PDA

Bekijk Volledige Versie : De Wever wil Belgische gevangenis in Marokko



Marsipulami
13-09-17, 08:29
De Wever wil Belgische gevangenis in Marokko

12 September 2017 - 13:42
Elien De Wulf
Jan De Meulemeester

Bart De Wever (N-VA) stelt voor om een Belgische gevangenis te bouwen in Marokko. Vijfhonderd Marokkanen die nu in een Belgische cel zitten, zouden daar dan hun straf moeten uitzitten. De Wever is op werkbezoek in Marokko om er te praten met onder meer politiediensten en veiligheidsdiensten.

In onze gevangenissen verblijven 1.119 Marokkanen, waarvan 495 illegaal. Daarom bestaat in de politieke coulissen al langer het idee om een gevangenis in Marokko te bouwen. “Het dossier van het bouwen van een Belgische gevangenis in Marokko ligt al een paar jaar op tafel”, zegt De Wever.

“Het is een idee dat mij persoonlijk wel bevalt omdat je een win-winsituatie creëert. Als je mensen hebt die niet in België zouden mogen zijn, dan is het niet onlogisch dat ze hun straf in hun land van herkomst uitzitten.”

Samenwerking Marokko

De Wever is gisteren met een delegatie van het Antwerpse stadsbestuur vertrokken naar Marokko. De meerderheid van de Antwerpse Syriëstrijders heeft namelijk Marokkaanse roots. De komende dagen zal De Wever met Marokkaanse veiligheidsdiensten spreken over de aanpak van radicalisme.

De bouw van Belgische gevangenissen in Marokko zou volgens De Wever kunnen kaderen in een nauwere samenwerking. “Als we informatie goed uitwisselen en samen de problemen te lijf gaan, hebben zowel Marokko als België daar voordelen aan.”

knuppeltje
13-09-17, 10:55
Vervolgens bij wet illegalen zonder meer als een misdrijfplegers bestempelen, en je kunt dan alle illegalen met Marokkaanse roots oppakken en naar de gevangenis in Marokko laten afvoeren.

Als dat gaat lukken, dan is het hek pas echt van de dam.

Marsipulami
13-09-17, 12:54
Vervolgens bij wet illegalen zonder meer als een misdrijfplegers bestempelen, en je kunt dan alle illegalen met Marokkaanse roots oppakken en naar de gevangenis in Marokko laten afvoeren.

Als dat gaat lukken, dan is het hek pas echt van de dam.

Illegalen worden nu ook al opgepakt en opgesloten, daar heb je geen gevangenis in Marokko voor nodig.

knuppeltje
14-09-17, 08:36
Illegalen worden nu ook al opgepakt en opgesloten, daar heb je geen gevangenis in Marokko voor nodig.

Wel om ze makkelijker uit te zetten.

Marsipulami
14-09-17, 09:46
Wel om ze makkelijker uit te zetten.

Dat is nog maar de vraag. Tot voor kort hadden de Belgen ook een gevangenis in Nederland, in Tilburg. Ik kan me vergissen maar ik dacht dat daar niemand met de NL nationaliteit mocht worden opgesloten. Hoewel we in de Belgische gevangenissen genoeg Nederlanders hadden en hebben om Tilburg bomvol te stoppen. De Nederlanders zijn de tweede grootste groep buitenlanders in Belgische gevangenissen.

knuppeltje
14-09-17, 11:13
Dat is nog maar de vraag. Tot voor kort hadden de Belgen ook een gevangenis in Nederland, in Tilburg. Ik kan me vergissen maar ik dacht dat daar niemand met de NL nationaliteit mocht worden opgesloten.

Hoewel we in de Belgische gevangenissen genoeg Nederlanders hadden en hebben om Tilburg bomvol te stoppen. De Nederlanders zijn de tweede grootste groep buitenlanders in Belgische gevangenissen.

Of dat niet mocht weet ik niet, maar dat gebouw was al overbodig.

Helemaal niet. Er zitten er zo'n 60 Nederlanders bij jullie opgesloten, terwijl die gevangenis in Tilburg was ingericht voor zo'n 675 gevangenen.

Marsipulami
14-09-17, 11:54
Helemaal niet. Er zitten er zo'n 60 Nederlanders bij jullie opgesloten.

Volgens dit artikeltje Steeds meer vreemdelingen in Belgische gevangenissen - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140122_00941968) uit 2014 zaten er toen 271 Nederlanders in Belgische gevangenissen (92 met en 179 zonder verblijfsvergunning).

Je hebt gelijk dat de Nederlanders pas de 4e grootste groep buitenlanders zijn in Belgische gevangenissen. Ooit waren ze de tweede grootste groep. Dat had volgens mij te maken met het feit dat Nederland destijds geen onderdanen uitleverde. Om toen te voorkomen dat Nederlanders zich zouden onttrekken aan de rechtsgang werden ze sneller opgesloten en gingen ze niet vrij na hun voorarrest, maar bleven ze zitten tot na hun veroordeling en uitzitten van hun straf. Ondertussen doet Nederland gewoon en is er een betere samenwerking op Europees niveau op vlak van strafvervolging.

super ick
14-09-17, 11:59
Volgens dit artikeltje Steeds meer vreemdelingen in Belgische gevangenissen - De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20140122_00941968) uit 2014 zaten er toen 271 Nederlanders in Belgische gevangenissen (92 met en 179 zonder verblijfsvergunning).

Je hebt gelijk dat de Nederlanders pas de 4e grootste groep buitenlanders zijn in Belgische gevangenissen. Ooit waren ze de tweede grootste groep. Dat had volgens mij te maken met het feit dat Nederland destijds geen onderdanen uitleverde. Om toen te voorkomen dat Nederlanders zich zouden onttrekken aan de rechtsgang werden ze sneller opgesloten en gingen ze niet vrij na hun voorarrest, maar bleven ze zitten tot na hun veroordeling en uitzitten van hun straf. Ondertussen doet Nederland gewoon en is er een betere samenwerking op Europees niveau op vlak van strafvervolging.

Denk dat in de meeste landen een deel van de vreemdelingen in de gevangenissen wel vertegenwoordigd wordt door mensen uit een buurland. Lijkt mij het meest logisch.

Marsipulami
14-09-17, 12:07
Denk dat in de meeste landen een deel van de vreemdelingen in de gevangenissen wel vertegenwoordigd wordt door mensen uit een buurland. Lijkt mij het meest logisch.

Dan zouden er meer Fransen en Duitsers dan Nederlanders moeten zitten in Belgische gevangenissen. Dat is niet het geval. Het probleem met de Nederlanders is dat er in alle serieuze drugsdossiers in België er steeds linken zijn met Nederland.

Marsipulami
14-09-17, 12:18
Of dat niet mocht weet ik niet, .

Ik heb het gecheckt, er mochten geen Nederlanders opgesloten worden in Tilburg. De reden daarvoor zou zijn dat dit dan problemen kon geven met andere verdragen over gevangenen en/of dat Nederlanders opgesloten op Nederlands grondgebied meer rechten zouden hebben dan buitenlanders (niet-nederlanders) opgesloten in Nederland.

knuppeltje
14-09-17, 14:57
Dan zouden er meer Fransen en Duitsers dan Nederlanders moeten zitten in Belgische gevangenissen. Dat is niet het geval. Het probleem met de Nederlanders is dat er in alle serieuze drugsdossiers in België er steeds linken zijn met Nederland.

Hier is dat weer andersom door al die Belgische drugskikkers die hier komen shoppen.

super ick
14-09-17, 15:11
Dan zouden er meer Fransen en Duitsers dan Nederlanders moeten zitten in Belgische gevangenissen. Dat is niet het geval. Het probleem met de Nederlanders is dat er in alle serieuze drugsdossiers in België er steeds linken zijn met Nederland.

Tja........kennelijk zijn er veel verslaafden in België. Nederland is een echte handelsnatie en als er een markt is......Die Duisters en Fransen zitten gewoon te suffen.

........een Katholiek land met veel verslaafden......Kan niet anders of ze gaan aan de drugs om hun misbruik te verdringen.