PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen zijn de grootste oorzaak van atheïsme



super ick
11-08-17, 13:42
Christenen zijn de grootste oorzaak van atheïsme

 Jaap Marinus  15-4-2013 12:00


De grootste oorzaak van atheïsme in de wereld vandaag, zijn christenen, die Jezus erkennen met hun lippen, naar buiten gaan en Hem ontkennen met hun levensstijl. Dat, is wat een ongelovige wereld, simpelweg ongelooflijk vindt. Het zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Brennan Manning, auteur en priester, die op 12 april overleed. Had paus Franciscus die woorden in gedachten toen hij tijdens een mis de hypocrisie van sommige christenen hekelde?



Woorden en daden

De kloof tussen vrome woorden vanaf de kansel op zondagochtend en het gekonkel dat bij VatiLeaks aan het licht kwam, is natuurlijk wel heel groot. Dat de paus mede daarom de RKK wil hervormen is een logische stap. Maar in hoeverre is dit door te trekken naar jouw en mijn leven? Paus Franciscus zei: “Als priesters en gelovigen niet consistent zijn in wat ze zeggen en wat ze doen, tussen hun woorden en hun daden, dan ondermijnt dat de geloofwaardigheid van de kerk. Men moet in onze acties zien wat men uit onze monden hoort.” (bron)

What if I stumble, what if I fall? Mag ik dan geen fouten meer maken? De tekst van wijlen christelijk rap-trio DC Talk brengt nuance met zich mee. Want ja, moeten we dan als christenen perfect leven?

Ambassadeurs van God?

Tv-predikant David Maasbach zei het eens in een telepreek, en ik parafraseer: Wij zijn ambassadeurs van God en daarom moeten we zorgen dat onze auto altijd gewassen is. Dat verder trekkend is de conclusie dat christenen goden op aarde moeten zijn. Want als je auto al schoon moet zijn, dan zeker je ziel. Onfeilbaar, zonder zonde, perfect. En dat was juist niet de boodschap van Jezus.

Speciaal voor het overlijden van Brennan Manning, hier nog een keer zijn uitspraak, inclusief een prachtcover van het nummer ‘What If I Stumble’ van DC Talk. Een nummer dat begint met het citaat, deze toepasbaar maakt én nuanceert:


https://staatgeschreven.nl/2013/04/15/christenen-zijn-de-grootste-oorzaak-van-atheisme/

Marsipulami
11-08-17, 15:02
Paus Franciscus zei: “Als priesters en gelovigen niet consistent zijn in wat ze zeggen en wat ze doen, tussen hun woorden en hun daden, dan ondermijnt dat de geloofwaardigheid van de kerk. Men moet in onze acties zien wat men uit onze monden hoort.”

Nu zijn we al zover gekomen dat super ick de paus gaat beginnen citeren om zijn gelijk te halen. :fpiraat:

Marsipulami
12-08-17, 00:18
Schijnheilig hoe verlichte christenen dat doodleuk anders uitleggen. Je moet het woord juist heel letterlijk nemen, zo is het namelijk bedoeld. God heeft een heldere boodschap.

Dit zou een quote kunnen zijn van Abu Bakr al-Baghdadi de (overleden?) khalief van Islamitische Staat. Het valt me altijd op hoe groot de gelijkenis is van de opvattingen van atheïsten en religieuze fundamentalisten inzake godsdienst.

Marsipulami
17-08-17, 23:46
Jij weet heel goed dat ik mij verre hou van religie. Zowel orthodoxie als de verlichting.

Volgens mij ben jij als atheïst net zoveel met religie bezig als een middeleeuwse monnik in een slotklooster. (Anti-)religie vult je denkwereld.