PDA

Bekijk Volledige Versie : De oplossing voor de schone auto van de toekomst?



super ick
03-07-17, 14:03
Een stel slimme koppen van de Technische Universiteit Eindhoven heeft een systeem ontwikkeld waarbij mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit. Daarmee weten zij een bus aan te drijven.




Studenten van de Technische Universiteit Eindhoven presenteren donderdag 's werelds eerste door mierenzuur aangedreven bus. Hun zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus.

De nieuwe brandstof is een bijtende stof. Mieren, wespen en bijen gebruiken het bij de aanval en bij de verdediging. Het zit ook in de prikkende haartjes van brandnetels. In de door het studententeam gebouwde trailer wordt mierenzuur of methaanzuur (officieel hydrozine) gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus wordt aangedreven.

De Eindhovenaren denken dat mierenzuur de oplossing is voor de schone auto van de toekomst. De studenten willen het project verder ontwikkelen en hopen aan het eind van het jaar een bus op mierenzuur operationeel te hebben die ook de weg op mag.

Vorig jaar werd al bekend dat de VDL Groep (foto) interesse had in het project.
Studenten TU/e ontwikkelen 'mierenzuurbus' | Autonieuws - AutoWeek.nl (http://www.autoweek.nl/nieuws/studenten-tue-ontwikkelt-mierenzuurbus/)

Marsipulami
03-07-17, 17:58
.


Keuring merkt grootschalige roetfilterfraude niet op

ma 03/07/2017 - 06:15 Luc Pauwels, Yasmina Vanoverschelde

Elk jaar raken tienduizenden dieselauto’s waarbij de roetfilter illegaal is weggehaald, door de autokeuring. De filters houden de giftige fijnstof en roetuitstoot tegen die dieselauto’s produceren en jaarlijks honderdduizenden voortijdige overlijdens in Europa veroorzaken.

De autokeuring in ons land merkt deze weggehaalde roetfilters niet op, omdat de roetmeting verouderd is. Steeds meer dieselrijders zoeken hun toevlucht tot deze illegale praktijk. Onze redactie probeerde dit uit en overleefde zonder problemen de autokeuring.

Sinds 2011 is het bijna onmogelijk om zonder roetfilter de scherpere Europese uitstootnormen te halen. De meeste nieuwe dieselauto’s hebben dus bijna allemaal een roetfilter. Maar soms gaan de roetfilters stuk, wat ernstige motorproblemen kan veroorzaken. Als dit het geval is, moet de filter vervangen worden, maar dat kan oplopen tot zo’n 2.000 euro.

Er bestaat echter een goedkopere maar illegale oplossing hiervoor: de roetfilter laten weghalen. En dat voor amper 450 euro. Op het internet bieden vele garages dit aan en vermelden ze bovendien dat je daarna zonder problemen door de autokeuring geraakt. Experts schatten dat er in ons land*tienduizenden en*mogelijk zelfs meer dan 100.000*dieselauto’s zonder roetfilter rondrijden. VRT-journalist Luc Pauwels deed de test en maakte een afspraak bij zo'n garage om zijn roetfilter te laten verwijderen.

Onze journalist ziet dit allemaal gebeuren. De roetfilter wordt van onder zijn auto weggehaald en opengeslepen. Zo’n filter ziet eruit als een poreuze steen. Achteraf wordt alles opnieuw dichtgelast en plaatst de technicus de lege behuizing. Uiteindelijk past hij de software nog aan zodat de boordcomputer geen alarmsignaal geeft over de verdwenen roetfilter.

Twee dagen later trekt Luc Pauwels naar de autokeuring om na te gaan of ze de illegale ingreep zal ontdekken. De eerste controle blijkt de roetfiltertest te zijn en zoals de garagist had voorspeld, raakt de auto probleemloos door de test. Achteraf wordt de auto nog eens*aan de onderkant*gecontroleerd, maar ook daar valt de autokeurders niets op. Volgens de keuring is zijn auto, zonder roetfilter, volledig in orde. Maar de auto is illegaal nu en stoot*ruim*90 procent méér roet en fijnstof uit.

Nochtans zou één eenvoudige handeling kunnen helpen en dat is op de behuizing van de roetfilter kloppen. Een lege roetfilter klinkt namelijk hol terwijl je een volle roetfilter nauwelijks hoort als je erop klopt.

Fraude met roetfilters (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/2.50743?eid=1.3014602)

mark61
03-07-17, 18:14
In de door het studententeam gebouwde trailer wordt mierenzuur of methaanzuur (officieel hydrozine) gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus wordt aangedreven

Wel leuk, maar die CO2? Daar moesten we toch net van af?

super ick
03-07-17, 18:58
Wel leuk, maar die CO2? Daar moesten we toch net van af?

Ik ben geen natuurkundige en heb het niet verder uitgezocht maar er staat dat het wordt gesplitst. Het wordt afgezonderd. Het is er dus al, het wordt niet opgewekt. Toch?

knuppeltje
04-07-17, 08:44
Team FAST, een studententeam van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), onthult later deze week, op donderdag 6 juli, ’s werelds eerste systeem waarmee een bus kan rijden op mierenzuur.

Het zelfgebouwde systeem zit in een kleine trailer waarin mierenzuur wordt omgezet in elektriciteit, gekoppeld aan een elektrische bus. Voordelen van het gebruik van mierenzuur zijn dat het duurzaam, CO2-neutraal, veilig en vloeibaar is.

Hydrozine

Hydrozine heet de energiedrager officieel. Het bestaat voor 99% uit mierenzuur aangevuld met een middel dat de prestaties bevordert. Bijzonder is dat Team FAST, bestaande uit 35 studenten, zelf deze tot nu toe onbekende brandstof heeft ontwikkeld.

Begin 2016 presenteerden ze een eerste schaalmodel dat de werking illustreerde. Na 20 maanden hard werken is nu een 42.000 keer krachtiger systeem klaar met een vermogen van 25kW.

Bereik

In de door het team gebouwde trailer wordt Hydrozine gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt vervolgens gebruikt om elektriciteit op te wekken, waarmee de bus, een stadsbus van het Eindhovense bedrijf VDL, wordt aangedreven.

Het team noemt de trailer een ‘range extender’, kortweg REX, omdat de trailer als losstaand onderdeel het bestaande bereik van de bus vergroot. Het team is nog bezig met de laatste tests, eind dit jaar moet de bus daadwerkelijk rond gaan rijden.

Voordelen

De voordelen van Hydrozine zijn talrijk. Het is een goedkoop en veilig alternatief om waterstof in te vervoeren, waar normaal gesproken grote tanks en hoge druk voor nodig is. De CO2 die ontstaat bij de splitsing wordt ook gebruikt bij de productie ervan, waardoor er netto geen CO2 ontstaat. Hydrozine heeft een vier keer zo hoge energiedichtheid als een accu en omdat hydrozine vloeibaar is zijn slechts kleine aanpassingen aan de huidige infrastructuur van tankstations nodig.


De toekomst

Team FAST is bezig om samen met partners uit de gehele productieketen van Hydrozine een veilige, duurzame en standaard energiedrager voor de toekomst te maken. Ze hopen een uniek mobiliteitsconcept te introduceren dat kan worden geïmplementeerd in de huidige infrastructuur, veilig is en daarom makkelijk overgenomen kan worden in de huidige levenswijze.

[Team FAST]


Soldim
04-07-17, 08:44
Ik ben geen natuurkundige en heb het niet verder uitgezocht maar er staat dat het wordt gesplitst. Het wordt afgezonderd. Het is er dus al, het wordt niet opgewekt. Toch?

Ik ben ook geen natuurkundige, maar heb in en ver verleden wel wat scheikunde gehad :)

Als je het CO2 neutraal wilt doen moet de mierezuur genereren met CO2 uit de lucht. Voordeel is dat je niet met classieke accus zit. Een directe waterstof motor zou efficienter zijn (minder energie verlies door verschillende conversies), maar die hebben natuurlijk een groter risico om boem te doen.

super ick
04-07-17, 13:05
Ik ben ook geen natuurkundige, maar heb in en ver verleden wel wat scheikunde gehad :)

Als je het CO2 neutraal wilt doen moet de mierezuur genereren met CO2 uit de lucht. Voordeel is dat je niet met classieke accus zit. Een directe waterstof motor zou efficienter zijn (minder energie verlies door verschillende conversies), maar die hebben natuurlijk een groter risico om boem te doen.

Ja scheikunde, je hebt gelijk :hihi:

Waterstof heeft weer een nadeel dat het onder hoge druk getankt en opgeslagen moet worden in grotere hoeveelheden. Mierenzuur kan als vloeistof ala benzine getankt worden.

Beiden zitten nog voldoende haken en ogen aan om verder uitgekristalliseerd te worden.

super ick
05-07-17, 08:42
Wellicht komt vervoer op zonne-energie ook ooit in een praktisch te gebruiken vorm op de markt. Bijvoorbeeld als een soort vast transportsysteem op bedrijfsterreinen.
Wellicht alleen in plaatsen met extreem veel zon. Net als met het energieprobleem wordt het hoogstwaarschijnlijk een combi van oplossingen en aanpassingen aan het gedrag.
Meer lokaal produceren en wellicht producten laten vallen. een bloemetje op kantoor is best leuk maar die ingevlogen moeten van het andere eind van de wereld kan je je vraagtekens erbij plaatsen.
Zonder Parmaham kan een Nederlander ook prima overleven. Zeker als die ook nog van Nederlandse varkens komt die levens naar Italië worden gebracht om daar geslacht te worden. Extreem milieuvervuilend en dieronvriendelijk.

mark61
05-07-17, 19:13
Wellicht komt vervoer op zonne-energie ook ooit in een praktisch te gebruiken vorm op de markt.

Dat schiet al aardig op:

Nederlanders brengen eigen zonne-auto op de markt

Nederlandse studententeams winnen geregeld internationale prijzen met voertuigjes op zonne-energie. Maar daarmee kun je niet het gewone verkeer in. Nu komt een groep oud-studenten met een auto die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg: de Lightyear One. Er hangt nog wel een stevig prijskaartje aan: 119.000 euro, exclusief btw.

"We zijn een zelfstandig bedrijf dat is voortgekomen uit het Solar Team van de TU Eindhoven", zegt Tessie Hartjes van Lightyear, de naam van het nieuwe Nederlandse automerk. "We hebben alle kennis uit de studententijd gebruikt om een commerciële zonne-auto te ontwikkelen."

Maar de auto is er nog niet. "We hebben nu vijf kopers die hem hebben besteld", zegt Hartjes. "Over een jaar willen we 200 bestellingen hebben en dan gaan we hem produceren." De onderdelen komen uit binnen- en buitenland. Het in elkaar zetten van de auto moet op de Automotive Campus in Helmond gebeuren.

Duur

Bestaande autofabrikanten experimenteren volop met auto's die rijden op waterstof en met elektrische auto's, maar minder met zonne-energie. "Bij luxe automerken zie je wel accessoires die worden opgeladen met zonne-energie, zoals airconditioning. Maar allemaal op kleine schaal", zegt autojournalist Wim Oude Weernink.

Volgens hem investeren bestaande automerken liever in elektrische auto's die opladen aan een laadpaal. "Technologisch gezien is het wel mogelijk om je accu op te laden uit directe zonne-energie, maar dat is door het klimaat in Nederland nooit genoeg om de auto altijd te laten rijden. Een laadpaal blijft nodig. En het combineren van die twee technieken is duur."

Bovendien is het ontwikkelen van een auto sowieso niet goedkoop. "Een nieuw model op de markt brengen, kost een automerk ongeveer 1 miljard euro", zegt Oude Weernink.

Vertrouwen

De jonge auto-ontwerpers willen de Lightyear One voor een paar miljoen bouwen. "We hebben een groot voordeel op bestaande automerken, want zij zitten vast aan standaardmodellen en hun imago. Wij zijn daar helemaal vrij van", zegt Hartjes. Ook zijn er meerdere geïnteresseerde investeerders.

Over de kosten van de techniek en het Nederlandse klimaat maakt het nieuwe autobedrijf zich geen zorgen. "Er is in Nederland voldoende zon om met de Lightyear One elk jaar 10.000 kilometer te rijden. Daarnaast kan de auto worden opgeladen aan een laadpaal", zegt Hartjes. "Als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook wel een zonne-auto gaan bouwen."

Nederlanders brengen eigen zonne-auto op de markt | NOS (http://nos.nl/artikel/2180593-nederlanders-brengen-eigen-zonne-auto-op-de-markt.html)

super ick
06-07-17, 06:59
Dat schiet al aardig op:

Nederlanders brengen eigen zonne-auto op de markt

Nederlandse studententeams winnen geregeld internationale prijzen met voertuigjes op zonne-energie. Maar daarmee kun je niet het gewone verkeer in. Nu komt een groep oud-studenten met een auto die wel geschikt is voor dagelijks gebruik op de weg: de Lightyear One. Er hangt nog wel een stevig prijskaartje aan: 119.000 euro, exclusief btw.

"We zijn een zelfstandig bedrijf dat is voortgekomen uit het Solar Team van de TU Eindhoven", zegt Tessie Hartjes van Lightyear, de naam van het nieuwe Nederlandse automerk. "We hebben alle kennis uit de studententijd gebruikt om een commerciële zonne-auto te ontwikkelen."

Maar de auto is er nog niet. "We hebben nu vijf kopers die hem hebben besteld", zegt Hartjes. "Over een jaar willen we 200 bestellingen hebben en dan gaan we hem produceren." De onderdelen komen uit binnen- en buitenland. Het in elkaar zetten van de auto moet op de Automotive Campus in Helmond gebeuren.

Duur

Bestaande autofabrikanten experimenteren volop met auto's die rijden op waterstof en met elektrische auto's, maar minder met zonne-energie. "Bij luxe automerken zie je wel accessoires die worden opgeladen met zonne-energie, zoals airconditioning. Maar allemaal op kleine schaal", zegt autojournalist Wim Oude Weernink.

Volgens hem investeren bestaande automerken liever in elektrische auto's die opladen aan een laadpaal. "Technologisch gezien is het wel mogelijk om je accu op te laden uit directe zonne-energie, maar dat is door het klimaat in Nederland nooit genoeg om de auto altijd te laten rijden. Een laadpaal blijft nodig. En het combineren van die twee technieken is duur."

Bovendien is het ontwikkelen van een auto sowieso niet goedkoop. "Een nieuw model op de markt brengen, kost een automerk ongeveer 1 miljard euro", zegt Oude Weernink.

Vertrouwen

De jonge auto-ontwerpers willen de Lightyear One voor een paar miljoen bouwen. "We hebben een groot voordeel op bestaande automerken, want zij zitten vast aan standaardmodellen en hun imago. Wij zijn daar helemaal vrij van", zegt Hartjes. Ook zijn er meerdere geïnteresseerde investeerders.

Over de kosten van de techniek en het Nederlandse klimaat maakt het nieuwe autobedrijf zich geen zorgen. "Er is in Nederland voldoende zon om met de Lightyear One elk jaar 10.000 kilometer te rijden. Daarnaast kan de auto worden opgeladen aan een laadpaal", zegt Hartjes. "Als Tesla deze techniek had gehad toen ze begonnen, waren zij ook wel een zonne-auto gaan bouwen."

Nederlanders brengen eigen zonne-auto op de markt | NOS (http://nos.nl/artikel/2180593-nederlanders-brengen-eigen-zonne-auto-op-de-markt.html)

Dit zijn echt kinderschoenen hoor.
Ik heb het prtotype gezien. Er blijft zo'n gekke tunnel onder de auto zitten. Er is amper ruimte en een ongeval moet je er al helemaal niet mee krijgen.
Ik denk dat daar het grootste probleem ligt in de ontwikkeling. Hoe krijg je het model veilig genoeg.

Ik vind het altijd leuk dit soort nieuws te volgen. Het gaat alle kanten op en ineens komt er weer iets bij uit totaal onverwachtse hoek.
Ik heb dat nooit zo gehad maar ben echt benieuwd hoe de wereld er op dat gebied uit zou komen te zien.
De luchtvaart triggert me ook. Daar is nog helemaal geen goede oplossing voor. Ik acht het niet uitgesloten dat die grotendeels gaat verdwijnen.

mark61
06-07-17, 18:42
Dit zijn echt kinderschoenen hoor.
Ik heb het prtotype gezien. Er blijft zo'n gekke tunnel onder de auto zitten. Er is amper ruimte en een ongeval moet je er al helemaal niet mee krijgen.
Ik denk dat daar het grootste probleem ligt in de ontwikkeling. Hoe krijg je het model veilig genoeg.

Ik vind het altijd leuk dit soort nieuws te volgen. Het gaat alle kanten op en ineens komt er weer iets bij uit totaal onverwachtse hoek.
Ik heb dat nooit zo gehad maar ben echt benieuwd hoe de wereld er op dat gebied uit zou komen te zien.
De luchtvaart triggert me ook. Daar is nog helemaal geen goede oplossing voor. Ik acht het niet uitgesloten dat die grotendeels gaat verdwijnen.

Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden :hihi: Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer :)

mark61
06-07-17, 21:30
Dit is nou ambitie:

France to ban sales of petrol and diesel cars by 2040

Move by Emmanuel Macron’s government comes a day after Volvo said it would only make fully electric or hybrid cars from 2019

Angelique Chrisafis and Adam Vaughan

Thursday 6 July 2017 14.20 BST
Last modified on Thursday 6 July 2017 18.52 BST

France will end sales of petrol and diesel vehicles by 2040 as part of an ambitious plan to meet its targets under the Paris climate accord, Emmanuel Macron’s government has announced.

The announcement comes a day after Volvo said it would only make fully electric or hybrid cars from 2019 onwards, a decision hailed as the beginning of the end for the internal combustion engine’s dominance of motor transport after more than a century.

...

https://www.theguardian.com/business/2017/jul/06/france-ban-petrol-diesel-cars-2040-emmanuel-macron-volvo

super ick
07-07-17, 18:03
Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden :hihi: Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer :)

Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!

Een autoaandrijven op zonne-energie is inderdaad al een prestatie. Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht dat deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.

Ja, dat mierenzuur........Ik heb geen flauw benul of je dat spul massaal kunt produceren en welke vermogens je er mee uit motoren kunt peuteren.

super ick
07-07-17, 18:04
Als ze dat ding gaan maken zullen ze toch echt goedkeuring van het RDW moeten krijgen. Ik zou zeggen dat ze daar nu al mee bezig zijn. Hoe weet je dat ie onveilig is? Ik heb er nog geen details over gelezen. Ze noemen hem 'road legal'.

Ik heb jaren in een 2CV rondgereden; die is ook niet veilig volgens de normen dat er een tank tegenaan moet kunnen rijden :hihi: Maar ik vind het feit dat je een auto op zonne-energie kan laten rijden al heel wat.

Die mierezuurbak van jou, zou dat geen brandstof voor vliegtuigen kunnen worden? Tis vloeibaar en het brandt, wat wil je nog meer :)

Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!

Een autoaandrijven op zonne-energie is inderdaad al een prestatie. Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.

Ja, dat mierenzuur........Ik heb geen flauw benul of je dat spul massaal kunt produceren en welke vermogens je er mee uit motoren kunt peuteren.

mark61
08-07-17, 01:42
Ja de 2 CV. Die heb ik ook jaren gereden. Wel de 2 CV 6 natuurlijk he. Die krachtige!

Ik had er een met 18 pk :hihi: Wel mee naar Turkije geweest, en terug, door Joegoslavië in oorlog. Best een avontuur. Afgezien van wat ontstekingsgedoe in Servië, snel opgelost door de Servische wegenwacht, verder geen problemen.


Op mij komt het over als de eerste vliegtuigen. Verderlicht met plaats voor 1 man. Zo lang geleden is dat niet. Ik verwacht dat deze ontwikkeling veel sneller zal gaan.

Ja precies, dat duurde nauwelijks een halve eeuw tot je straalvliegtuigen voor een groot aantal passagiers had. En ik denk dat het nu allemaal veel sneller gaat, of kan gaan, dan toen. Meer technologie, meer geld, meer landen die eraan werken.

Overigens moet die Lightyear 1 ik dacht 875 kilo gaan wegen en van koolstofvezel gemaakt worden. Ik weet niet hoe sterk dat spul is, maar het is op zich 4x zo licht als staal. Het wordt niet voor niets in racewagens gebruikt.

875 kilo is licht, maar een stuk zwaarder dan de laatste 2CV. Aan de andere kant vraag je je af hoeveel de accu's van dat ding wegen. Een kleine middenklasser weegt nu zo'n 1000 kilo. Dat is staal; koolstof moet dan toch lichter kunnen? Ik denk trouwens dat die 4 wiel-elektromotoren samen lichter zijn dan een benzinemotor, maar dat weet ik niet. Jij? Verder heb je geen versnellingsbak en geen 50 kilo benzine aan boord.

Een BMW i3 weegt 1.170 kilo, zie ik. Dat is niet zoveel meer. Als je met iets modernere accu's komt, scheelt dat al in gewicht.

Dus, als nitwit, lijkt het mij niet onrealistisch.

knuppeltje
08-07-17, 10:27
Overigens moet die Lightyear 1 ik dacht 875 kilo gaan wegen en van koolstofvezel gemaakt worden. Ik weet niet hoe sterk dat spul is, maar het is op zich 4x zo licht als staal. Het wordt niet voor niets in racewagens gebruikt.

Wat denk je van de jachtbouw. De nieuwste wedstrijd catamarans halen snelheden van meer dan 80 km per uur. De hele tonnen zware boot wordt dan door de hydrofoils boven water getild, zodat de weerstand van het water minimaal is.
De boot die dit jaar de America's Cup won haalde zelfs 85 km per uur. De krachten die er dan op het materiaal worden uitgeoefend zijn echt gigantisch.
Dat kan alleen maar met gebruik van koolstof.

Sterkte en stijfheid » Poly Products B.V. (http://www.polyproducts.nl/composieten/sterkte-en-stijfheid/)

knuppeltje
08-07-17, 10:33
https://www.youtube.com/user/AmericasCup

mark61
08-07-17, 13:00
Wat denk je van de jachtbouw. De nieuwste wedstrijd catamarans halen snelheden van meer dan 80 km per uur. De hele tonnen zware boot wordt dan door de hydrofoils boven water getild, zodat de weerstand van het water minimaal is.
De boot die dit jaar de America's Cup won haalde zelfs 85 km per uur. De krachten die er dan op het materiaal worden uitgeoefend zijn echt gigantisch.
Dat kan alleen maar met gebruik van koolstof.

Sterkte en stijfheid » Poly Products B.V. (http://www.polyproducts.nl/composieten/sterkte-en-stijfheid/)

Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek :hihi:

Ik denk dat Super's vraag hiermee wel beantwoord is.

Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.

knuppeltje
08-07-17, 14:56
Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek :hihi:

Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.

Dat was heel revolutionair. Maar trappend kun je meer energie opwekken dan met trekken.

Ook bij torsie komt het op treksterkte aan. Althans toen ik nog constructieberekeningen moest maken wel. Dat was dan wel voor beton en staal, maar toch.

Maar koolstof is vergeleken met andere kunststoffen erg bros en breekt dus makkelijker dan glasvezel, bijvoorbeeld. Frames van koolstof van de beroepsrenners worden vaak uit veiligheidsoverwegingen na een serieuze val uit voorzorg weggedaan wegens mogelijke niet zichtbare haarscheuren.

Onder andere daarom worden in koolstofweefsels voor bepaalde doelen ook andere kunststofweefsels aangebracht. Ook al voor een betere hechting van de epoxy. Maar dan worden die weefsels weer zwaarder. En zowel bij die zeilende racemonsters als bij die racefietsen is het de bedoeling om die zo weinig mogelijk te laten wegen.

Om die beroepsrenners tegen zichzelf te beschermen is er, in de hoop dat er genoeg weefsel in zit, zelfs een minimum gewicht ingesteld voor die fietsen om er mee deel te kunnen nemen aan wedstrijden. Het is mogelijk om een koolstof fiets te maken die veel minder weegt en die bij een beetje zorgvuldig gebruik vele jaren mee kan.

Het sterkste krijgt men koolstof/epoxy door het meteen na aanbrenging uit te laten harden in een autoclaaf.

super ick
09-07-17, 14:43
Ja, dat zag ik, spectaculaire sport. Vooral met dat fietsen voor de hydrauliek :hihi:

Ik denk dat Super's vraag hiermee wel beantwoord is.

Al begrijp ik dat 'sterk' geen eenvormig concept is. Je hebt treksterkte en torsiesterkte en nog zo wat.
Het is niet erg schokbestendig. Dat is wel een nadeel voor een auto.

Mijn vraag welke vermogens je met mierenzuur kunt bereiken is hiermee niet beantwoord.

Het gewicht van een electromotor is behoorlijk hoog omdat het bijna een compact gehaal is van metalen. Staal van buiten, dichte wikkelingen van massief koper, een stalen mantel eromheen en een massie stalen as met lagers.
Een brandstofmotor is van buiten aluminium en bestaan voor een groot deel uit lucht. Hij neemt ook veel meer plaats in.

Los van de accu's zou een elektrische auto goedkoper zijn om te bouwen, zeker als er in massaproduktie gebruik gemaakt gaat worden van u informe platforms met de accu's daarin verwerkt.
Buiten de ophanging en elektronica zou het verder onderhoudsarm moeten worden.

Momenteel is er nog niet zoveel keus in elektrische auto's met een seriueze actieradius. Ja Tesla maar ik wacht op de elektrische auto's uit Japan en Europa zodat de concurrentie toeneemt.
Ook de betrouwbaarheid zou dan wel verder stijgen met dank aan Tesla die dan de kinderziektes voor zijn rekening heeft genomen.