond ik het schandalig’, zegt Milan. ‘Dat meldde ik ook op de Facebookpagina van Panos.’ Het bericht kreeg in 24 uur tijd meer dan 4.000 likes. ‘Maar uiteindelijk begrijp ik dat de medewerkster in de volle drukte op de middag geen tijd had om de 219 rosse muntjes te tellen. Toch zijn er misschien wel mensen – ik denk maar aan bedelaars – die niet anders kunnen dan met rosse centen te betalen. Ik hoop dat er voor hen een uitzondering wordt gemaakt.’*

Weet de rapporteur van de mensenrechten hier al van?

nacht
10-06-17, 12:36
5 euro, exact het bedrag dat hij nodig had om een broodje en een frisdrank te betalen.

het leven is niet goedkoop daar.

super ick
10-06-17, 12:42
het leven is niet goedkoop daar.

Voor een broodje zalm met een Redbul gaat het nog wel.
Wat een vreselijk nieuws he?

Marsipulami
10-06-17, 13:55
Weet de rapporteur van de mensenrechten hier al van?


Heeft niks met mensenrechten te maken.

- Meer dan 300 000 000 mensen gebruiken de euro dagelijks als betaalmiddel.
- Iedereen heeft thuis wel ergens een kommetje staan waar die kopermuntjes in bewaard worden. Het zijn vervelende muntjes om bij te houden in je broekzak. Die verdwijnen dus uit het betaalcircuit voor onbepaalde tijd en moeten voortdurend bijgemaakt worden.
- Het maken van deze muntjes kost meer dan de waarde die ze vertegenwoordigen.
- Ze zorgen (over de hele eurozone) jaarlijks voor miljoenen uren vertraging (economische schade) aan de kassa bij het afrekenen.
- Als je ze ineens kwijt wil (zoals in het voorbeeld hierboven) worden ze in veel winkels geweigerd als betaalmiddel.

Oplossing is het afschaffen van de muntjes van 1 en 2 eurocent (daarnaast zou ik om praktische redenen ook de munten van 10 eurocent en 2 euro afschaffen).

Dat komt neer op een aanzienlijke besparing in de eurozone.

Wat briefjes van 100, 200 en 500 euro betreft, die zou ik ook afschaffen, want die worden toch enkel maar gebruikt door drugstrafficanten, witwassers en terroristen. In veel winkels kan je er trouwens ook niet mee betalen.

super ick
10-06-17, 16:15
Heeft niks met mensenrechten te maken.

- Meer dan 300 000 000 mensen gebruiken de euro dagelijks als betaalmiddel.
- Iedereen heeft thuis wel ergens een kommetje staan waar die kopermuntjes in bewaard worden. Het zijn vervelende muntjes om bij te houden in je broekzak. Die verdwijnen dus uit het betaalcircuit voor onbepaalde tijd en moeten voortdurend bijgemaakt worden.
- Het maken van deze muntjes kost meer dan de waarde die ze vertegenwoordigen.
- Ze zorgen (over de hele eurozone) jaarlijks voor miljoenen uren vertraging (economische schade) aan de kassa bij het afrekenen.
- Als je ze ineens kwijt wil (zoals in het voorbeeld hierboven) worden ze in veel winkels geweigerd als betaalmiddel.

Oplossing is het afschaffen van de muntjes van 1 en 2 eurocent (daarnaast zou ik om praktische redenen ook de munten van 10 eurocent en 2 euro afschaffen).

Dat komt neer op een aanzienlijke besparing in de eurozone.

Wat briefjes van 100, 200 en 500 euro betreft, die zou ik ook afschaffen, want die worden toch enkel maar gebruikt door drugstrafficanten, witwassers en terroristen. In veel winkels kan je er trouwens ook niet mee betalen.

Ga jij daarover dan?

nacht
10-06-17, 19:18
Oplossing is het afschaffen van de muntjes van 1 en 2 eurocent

of ze gewoon niet meer gebruiken. al sinds jaar en dag ronden winkeliers het in nederland af naar beneden of boven. bijna niemand die ze hier gebruikt. ik kom 1 & 2 eurocent muntstukken alleen in buurlanden tegen.

Ibrah1234
11-06-17, 09:50
Wat briefjes van 100, 200 en 500 euro betreft, die zou ik ook afschaffen, want die worden toch enkel maar gebruikt door drugstrafficanten, witwassers en terroristen. In veel winkels kan je er trouwens ook niet mee betalen.

In het tijdperk van de gulden was het geen probleem te betalen met grotere biljetten. Onder het mom van anti-terreur en criminaliteitsbestrijding dwingt de overheid steeds meer inzage af en streeft men naar een cashloze maatschappij zodat het laatste beetje privé wat de burger nog heeft ook verdwijnt.

Met de crisis in het achterhoofd en voorbereid op toekomstige rampen houd ik altijd een kleine goud en zilvervoorraad aan tezamen met wat cash.

Overigens is mijn ervaring dat in landen zoals Oostenrijk en Zwitserland ook in de horeca probleemloos met 100 en 500 euro biljetten kan worden afgerekend.

Juridisch klopt er ook geen donder meer van. Als tijdens een verkeerscontrole een grotere hoeveelheid cash bij jou wordt aangetroffen dan moet je kunnen verklaren hoe je er aan komt.

Dat is omgekeerde bewijslast. Ben je er niet toe in staat dan ontneemt men het vermogen.
In mijn beleving dient de overheid aan te tonen dat de gelden wederrechtelijk of middels criminele activiteiten zijn verkregen.

mark61
11-06-17, 15:13
Oplossing is het afschaffen van de muntjes van 1 en 2 eurocent (daarnaast zou ik om praktische redenen ook de munten van 10 eurocent en 2 euro afschaffen

In NL zijn munten van 1 en 2 cent de facto al afgeschaft. Je ziet er dan ook zelden een. Bovendien betalen steeds minder mensen met contant geld.

Supermarkten ronden af op 0 of 5 cent.