PDA

Bekijk Volledige Versie : Biddende moslims bezetten straat in Schaarbeek



Marsipulami
27-06-17, 22:12
Biddende moslims bezetten straat in Schaarbeek

27/06/17 - 11u38**Bron: La DH, Bruzz


Schaarbeek Moslims hebben zondag een straat in Schaarbeek bezet om te bidden. Het gemeentebestuur reageert kwaad, want de actie had geen toestemming gekregen.

Moslims zijn eergisteren, na het doorbreken van de ramadan, voor de Kouba-moskee op straat gaan bidden. Zonder toestemming hebben ze daarvoor de Vanderlindenstraat ingenomen. De gelovigen zagen zich genoodzaakt om buiten te bidden omdat de moskee in de straat te klein is. *De politie van Schaarbeek, die te maken had met een voldongen feit, sloot de straat tijdens het gebed af.*

Burgemeester Bernard Clerfayt (Défi) heeft ondertussen aan*La Dernière Heure*gereageerd op de actie: "De betrekkingen met de Schaarbeekse moskeeën zijn normaalgezien goed", zegt hij. "Zij weten dat het gemeentebestuur geen religieuze activiteiten in de publieke ruimte duldt, ongeacht de religie. De moskee had enkel van de brandweer een toestemming gekregen om de gelovigen binnen te laten bidden."

Verder geeft de burgemeester nog mee dat hij aan de verantwoordelijken van de moskee een brief zal sturen. Die zitten volgens hem zelf verveeld met de zaak en hebben hem op het hart gedrukt hebben dat dit niet meer zou gebeuren.

super ick
28-06-17, 07:36
Straat blokkeren en verkeer belemmeren is niet toegestaan. Punt. Ook niet om te bidden.

nacht
28-06-17, 15:29
waar is de vrijheid gebleven als je niet eens iets spontaans mag doen op straat.

Olive Yao
28-06-17, 16:08
waar is de vrijheid gebleven als je niet eens iets spontaans mag doen op straat.

Met super ick eens, maar nog meer met jou, nacht.

Dit is zo'n spontane situatie waarvan ik denk, kom op, ff een keer een beetje ruimte geven aan mensen.
Ik ben voor seculariteit, maar om in zo'n spontane situatie nu meteen van de toren te gaan blazen over geen religieuze activiteiten in de publieke ruimte dulden ...

Marsipulami
28-06-17, 16:31
Laat die mensen toch rustig bidden op straat tijdens ramadanfeest. Daar worden de mensen en de wereld beter van.

Als het stadsbestuur zich stoort aan biddende moslims in het publiek dan moeten ze maar voor helpen zorgen dat er daar een fatsoenlijke grote moskee komt waardoor mensen niet meer op straat hoeven te bidden.

Smiler
28-06-17, 16:45
Laat die mensen toch rustig bidden op straat tijdens ramadanfeest. Daar worden de mensen en de wereld beter van.

Als het stadsbestuur zich stoort aan biddende moslims in het publiek dan moeten ze maar voor helpen zorgen dat er daar een fatsoenlijke grote moskee komt waardoor mensen niet meer op straat hoeven te bidden.

Daar worden de mensen en de wereld beter van? Hoe zie je dat voor je?

Als de moskee niet groot genoeg is, dan zullen ze daar zelf een oplossing voor moeten vinden. Daar hoeft het stadsbestuur niet voor te zorgen.

Marsipulami
28-06-17, 16:59
Daar worden de mensen en de wereld beter van? Hoe zie je dat voor je?


Gebeden veranderen de wereld niet, maar gebeden veranderen mensen en mensen veranderen de wereld.


Als de moskee niet groot genoeg is, dan zullen ze daar zelf een oplossing voor moeten vinden. Daar hoeft het stadsbestuur niet voor te zorgen.

Vergunningen en zo, daar kunnen de moslims niet zelf voor zorgen, die moeten van het gemeentebestuur en andere overheden komen en die overheden vinden altijd wel wat om de bouw of inrichting van nieuwe moskeeën te verhinderen.

super ick
28-06-17, 17:52
waar is de vrijheid gebleven als je niet eens iets spontaans mag doen op straat.

Ik zie het spontane element er niet van in.

Het is niemand toegestaan zonder vooraankondiging en toestemming een complete straat af te sluiten. Ik zie niet in waarom er in dit geval een uitzondering moet worden gemaakt.

Verwacht je een dergelijke toeloop en regel je het vantecoren heb ik er geen probleem mee. Dan kunnen anderen zich er op instellen.

Smiler
28-06-17, 17:53
Gebeden veranderen de wereld niet, maar gebeden veranderen mensen en mensen veranderen de wereld.



Vergunningen en zo, daar kunnen de moslims niet zelf voor zorgen, die moeten van het gemeentebestuur en andere overheden komen en die overheden vinden altijd wel wat om de bouw of inrichting van nieuwe moskeeën te verhinderen.

Mensen kunnen inderdaad de wereld veranderen. Maar of de wereld er beter van word?

Ja vergunningen enzo. Die heb je voor wel meer dingen nodig. Dan moet je eerst zelf je zaakjes op orde hebben en dan word de vergunning verleend. Je suggestie dat overheden altijd wel wat vinden om de bouw van een nieuwe moskee te verhinderen waar is dat op gebaseerd? De plaats waar ik zelf woon hebben ze onlangs een school helemaal verbouwd tot een moskee omdat de moskee die er eerst was niet meer voldeed. De moslim gemeenschap heeft toen gewoon geld ingezameld, de oude school gekocht en een goed plan voorgelegd aan de gemeente en die hebben geen moment iets verhinderd. De moskee is al aardig gevorderd en ze hebben zelfs de omgeving aangepast zodat het er netter uitziet.

super ick
29-06-17, 12:20
Mensen kunnen inderdaad de wereld veranderen. Maar of de wereld er beter van word?

Ja vergunningen enzo. Die heb je voor wel meer dingen nodig. Dan moet je eerst zelf je zaakjes op orde hebben en dan word de vergunning verleend. Je suggestie dat overheden altijd wel wat vinden om de bouw van een nieuwe moskee te verhinderen waar is dat op gebaseerd? De plaats waar ik zelf woon hebben ze onlangs een school helemaal verbouwd tot een moskee omdat de moskee die er eerst was niet meer voldeed. De moslim gemeenschap heeft toen gewoon geld ingezameld, de oude school gekocht en een goed plan voorgelegd aan de gemeente en die hebben geen moment iets verhinderd. De moskee is al aardig gevorderd en ze hebben zelfs de omgeving aangepast zodat het er netter uitziet.

De schatting in Nederland is een kleine 500 moskeeën. Waarschijnlijk doelt hij op België. Daar zijn er iets van 80.

Volgens mij valt het ook reuze mee met het dwarsbomen. JA domme buurtbewoners interviewen. Dan vind je er altijd wel een paar met oneigenlijke argumenten. De overheid trekt zich daar niets van aan en geeft doorgaans makkelijk een vergunning af.

Soldim
29-06-17, 13:28
waar is de vrijheid gebleven als je niet eens iets spontaans mag doen op straat.

Dat riepen die jongens die laatst veroordeelt werden voor illegale straat-races ook.

Marsipulami
03-07-17, 22:33
De schatting in Nederland is een kleine 500 moskeeën. Waarschijnlijk doelt hij op België. Daar zijn er iets van 80.

In België zijn er tussen de 300 en 400 moskeeën. Waar je dat getal 80 vandaan haalt weet ik niet. Er zijn mogelijks wel 80 door de overheid erkende moskeeën. Die moskeeën krijgen subsidie van de staat om de imam te betalen alsook werkingskosten voor het onderhoud van gebouwen. De niet-erkende moskeeën zonder subsidies bestaan op basis van giften van gelovigen en buitenlandse sponsors.



Volgens mij valt het ook reuze mee met het dwarsbomen. JA domme buurtbewoners interviewen. Dan vind je er altijd wel een paar met oneigenlijke argumenten. De overheid trekt zich daar niets van aan en geeft doorgaans makkelijk een vergunning af

Steek gerust je kop in het zand.

super ick
04-07-17, 08:46
In België zijn er tussen de 300 en 400 moskeeën. Waar je dat getal 80 vandaan haalt weet ik niet. Er zijn mogelijks wel 80 door de overheid erkende moskeeën. Die moskeeën krijgen subsidie van de staat om de imam te betalen alsook werkingskosten voor het onderhoud van gebouwen. De niet-erkende moskeeën zonder subsidies bestaan op basis van giften van gelovigen en buitenlandse sponsors.




Steek gerust je kop in het zand.

Ik ga uit van moskeen die rekend als moskeen te boek staan. Dat lijkt mij logisch.

Heb je nog een inhoudelijk argument of hang je een beetje de pedante mondsnoerder uit? Met als iedere andere instelling waar mensen samen komen worden er criteria gesteld. Die zijn voor een moskee niet anders. Gezien het relatief korte bestaan van een aanzienlijke moslimpopulatie en het aantal moskeen dat gebouwd is staat niets hen verder in de weg.

Sterker nog, biddende moslims kunnen rustig hun gang gaan. Was het een andere vereniging geweest dan waren ze waarschijnlijk onmiddellijk gesommeerd de straat vrij te maken. Het hebben van een geloof leidt nog steeds tot voordeel tov het niet hebben van een geloof. In Nederland zelfs vastgelegd in de grondwet.

Iemand met een discriminerende mening over bijvoorbeeld homoseksuelen wordt aangeklaagd maar als discriminatie kapot vanuit een oud sprookjesboek dan wordt het ineens getolereerd. Dat is ongelijkheid vastgelegd bij wet en dient per direct afgeschaft te worden.

Ik wacht op je artikel over het misbruik van kinderen door de nr. 3 van de RKK.

Joesoef
04-07-17, 09:13
Wat een gezeur. Tig straten staan per dag tig keer vast vanwege laden en lossen.

Marsipulami
04-07-17, 09:56
Ik ga uit van moskeeën die erkend als moskeeën te boek staan. Dat lijkt mij logisch

In dat geval is er in Nederland geen enkele moskee. Immers daar bestaat het systeem van erkenning en financiering door de overheid niet.

Dit is bijvoorbeeld een belangrijke maar niet-erkende moskee in België ---> https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Moskee_van_Brussel

super ick
04-07-17, 14:06
Wat een gezeur. Tig straten staan per dag tig keer vast vanwege laden en lossen.

Wat een mooie vergelijking :maf:

super ick
04-07-17, 14:07
In dat geval is er in Nederland geen enkele moskee. Immers daar bestaat het systeem van erkenning en financiering door de overheid niet.

Dit is bijvoorbeeld een belangrijke maar niet-erkende moskee in België ---> https://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_Moskee_van_Brussel

Financiering gelukkig niet maar ieder gebouw waar een moskee in huist is bekend als moskee.

Niet erkend is niet. Simpel.