PDA

Bekijk Volledige Versie : Poolse metselaar krijgt zelfde loon als Belgische collega



Marsipulami
20-10-17, 20:38
Poolse metselaar krijgt zelfde loon als Belgische collega

Eurocommissaris Marianne Thyssen (CD&V) pakt sociale dumping aan

20-10-17, 20.21u - Roel Wauters - Bron: Eigen berichtgeving


Een Pool die bij ons komt werken als metselaar of vrachtwagenchauffeur moet voortaan hetzelfde loon krijgen als zijn Belgische collega's. Eurocommissaris Marianne Thyssen (CD&V) staat na maanden onderhandelen op een zucht van een belangrijk akkoord daarover.

Het is het belangrijkste Europees dossier op sociaal vlak. Mensen uit lidstaten als Polen, Bulgarije en Roemenië komen in België of onze buurlanden werken tegen lage lonen. Ze worden uitgestuurd via een bedrijf in het thuisland, waardoor ze een soort tussenstatuut hebben. Zoiets heet in vaktermen 'detachering'. Vooral in de bouw- en transportsector is het fenomeen wijdverspreid.

Er bestaat een richtlijn uit 1996 die stelt dat de buitenlandse werkkrachten minstens het minimumloon moeten krijgen van het land waar ze werken. Dat wordt nu opgetrokken tot het loon dat hun 'binnenlandse' collega's verdienen. 'Hetzelfde loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats' is het uitgangspunt van een nieuwe richtlijn van*Europees Commissaris voor Sociale Zaken Marianne Thyssen (CD&V).

Marsipulami
20-10-17, 21:15
Ik zie toch nog wat problemen.

Al dan niet papieren bedrijfjes in Oost-Europa stellen werknemers tewerk tegen lonen die in het herkomstland gebruikelijk zijn. Vervolgens worden die werknemers hier tewerkgesteld. Daardoor worden de eigen bedrijven (met hogere lonen) uit de markt geconcurreerd en verliezen de eigen metselaars en vrachtwagenchauffeurs hun job.

Als nu het principe 'Hetzelfde loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats' effectief doorgevoerd geraakt, dan zullen Poolse arbeiders hier werken tegen een veel hoger loon dan voorheen. Aangezien dat loon in herkomstland gespendeerd wordt zullen de Poolse arbeiders een loon krijgen dat een veel hogere koopkracht vertegenwoordigt dan de Belgische werknemers die aan hetzelfde loon werken. Mogelijks zullen dan nog meer Oost-Europeanen aan de slag willen in West-Europa.

mark61
21-10-17, 00:20
Ik zie toch nog wat problemen.

Al dan niet papieren bedrijfjes in Oost-Europa stellen werknemers tewerk tegen lonen die in het herkomstland gebruikelijk zijn. Vervolgens worden die werknemers hier tewerkgesteld. Daardoor worden de eigen bedrijven (met hogere lonen) uit de markt geconcurreerd en verliezen de eigen metselaars en vrachtwagenchauffeurs hun job.

Als nu het principe 'Hetzelfde loon voor hetzelfde werk op dezelfde plaats' effectief doorgevoerd geraakt, dan zullen Poolse arbeiders hier werken tegen een veel hoger loon dan voorheen. Aangezien dat loon in herkomstland gespendeerd wordt zullen de Poolse arbeiders een loon krijgen dat een veel hogere koopkracht vertegenwoordigt dan de Belgische werknemers die aan hetzelfde loon werken. Mogelijks zullen dan nog meer Oost-Europeanen aan de slag willen in West-Europa.

Je snapt hem niet. Als die mensen hetzelfde gaan verdienen als de mensen hier, worden ze niet meer ingehuurd. Daar is dan immers geen reden meer voor. Resultaat: werkloze Polen.

knuppeltje
21-10-17, 08:57
Je snapt hem niet. Als die mensen hetzelfde gaan verdienen als de mensen hier, worden ze niet meer ingehuurd. Daar is dan immers geen reden meer voor. Resultaat: werkloze Polen.

Tenzij je voor dat werk geen allo's aan de gang kunt krijgen, zonder de WW en bijstand drastisch aan te pakken.

Ibrah1234
21-10-17, 09:47
Je snapt hem niet. Als die mensen hetzelfde gaan verdienen als de mensen hier, worden ze niet meer ingehuurd. Daar is dan immers geen reden meer voor. Resultaat: werkloze Polen.

Dat is niet helemaal waar. Ken een ondernemer hier (kweker) die geen Nederlanders meer aanneemt maar alleen nog maar Polen.

Zijn woorden: "als ik op het werk kom zijn die Polen al aan het werk en de Nederlanders moeten nog komen. Als de Nederlandse werknemers er eindelijk eens zijn staan ze eerst nog een half uur voor de koffie-automaat".

Je kunt zeggen van die Polen wat je wil maar ze staan alom bekend als harde werkers.

super ick
21-10-17, 15:39
Je snapt hem niet. Als die mensen hetzelfde gaan verdienen als de mensen hier, worden ze niet meer ingehuurd. Daar is dan immers geen reden meer voor. Resultaat: werkloze Polen.

Het is sowieso van de zotte dat er Nederlanders zijn die hier wonen en dat werk ook kunnen maar het verrotten.

En maar klagen.

De op.ossing om ze uit te buiten is door ze ZZPer te maken. Dan concurreren ze elkaar de keet uit. Zo is de bouw ook kapot gemaakt. Uiteindelijk kon de Nederlandse metselaar zijn brood niet meer verdienen. Nu gaat het in Polen goed zat en kunnen ze niet meer aan vaklui komen. Ik zeg eigen schuld.

De LTS afschaffen, ook een blunder geweest waardoor er nu geen vaklui meer zijn.

SamirPlus
21-10-17, 15:58
Hahaha, het heeft dus helemaal niets met racisme te maken, maar met geld.
Zelfs jullie eigen landgenoten moeten jullie niet.
Die Nederlanders en Belgen(soort van Nederlanders) moeten gewoon echt niemand, die met hun geldstroom fokt.
En Nederland is gewoon allang de weg kwijt, het is gewoon wachten tot ze terugkeren en zodat je kunt zeggen "hey, ben je er weer, lang niet gezien!". :p

Dit is gewoon te gek voor woorden, denken die mensen echt dat ze zo slim zijn of de rest echt zo dom is?!
Gewoon (over)leven in Nederland is al een belediging voor jezelf, omdat je er dan soort van mee akkoord gaat hoe het hier aan toegaat en hoe je wordt behandeld.
Soort van "je stond erbij en je keek ernaar", ik kan dat echt niet pikken, terwijl ik niet eens een "echte" Nederlander ben!!!

SamirPlus
21-10-17, 16:01
En in dit topic zie je ook veel generalisering, vooroordelen en discriminatie...
Hahaha, Polen werken harder, blablabla, alsof je alle Polen in Nederland kent en of je ook de Illegale Polen kent...
Alstublieft!!!! Zucht...
Door dat soort mensen krijg je dit soort problemen in een samenleving.

Hawa
22-10-17, 18:36
En al die bootvluchtelingen worden ook gedoogd, omdat die als inzet kunnen bijdragen in het verwerken van al die dure werkkrachten die Europese Unie is opgedreund.

Dit is een feit.

fijne werkdagen en zweet lekker nog uit....

Umarvlie
23-10-17, 07:24
Het is sowieso van de zotte dat er Nederlanders zijn die hier wonen en dat werk ook kunnen maar het verrotten.

En maar klagen.

De op.ossing om ze uit te buiten is door ze ZZPer te maken. Dan concurreren ze elkaar de keet uit. Zo is de bouw ook kapot gemaakt. Uiteindelijk kon de Nederlandse metselaar zijn brood niet meer verdienen. Nu gaat het in Polen goed zat en kunnen ze niet meer aan vaklui komen. Ik zeg eigen schuld.

De LTS afschaffen, ook een blunder geweest waardoor er nu geen vaklui meer zijn.

Tja, maar nu eerlijk zeggen, als jij moest kiezen tussen bijstand en allerlei toeslagen of het minimumloon - wat zou jij dan kiezen?

Werken loont nog steeds niet, zeker niet voor de laagst/lager betaalde functies en dan komt het op instelling aan die bij een hoop medelanders niet al te best is.

super ick
23-10-17, 08:58
Tja, maar nu eerlijk zeggen, als jij moest kiezen tussen bijstand en allerlei toeslagen of het minimumloon - wat zou jij dan kiezen?

Werken loont nog steeds niet, zeker niet voor de laagst/lager betaalde functies en dan komt het op instelling aan die bij een hoop medelanders niet al te best is.

Ik zou niet hele dagen thuis willen zitten. Bovendien zit er in werken altijd perspectief. Je kunt een andere functie krijgen die beter betaald wordt of opslag krijgen. Je netwerk wordt uitgebreid met collega's en de stap van werk naar ander werk is veel gemakkelijker dan vanuit een langdurige uitkeringssituatie naar werk. Meer vrijheden ipv iedere keer op gesprek komen en ellenlange formulieren invullen en verantwoording afleggen voor een of andere aanvulling.

Ik heb het hier al eens uitgelegd. Toen ik uit het MO kwam was ik besmet en wilde helemaal niemand mij hebben. Ik ben op de onderste trede begonnen. Was ik op de bank gaan liggen had ik daar nu nog gelegen.

BTW, bijna overal wordt meer betaald dan het minimum loon.

Soldim
23-10-17, 09:13
Tja, maar nu eerlijk zeggen, als jij moest kiezen tussen bijstand en allerlei toeslagen of het minimumloon - wat zou jij dan kiezen?


Moet dan het minimum loon omhoog, of die bijstand met toeslagen omlaag?

super ick
23-10-17, 09:35
Moet dan het minimum loon omhoog, of die bijstand met toeslagen omlaag?

Dit gaat alleen op voor een 1verdiener. Dus maar in 1 situatie. Laat het maar zo dan ben je als werkgever ook direct verlost van hen die niet verder kijken dan hun neus lang is.

Minimum jeugdloon, dat moeten ze afschaffen. Dat is pure leeftijdsdiscriminatie.

Umarvlie
23-10-17, 13:41
Moet dan het minimum loon omhoog, of die bijstand met toeslagen omlaag?

Goeie vraag, probleem is - kijk maar naar Super's antwoord, dat het een mentaliteit kwestie is - niet eens alleen geld want als ze echt wilden zouden ze mogleijk meer gaan verdienen maar ja, dan moet je om 7 uur je bed uit en je handjes laten wapperen.

Denk dat er wat meer voort nodig is dan alleen maar geld erbij of eraf die groep wakker te schudden en in beweging te krijgen.

H.P.Pas
23-10-17, 15:07
Moet dan het minimum loon omhoog, of die bijstand met toeslagen omlaag?

Geen van beide; je moet een regeling bedenken waarbij werken sowieso lonend is.
B.v. : Bii 1 EU bijverdienste gaat de uitkering met 25 ç omlaag.

super ick
23-10-17, 15:22
Geen van beide; je moet een regeling bedenken waarbij werken sowieso lonend is.
B.v. : Bii 1 EU bijverdienste gaat de uitkering met 25 ç omlaag.

Dus je kunt € 2.000 bijverdienen en toch een uitkering behouden? Wel € 500 minder maar blijft er toch ruim € 1.000 over.

Het lijkt mij dat deze maatregel zou moeten leiden tot volledig vervallen van de uitkering bij een bepaalde bijverdienste? Plafonnetje inbouwen?

Volgens mij loont werken nu ook al. Er mag zelfs beperkt bijverdient worden zonder verlies of korting op de uitkering. Alleen al die tegemoetkomingen he, die vervallen dan want je hebt niet meer het absolute minimum.

Hawa
24-10-17, 19:17
Als er nog genoeg mensen zijn die niet of niet willen weten hoe deze maatschappij er uit ziet vind is van de domme.
Ze worden dom gehouden of ze worden gewoonweg dom weg zo geboren omdat ze de weg dus kennen om dit systeem te gaan uitbuiten.

Achterdeurtjes die totaal niet worden geopend. Omdat niemand grip op hun krijgt.

Al die kortingen op kindgebonden,huursubsidie,en zorgtoeslagen worden maar oeverloos uitgekeerd.
Als diegene gaat werken moet diegene wel eens weten hoe die vork in de steel zit.
Meestal krijgen die mensen dus schulden en hoe je leeft op dat moment kan je beter je broekriem aan gaan halen.

Op school en in de maatschappij van je ouders en van je vrienden en vriendinnen dien je te weten dat je nooit rijk kan worden als je op te grote voet dus leeft.

Op die grote voet en vooral die toeslagen die vooral mensen met uitkeringen dus krijgen kan je als lage lonen werker niet boven op.
En dan geraken die mensen weer in het slob.

Sommigen echter niet die zijn goed opgevoed en betalen al die te veel te goeden dus af.

Sommigen blijven in die shit dus hangen en komen er dus nooit uit.

De maatschappij dat zijn wij.

Alles wat je te veel krijgt dien je terug te gaan betalen. Hier zijn regelingen voor.

Er zijn genoeg maatschappelijk instanties die mensen weer op de rails krijgen.

Dus! Er wordt aan gewerkt.
En als je gaat werken,is misschien een last, maar als je die last gaat dragen,leef je later gewoon weg als een kritisch burger gewoonweg door, en maak je nooit meer fouten en haal je gewoonweg je broekriem aan.


fijne dag iedereen.....