PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie een hond heeft, leeft langer en is gelukkiger



Marsipulami
18-11-17, 10:42
Wie een hond heeft, leeft langer en is gelukkiger

17-11-17, 18.56u - kb - Bron: Time


Een studie bij meer dan 3,4 miljoen Zweden heeft aangetoond dat hondeneigenaars langer leven. Ook eerdere studies wezen er al op dat een hond als huisdier hebben goed is voor de gezondheid, helemaal voor mensen die alleen wonen.

De onderzoekers van de universiteit van Uppsala bestudeerden de gegevens van alle Zweedse mannen en vrouwen tussen 40 en 80 jaar. Ze focusten zich op 3,4 miljoen mensen die geen voorgeschiedenis van cardiovasculaire ziekten hadden en volgden vanaf 2001 hun gezondheidsgegevens gedurende 12 jaar. Zweedse baasjes moeten immers verplicht hun hond laten registreren en elk bezoek aan het ziekenhuis komt in een nationale database terecht.

Medicijn tegen eenzaamheid

Zo konden de onderzoekers ontdekken dat hondeneigenaars een lager sterfterisico door cardiovasculaire ziekten hebben, in vergelijking met mensen die geen hond bezitten. Ze lopen daarnaast ook minder risico om te sterven aan andere oorzaken. Een hond in huis blijkt extra positief voor mensen die alleen wonen; de kans op vroegtijdige sterfte vermindert met 33 procent en beperkt het risico op cardiovasculaire ziekten met 11 procent.

Tove Fall

De onderzoekers zochten niet direct naar een causaal verband tussen hondenbezit en een betere gezondheid; de kans bestaat dus dat mensen die kiezen voor een hond er sowieso al een actieve levensstijl op nahouden. Volgens hoofdonderzoeker Tove Fall is het wel zeer goed mogelijk dat het hebben van een hond u net verplicht om actief te blijven en gezond te leven.

“Ik heb al verschillende hondeneigenaars ontmoet die ervan overtuigd zijn dat een hond hen emotionele en sociale steun biedt," zegt Fall. "Bovendien ontmoet je tijdens wandelingen vaak andere hondeneigenaars.”

Minder astma

Ook de invloed van een hond op de menselijke biologie zou een rol kunnen spelen. Kinderen die opgroeien met een hond als huisdier hebben beduidend minder allergieën en astma, blijkt uit eerdere studies. Tove Fall denkt dat huisdieren ook een positieve invloed hebben op het immuunsysteem van volwassenen. Hondeneigenaars zouden ook beter reageren op stress en minder snel een hoge bloeddruk krijgen.

Opvallend aan de studie is verder dat de honden die eigenlijk als jachthond gekweekt werden, het allerbeste effect hadden op de gezondheid van hun baasjes. De onderzoekers gaan ervan uit dat de verklaring daarvoor ligt in het feit dat jachthonden bovengemiddeld beweging nodig hebben en dus meer dan gemiddeld worden uitgelaten door hun bazen.

super ick
18-11-17, 16:41
Kan er over mee praten. Een trouwe metgezel.

Een hond denkt nooit: Daar is die sukkel weer, laat ik maar kwispelen dan denkt hij dat ik blij ben om hem te zien en krijg ik misschien wat lekkers. Nee hij is oprecht iedere keer blij je weer te zien, toont echte emotie en lult nooit over je.

knuppeltje
19-11-17, 08:56
Er moesten er alleen niet zoveel van zijn.

super ick
20-11-17, 09:00
Er moesten er alleen niet zoveel van zijn.

Dat gaat nog meer op voor mensen.

knuppeltje
20-11-17, 09:42
Dat gaat nog meer op voor mensen.

Nog meer voor mensen, wis en waarachtig. En hoe minder mensen - hoe minder honden. Maar ik moet zeggen dat ik toch veel liever tegen sommige mensen aankijk dan tegen al die stomme stoepen beschijtende kruis aanranders.

Daarbij zeggen ze dat mensen gaan lijken op hun huisdieren. Ik moet er niet aan denken om met een hond vergeleken te worden. Stommer dan dat kan eenvoudigweg niet.

Maar goed, overal waar honden nog een praktisch nut hebben vind ik het best, al die andere stompzinnige trottoir bevuilende kruis aanranders mogen ze van mij liefst morgen nog elimineren. Zijn we zo snel van minsten vier vijfde van die mis-gefokte gedrochten af.

Wie er dan nog een aanschaft: naar de galeien ermee en zo snel mogelijk, ja.:student:

super ick
20-11-17, 12:49
Daarbij zeggen ze dat mensen gaan lijken op hun huisdieren.

By the way.......hoe gaat het met je goudvis?

knuppeltje
20-11-17, 13:07
By the way.......hoe gaat het met je goudvis?

Een echte dierenliefhebber als ik, sluit geen dieren op, ja. :ego:

nacht
21-11-17, 14:18
https://positively.com/files/Poop-eatingCR2.jpg

nacht
21-11-17, 14:19
https://stories.barkpost.com/wp-content/uploads/2015/03/poopFT.jpg

de hond van super ick likt graag zn baasje

super ick
21-11-17, 15:28
de hond van super ick likt graag zn baasje

De hond van Super ick likt helemaal niks behalve zichzelf. Super ick behandelt zijn hond als een hond. Daar is hij het best mee af.