PDA

Bekijk Volledige Versie : Koning bezoekt moslimfamilie voor iftar



Marsipulami
12-06-17, 22:50
Koning bezoekt moslimfamilie voor iftar

12-06-17, 23.19u - Bewerkt door: mvdb - Bron: Belga

20703


Koning Filip brak maandagavond de vasten bij een moslimfamilie in Evergem (bij Gent). De vorst had de uitdrukkelijke wens om de sfeer van een "iftar" op te snuiven bij een gewone familie.

"Dit is een heel eervolle gebeurtenis waar we heel dankbaar voor zijn", zegt Khalid Benhaddou, één van de acht zonen van Abdel Azziz Benhaddou en broer van Mohammed, die zijn bungalow openstelde in een Evergemse wijk aan de rand van de haven. In aanwezigheid van twee van de zes kleinkinderen proberen de drie generaties zoveel mogelijk samen de vasten te breken 's avonds. "Dit is een teken van samenhorigheid en verbondenheid", aldus Khalid.

Een ontspannen vorst nam uitgebreid de tijd om kennis te maken met alle familieleden en de betekenis van de ramadan uitgelegd te krijgen. Achttien uur vasten vergt discipline, zelfbeheersing en uithouding, verduidelijkte de familie, en de vorst erkende de zware uitdaging. Algauw ging het gesprek over verschillende maatschappelijke uitdagingen en het feit dat tijdens de ramadan onder meer ook extra aandacht geschonken wordt aan behoeftigen.

Nadat een klok iets na 22 uur de oproep tot gebed gaf, werd een dadel gegeten en melk gedronken, het moment waarop de vasten wordt gebroken. Daarna verschenen typisch Marokkaanse hapjes op tafel, waaronder pastilla en harirasoep, gevolgd door een hoofdschotel bestaande uit kalfsvlees met pruimen.

Khalid Benhaddou, imam in Gent en werkzaam voor het Departement Onderwijs, ontmoette de vorst eerder al eens in het kader van de preventie van radicalisering. "We zien dit als een uitgestoken hand voor de moslimgemeenschap", zegt hij. "De vorst erkent hiermee de moslims in hun beleving van de islam."

Marsipulami
12-06-17, 22:54
Hmm, ik heb toch wel mijn bedenkingen bij die foto. Is het niet zo dat de vrouwen in de keuken gaan zitten als er vreemde mannen (zoals een koning bv) op bezoek komen voor Iftar ?

Ibrah1234
13-06-17, 00:34
Als je eerst eens gaat vertellen wat of wie iftar is heb ik wellicht een mening :stout:

Marsipulami
13-06-17, 00:51
Als je eerst eens gaat vertellen wat of wie iftar is heb ik wellicht een mening :stout:


Ik veronderstel de maaltijd die moslims nuttigen bij het verbreken van de vasten tijdens de ramadan.

super ick
13-06-17, 06:57
Hmm, ik heb toch wel mijn bedenkingen bij die foto. Is het niet zo dat de vrouwen in de keuken gaan zitten als er vreemde mannen (zoals een koning bv) op bezoek komen voor Iftar ?

Probeer je nu de boel een beetje op te neuken ofzo?

saritaa
13-06-17, 11:19
Een mooi gebaar van de koning.:duim:

super ick
13-06-17, 20:08
Ik hoop dat het gesmaakt heeft.

Marsipulami
14-06-17, 10:12
Ik hoop dat het gesmaakt heeft.

Gedroogde dadels, melk, harira (dikke tomatensoep met vermicelli, vlees en peulvruchten), als hoofdgerecht kalfsvlees met pruimen (wellicht ook met patat, rijst of couscous met diverse groenten erbij). Marokkaans brood. Achteraf ramadankoekjes met veel honing erin. Als drank water (Chaudfontaine) en zoete Marokkaanse muntthee.

super ick
14-06-17, 17:24
Gedroogde dadels, melk, harira (dikke tomatensoep met vermicelli, vlees en peulvruchten), als hoofdgerecht kalfsvlees met pruimen (wellicht ook met patat, rijst of couscous met diverse groenten erbij). Marokkaans brood. Achteraf ramadankoekjes met veel honing erin. Als drank water (Chaudfontaine) en zoete Marokkaanse muntthee.

Dan kom je de dag wel door.

Ibrah1234
15-06-17, 01:05
Een zijn met de armen terwijl er een vette BMW voor de deur staat. Kom op. Wie echt iets heeft met de armen geeft iets weg en leeft in solidariteit met de armen een sober leven. Al het overige is alleen maar voor de buitenkant.

Ik ken het fiscaal regime in Chili niet maar hier heb ik elke maand 3 bijstandsmoeders achterop de fiets :stout:

super ick
15-06-17, 07:05
Het is al net zo hypocriet als islamitisch bankieren waar zogenaamd geen rente gerekend wordt.
Ze eten gewoon op een ander moment.

Een zijn met de armen terwijl er een vette BMW voor de deur staat. Kom op. Wie echt iets heeft met de armen geeft iets weg en leeft in solidariteit met de armen een sober leven. Al het overige is alleen maar voor de buitenkant.

Ik ken maar weinig mensen die zoveel weggeven dat ze zelf op de armoedegrens leven.

Er leven zoveel arme moslims dat volgens jouw redenering iedere moslim die een auto heeft hypocriet is?

super ick
15-06-17, 20:07
Dat heb ik niet gezegd. Het gaat hier over vasten. En als je dat doet met een vette auto voor de deur en bovendien toch 's nachts eet wat schiet een arme daarmee op?
Niets.
Van stilstaan bij armoede wordt de honger van medemensen niets minder.

Dat is feitelijk juist.

nacht
15-06-17, 21:22
Dat heb ik niet gezegd. Het gaat hier over vasten. En als je dat doet met een vette auto voor de deur en bovendien toch 's nachts eet wat schiet een arme daarmee op?
Niets.
Van stilstaan bij armoede wordt de honger van medemensen niets minder.

je zou eens naar een moslimland moeten reizen tijdens ramadan. dan ervaar je hoe graag moslims willen geven aan anderen en dat ze willen delen.

super ick
16-06-17, 09:53
Is die koning daar nu nog?

super ick
17-06-17, 10:31
Het doel van "vasten" is niet de hongerige te eten geven. Het een geloofsritueel waar alleen de gelovige iets aan kan hebben. Het geeft de gelovige het idee goed bezig te zijn met haar of zijn geloof.
"Vasten" is ook een groot woord. Immers er wordt op een ander moment gegeten en wel 's nachts.
Derhalve is er geen sprake van honger. Hooguit van trek.
Hongerigen hebben niets aan praktijken die alleen maar bedoeld zijn om geloofsrituelen uit te voeren.

Matigen met karige porties zou een beter systeem zijn dan je na zonsondergang helemaal vol te proppen.

saritaa
17-06-17, 13:21
Matigen met karige porties zou een beter systeem zijn dan je na zonsondergang helemaal vol te proppen.

De meesten proppen zich echt niet vol hoor, dat kan niet eens want je zit snel vol. Na een halve kom soep, een broodje kaas en een glas melk zit ik al vol. Zo komt het besef maar weer, dat een mens niet zoveel nodig heeft. Vasten houdt veel meer in dan alleen zich onthouden van eten en drinken. Ramadan is een maand van heel veel goede dingen.

nacht
17-06-17, 13:38
Honger beperkt zich niet tot de periode van de ramadan.

hulp van moslims beperkt zich ook niet tot de periode van de ramandan


Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan kerken in Nederland. Die vangen vluchtelingen op waaronder veel moslims.
Ik heb nimmer gehoord of gelezen dat vluchtende moslims in een Nederlandse moskee worden opgevangen laat staan niet-islamitsche vluchtelingen of daklozen.

kerken worden door de overheid minder in de gaten gehouden dan moskeeën. als een moskee nachtopvang biedt aan vluchtelingen krijgt het gelazer met de gemeente. maar moskeeën bieden op andere manier hulp. door bijvoorbeeld hun doucheruimte beschikbaar te stellen aan vluchtelingen, door veldbedden te doneren, geld te collecteren en eten te brengen. daar hoor je nooit iets over omdat die moskeeën daar niet over reppen. die bieden in stilte hulp aan.


Ik beperk mij even tot Nederland. Het gaat hier immers over moslims in Nederland die vasten.
Als moslims geven, geven ze alleen aan moslims. (Zakaat)

by iftar maaltijden in amsterdam zijn ook niet-moslims welkom.
ik snap niet hoe je zoiets generaliserends kunt beweren dat als moslims geven, ze alleen aan moslims geven. hoe weet je dat nou? heb je een glazen bol waarin je dat kan zien?

nacht
17-06-17, 13:40
Matigen met karige porties zou een beter systeem zijn dan je na zonsondergang helemaal vol te proppen.

imam superick weet wat het beste is voor moslims.

sjo
17-06-17, 14:42
Bestaat er in de islamitische wereld wel zoiets als Het Leger Des Heils ?

super ick
17-06-17, 19:47
imam superick weet wat het beste is voor moslims.

Ach. Ik mag er niets over zeggen? Geen mening hebben want ik ben geen moslim.

Karin.N
17-06-17, 22:29
imam superick weet wat het beste is voor moslims.

Ik denk dat dit voor iedereen gezonder zal zijn, niet alleen voor moslims :strik:

Of ben jij van mening dat jezelf helemaal volproppen (en zeker 's avonds) wel gezond is?

Juffrouw_Saartje
18-06-17, 08:53
Wat een negativiteit allemaal weer Eric. Ik zou zeggen ga zelf eens een keer een hele ramadan vasten, misschien dat je er dan anders over gaat denken. Nu sta jij gewoon aan de kant, maar wel commentaar leveren, terwijl je niet intrinsiek beleeft hoe het voelt. Ramadan gaat over veel meer dan alleen niet eten en drinken.

super ick
18-06-17, 10:50
Wat een negativiteit allemaal weer Eric. Ik zou zeggen ga zelf eens een keer een hele ramadan vasten, misschien dat je er dan anders over gaat denken. Nu sta jij gewoon aan de kant, maar wel commentaar leveren, terwijl je niet intrinsiek beleeft hoe het voelt. Ramadan gaat over veel meer dan alleen niet eten en drinken.

Denk dat jullie er allebei bevooroordeeld in staan.

Eke
18-06-17, 11:31
Ik ken het fiscaal regime in Chili niet maar hier heb ik elke maand 3 bijstandsmoeders achterop de fiets :stout:

Dan heb je vast een sterke bagagedrager, Ibrah ! Vind je dat niet veel fijner dan zelf afhankelijk te zijn ?

Juffrouw_Saartje
18-06-17, 11:34
Vasten of niet, wat hebben hongerigen daar aan?
Natuurlijk lever ik daar commentaar op.

Er staat in het openingsstuk: Algauw ging het gesprek over verschillende maatschappelijke uitdagingen en het feit dat tijdens de ramadan onder meer ook extra aandacht geschonken wordt aan behoeftigen.

De ramadan is een spirituele beleving, waarbij men doordat men vast, het ritme verbreekt, ontberingen lijdt (we vasten van 3.00 t/m 22.00 in Nederland, drinken zelfs geen water, maar zwoegen en ploegen gewoon door op ons werk), heel veel zaken van onszelf en anderen overpeinzen. Zoals Nacht al aangaf, links en rechts wordt veel aan liefdadigheid gedaan, dat kun jij niet zien, omdat je niet met moslims leeft en dat niet aan de grote klok wordt gehangen. Het is een maand waarbij we extra stil staan bij onze gewoontes, onze religie bestuderen, naar de moskee gaan, ruzies bijleggen en familiebanden weer aantrekken. Een maand vol met zegeningen.

Ik zou zeggen, probeer het zelf eens een maand, en hou eens op met die negativiteit, daar word je zelf echt niet beter van.

Eke
18-06-17, 11:48
Dat heb ik niet gezegd. Het gaat hier over vasten. En als je dat doet met een vette auto voor de deur en bovendien toch 's nachts eet wat schiet een arme daarmee op?
Niets.
Van stilstaan bij armoede wordt de honger van medemensen niets minder.


Daar heb jij in de eerste instantie helemaal gelijk in, Eric.
Maar....... :)

Ik heb net op het zware topic van die afgebrande Londense flat gezeten. Als alle betrokken bestuurders zich VAN TE VOREN hadden ingeleefd in de opgesloten slachtoffers bij wie de vloer letterlijk te heet onder hun voeten werd, enz,enz.
dan hadden ze niet twee pound per m2 bezuinigd op de isolatieplaten.(buitenkant flat). Dan hadden ze verdraaide goed nagedacht of het voldoende was om uit te gaan van betonnen op elkaar gestapelde 'dozen' of dat er nog andere gangen (leidingen/buizen)waren waardoor vuur zich snel zou kunnen verspreiden tussen de flats onderling. Enz, enz.
Dan hadden ze de bouwvoorschriften bestudeerd.

Dus het kan wel degelijk helpen. Niet bij iedereen, zal je zeggen, en daar heb jij weer gelijk in. Daarom is het prima dat veel mensen -die zich wel inleven- kunnen samenwerken om iets te verbeteren in hun buurt/hun samenleving.

Vasten is onder andere een manier om geconfronteerd te worden met zaken waar je normaal minder bij stilstaat.(enorme trek in een lekkere verse boterham...slik ;) )

Juffrouw_Saartje
18-06-17, 12:09
Denk dat jullie er allebei bevooroordeeld in staan.

Een vooroordeel is een op een gebrek aan kennis berustende mening. Iemand die zelf de ramadan heeft gedaan kan dus niet bevooroordeeld zijn, iemand die dat niet heeft gedaan wel.

Dit is mijn 28e of 29e ramadan (hou me te goede), zowel in Nederland, als in het buitenland. Het lijkt me dat ik wel weet wat het is om te vasten en hoe de moslimgemeenschap dit beleeft. Eric zit in een uithoek van Chili, heeft nooit ramadan gedaan en is alleen maar negatief dus zwaar bevooroordeeld.

Juffrouw_Saartje
18-06-17, 12:46
Ik ken maar weinig mensen die zoveel weggeven dat ze zelf op de armoedegrens leven.

Inderdaad, je kunt best een BMW voor de deur hebben en toch als je bij de slagerij staat, een stuk vlees betalen voor een bijstandsmoeder die dit niet tot nauwelijks kan betalen. Zo herinner ik me, dat jij ook je huishoudster wel eens uit de brand helpt, dat wil niet zeggen dat zij nou in een vergelijkbare auto moet gaan rijden (door jou aangeschaft :stout:) en huis moet bewonen en dat je anders hypocriet bent.

@Eric, ik ben het dus niet met je eens.

nacht
18-06-17, 13:09
Ik denk dat dit voor iedereen gezonder zal zijn, niet alleen voor moslims :strik:

Of ben jij van mening dat jezelf helemaal volproppen (en zeker 's avonds) wel gezond is?

ik ken geen moslim die zichzelf volpropt snachts maar al zijn ze er wel dan is dat hun eigen keuze. ze weten zelf prima hoe ze met elkaar iftar vieren.

nacht
18-06-17, 13:13
Ach. Ik mag er niets over zeggen? Geen mening hebben want ik ben geen moslim.

waarom zou je een mening hebben over hoe moslims het vasten verbreken? wat kan jou het schelen hoe ze aan ramadan doen?

super ick
18-06-17, 17:31
De meesten proppen zich echt niet vol hoor, dat kan niet eens want je zit snel vol. Na een halve kom soep, een broodje kaas en een glas melk zit ik al vol. Zo komt het besef maar weer, dat een mens niet zoveel nodig heeft. Vasten houdt veel meer in dan alleen zich onthouden van eten en drinken. Ramadan is een maand van heel veel goede dingen.

Ik begrijp dat het een tijd van bezinning is. Op zich is dat goed. Rob heeft wel een punt dat het zich niet tot de ramadan zou moeten beperken. Zoals in alle lagen van de bevolking zijn er uiteraard ook moslims die zich misdragen tijdens deze maand van bezinning. Net zoals er christenen zijn die iedere zondag twee keer voorin de kerk zitten en in de rest van de week alles bij elkaar liegen en bedriegen. Voor niet gelovigen gaat dat ook op alleen hebben die het voordeel dat ze niet met hun geloof om de oren geslagen kunnen worden.

Ik ben het wel deels eens met Rob al vind ik wel dat hij het erg doortrekt door het hypocriet te noemen. Hij legt de lat daarmee wel extreem hoog en dan specifiek voor moslims. Volgens mij zijn wij allen, in bepaalde mate, hypocriet. Het spreekwoord 'het hemd is nader dan de rok' is daarop gebaseerd.

Kazawi
19-06-17, 05:22
sterk

saritaa
19-06-17, 13:01
]Ik begrijp dat het een tijd van bezinning is. Op zich is dat goed. Rob heeft wel een punt dat het zich niet tot de ramadan zou moeten beperken Rob heeft helemaal geen punt! Liefdadigheid kan zelfs bestaan uit een glimlach naar je medemens, vriendelijk zijn tegen dieren, om zomaar iets te noemen. En dat geldt voor je hele leven en niet alleen tijdens de ramadan. Een moslim hoort niet te koop te lopen met zijn daden. Dat wordt zelfs gezien als een kleine shirk dat daden vruchteloos maakt.

“Als u openlijk aan liefdadigheid doet is dat goed, als u het echter verborgen houdt en aan de armen geeft, is dat beter voor u.” (2:271).





.
Zoals in alle lagen van de bevolking zijn er uiteraard ook moslims die zich misdragen tijdens deze maand van bezinning. Net zoals er christenen zijn die iedere zondag twee keer voorin de kerk zitten en in de rest van de week alles bij elkaar liegen en bedriegen. Voor niet gelovigen gaat dat ook op alleen hebben die het voordeel dat ze niet met hun geloof om de oren geslagen kunnen worden

Klopt! Maar mij hoor je ook niet andersdenkenden bestempelen als hypocriet.

super ick
19-06-17, 14:51
[QUOTE=super ick;5585880 Rob heeft helemaal geen punt! Liefdadigheid kan zelfs bestaan uit een glimlach naar je medemens, vriendelijk zijn tegen dieren, om zomaar iets te noemen. En dat geldt voor je hele leven en niet alleen tijdens de ramadan. Een moslim hoort niet te koop te lopen met zijn daden. Dat wordt zelfs gezien als een kleine shirk dat daden vruchteloos maakt.

“Als u openlijk aan liefdadigheid doet is dat goed, als u het echter verborgen houdt en aan de armen geeft, is dat beter voor u.” (2:271).





. Klopt! Maar mij hoor je ook niet andersdenkenden bestempelen als hypocriet.

Je stelt dat Rob geen punt heeft en vervolgens schrijf je hetzelfde neer als hem.

Wie heeft dat gezegd?

Umarvlie
20-06-17, 07:06
Ik begrijp dat het een tijd van bezinning is. Op zich is dat goed. Rob heeft wel een punt dat het zich niet tot de ramadan zou moeten beperken.

Er is een wens die door moslims onderling uitgesproken wordt wat zoveel betekend als "ik hoop dat we er beter uit gekomen zijn dan toen we eraan begonnen". Ramadan is een reset als het ware, om even uit de dagelijkse sleur van de wereld te stappen, je te her-focussen en een aanzet te geven je te verbeteren. Dus het is niet beperkt tot de Ramadan, maar de Ramadan is juist een punt in het jaar voor (zelf)reflectie en verbetering.

Eke
20-06-17, 11:18
Er is een wens die door moslims onderling uitgesproken wordt wat zoveel betekend als "ik hoop dat we er beter uit gekomen zijn dan toen we eraan begonnen". Ramadan is een reset als het ware, om even uit de dagelijkse sleur van de wereld te stappen, je te her-focussen en een aanzet te geven je te verbeteren. Dus het is niet beperkt tot de Ramadan, maar de Ramadan is juist een punt in het jaar voor (zelf)reflectie en verbetering.

Helder uiteen gezet, Umarvlie. Ik hou van die momenten van zelfreflectie en verbetering/bijsturing.