PDA

Bekijk Volledige Versie : Moest Brugse priester melden dat hij afwist van zelfmoordplannen kerkganger?



Marsipulami
14-11-17, 07:49
Moest Brugse priester melden dat hij afwist van zelfmoordplannen kerkganger?

Een priester uit Brugge zal zich voor de raadkamer moeten verantwoorden omdat hij wist dat iemand zelfmoord zou plegen, maar niets heeft ondernomen om hem tegen te houden. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De priester beroept zich op het biechtgeheim en zegt dat hij niets mocht doen.

Nico Cardone

Een man uit Brugge die al langer kampte met depressies pleegde in oktober 2015 zelfmoord. Vlak voor zijn wanhoopsdaad telefoneerde hij een uur lang met een priester. Er zijn ook wat smsberichten verstuurd.
De weduwe van de man ontdekte de sms'jes en heeft klacht ingediend bij het Parket. "Mijn man heeft de priester gezegd dat hij bij ons thuis uit het leven zou stappen", zegt ze in Het Nieuwsblad. "De priester kent ons adres en heeft helemaal niets ondernomen. Hij heeft zelfs de hulpdiensten niet verwittigd." De priester moet morgen voor de raadkamer verschijnen, die kan beslissen om de priester voor de rechtbank te brengen.

De priester zelf zegt dat hij niets kon doen, en verwijst naar het beroepsgeheim. "Ik heb alles gedaan wat ik kon om hem te overhalen geen overhaaste beslissingen te nemen."

Biechtgeheim schenden is zware overtreding kerkelijk recht

Professor Kerkelijk Recht Rik Torfs (KU Leuven) begrijpt de beslissing van de priester. "Het biechtgeheim is absoluut", zegt hij in De Ochtend op Radio 1. "Een priester die het biechtgeheim schendt krijgt één van de zwaarst mogelijke straffen in het kerkelijk recht: een excommunicatie. Dat betekent dat hij zijn beroep niet meer mag uitoefenen, en ook zelfs geen sacrament meer kan ontvangen."

Als de rechtbank de priester schuldig zou verklaren, heeft dat volgens Torfs verregaande gevolgen. "In dat geval wordt elke priester voortaan sowieso gestraft. Ofwel door de rechtbank, ofwel door de kerk zelf. Dan moet de priester kiezen welke straf hij het minst erg vindt."

Torfs denkt ook niet dat de priester veel had kunnen doen. "Als de man die zelfmoord heeft gepleegd niet zeker was van het biechtgeheim, zou hij de priester nooit hebben gecontacteerd. Nu heeft de priester tijdens het gesprek nog zijn best gedaan om de man te overtuigen van zijn plan af te wijken."

Dat het gesprek tussen de priester en de depressieve man via telefoon was, en niet in een biechtstoel is volgens Torfs geen probleem. "Normaal gezien biecht je in een biechtstoel, maar in uitzonderlijke omstandigheden kan het altijd en overal."

Wie vragen heeft over zelfdoding kan terecht op het gratis nummer van de Zelfmoordlijn, 1813 of op Home | Zelfmoord 1813 (http://www.zelfmoordlijn1813.be).

Marsipulami
15-11-17, 16:48
.


Priester die biechtgeheim niet wilde schenden moet voor rechter verschijnen

Vandaag om 10:31 door tlg, mtm | Bron: eigen berichtgeving


De Brugse priester die niet ingreep nadat een man hem verteld had over zijn zelfmoordplannen moet voor de rechter verschijnen. Dat heeft de raadkamer van Brugge beslist. Volgens de priester ging het om biechtgeheim ‘dat hij niet kon schenden’.

De zaak van de Brugse priester Alexander Stroobandt (57) werd doorverwezen naar de correctionele rechtbank. Al blijft Stroobant achter zijn beslissing staan. ‘Ik heb er geen moment aan gedacht om de politie te bellen’, verklaarde hij. ‘Door het biechtgeheim was ik aan handen en voeten gebonden.’

Het bewuste telefoontje dateert van oktober 2015, nadien volgden ook nog meerdere sms’en. ‘Die man belde mij in volle vertrouwen en gaf te kennen dat zijn plannen serieus waren. Ik heb alles gedaan wat ik kon om hem te overtuigen om geen overhaaste beslissingen te nemen.’

Het was de weduwe van de man die een klacht indiende en het parket wil de priester*nu vervolgen wegens schuldig verzuim. Zij vonden dat hij meteen naar de hulpdiensten had moeten bellen.

De raadkamer volgde woensdagvoormiddag die redenering. Toch wil de weduwe geen zware straf. ‘Ik wil gewoon vermijden dat dit nog gebeurt.’

Wie vragen heeft rond zelfdoding, kan terecht op de zelfmoordlijn via het gratis nummer 1813 of op Home | Zelfmoord 1813 (http://www.zelfmoord1813.be)