PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorbeeld van banenrepubliek in Nederland...



Wizdom
19-08-17, 09:23
De leugen regeert bij ZZP Nederland

Als ZZP’er moet je je eigen zaakjes regelen. Logisch! Dat kan lastig zijn maar gelukkig zijn er belangenverenigingen die je graag een handje helpen. Helpen deze belangenclubjes je nu echt of helpen ze voornamelijk zichzelf of onze overheid en hoe onafhankelijk zijn ze eigenlijk? Neem nu Stichting ZZP Nederland. Zij heeft van de ZZP’er in ieder geval hun verdienmodel gemaakt én is door hun voorzitter de heer Post verweven met het CNV. Dat zijn wat mij betreft feiten die helemaal niets met onafhankelijkheid te maken hebben.

Verdienmodel

Een simpele check op het vestigingsadres bij de KvK leert dat er op het adres van Stichting ZZP Nederland maar liefst 3 BV’s gevestigd zijn. Inmiddels is de beheer BV verhuisd naar Zuid Laren met Johan Marrink (oprichter St. ZZP Nederland) als enig aandeelhouder. Volgens de KVK heeft deze beheer BV drie concernrelaties. U raadt het al, ZZP Nederland BV, Marrink Media BV en ZZP Nederland verzekeringen. Stichting ZZP zet haar leden blijkbaar handig door naar BV’s die gewoon winst maken. Sterker nog, die dat ook doen. Marrink Beheer had op 31 december 2015 maar liefst een eigen vermogen van 1.3 miljoen euro.

Nu bent u die startende ZZP’er die advies wil over verzekeringen en pensioen. Wat denkt u? Krijgt u een advies waarmee u onder de arm naar uw eigen adviseur kunt of wordt u doorverbonden naar ZZP verzekeren BV?

Helemaal niet gek gedaan dus van die meneer Marrink. Inmiddels miljonair geworden met behulp van hulpeloze ZZP’ers die hun lot graag in de handen leggen van “de grootse onafhankelijke ondernemersorganisatie voor zelfstandigen zonder personeel” aldus de eigen homepage van St. ZZP Nederland. Gewoon een slimme zakenman dus. Niets meer en niets minder. Onafhankelijk is ie zeker maar dan wel middels z’n eigen bankrekening.

Belangenverstrengeling

En dan te bedenken dat deze Stichting pretendeert de belangen te vertegenwoordigen in Den Haag. Ronduit schandalig dat de politiek met deze club aan tafel zit. De Stichting heeft leden maar is niet democratisch, leden hebben geen enkele zeggenschap over standpunten. Het lijkt er eerder verdacht veel op dat standpunten vooral de financiële onafhankelijkheid van de BV’s in stand moeten houden. Maar er is nog meer aan de hand.

De huidige voorzitter van St. ZZP Nederland, de heer Post, was bestuurder bij CNV vakmensen en is volgens de website van ZZP Nederland nog nauw betrokken daarbij. Ook op zijn LinkedIn profiel is dit te vinden. Of het CNV zelfstandigen hier ook zo over denkt betwijfel ik. Op hun site, waar u lid kunt worden, staan namelijk 2 voorbeeldbrieven om het u nog makkelijker te maken het lidmaatschap bij ZZP Nederland op te zeggen. Maar dat geheel terzijde natuurlijk.

Hoe onafhankelijk ben je als je nauwe banden met het CNV hebt? Hoe onafhankelijk ben je als er een financieel motief is? Let wel, St. ZZP Nederland zit dus regelmatig met onze overheid om tafel om hun standpunten te verkondigen en mee te denken over herinrichting van het pensioenstelsel, de Wet DBA en (verplichte) verzekeringen voor ZZP’ers. Denken ze aan uw belang of…….. U mag het zelf beoordelen maar als ik u een advies mag geven. Ga gewoon naar uw eigen vertrouwde assurantie adviseur of accountant. Die geeft net zo’n goed advies echter weet u wel met wie u aan tafel zit en wat zijn of haar motieven zijn.

Ondernemerschap betekent vrijheid van ondernemen. Vrijheid om eigen keuzes te maken. Hier hoort natuurlijk ook bij dat u de vrijheid hebt door wie u zich laat vertegenwoordigen. De motieven van St. ZZP Nederland heb ik u hierboven geschetst maar zo zijn er nog meer clubjes die óf aan een vakbond óf aan VNO-NCW zijn verbonden. Echter is er wel een groot verschil. Zij doen daar niet geheimzinnig over en pretenderen ook niet onafhankelijk te zijn.

Wilt u nu echt dat er iets verandert en wilt u nu echt invloed hebben op standpunten die u aangaan? Dan zult u toch gewoon lid moeten worden van een politieke partij. Het zou een open deur zijn als ik als partijvoorzitter zou zeggen dat u lid van de OndernemersPartij moet worden. Maar ik doe het toch! Ik ben namelijk niet onafhankelijk en kom daar ruiterlijk voor uit maar mijn motieven zijn tenminste wel transparant. Dat dan wel. Wij willen natuurlijk zoveel mogelijk leden om Den Haag een heel stuk ondernemender te maken.

Martine Gaasbeek

De leugen regeert bij ZZP Nederland (http://www.ondernemerspartij.nl/leugen-regeert-zzp-nederland/)

knuppeltje
19-08-17, 09:33
Hoho, wel graag 'komkommerrepubliek', ja! Bananen groeien er hier niet en daarbij zijn komkommer veel groter dan die gele melige kromme dingen.

Maar het is inderdaad ronduit schandalig dat de ZZPers steeds als buffers worden (mis)gebruikt om de schokken in de arbeidsmarkt op te vangen.
Zij worden als er niet paal en perk aan wordt gesteld straks de nieuwe pensioen armsten.