PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoveel kost het om een voetbalmatch te beveiligen



Marsipulami
26-10-17, 17:32
Zoveel kost het om een voetbalmatch te beveiligen

Vandaag om 15:54 door jaz


Gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé klaagt de kosten van de politie-inzet bij voetbalwedstrijden aan. Bij elke grote match is er een even grote politie-inzet. Maar hoeveel kost dat politievertoon?

Tijdens het voetbalseizoen 2015/2016 werden er 21.500 politiemensen ingezet bij wedstrijden in*eerste klasse. Voor matchen in*tweede klasse ligt dit een pak lager: daar werden slechts 6300 mensen voor opgetrommeld.*
Opvallend is dat de cijfers over de voorbije vier seizoenen praktisch constant bleven. Wel meldt minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken*Jan Jambon dat er sinds seizoen 2015/2016 rekening wordt gehouden met de verhoogde terreurdreiging. Sinds de toename van de dreiging naar niveau 3, worden er iets meer agenten bij voetbalwedstrijden ingezet.*

Het merendeel van die politietroepen bestaan uit het basiskader en hulpagenten. Maar liefst 84 procent van het ingezette personeel maakt deel uit van die groep. 13 procent is lid van het middenkader, en 3 procent is officier.*
Hoewel het onmogelijk is om exacte cijfers te geven over de kosten die komen kijken bij deze inzet, wordt er per seizoen toch een raming gemaakt. Die baseert zich op een schatting van het aantal gepresteerde uren en de occasionele kosten per uur - uitgezonderd de toelages voor weekend- of nachtwerk.

Met een gemiddeld prijskaartje van 5.046.018 euro per seizoen slokt de eerste klasse duidelijk het meeste geld op. De tweede klasse moet het doen met gemiddeld*1.292.074 euro per seizoen.

Maar ook tussen de clubs zelf zijn er grote verschillen. Charleroi zag in seizoen 2015/2016 de hoogste lokale politie-inzet bij voetbalwedstrijden. 2319 agenten namen deel aan de ordehandhaving. Op de tweede plek stond Anderlecht, met 1770 politiemensen. Standard sloot de top drie af met 1614 agenten.

Kijken we naar de federale politie, dan stak Club Brugge met 1237 agenten Charleroi (892) en Lokeren (822) de loef af. De inzet van federale agenten wordt bepaald op basis van de vraag van lokale besturen. Veel van de kleinere gemeentes hebben niet voldoende materiaal en manschappen om in te zetten bij een voetbalwedstrijd. Zo hebben slechts een heel beperkt aantal steden hun eigen politiehelikopters.*

Tot slot had Charleroi*het meeste ingezette agenten per duizend*supporters voor seizoen 2015/2016: 14,6 agenten. Moeskroen had 14,3 politiemensen per duizend supporters ter beschikking, en Racing Genk 3. Gemiddeld werden er 6,3 politiemensen ingezet per duizend supporters tijdens seizoen 2015/2016.

Marsipulami
26-10-17, 17:34
Clubs zelf laten betalen en kosten beveiliging doorrekenen in de voetbaltickets.

Marsipulami
26-10-17, 20:24
Dat lijkt mij ook redelijk. De kosten voor ordehandhaving rond voetbalwedstrijden verhalen op de clubs en toeschouwers is zo voor de hand liggend dat ik niet begrijp waarom dit nog geen standaard praktijk is.

Als clubs 10-tallen miljoenen kunnen betalen voor spelerstransferts en daarbij ook nog mega-lonen + dito bonussen kunnen betalen. Dan lijkt me een paar miljoen euro voor politie-beveiliging tijdens matchen peanuts voor de clubs.

Soldim
27-10-17, 08:43
Clubs zelf laten betalen en kosten beveiliging doorrekenen in de voetbaltickets.

Ook de kosten wegens de verhoogde terreur dreiging?

Volgens mij moet je die in dat geval lagten dragen door de club uit welke gelederen de terroristen komen.

super ick
28-10-17, 16:08
Het is ook de grootste entertainmentindustrie. Dat mag dus ook wat kosten. Waarom hoor ik nooit iemand zeuren over de subsidie op een theaterstoeltje?

Overal waar veel mensen samenkomen is beveiliging nodig.

Hooligans is een andere discussie.