PDA

Bekijk Volledige Versie : Jimmy F. hield politie op de hoogte van zijn jacht op jihadisten



Olive Yao
03-09-17, 19:34
.
'Jimmy F. hield politie op de hoogte van zijn jacht op jihadisten'

nu.nl vrijdag 1 september 2017 (http://www.nu.nl/algemeen/4903370/jimmy-f-hield-politie-hoogte-van-jacht-jihadisten.html)


De 22-jarige student Jimmy F. uit Zevenbergen, die vorige week werd opgepakt in verband met terroristische dreiging rond de Rotterdamse Maassilo, hield de politie en de AIVD op de hoogte van zijn hobby: online jagen op jihadisten. Dat melden bronnen uit de omgeving van F. en zijn advocaat vrijdag aan de NOS.

De NOS (https://nos.nl/artikel/2190783-hij-voelde-zich-een-verzetsstrijder-het-geheime-leven-van-hobbyspion-jimmy-f.html) sprak met anonieme bronnen die zeggen de student te kennen via de versleutelde berichtenapp Telegram en kreeg inzage in verschillende chatgesprekken.

Uit een gesprek tussen F. en een van zijn contacten op Telegram lijkt op te maken dat de Zevenberger met zijn lokale politiebureau belde over de situatie in Rotterdam. Daar zou hem zijn verteld dat zij niet wisten wat ze met die informatie aanmoesten. Een paar uur later viel een arrestatieteam de ouderlijke woning van F. binnen.

Het verhaal dat F. een hobbyspion is, die infiltreert in digitale IS-kanalen en zich uitgeeft voor jihadist, wordt bevestigd door zijn advocaat, Karianne Bal.

F. zou de politie op de hoogte houden van zijn verrichtingen. Ook zou de student een ontmoeting hebben gehad met iemand van de AIVD, die hem zou hebben aangeraden door te gaan, maar op te letten dat hij daarbij geen wetten overtrad

Chatgesprek
Bal zegt dat de student Integrale Veiligheid niets te maken had met de dreiging rond het concert van Allah-Las in de Maassilo. "Mijn cliënt wist niet eens van het bestaan van de Maassilo of de band Allah-Las. Daar hoorde hij pas voor het eerst over op het politiebureau".

Wel zou hij in een chatgesprek Rotterdam hebben genoemd. Mogelijk is dat gesignaleerd door de Spaanse inlichtingendienst, waarna een waarschuwing aan de Nederlandse autoriteiten volgde. Bal: "Toen zijn er heel veel optelsommen gemaakt en is men bij mijn cliënt uitgekomen. Maar ik vraag me ten zeerste af of deze ophef wel nodig was geweest".

Arrestatieteam
De AIVD wil niet reageren op de bewering dat F. iemand van de dienst ontmoette. Het Openbaar Ministerie zegt zich ook te onthouden van commentaar zolang het onderzoek nog loopt.


zie ook Advocaat vindt dat verdachte Maassilo niets strafbaars deed (http://www.nu.nl/terrorisme-in-europa/4901567/advocaat-vindt-verdachte-maassilo-niets-strafbaars-deed.html)

Soldim
04-09-17, 07:54
Jimmy wilde helemaal geen schrik zaaien, Jimmy was niks met de Maassilo van plan, Jimmy wilde gewoon helpen.

Afgaande op de berichten wordt het drukker en drukker op Telegram. Aanvankelijk dook de online-boodschappendienst in de pers vooral op als een soort Whatsapp voor terroristen, omdat er geheime virtuele kletskamers zijn voor het ongestoord bespreken van plannen, en omdat een mens er zijn conversaties zo fijn op kan versleutelen. Conversaties die zichzelf vervolgens vernietigen, iets wat overigens ook een uitstekend idee zou zijn voor diverse oprispingen op Twitter: dat ze zichzelf spontaan vernietigen nog voordat iemand ze ooit tot zich heeft kunnen nemen.

Daarna gingen er allerhande journalisten op zitten die rapporteerden wat IS-types op openbare Telegram-kanalen te melden hadden over het opeisen van aanslagen. Opsporingsinstanties begonnen er rond te neuzen. Veiligheidsagenten gingen zich uitgeven voor jihadist of voor IS-sympathisant. In het kielzog van de infiltrerende lokagenten volgde kennelijk iets nieuws: de infiltrerende online-amateurlokterrorist die IS'ers wil helpen opsporen.

Op eigen houtje vanuit het huis van je vader en je moeder een beetje hobbyen als lokjihadist op Telegram is heus geen abnormale vrijetijdsbesteding, als we de advocaat van Jimmy F., de 22-jarige man die verdacht wordt van het beramen van een terroristische aanslag op de Maassilo, mogen geloven. Jimmy wilde helemaal geen schrik zaaien, Jimmy was niks met de Maassilo van plan, Jimmy wilde gewoon helpen. 'De een schaatst, de ander vist, en dit is zijn hobby: het opsporen van terroristen', hoorde ik raadsvrouw Karianne Bal diverse malen op de radio verklaren, nadat ze gisterochtend in de Volkskrant al had uitgelegd dat haar cliënt dit 'al jaren' doet.

Ze klonk opgeruimd. Iets té opgeruimd naar mijn zin. Als ik tot de onfortuinlijken zou behoren die een kaartje voor Allah-Las hadden gekocht, zou ik de nepspion voor de rechter slepen om een schadevergoeding te eisen die hem nog lang heugen zal.

Ik probeer het ook weleens, uit liefhebberij als lokverkeersovertreder fout parkeren, om te kijken hoeveel mensen óók onbekommerd hun bolide op de stoep gooien. Maar wanneer ik vervolgens op het boetebezwaarschrift uitleg dat het mijn hobby is om op te treden als stille handlanger van de parkeerhandhavingsdienst, geloven ze me nooit.

De Maassiloman geeft zich online uit als terreursympathisant, zegt zijn advocaat, hij voert chatgesprekken met types waarin hij een terrorist vermoedt en 'geeft dingen door aan de politie'. Hij zou ook 'contacten en zelfs ontmoetingen met de AIVD' hebben gehad.

Bal vermeldde er helaas niet bij of die kennelijke 'contacten en zelfs ontmoetingen' teksten behelsden als 'Vooral doorgaan jongen, als wij dit doen heet het uitlokking en flikkert de rechter onze bewijzen in de prullenbak, maar dankzij jouw info weten we wie we moeten hebben'.

Of wellicht juist teksten als 'Houd onmiddellijk op met dat gestoorde Miss Marpletje spelen, je loopt ons in de weg, ga in godsnaam GTA doen met je vriendjes. Of ga naar buiten, ravotten, maak je broek vies, klim in een boom.'

De imposante 'contacten en zelfs ontmoetingen met de AIVD' ten spijt, ontstond er klaarblijkelijk de grootste verwarring toen een lokagent van de Spaanse inlichtingendienst op Telegram stuitte op de lokjihadist uit Zevenbergen en beiden dachten: 'Een heuse terrorist, hebbes!'

Ik begin te vermoeden dat het op Telegram inmiddels zo vol is met lokagenten, lokjihadisten, lokterreursympathisanten en overige lokeenden, dat de echte terroristen allang verkast zijn naar een andere, veilige plek, ver bij Jimmy F. vandaan.


Sheila Sitalsing -- de Volkskrant