PDA

Bekijk Volledige Versie : 500.000 mensen op straat in Barcelona onder motto "ik ben niet bang"



Marsipulami
26-08-17, 22:34
500.000 mensen op straat in Barcelona onder motto "ik ben niet bang"

Onder het motto "Ik ben niet bang" hebben in* Barcelona honderdduizenden mensen betoogd tegen terreur en voor vrede.* Ze herdenken daarmee ook de 15 doden die vorige week vielen bij twee aanslagen door geradicaliseerde moslims. Opmerkelijk : voor de allereerste keer nam de Spaanse koning deel aan zo'n manifestatie. Maar hij werd niet door iedereen toegejuicht.

"Ik ben niet bang" was de afgelopen week al het motto van verschillende herdenkingen, en nu dus ook van deze mars tegen terreur.** De opkomst is bijzonder groot, het centrum van Barcelona zag zwart van het volk.

Koning Felipe stapte, als eerste Spaanse koning ooit,* mee op in een betoging,* op de eerste rij, naast onder meer de premier van Spanje en die van Catalonië, de burgemeester van Barcelona, en topfiguren van de meeste politieke partijen (eerste foto onder).*

Maar niet iedereen was opgezet met de aanwezigheid van de koning: extreemlinks in Catalonië had aangekondigd dat het niet zou deelnemen aan de betoging, omdat de koning en de Spaanse regering dat wel doen.

Maar zowel extreemlinks als nationalistisch Catalonië was duidelijk wel aanwezig, vooral met veelzeggende spandoeken: "Felipe, mensen die vrede willen, verkopen geen wapens" (tweede foto onder).* Ook duidelijke kritiek op wapenverkopen aan Saudie-Arabië, met afbeeldingen van de koningen van Spanje en Saudie-Arabië, en van ex-premier Aznar, George Bush junior en Tony Blair. *

De mars was ook een eerbetoon aan dokters en verplegend personeel, brandweerlui en andere reddingswerkers die op de eerste rij opstappen.* En er werd ook voor gepleit om niet de moslims of de islam de schuld te geven van de aanslagen van vorige week, zoals bleek uit de vele bordjes met "Neen aan de islamofobie".

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/08/26/tienduizenden-mensen-op-straat-in-barcelona-onder-motto--ik-ben-/

Marsipulami
26-08-17, 22:42
Pfff, al dat 'ik-ben-niet-bang'-gedoe begint me serieus de keel uit te hangen. Als er overal gehersenspoelde idioten kunnen opduiken die onschuldige burgers naar het leven staan, dan is bang zijn een heel terechte emotie.