PDA

Bekijk Volledige Versie : "Ernstige kans dat Britten in de EU blijven"



Marsipulami
18-06-17, 15:28
De Gucht: "Ernstige kans dat Britten in de EU blijven"

18-06-17, 14.01u - Bron: vtmnieuws.be


Volgens voormalig eurocommissaris Karel De Gucht (Open Vld) is er een "ernstige kans" dat de Britten in de Europese Unie blijven. Dat zegt hij in VTM NIEUWS. "Men is zich ervan bewust dat dit een moeilijke onderhandeling wordt die niet noodzakelijk een gevolg heeft."

De Gucht acht het onmogelijk dat er binnen de afgesproken termijn van twee jaar een brexit kan onderhandeld worden. "Men geraakt daar gewoon niet door." Bovendien heeft de Britse regering geen sterk mandaat meer om de onderhandelingen met Europa aan te vangen. "Het idee van 'we onderhandelen en er komt wel iets uit', is steeds minder duidelijk."

Komt die brexit er dan niet? "Ik wil dat niet zo affirmatief zeggen", zegt De Gucht maar hij stelt wel vast dat "er steeds minder steun voor is voor die brexit." De kans bestaat wel degelijk dat de Britten tijdens de onderhandelingen beslissen dat ze toch niet uit de EU willen stappen.

Maar wat dan? "Dat hangt af van de Britten", zegt De Gucht, "maar ze kunnen nu niet zomaar zeggen: 'we stoppen ermee' en dan is het opgelost." Toch ziet De Gucht geen probleem om het Verenigd Koninkrijk terug in de EU toe te laten. "Alhoewel er unanimiteit nodig is, met 28 landen weet je nooit."

super ick
18-06-17, 17:37
Het is geen onderhandelen maar de dreiging met sancties. Als jij dit dan doen wij dat. De zogenaamde vrije handel is een keiharde leugen.

Het is een politiek spel. Die Fransen lopen voorop. Die hebben nogal een afrekendrang. Duitsland kan daar van meepraten.
Los van politici zijn er bedrijven die handel drijven met Engeland en dat willen blijven doen. Die hebben geen boodschap aan de politici. Dat zou ook het uitgangspunt moeten zijn in de onderhandelingen. De EU zou het referendum moeten respecteren. Hoe slecht het georganiseerd was, hoe slecht het ook uitpakte. Het is wel een democratisch instrument.

Aan de andere kant kan het natuurlijk ook niet dat de EU het toelaat dat de Britten aan cherrypicking kunnen doen. Alleen de lusten en niet de lasten. Het wordt een beetje Zwitserland dan. Volgen zonder meepraten.

super ick
18-06-17, 17:47
Het door de Franse regering gesubsidieerde Airbus heeft al gedreigd de vestiging in Filton te sluiten als de Britten uit de EU stappen.

Maar Airbus is niet te beroerd om alles naar China te verhuizen. Er is daar al een A320 productielijn.

Parijs aast op de vele hoofdvestigingen die nu in Londen gevestigd zijn.

Marsipulami
18-06-17, 19:10
Ik snap niet waarom die Brexit-onderhandelingen jaren zouden moeten aanslepen. Ik zou dat oplossen op een vergadering van een half uur. Hieronder een compromisvoorstel voor een Brexit:




________________

Overeenkomst EU-GB ivm Brexit (*) (voorstel)

A. Politieke Unie.

- Het Britse volk gaf bij referendum te kennen geen deel meer uit te willen maken van de EU. Als gevolg daarvan is besloten dat GB geen deel meer zal uitmaken van de overlegorganen van de EU, het EU-parlement, de EU commissie e.a.

B. Afsluiten rekeningen

- GB hoeft geen financiële bijdragen meer te betalen aan de EU, zal evenmin nog beroep kunnen doen op Europese middelen of fondsen.

C. Vrijhandel

- De handel tussen GB en EU-lidstaten kan gewoon blijven doorgaan zoals heden, zonder invoerheffingen van beide kanten in zoverre de producten (evt. diensten) die de Britten uitvoeren naar de EU voldoen aan de EU-regels en in zoverre de producten (evt. diensten) die de EU'ers uitvoeren naar GB voldoen aan de Britse regels.

D. Verblijfstatuut Britten in EU en EU'ers in GB

- GB en de EU bepalen autonoom de regels voor het verblijfsrecht van onderdanen van andere staten op het eigen grondgebied .


*********

Handtekening van de contractsluitende partijen (**)

Voor de EU namens 27 lidstaten

Donald Tusk
Jean Claude Juncker




Voor GB namens het Verenigd Koninkrijk
Theresa May




Datum en Plaats van de overeenkomst:




________
Noot

(*) Deze overeenkomst vervangt alle voorgaande overeenkomsten en verdragen tussen de EU en GB.
(**) Voorafgegaan door de handgeschreven tekst 'Gelezen en goedgekeurd'.



______________



Ben ik nog ergens iets vergeten ?

-

knuppeltje
19-06-17, 08:15
Ik snap niet waarom die Brexit-onderhandelingen jaren zouden moeten aanslepen. Ik zou dat oplossen op een vergadering van een half uur.

In dat geval moet voor jou de Belgische staatsinrichting een peulenschilletje zijn. Zijn jullie in een klap van het al vele jaren durende Communautaire gedoe af. Er zullen dan vele standbeelden worden opgericht voor Marsipulami Maximus. :stout:

mark61
19-06-17, 18:21
- GB hoeft geen financiële bijdragen meer te betalen aan de EU, zal evenmin nog beroep kunnen doen op Europese middelen of fondsen.

GB is verplichtingen aangegaan voor de toekomst; o.a. het betalen van de pensioenen van EU-ambtenaren. Dus ze zullen moeten dokken.


De handel tussen GB en EU-lidstaten kan gewoon blijven doorgaan zoals heden,

Dit slaat nergens op. De lol van een economische unie is dat je interne belemmeringen wegneemt om één economische ruimte te creëren, niet dat elk land in de wereld opeens geen invoerrechten meer hoeft te betalen. Dan heeft een economische unie geen zin.

Verder betalen Noorwegen en Zwitserland voor het voorrecht probleemloos zaken te mogen doen met de EU; dus GB moet dat dan ook.

Verder is er de financiële sector. Een belangrijk deel van de financiële transacties van de EU vindt in Londen plaats. De EU zal er geen zin in hebben dat de financiën van de EU buiten de EU worden afgewikkeld, en/of niet onderworpen aan EU-regels. Maar voor GB is die sector van levensbelang. Passporting rights (http://www.bbc.com/news/business-36630606) zijn dus een heikel onderwerp.


GB en de EU bepalen autonoom de regels voor het verblijfsrecht van onderdanen van andere staten op het eigen grondgebied .

Dat zal best, maar als één van beide partijen besluit die 'buitenlanders' eruit te gooien, zal de ander dat ook doen. Om dat te voorkomen moeten er afspraken worden gemaakt. Je krijgt dan ook te maken met belastingzaken, en bijvoorbeeld gezondheidszorg: wie is waar verzekerd / betaalt waar premie. Nu is dat in EU-landen al geregeld.

mark61
19-06-17, 18:31
In dat geval moet voor jou de Belgische staatsinrichting een peulenschilletje zijn. Zijn jullie in een klap van het al vele jaren durende Communautaire gedoe af. Er zullen dan vele standbeelden worden opgericht voor Marsipulami Maximus. :stout:

Ja, dat ze hem er nooit bij gevraagd hebben in Brussel :cheefbek:

super ick
20-06-17, 08:03
Uiteindelijk zullen politici over hun eigen schaduw heen moeten stappen en gewoon kijken maar wat het meeste oplevert. Een goede buur of een vijandige buur.

Het zou vreemd zijn om hemel en aarde te bewegen om een land als Ukraine dichter naar de EU toe te halen om vervolgens GB verder van ons af te stoten dan nodig.

Karin.N
20-06-17, 12:12
Uiteindelijk zullen politici over hun eigen schaduw heen moeten stappen en gewoon kijken maar wat het meeste oplevert. Een goede buur of een vijandige buur.

Het zou vreemd zijn om hemel en aarde te bewegen om een land als Ukraine dichter naar de EU toe te halen om vervolgens GB verder van ons af te stoten dan nodig.

Lieve schat, de Britten willen juist bij ons (eu) vandaan :stout:

super ick
20-06-17, 15:51
Lieve schat, de Britten willen juist bij ons (eu) vandaan :stout:

Dat weet ik toch poepie :hihi:

Maar dan kan je toch beter als vrienden uit elkaar gaan?

mark61
20-06-17, 18:29
Maar dan kan je toch beter als vrienden uit elkaar gaan?

Als je vrienden bent, waarom zou je dan uit elkaar gaan?

Ibrah1234
21-06-17, 00:14
Dat weet ik toch poepie :hihi:

Maar dan kan je toch beter als vrienden uit elkaar gaan?

Denk jij dat er in de praktijk significant veel zal veranderen met het uittreden van het VK uit de EU? Zou me niet verbazen dat ze een soort van douane-unie uitonderhandelen waardoor er in de praktijk weinig zal veranderen.

De meeste voordelen liggen aan de zijde van het VK.

super ick
21-06-17, 07:35
Als je vrienden bent, waarom zou je dan uit elkaar gaan?

Dat is een goede vraag.

Sommige vriendschappen werken beter als je niet zo vervlochten bent met elkaar. Een beetje afstand werkt dan beter.

super ick
21-06-17, 07:43
Denk jij dat er in de praktijk significant veel zal veranderen met het uittreden van het VK uit de EU? Zou me niet verbazen dat ze een soort van douane-unie uitonderhandelen waardoor er in de praktijk weinig zal veranderen.

De meeste voordelen liggen aan de zijde van het VK.

Als het aan de Fransen ligt wel.

Ik denk zowiezo dat de Britten slim zijn geweest met behoud van de eigen munt. Door die munt moet de EU een federale superstaat worden. De noordelijke staten moeten verplicht (blijven) worden om te betalen voor Frankrijk en de zuidelijke staten.

De rente moet ooit omhoog anders worden de pensioenopbouwers en de spaarders, lees inwoners van de noordelijke staten, enorm de klos. De renteverhoging is weer catastrofaal voor de zuidelijke staten.
Denk toch dat Duitsland wel op een renteverhoging aan gaat dringen.

Ik krijg de kriebels als ik er aan denk dat de EU de economische zeepbel enorm aan het opblazen is door het opkopen van die eurobonds en het uit de lagers laten gieren van de geldpers. Die bel klapt straks keihard uit elkaar.

Een oplossing zou kunnen zijn om de Euro wel te houden maar deze qua wisselkoers te koppelen aan individuele landen.

Ibrah1234
21-06-17, 09:15
Als het aan de Fransen ligt wel.

Ik denk zowiezo dat de Britten slim zijn geweest met behoud van de eigen munt. Door die munt moet de EU een federale superstaat worden. De noordelijke staten moeten verplicht (blijven) worden om te betalen voor Frankrijk en de zuidelijke staten.

De rente moet ooit omhoog anders worden de pensioenopbouwers en de spaarders, lees inwoners van de noordelijke staten, enorm de klos. De renteverhoging is weer catastrofaal voor de zuidelijke staten.
Denk toch dat Duitsland wel op een renteverhoging aan gaat dringen.

Ik krijg de kriebels als ik er aan denk dat de EU de economische zeepbel enorm aan het opblazen is door het opkopen van die eurobonds en het uit de lagers laten gieren van de geldpers. Die bel klapt straks keihard uit elkaar.

Een oplossing zou kunnen zijn om de Euro wel te houden maar deze qua wisselkoers te koppelen aan individuele landen.

Ben ik helemaal met je eens. Daarom denk ik inderdaad ook dat de dollar en de pond op termijn in waarde verder zullen stijgen t.o.v. de euro. De door jou geopperde renteverhoging lijkt mij op termijn ook onvermijdbaar.