PDA

Bekijk Volledige Versie : "Waar blijven de kindjes van de bakfietsouders?"



Marsipulami
02-09-17, 11:46
Een juf van een concentratieschool: "Waar blijven de kindjes van de bakfietsouders?"

Els Cespedes geeft les op een concentratieschool, en doet dat graag

We zouden Els Cespedes (43) moeten interviewen in plaats van hem, zei MNM-presentator Tom De Cock onlangs*in deze krant. Elke dag spoort de juf van zijn dochter*van Limburg naar Antwerpen, om les te geven in*de moeilijkste buurt van de stad. ‘Je moet de mensen*tijd geven. En niet in paniek raken.’

02-09-17, 07.49u - Lotte Beckers

"Ik ben een meisje uit een boerendorp. Opgegroeid in het Limburgse Meldert, tussen de koeien. Ik heb hier nooit iets naars meegemaakt en bang was ik niet, maar ik trok wel grote ogen toen ik hier twaalf jaar geleden aankwam. In de stad is de mentaliteit anders. Als ze hier het huisvuil komen ophalen, dan kun je niet op de stoep wandelen: alsof de mensen de vuilniszakken uit het raam hebben gegooid. Bij ons zijn er meer regels om je aan te houden. En al die vreemde culturen, die Turkse of Afghaanse winkels. Ik stapte hier een andere wereld binnen.”

In hartje Seefhoek, de meest verpauperde wijk van Antwerpen, zitten we met Els Cespedes op piepkleine kinderstoeltjes. MNM-presentator Tom De Cock had over haar verteld, de juf van het instapklasje van basisschool Sint-Aloysius. “Blij dat ik ben uitgenodigd, maar eigenlijk zouden jullie met juf Els moeten praten.”

Hij zei het zo, toen we hem deze zomer spraken voor de interviewreeks Het Huis van Hiele: “Elke dag neemt juf Els vanuit Tessenderlo de trein naar Antwerpen, loopt ze vervolgens naar haar werk – eerst door mijn buurt, waar je tien jaar geleden als vrouw niet door wilde wandelen, daarna over het De Coninckplein, waar vroeger alle drugsverslaafden zaten – om les te gaan geven in een concentratieschool, in een kleuterklas waar de helft van de kinderen nog niet eens droog is. En zij doet dat niet voor het loon dat wij krijgen.”

Els Cespedes glimlacht lief. “Het is een beslissing die ik nog elke dag moet verantwoorden. Zelfs voor mijn man. Want wat heb ik hier verloren, tussen al die vremden? Ik wilde vroeger heel graag in het onderwijs werken, maar vaak had ik geen werk in september. Soms vond ik pas een plek in januari. Al dat wachten, ik was dat beu. ‘Ga eens in Antwerpen kijken’, zeiden ze. ‘Daar is zoveel werk.’”

Twaalf jaar later stelt ze vast: die andere wereld is oké. Dat wil ze hier vooral vertellen. “Ik werk hier heel graag. Ik sta bij de leeftijd die ik het liefste heb en dit is een fijne school met prima accommodatie. De diversiteit ervaar ik echt niet als een probleem. De kindjes zijn hier zo klein, volgens mij zien die niet eens wie welke huidskleur heeft. En we hebben een goede band met onze ouders. Voor hen is de leerkracht nog een belangrijke persoon, dat respect voel je.

“Natuurlijk zie ik dingen die jammer zijn. Verdoken armoede, kinderen die met hun kleine broertjes of zusjes alleen de tram naar school nemen, ouders die niet begrijpen dat de kleuterklas meer is dan louter opvang.

“En ook: de buurt is een tussenstop. Mensen spoelen hier aan en vinden later elders hun plek. Je kunt immers niet zeggen dat het hier ideaal is om te wonen, met al die kleine krotten. Bij ons in Tessenderlo is het beter: groener, properder, betere huizen. Dus als mensen verhuizen omdat ze werk vinden, dan snap ik dat. Maar dat komen en gaan, dat is jammer voor ons. Je bent met een kind aan de slag en dan is het plots weer weg.”

Taalachterstand


De Seefhoek is veranderd de afgelopen twaalf jaar. De drugsverslaafden zijn van het De Coninckplein verjaagd, met Park Spoor Noord kreeg de buurt eindelijk een lap groene grond en de gentrificatie zorgt voor een nieuwe wind. “Maar wat ze beloofd hebben, is niet uitgekomen. De huizen zouden hier gekocht worden door de zogenaamde bakfietsmensen en alles zou goed komen, maar zo is het toch niet gelopen.

“Ons publiek is niet veranderd, zelfs niet toen de kleuterschool drie jaar geleden een gloednieuw gebouw kreeg. Elke ochtend zien we die bakfietsmensen met hun kinderen wegfietsen. Dan denk ik: die kunnen toch ook hier naar school? Vorig schooljaar had ik naast de dochter van Tom geen enkel Vlaams kindje in mijn klas. Dat zou nochtans goed zijn voor de school, want dat zijn ook de mensen die de oudervereniging recht houden.

“Ik weet niet waarom die bakfietsouders niet komen. Omdat ze denken dat de kinderen hier niet veel leren? Dat is een misverstand. Zeker als je weet welke kwaliteitsvolle leerkrachten hier werken. Daar heb ik het moeilijk mee: die gezinnen zijn zogezegd open van geest, maar ze proberen het niet eens. Of valt onze schoolpoort niet genoeg op?

“Ja, taalachterstand is een probleem. Maar elk jaar wordt het beter. Het is ooit anders geweest, maar vorig jaar had ik het gevoel dat de meeste kinderen mij begrepen. En ze leren zo snel. Een normaal begaafd kind is na één schooljaar mee. Kleuters zitten op een heel taalgevoelige leeftijd, dus ze pikken veel op. Ze moeten wel.

“We hebben allemaal een groot hart voor onze kinderen en ouders, en tonen veel begrip en respect voor de verschillen. Op ons schoolfeest is het eten halal. Maar de ouders hebben natuurlijk ook wel gekozen voor een katholieke school, dus mijn kindjes leren wie Jezus is. En dat is geen probleem.

“Er zijn kinderen bij wie je een zekere invloed vaststelt. Jongens die geen hand willen geven aan meisjes. Daar zijn we dan, met veel respect, wel duidelijk in: je geeft een hand, anders vertrekt de rij niet. We praten daar ook met de ouders over, maar ik denk dat die dat wat weglachen.

“Maar een probleem is dat niet, het houdt onze werking niet tegen. We zijn als team sterk genoeg om te zeggen wat we van onze kinderen verwachten, en ouders weten dat ook. Niemand heeft hier trouwens al gevraagd wat die Jezus-pop hier ligt te doen. En als hier een kerststal staat, dan zie ik de mama’s ’s morgens met de poppetjes spelen. (lacht)”

Analfabetisme

Wat De Cock vooral nog was opgevallen: “Juf Els kan maar de helft van de tijd met de kinderen bezig zijn, omdat de ouders de andere helft in beslag nemen. Onlangs hoorde ik haar tegen een Aziatische moeder zeggen: ‘Yes, in Belgium, when we meet each other, we give each other the right hand. Like this, let me show you.’ Ik vond dat een hallucinant tafereel. Hoe komt het dat die vrouw nooit geleerd heeft dat je hier een hand moet geven?”

Juf Els kan het zich niet herinneren, dat van die hand. “Maar het zou kunnen hoor. We zijn heel fel bezig met onze ouders. Ze staan hier vaak met brieven van de VDAB of ACV, en dan vertaal ik die: dit is voor de belastingen, of je moet naar die instantie bellen. Je wordt dat gewoon.

“Juf Annemie, onze zorgcoördinator, heeft onlangs een mama aan een sociaal appartement geholpen. Die vrouw werd echt uitgebuit. Ze had via via een slaapplek gevonden, maar moest heel veel werken om daar te mogen slapen, maar overdag moest ze wel haar boeltje pakken. Dan zwierf ze de hele dag op straat met twee kinderen, en ’s avonds mocht ze weer komen kijken of er slaapplaats was. Na een tijd had ik door dat ze haar baby hier in de toiletten waste. Ik zei: ‘Annemie, er klopt hier iets niet.’ Ik vond het wel tof, dat het gelukt was om dat appartement te regelen. Juf Annemie speelt heel kort op de bal, die doet dat perfect. Als kinderen niet naar school komen, dan neemt ze meteen de telefoon. En dat werkt.

“Misschien is dat inderdaad haar job niet, maar die mensen komen hier soms huilend aankloppen. Dan stuur je ze toch niet weg? En we proberen er zo ook voor te zorgen dat ouders hun kinderen naar school brengen. Dat ze vertrouwen hebben in ons. Ook dat is belangrijk.

“De meeste ouders zijn bang om binnen te komen. Ze geraken moeilijk voorbij de deur. Maar ik blijf dan opzettelijk aan deze kant van de klas staan, zodat ze wel binnen moeten komen. Dat is voor hen een hele stap: ze weten dat ik hen ga aanspreken en ze zijn bang dat ze me niet gaan verstaan. De meeste mama’s zijn ook heel verlegen, dat voel je. Maar als het lukt, dan zijn ze hier heel graag. Dat vind ik enorm plezant.

“Veel mensen zijn ook analfabeet, al zeggen ze dat niet. ‘Heb je dat briefje niet gelezen?’ Dat is hier een heel gevaarlijke vraag. Dus tegenwoordig gebruiken we pictogrammen: een boterham en een drinkbus als we op uitstap gaan.

“Hier moeten de kinderen boterhammen meenemen voor tijdens de middagpauze, maar een Pakistaans gezin dat hier vandaag aankomt, die kennen dat niet. Dus geef hen op de eerste schooldag dan geen preek, maar geef ze de tijd om te bij te leren.

“Maar leerkrachten zijn niet altijd mee. Onlangs nog op bijscholing in Hasselt, daar durfde iemand zeggen: ‘Wij krijgen volgend jaar één vreemd kindje in onze school.’ En heel die school stond in rep en roer. (lacht luid) Echt waar, er zijn nog altijd scholen die geen idee hebben wat ze daarmee moeten doen. Ze worden daar in de lerarenopleiding ook niet op voorbereid. Mijn buurvrouw geeft les in een chique dorp. Plots opent daar een opvangcentrum voor vluchtelingen en staan al die kinderen daar. En de school zit met de handen in het haar.

“Wat ze moeten doen? Vooral niet in paniek raken. Geef die mensen de tijd. Ze moeten zich wel aanpassen, maar gun ze daar de ruimte voor. En zorg dat die mama’s en papa’s voelen dat ze welkom zijn op school, ook al is hun kindje anders. Hier organiseren we geen avondlijke oudercontacten, maar laten we de ouders meespelen in de klas. Laat ze ervaren wat de kleuterschool is. En dan merk je dat ze vaak wel geïnteresseerd zijn.”

Beetje aanpassen

“Ik kom uit een boerendorp waar veertig jaar geleden alleen maar Belgen woonden. Maar toevallig is mijn mama verliefd geworden op een Spanjaard, dus ik ben half Spaans. Op school was ik het enige vreemde kind, en ik heb me altijd anders gevoeld.

“Nooit heb ik mijn achternaam willen zeggen en nooit heb ik Spaans willen spreken. Soms wilden kinderen me geen hand geven, en dan wist ik dat hun ouders iets over mij gezegd hadden. Dat hakt er wel in. Zelfs vandaag gebruik ik mijn meisjesnaam niet. Daarom versta ik dat, hoe moeilijk het is als je hier alleen deze klas binnen moet.

“Het grootste vooroordeel is dat die ouders niet mee zouden willen, dat ze zich niet willen integreren. Dan denk ik: verhuis jij morgen eens naar China en begin er maar aan. Misschien ben ik daar soms wat te emotioneel in, maar ik verdedig die mensen altijd. Je moet dat toch niet onderschatten: je wordt hier zomaar gedropt, en trek dan je plan maar. Die mensen komen ook niet zomaar, hè. Hoe is dat daar, in hun land van herkomst? Wij verhuizen ook niet voor het minste naar een ver land, toch?

“Ik kijk daar heel anders naar dan mijn familie of vrienden. Mensen vragen zich af wat ik hier in godsnaam te zoeken heb, alsof wij hier verschrikkelijke taferelen meemaken. Al bij al is dit een heel gewone school, alleen passen we ons soms een beetje aan. Ik hoor ook vaak: ‘Die mensen zijn lui, ze doen niets.’ Tot je de ellende ziet, op het gezicht van die dakloze mama. Die was niet gelukkig en dan kun je precies ook niet vooruit. Dat zijn situaties waar mensen niet zomaar uit geraken.

“Maar mensen denken ook vaak dat ik het hier gemakkelijk heb. De kinderen verstaan mij toch niet en je kunt er niets mee aanvangen. Echt waar, ze denken dat de kinderen hier de hele dag spelen. Ik vind dat erg, want hier wordt heel hard gewerkt. Constant denken we na: hoe kunnen we conflicten en agressie op de speelplaats aanpakken? Hoe kunnen we de ouders nog meer betrekken? We doen niets anders dan nadenken.

“En in het zesde leerjaar kunnen de kinderen hier evenveel als elders. Dat antwoord ik altijd: wij krijgen ook inspectie. ‘Ja maar, het is toch van een ander niveau bij jullie’, zeggen mensen dan. En: ‘Jullie gaan toch veel spelen in het park.’ Dat klopt, omdat we weten dat de kinderen hier leven in kamers van drie meter op drie. Ga trouwens maar eens kijken in Lummen, daar spelen de kinderen ook.

“Soms zijn we met te veel dingen tegelijk bezig, dat is zo. Maar dan rem ik af: geen themaweek, geen spectaculaire activiteiten. Gewoon rust. Als een kindje weent, neem ik het op mijn schoot en maak ik tijd. Want we moeten aan zoveel denken dat we niet meer doen waarvoor we gekomen zijn: met de kinderen bezig zijn.”

https://www.demorgen.be/binnenland/een-juf-van-een-concentratieschool-waar-blijven-de-kindjes-van-de-bakfietsouders-b1e83606/

Marsipulami
03-09-17, 00:22
Van het verhaal van deze juf krijg ik wel tranen in de ogen. Ik vind dat ze minstens een Nobelprijs verdient.

SamirPlus
03-09-17, 07:53
Van het verhaal van deze juf krijg ik wel tranen in de ogen. Ik vind dat ze minstens een Nobelprijs verdient.

Overdrijven is ook een vak. ;)

Leuk artikel en een hartverwarmende schooljuf.
Ik ben niet zo snel geroerd door dit soort verhalen, omdat het uiteindelijk toch om groepen mensen gaat, die worden uitgesloten van het maatschappelijk verkeer.
Dan is het wel leuk voor die docenten, maar niet zo leuk voor die gezinnen.
Hoe komt het dat zij toch met een achterstand beginnen en zo worden behandeld door de overheid?
Als je in armoede moet leven, met meerdere kinderen, dan weet je dat er iets niet goed is.
Het leven kan een domper zijn, voor sommige ouders, maar zo een kind heeft er niet om gevraagd.
Wees dan ook gewoon een redding voor je kinderen, vind ik.

super ick
04-09-17, 15:26
Overdrijven is ook een vak. ;)

Leuk artikel en een hartverwarmende schooljuf.
Ik ben niet zo snel geroerd door dit soort verhalen, omdat het uiteindelijk toch om groepen mensen gaat, die worden uitgesloten van het maatschappelijk verkeer.
Dan is het wel leuk voor die docenten, maar niet zo leuk voor die gezinnen.
Hoe komt het dat zij toch met een achterstand beginnen en zo worden behandeld door de overheid?
Als je in armoede moet leven, met meerdere kinderen, dan weet je dat er iets niet goed is.
Het leven kan een domper zijn, voor sommige ouders, maar zo een kind heeft er niet om gevraagd.
Wees dan ook gewoon een redding voor je kinderen, vind ik.

Toen mijn kinderen op de basisschool zaten speelde dit ook al.

Ouders van kinderen met een taalachterstand vroegen om meer Nederlandse les. De school zou dat dan moeten organiseren, kosteloos uiteraard. Wat opviel was dat het kinderen waren van ouders die thuis Arabisch, Turks, ect praten en de hele dag naar de schotel zaten te loeren.

Wie is hier de eerst verantwoordelijke?

Om de zaak maar eens helemaal vanaf de andere kant te belichten.

Soldim
04-09-17, 16:29
Toen mijn kinderen op de basisschool zaten speelde dit ook al.

Ouders van kinderen met een taalachterstand vroegen om meer Nederlandse les. De school zou dat dan moeten organiseren, kosteloos uiteraard. Wat opviel was dat het kinderen waren van ouders die thuis Arabisch, Turks, ect praten en de hele dag naar de schotel zaten te loeren.

Wie is hier de eerst verantwoordelijke?


Deskundingen die roepen dat ouders thuis vooral de moedertaal moeten praten?

Marsipulami
04-09-17, 16:44
Toen mijn kinderen op de basisschool zaten speelde dit ook al.

Ouders van kinderen met een taalachterstand vroegen om meer Nederlandse les. De school zou dat dan moeten organiseren, kosteloos uiteraard. Wat opviel was dat het kinderen waren van ouders die thuis Arabisch, Turks, ect praten en de hele dag naar de schotel zaten te loeren.

Wie is hier de eerst verantwoordelijke?

Om de zaak maar eens helemaal vanaf de andere kant te belichten.

Die migrantenouders zijn niet alleen. Sedert het ontstaan van België, zijn er nog maar weinig leden geweest van de koninklijke familie die behoorlijk Nederlands beheersten nochtans de meest gesproken taal in België, hun koningskinderen evenmin. Dat migrantenkinderen van de 7e generatie zoals ons koningshuis nog steeds geen behoorlijk Nederlands kunnen, geeft wel te denken.

SamirPlus
04-09-17, 23:35
Toen mijn kinderen op de basisschool zaten speelde dit ook al.

Ouders van kinderen met een taalachterstand vroegen om meer Nederlandse les. De school zou dat dan moeten organiseren, kosteloos uiteraard. Wat opviel was dat het kinderen waren van ouders die thuis Arabisch, Turks, ect praten en de hele dag naar de schotel zaten te loeren.

Wie is hier de eerst verantwoordelijke?

Om de zaak maar eens helemaal vanaf de andere kant te belichten.

Dat is toch een verrijking, voor zo een kind?
Maar jij doet alsof "de jeugd van tegenwoordig", gezellig, de hele dag schotel gaat zitten kijken...
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar de kinderen hebben geen problemen met de taal, evenmin de Nederlandse kinderen.
Tegenwoordig roept iedereen maar elkaar na, zoals dat gaat in "taal", maar het zijn meestal "exotische" woorden. (Habiba, bijvoorbeeld)

super ick
05-09-17, 10:34
Dat is toch een verrijking, voor zo een kind?
Maar jij doet alsof "de jeugd van tegenwoordig", gezellig, de hele dag schotel gaat zitten kijken...
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar de kinderen hebben geen problemen met de taal, evenmin de Nederlandse kinderen.
Tegenwoordig roept iedereen maar elkaar na, zoals dat gaat in "taal", maar het zijn meestal "exotische" woorden. (Habiba, bijvoorbeeld)

Het is essentieel voor je kansen dat je de taal van het land waarin je woont volledig machtig bent. Zo simpel is het.

Als je daar als ouders niet alles aan doet dan ben je verkeerd bezig en zet je je kind dus op achterstand. Of je dat vervolgens af kunt wentelen op de overheid betwijfel ik.

SamirPlus
05-09-17, 12:47
Het is essentieel voor je kansen dat je de taal van het land waarin je woont volledig machtig bent. Zo simpel is het.

Als je daar als ouders niet alles aan doet dan ben je verkeerd bezig en zet je je kind dus op achterstand. Of je dat vervolgens af kunt wentelen op de overheid betwijfel ik.

Nogmaals jij hebt het over hun kinderen... Die hebben geen problemen met de taal.
De enige die problemen heeft, dat ben jij, maar dan psychische en/of mentale problemen.
Wat hebben die ouders jou misdaan? Die denken ook van, gozert, praat eens Turks of Marokkaans, maar dat begrijp jij niet, met je harses.
Jij hoeft niet met ze te praten... Ik speelde vroeger ook na schooltijd met Nederlandse kinderen, daar hadden mijn ouders niks mee te maken.

Soldim
05-09-17, 13:06
Het is essentieel voor je kansen dat je de taal van het land waarin je woont volledig machtig bent. Zo simpel is het.

Als je daar als ouders niet alles aan doet dan ben je verkeerd bezig en zet je je kind dus op achterstand.

Ik woon in een land waar, sinds mensenheugnis, verschillende nationalte talen worden gesproken. Het schoolsysteem is daarop ingericht, en wat tot in den treure benadrukt wordt is dat het voor kinderen veel belangrijker is om één taal goed te spreken dan het spreken van de regionale onderwijs taal.

Voor een goede taalontwikkeling is het veel beter dat kinderen thuis in hun moedertaal worden opgevoed, dan in een door de ouders later aangeleerde tweede taal.



Of je dat vervolgens af kunt wentelen op de overheid betwijfel ik.


Tsja, als het niet de taak van de overheid is om kinderen op school goed Nederlands bij te brengen, wat dan wel?

SamirPlus
05-09-17, 20:08
Ik woon in een land waar, sinds mensenheugnis, verschillende nationalte talen worden gesproken. Het schoolsysteem is daarop ingericht, en wat tot in den treure benadrukt wordt is dat het voor kinderen veel belangrijker is om één taal goed te spreken dan het spreken van de regionale onderwijs taal.

Voor een goede taalontwikkeling is het veel beter dat kinderen thuis in hun moedertaal worden opgevoed, dan in een door de ouders later aangeleerde tweede taal.



Tsja, als het niet de taak van de overheid is om kinderen op school goed Nederlands bij te brengen, wat dan wel?

Die Super ick en zo zijn echte "topic killers", want ik heb gewoon geen zin meer om iets terug te schrijven/typen.
Gasten met een Verborgen agenda. Daar houd ik niet zo van. :p

super ick
06-09-17, 08:20
Die Super ick en zo zijn echte "topic killers", want ik heb gewoon geen zin meer om iets terug te schrijven/typen.
Gasten met een Verborgen agenda. Daar houd ik niet zo van. :p

Je moet eens stoppen met het wegzetten van mensen met een andere mening.

Het is niet meer dan logisch dat je de taal goed moet kunnen spreken van het land waarin je woont.

Leuk hoor om Turks te spreken en vast ook heel belangrijk om met je opa te kunnen praten. Het is ook heel goed mogelijk om je kinderen tweetalig op te voeden. Dat kan ook als je er een goed plan onder legt. Bijvoorbeeld de ene ouder spreekt Turks met de kinderen, de ander Nederlands.

Het probleem was vaak het niveau van de ouders. Nu zijn we daar vanaf want tweede generatie. Met de komst van 'vluchtelingen' uit Afrikaanse landen, vaak in de eigen taal al analfabeet, begint het weer opnieuw.

SamirPlus
06-09-17, 09:43
Je moet eens stoppen met het wegzetten van mensen met een andere mening.

Het is niet meer dan logisch dat je de taal goed moet kunnen spreken van het land waarin je woont.

Leuk hoor om Turks te spreken en vast ook heel belangrijk om met je opa te kunnen praten. Het is ook heel goed mogelijk om je kinderen tweetalig op te voeden. Dat kan ook als je er een goed plan onder legt. Bijvoorbeeld de ene ouder spreekt Turks met de kinderen, de ander Nederlands.

Het probleem was vaak het niveau van de ouders. Nu zijn we daar vanaf want tweede generatie. Met de komst van 'vluchtelingen' uit Afrikaanse landen, vaak in de eigen taal al analfabeet, begint het weer opnieuw.

Vandaar, dit is Maroc.nl, geen Vluchtelingen.nl of Afrika.nl of Syrië.nl.
Doe gewoon mee met de topics of doe het niet, maar ik zet mensen weg, wanneer ik wil, want ja, het is mijn leven.
Het moet niet gekker worden!

Maar jij wil dus van elke vluchteling een ingenieur, piloot of hersenchirurg maken? Anders zijn ze niet goed geïntegreerd en hebben ze hier niks te zoeken?
Wanneer zijn vluchtelingen voldoende geïntegreerd, qua taal? (volgens jou)
Als ze Universitair afgestudeerd zijn in de Nederlandse Taal?
Ben jij überhaupt wel geschoold? Of loop je nu gewoon uit je nek te praten?
Wil jij die vluchtelingen opleggen wat je zelf niet eens kan waarmaken/klaren?
Dan ben je gewoon echt een (gecensureerd)!

Ibrah1234
06-09-17, 13:27
Vandaar, dit is Maroc.nl, geen Vluchtelingen.nl of Afrika.nl of Syrië.nl.
Doe gewoon mee met de topics of doe het niet, maar ik zet mensen weg, wanneer ik wil, want ja, het is mijn leven.
Het moet niet gekker worden!

Maar jij wil dus van elke vluchteling een ingenieur, piloot of hersenchirurg maken? Anders zijn ze niet goed geïntegreerd en hebben ze hier niks te zoeken?
Wanneer zijn vluchtelingen voldoende geïntegreerd, qua taal? (volgens jou)
Als ze Universitair afgestudeerd zijn in de Nederlandse Taal?
Ben jij überhaupt wel geschoold? Of loop je nu gewoon uit je nek te praten?
Wil jij die vluchtelingen opleggen wat je zelf niet eens kan waarmaken/klaren?
Dan ben je gewoon echt een (gecensureerd)!

Een zekere basisvaardigheid beheersing Nederlandse taal mag toch op den duur wel verwacht worden.

super ick
06-09-17, 19:29
Precies ja. Punt NL

Niet proberen je gelijk te halen door enorm door te slaan en het te hebben over taalvaardigheid op universitair niveau. Dat is een belachelijk voorbeeld en dat weet je zelf ook wel.

Basisvaardigheden in woord en geschrift is voldoende.

Ik ben voor de opvang cm echte vluchtelingen. Dat is nu niet het geval. De meerderheid heeft geen recht op asiel maar je komt er niet meer vanaf. Geen papieren en het land van herkomst wil ze niet meer terug. Laag geschoold en geen toekomst, langdurig afhankelijk van een uitkering en op den duur ontevreden en ongelukkig met hun situatie.

SamirPlus
07-09-17, 18:17
Precies ja. Punt NL

Niet proberen je gelijk te halen door enorm door te slaan en het te hebben over taalvaardigheid op universitair niveau. Dat is een belachelijk voorbeeld en dat weet je zelf ook wel.

Basisvaardigheden in woord en geschrift is voldoende.

Ik ben voor de opvang cm echte vluchtelingen. Dat is nu niet het geval. De meerderheid heeft geen recht op asiel maar je komt er niet meer vanaf. Geen papieren en het land van herkomst wil ze niet meer terug. Laag geschoold en geen toekomst, langdurig afhankelijk van een uitkering en op den duur ontevreden en ongelukkig met hun situatie.

Je bent een lopende contradictie.
Ga jij dan al die vluchtelingen Nederlands leren en laten integreren? (voornamelijk die meerderheid asielzoekers waar je maar niet vanaf komt)

Ibrah1234
07-09-17, 18:30
Je bent een lopende contradictie.
Ga jij dan al die vluchtelingen Nederlands leren en laten integreren? (voornamelijk die meerderheid asielzoekers waar je maar niet vanaf komt)

Een echte vluchteling bouwt een toekomst op in zijn nieuwe vaderland. Beheersing van de taal is derhalve een must.

Jij doet het voorkomen alsof het een bende profiteurs betreft die door de Nederlandse belastingbetaler tot in lengte der dagen in hun levensonderhoud moet worden voorzien.

SamirPlus
07-09-17, 18:37
Een echte vluchteling bouwt een toekomst op in zijn nieuwe vaderland. Beheersing van de taal is derhalve een must.

Jij doet het voorkomen alsof het een bende profiteurs betreft die door de Nederlandse belastingbetaler tot in lengte der dagen in hun levensonderhoud moet worden voorzien.

Ik quote Super Niks.
Het zijn de woorden van "jullie".
En dus geef je mij eigenlijk gelijk, met de lopende contradictie-opmerking.

super ick
08-09-17, 19:00
Ik ken diverse mensen die direct begonnen met het volgen van Nederlandse les. Die wilden hier graag een bestaan opbouwen en zagen daar de noodzaak van in. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de maatschappij zich aan jou aanpast.

SamirPlus
08-09-17, 19:07
Ik ken diverse mensen die direct begonnen met het volgen van Nederlandse les. Die wilden hier graag een bestaan opbouwen en zagen daar de noodzaak van in. Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat de maatschappij zich aan jou aanpast.

Maar die vrienden van jou, die diverse vrienden, waren die misschien bij toeval vluchteling?
Het heeft gewoon geen nut om met jou van gedachten te wisselen, want ik wil gewoon mijn hoop ophouden dat alle Nederlanders wel op zijn minst wat kunnen DOEN met dat goede taalgebruik van ze.
Jeetje man, ook al ben je professor doctorandus in de Nederlandse taal, als je er niks mee kan doen, dan heeft het geen nut.

Marsipulami
08-09-17, 20:27
Ouders van kinderen met een taalachterstand vroegen om meer Nederlandse les. De school zou dat dan moeten organiseren, kosteloos uiteraard. Wat opviel was dat het kinderen waren van ouders die thuis Arabisch, Turks, ect praten en de hele dag naar de schotel zaten te loeren.

- Als allochtone ouders -die zelf de Nederlandse taal nauwelijks machtig zijn- met hun kinderen Nederlands gaan spreken, dan levert dat niks op. Het bemoeilijkt eerder een goed taalonderwijs omdat kinderen thuis de Nederlandse taal op een verkeerde manier aangeleerd werd. Laat kinderen en ouders thuis doodgewoon de taal gebruiken waarin ze zichzelf het beste kunnen uitdrukken.

- Een taal leer je het makkelijkste als peuter of kleuter. In België was er tot enige tijd geleden een leerplicht van 6 tot 18 jaar. Een kind was maar leerplichtig vanaf het eerste leerjaar, de 'bewaar'-school of het kleuteronderwijs was niet verplicht. De oplossing voor taalachterstand van allochtone kinderen is niet dat allochtone ouders thuis Nederlands gaan spreken met hun kinderen, maar dat kinderen vroeger leerplichtig zijn. Dus leerplicht vanaf 3 of 4 jaar, zodat kinderen bij aanvang van het lager onderwijs de taal behoorlijk machtig zijn al spelenderwijs. Deze kinderen zullen -minstens als hun ouders er niet zijn- vanzelf van schotelantennes overschakelen op Nederlandse tv en radio.

- Verder is het doodjammer dat allochtone kinderen de thuistaal waarin ze werden opgevoed meestal wel kunnen spreken, maar nauwelijks kunnen lezen of schrijven. Daarom zou het onderwijs in de herkomsttaal minstens als keuzevak moeten aangeboden worden in het Nederlandstalig onderwijs. Talenkennis is een rijkdom en hoe beter mensen van deze en gene zijde van de wereld elkaar kunnen begrijpen hoe beter we daar allemaal van worden. Dan is het belangrijk dat de kennis van herkomsttalen van migranten en hun kinderen en kleinkinderen bevorderd wordt en niet verloren gaat.

SamirPlus
09-09-17, 21:30
- Als allochtone ouders -die zelf de Nederlandse taal nauwelijks machtig zijn- met hun kinderen Nederlands gaan spreken, dan levert dat niks op. Het bemoeilijkt eerder een goed taalonderwijs omdat kinderen thuis de Nederlandse taal op een verkeerde manier aangeleerd werd. Laat kinderen en ouders thuis doodgewoon de taal gebruiken waarin ze zichzelf het beste kunnen uitdrukken.

- Een taal leer je het makkelijkste als peuter of kleuter. In België was er tot enige tijd geleden een leerplicht van 6 tot 18 jaar. Een kind was maar leerplichtig vanaf het eerste leerjaar, de 'bewaar'-school of het kleuteronderwijs was niet verplicht. De oplossing voor taalachterstand van allochtone kinderen is niet dat allochtone ouders thuis Nederlands gaan spreken met hun kinderen, maar dat kinderen vroeger leerplichtig zijn. Dus leerplicht vanaf 3 of 4 jaar, zodat kinderen bij aanvang van het lager onderwijs de taal behoorlijk machtig zijn al spelenderwijs. Deze kinderen zullen -minstens als hun ouders er niet zijn- vanzelf van schotelantennes overschakelen op Nederlandse tv en radio.

- Verder is het doodjammer dat allochtone kinderen de thuistaal waarin ze werden opgevoed meestal wel kunnen spreken, maar nauwelijks kunnen lezen of schrijven. Daarom zou het onderwijs in de herkomsttaal minstens als keuzevak moeten aangeboden worden in het Nederlandstalig onderwijs. Talenkennis is een rijkdom en hoe beter mensen van deze en gene zijde van de wereld elkaar kunnen begrijpen hoe beter we daar allemaal van worden. Dan is het belangrijk dat de kennis van herkomsttalen van migranten en hun kinderen en kleinkinderen bevorderd wordt en niet verloren gaat.

Mooi antwoord. Ik ben het er helemaal mee eens, niets aan hoeven toe te voegen.

off-topic: Sorry, maar soms vergeet ik de topics, als ik er niet gelijk op reageer. :)

SamirPlus
09-09-17, 21:35
Trouwens, Marsipulami, mag ik vragen wat jouw nationaliteit is? (je begrijpt me wel, hopelijk)
Of is dat een privé-aangelegenheid? Dan mag je het me wel PMen. :)

Marsipulami
09-09-17, 22:30
Trouwens, Marsipulami, mag ik vragen wat jouw nationaliteit is? (je begrijpt me wel, hopelijk)
Of is dat een privé-aangelegenheid? Dan mag je het me wel PMen. :)

Ik ben opgevoed in een exotisch en aartsmoeilijk Vlaams dialect en heb de kennis van het algemeen Nederlands via mijn schoolse carrière verworven.

SamirPlus
09-09-17, 23:57
Hahaha exotische Vlaamse dialect? Angola? Namibië? Waar zaten die Belgen allemaal nog meer, als Kolonisten? :p
Maar cool, je zou meer "amaai!" moeten roepen, hehehe. :)
De groeten,