PDA

Bekijk Volledige Versie : Doorbraak in het onderzoek naar de bende van Nijvel



Marsipulami
21-10-17, 10:56
Nieuw spoor naar ‘reus’ van Bende Van Nijvel?

Vandaag om 10:30 door bvb

‘De Reus’ van de Bende van Nijvel is nog niet ontmaskerd. Dat heeft procureur-generaal Christian De Valkeneer gezegd in De Ochtend. Hij reageert daarmee op een bericht in Het Laatste Nieuws en De Morgen dat het gerecht zou weten wie ‘De Reus’ is.

De Bende van Nijvel pleegde tussen 1982 en 1985 een aantal bloedige overvallen op grootwarenhuizen, met 28 doden als gevolg. De daders, vermoedelijk drie, werden nooit gevonden, al werd er toen al richting toenmalige rijkswacht gekeken.

Begin dit jaar zou een familielid van een in mei 2015 overleden rijkswachter uit Aalst, C.B., volgens De Morgen contact gezocht hebben met de federale gerechtelijke politie. De man zou voor zijn dood hebben toegegeven dat hij ‘De Reus’ van de Bende was.

Hij zou eind jaren ‘70 voor de speciale elite-eenheid Diane hebben gewerkt en daarna terug naar de rijkswacht zijn gestuurd. Tijdens de raids zou hij telkens op vakantie zijn geweest en hij diende ook een medische fiche in voor een voetblessure. Getuigen hadden tijdens de overvallen opgemerkt dat ‘De Reus’ mankte. Ook de rest van de beschrijving zou kloppen.

Procureur-generaal Christian De Valkeneer zegt dat er weliswaar een aantal aanwijzingen zijn, maar dat het nog te voorbarig is om conclusies te trekken. ‘De man in kwestie heeft géén bekentenis gedaan. Hij heeft enkele maanden voor zijn overlijden wel laten verstaan dat hij zou hebben deelgenomen aan enkele feiten van de bende van Nijvel’, aldus De Valkeneer in De Ochtend.

‘Wat ons verteld is, stemt overeen met wat wij weten. Dat maakt de informatie geloofwaardig. We moeten voorzichtig zijn. We hebben geen harde bewijzen. Maar we hebben ook geen elementen kunnen verzamelen die deze piste onderuit halen’, aldus nog De Valkeneer.

Het kan nog maanden duren voor de speurders definitief zullen weten of de man in kwestie inderdaad ‘De Reus’ was. Als dat het geval is, hoopt het gerecht dat dit spoor misschien ook naar de identiteit van de andere daders zal leiden.

Scepsis bij advocaat nabestaanden

Het nieuws *stuit op de nodige twijfels bij Peter Callebaut, advocaat van meerdere nabestaanden van slachtoffers van de bende. *'Die bekentenis dateert van 2015. Waarom moet dat twee jaar duren. Wat zit daar nu weer achter?', vraagt hij zich af.

De raadsman van enkele nabestaanden wijst er op dat het om de zoveelse 'opflakkering'*gaat over de Bende van Nijvel. 'En het draait telkens op een sisser uit. De nabestaanden berusten daarin. Maar natuurlijk diep van binnen hebben ze telkens wat hoop'.

super ick
21-10-17, 15:35
De bekentenis is van 2015.

Eerst moesten de losse eindjes opgeruimd worden. Stel je voor dat de waarheid boven water komt.

Je zou toch zeggen dat er dan allang meer bekend zou moeten zijn. Deze man zat in overheidsdienst. Zijn hele omgeving en doen en laten uitkammen zou toch meer op moeten leveren. Nee hoor alleen de bekentenis en sinds twee jaar verder helemaal niets.

Geen wonder dat de Belgjes achterdochtig zijn.

Marsipulami
21-10-17, 19:04
Broer van 'De Reus' getuigt: "Hij heeft me alles opgebiecht vlak voor hij stierf"

https://www.demorgen.be/binnenland/broer-van-de-reus-getuigt-hij-heeft-me-alles-opgebiecht-vlak-voor-hij-stierf-b17435bb/

Marsipulami
22-10-17, 22:24
Topoverleg na nieuwe ontwikkelingen in onderzoek Bende van Nijvel


Minister van Justitie Koen Geens (CD&V) heeft vanavond samengezeten met alle*procureurs-generaal van het land over het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Ze bespraken de laatste stand van zaken na de nieuwe onthullingen van afgelopen weekend.

Zico Saerens

19:20

De mogelijke doorbraak in het dossier rond de Bende van Nijvel beheerst al het hele weekend het nieuws. Een ex-rijkswachter, die ook lid was van de Groep Diane, zou twee jaar geleden op zijn sterfbed bekend hebben dat hij lid was van de groep die meer dan dertig jaar geleden een resem geweldadige overvallen pleegde.

De broer van de vermoedelijke Reus liet er in een interview met VRT NWS geen twijfel over bestaan: hij is het. De onderzoekers zelf zijn minder affirmatief. "Het is een geloofwaardige piste, maar we moeten voorzichtig blijven", zei Christian De Valkeneer eerder vandaag. Hij is de procureur-generaal van Luik en is momenteel ook het hoofd van het onderzoek naar de Bende. "De meneer in kwestie is nu gestorven. Het dossier tegen hem is gedaan. We moeten nu andere elementen tegen andere personen zoeken."

Vanavond zat minister*van Justitie Koen Geens (CD&V) samen met het voltallige college van procureurs-generaal, dus alle procureurs-generaal van het land. De procureurs-generaal van Luik en Bergen hebben er een laatste stand van zaken van het onderzoek meegedeeld.

"De minister dringt erop aan dat het geheim van het onderzoek wordt gerespecteerd", zo is te lezen in een persbericht. "Hij betuigt opnieuw zijn medeleven aan de slachtoffers en hun nabestaanden."

Marsipulami
22-10-17, 22:47
Jef Vermassen: "Ik kreeg een anonieme brief van lid uit Bende van Nijvel"

22-10-17, 13.13u - IVI - Bron: Radio 1, deredactie.be


Advocaat Jef Vermassen, die de belangen van Bende van Nijvel-slachtoffer David Van de Steen behartigt, heeft jaren geleden een anonieme brief gekregen, van iemand die beweert lid te zijn van de Bende van Nijvel zijn. Dat heeft hij gezegd in 'De zevende dag'.

De anonieme brief was aan Vermassen zelf gericht. "De man zegt daarin dat hij zelf lid was van de Bende van Nijvel. Hij schrijft daarin ook dat hij stervende is, maar dat hij mij voor zijn dood de namen van de andere leden van de Bende van Nijvel zal bezorgen. Maar dat is dus niet gebeurd", zegt Vermassen. "Deze informatie heb ik nog nooit verklaard."

"Ik heb die brief zelf doorgestuurd naar de procureur-generaal in Gent. Ik was toen nog maar 67 en nog actief als vervangend rechter. Die heeft de brief overgemaakt naar de onderzoekscel. Op een bijeenkomst met slachtoffers, waar ik was als advocaat van David, vraag ik aan iemand van de onderzoekscel wat er precies met mijn brief gebeurd is. Maar die man valt uit de lucht, en belooft mij de volgende dag terug te bellen", vertelt Vermassen.

"Een dag later krijg ik van die man te horen dat die brief zelfs nooit is opengemaakt. Wat doen ze daar eigenlijk in die onderzoekcel: kaarten?!", zegt Vermassen boos. "Als je zo'n brief krijgt over jouw onderzoek, van de procureur-generaal, en die wordt weken niet opengedaan: dan zit ik met veel vragen. Is dat sabotage van het onderzoek? Op zijn minst nonchalance, denk ik."

Groep Diane


Het was Jef Vermassen die vorige week de bal opnieuw aan het rollen bracht. "Ik denk dat ik weet wie de Bende van Nijvel is. We moeten zeker en vast zoeken in de richting van Staatsveiligheid van die tijd en de Groep Diane", verklaarde Vermassen toen tegenover TV Oost. Vermassen beweerde dat de waarheid over de Bende van Nijvel al lang bekend was, maar angstvallig werd achtergehouden. "Ze hadden het al lang kunnen doen, maar het mag blijkbaar niet. Maar het moet bovenkomen."

Gisteren kwam aan het licht dat een ex-rijkswachter, C.B., uit Aalst in 2015 op zijn sterfbed zou bekend hebben dat hij deel uitmaakte van de Bende van Nijvel. De broer van C.B. concludeerde uit alle informatie die hij had gekregen dat C.B. "De Reus" was. De man heeft een jaar geleden de federale gerechtelijke politie ingelicht over het verleden van C.B bij de Bende van Nijvel. Tegenover VTM Nieuws getuigde hij gisteren anoniem dat hij zijn broer herkende in de robotfoto.

"Hallucinant"

Vermassen heeft vanochtend nog aan Radio 1 gezegd verbaasd te zijn dat er zo lang niets is gedaan met de informatie over de Aalsterse rijkswachter C.B. "Daarom heb ik vorige week het onderzoek een duwtje gegeven", zei hij in 'De Ochtend' op Radio 1. "Ik moest wel spreken, want ik had info dat het onderzoek aan het uitdoven was. Dat terwijl de slachtoffers en de samenleving na meer dan dertig jaar recht hebben op de waarheid over de Bende. Vorige maandag zijn ze plots weer in gang geschoten en onderzoeken beginnen doen." Volgens Vermassen hebben onderzoekers opnieuw rondvragingen gedaan in de regio Aalst.

Hij noemde het "hallucinant" dat een lid van de Bende van Nijvel bij de politie van Aalst werkte en zelfs mee de moorden van de bende onderzocht. "Het is een gruwelijke situatie. Die man komt van de Staatsveiligheid en waar wordt hij geplaatst? In Aalst, de plaats waar hij zelf moorden gepleegd heeft. Dat wil dus zeggen dat als de politiediensten van Aalst onderzoek moeten doen, in hun team dan de moordenaar zit naar wie ze op zoek zijn én dat hij verneemt wat men aan het onderzoeken is. Je moet daar eens over nadenken, ik vind dat hallucinant."

Dat een foto van de politieman dan ook nog eens al jaren in het dossier zit, is voor Vermassen onbegrijpelijk. "De robotfoto van de gezochte man zit al lang in het dossier en komt overeen met een foto van de politieagent die ook in de documenten zit. En die man loopt dan rond in het politiekorps van Aalst. Waarom heeft men die foto's toen niet eens op tv gebracht?"

"Ernstige vragen"

"Is het een doofpotoperatie? Ik weet het niet", zei Vermassen. Wel stelt hij zich een aantal ernstige vragen. "Waarom is dat dossier overgeheveld naar Wallonië? Werd het misschien niet goed gevoerd in Vlaanderen? Ik dacht nochtans dat het juist zeer goed werd gedaan, onder andere door de ploeg van meneer Troch", zei hij. "En waarom zijn verschillende mensen, zoals Troch, tijdens het onderzoek als verdachten naar voren geschoven? Ik zie geen enkele elementen die hen verdacht zouden maken."

Vermassen vroeg zich ook af waarom het allemaal zo lang duurt, ondanks de informatie die men heeft. "Waarom laat men het dossier ook niet eens bekijken door buitenstaanders? Door mensen die onafhankelijk zijn en een nieuwe blik op de feiten kunnen werpen."

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-zevende-dag/2017/de-zevende-dag-d20171022.ch.33a4441e-04b7-49de-b882-fed00be1bc12/#

super ick
23-10-17, 09:08
Een groep gelijkgestemde rijkswachters, waarschijnlijk in opdracht van een groep gelijkgestemde uit een hoger echelon.

Politici, militaire top, politietop? De beerput wordt nog steeds stevig dicht gehouden. Als 1 lid bekend dan moet men met terugrechercheren meer aan de weet komen. In welke kringen verkeerde hij toen? Wie waren zijn vrienden, zijn collega's. Waren er conflicten, etc.

Nu is er in die jaren helemaal niets gebeurt. Zijn beginnen nu pas. De Belgen moeten de straat op.

Marsipulami
23-10-17, 18:06
Nu is er in die jaren helemaal niets gebeurt.

Niets gebeurd ? Volgens dit artikel (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/16/advocaat-peter-callebaut-sceptisch---ik-ben-een-gelukkig-man-als/)bevat het dossier ondertussen "3 miljoen bladzijden of een ruime sportzaal vol"!

Volgens de wet moet het dossier aanwezig zijn in de rechtszaal tijdens de behandeling van de zaak. België heeft gewoon geen rechtszalen waar dit dossier nog binnen kan.

Ook een leuk detail is dat het dossier (in het Nederlands) na 5 jaar intensief onderzoek verhuisde van Dendermonde naar Charleroi (waar er geen magistraten of speurders zijn die Nederlands begrijpen).

mark61
23-10-17, 18:36
Onvoorstelbaar hoe zo iets kan in een beschaafd land. Het lijkt me ondenkbaar dat dit 'gewone' criminele bende was.

Marsipulami
23-10-17, 23:21
Panorama reportage van 1990 (27 jaar geleden) over de Bende van Nijvel. ---> https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/22/uit-het-archief--1990----panorama--over-het-web-rond-de-bende-va/

super ick
24-10-17, 07:08
Niets gebeurd ? Volgens dit artikel (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/16/advocaat-peter-callebaut-sceptisch---ik-ben-een-gelukkig-man-als/)bevat het dossier ondertussen "3 miljoen bladzijden of een ruime sportzaal vol"!

Volgens de wet moet het dossier aanwezig zijn in de rechtszaal tijdens de behandeling van de zaak. België heeft gewoon geen rechtszalen waar dit dossier nog binnen kan.

Ook een leuk detail is dat het dossier (in het Nederlands) na 5 jaar intensief onderzoek verhuisde van Dendermonde naar Charleroi (waar er geen magistraten of speurders zijn die Nederlands begrijpen).

Ik doel op de periode tussen de bekentenis en nu.

Ja die taalbarrière is een echte zege voor België.

Marsipulami
24-10-17, 12:37
Ik doel op de periode tussen de bekentenis en nu.

Die bekentenis stelt niks voor. Het is trouwens geen bekentenis in juridische zin. De vermoedelijke dader heeft geen bekentenis afgelegd bij de politie, maar aan zijn broer. De bekentenis is vaag en er is geen enkele nieuw concreet element over hoe, wat, wie, waarom. Bovendien zat betrokkene zijn naam al decennia in het dossier en was hij eerder aangewezen door anderen als vermoedelijke dader.

- Er waren zonder die bekentenis en getuigenverklaringen voldoende redenen om de groep Diane serieus door te lichten al vanaf de eerste jaren van het onderzoek. De gebruikte wapens waren afkomstig van een diefstal bij de groep Diane. Die diefstal liet al vermoeden dat de daders van binnen uit de groep Diane geholpen werden voor het omzeilen van allerlei beveiligingsprocedures. Dezelfde wapens doken nadien op tijdens de bendeovervallen. Tijdens de overvallen gebruikten de daders gevechtstechnieken die enkel bij de groep Diane getraind werden, enz.

Hoeveel leden zouden er geweest zijn van die groep Diane ? Hooguit enkele honderden. Als men die allemaal gevraagd had waar ze waren tijdens die overvallen dan hield men hooguit 10 personen over zonder sluitend alibi.

Marsipulami
06-11-17, 05:31
Adresboekje gevonden in stacaravan van De Reus

DM 06 november 2017 05u00

Tim Dirven


In een stacaravan van Christiaan B., recent ontmaskerd als ‘De Reus’ van de Bende van Nijvel, is een boekje gevonden uit 1984 met adressen en telefoonnummers. De caravan werd nochtans al door de politie doorzocht.*

In de verloederde stacaravan, in het dorpje Cerfontaine in Namen, vond een journalist van ‘De Morgen’ afgelopen weekend een boekje met adressen en telefoonnummers uit onder meer Affligem, Erembodegem en Herdersem. Volgens Bende-overlever David Van de Steen verwijst op z’n minst één van de elf namen naar een extreemrechtse wapenfreak.

Verbaasd

De Luikse procureur-generaal Christian De Valkeneer reageert verbaasd: “Een adresboekje? Uit 1984? Ik heb navraag gedaan bij de speurders. Zij verzekeren mij dat ze de caravan echt grondig hebben doorzocht.” Het boekje wordt deze week in beslag genomen en zal verder worden onderzocht.*

knuppeltje
06-11-17, 07:57
Adresboekje gevonden in stacaravan van De Reus

DM 06 november 2017 05u00

Tim Dirven


In een stacaravan van Christiaan B., recent ontmaskerd als ‘De Reus’ van de Bende van Nijvel, is een boekje gevonden uit 1984 met adressen en telefoonnummers. De caravan werd nochtans al door de politie doorzocht.*

In de verloederde stacaravan, in het dorpje Cerfontaine in Namen, vond een journalist van ‘De Morgen’ afgelopen weekend een boekje met adressen en telefoonnummers uit onder meer Affligem, Erembodegem en Herdersem. Volgens Bende-overlever David Van de Steen verwijst op z’n minst één van de elf namen naar een extreemrechtse wapenfreak.

Verbaasd

De Luikse procureur-generaal Christian De Valkeneer reageert verbaasd: “Een adresboekje? Uit 1984? Ik heb navraag gedaan bij de speurders. Zij verzekeren mij dat ze de caravan echt grondig hebben doorzocht.” Het boekje wordt deze week in beslag genomen en zal verder worden onderzocht.*

And the show go's on. Come and see next week, in this theather.

super ick
06-11-17, 09:02
Die bekentenis stelt niks voor. Het is trouwens geen bekentenis in juridische zin. De vermoedelijke dader heeft geen bekentenis afgelegd bij de politie, maar aan zijn broer. De bekentenis is vaag en er is geen enkele nieuw concreet element over hoe, wat, wie, waarom. Bovendien zat betrokkene zijn naam al decennia in het dossier en was hij eerder aangewezen door anderen als vermoedelijke dader.

- Er waren zonder die bekentenis en getuigenverklaringen voldoende redenen om de groep Diane serieus door te lichten al vanaf de eerste jaren van het onderzoek. De gebruikte wapens waren afkomstig van een diefstal bij de groep Diane. Die diefstal liet al vermoeden dat de daders van binnen uit de groep Diane geholpen werden voor het omzeilen van allerlei beveiligingsprocedures. Dezelfde wapens doken nadien op tijdens de bendeovervallen. Tijdens de overvallen gebruikten de daders gevechtstechnieken die enkel bij de groep Diane getraind werden, enz.

Hoeveel leden zouden er geweest zijn van die groep Diane ? Hooguit enkele honderden. Als men die allemaal gevraagd had waar ze waren tijdens die overvallen dan hield men hooguit 10 personen over zonder sluitend alibi.

Ik vind dat jij opvallend goed op de hoogte bent...........daderkennis.