PDA

Bekijk Volledige Versie : Bootvluchtelingen worden als slaven verkocht in Libië dank zij EU-migratiebeleid



Marsipulami
20-11-17, 22:44
Migranten worden in Libië verkocht op "slavenmarkt"

Moderne slavenmarkten: ze bestaan in Libië. De Amerikaanse zender CNN trok naar het Noord-Afrikaanse land en filmde er hoe jonge migranten worden verkocht aan de hoogste bieder. "Een grote gast, geschikt voor werk op het land" wordt verkocht voor 1.200 dinar, omgerekend zo'n 740 euro.

Sara Van Poucke - wo 15 nov 17:04

CNN kreeg in augustus een filmpje van niet al te beste kwaliteit in handen dat was opgenomen in de Libische hoofdstad Tripoli. Daarin was te zien hoe twee jonge migranten te koop worden aangeboden door mensensmokkelaars. CNN besloot om zelf ter plaatse te gaan om te achterhalen of dergelijke "slavenmarkten" een realiteit zijn in Libië.

De journaliste kreeg van haar contactpersonen te horen dat er iedere maand één of twee van dergelijke "veilingen" worden georganiseerd in Tripoli. Ze slaagde er ook in om er een bij te wonen en te filmen met verborgen camera. Op haar opnames -klik- (http://edition.cnn.com/2017/11/14/africa/libya-migrant-auctions/index.html) (de foto bovenaan is een archieffoto en niét afkomstig uit de CNN-reportage) is te zien hoe twaalf vermoedelijk Nigeriaanse jongemannen per opbod worden verkocht op de binnenplaats van een woning. In enkele minuten is de zaak afgehandeld.*

CNN heeft het bewijsmateriaal overgemaakt aan de Libische autoriteiten, die beloven dat ze een onderzoek zullen starten. Wat die belofte waard is, valt nog wel te bezien, want sinds de val van dictator Muanmar Kadhafi is Libië ondergedompeld in chaos. Twee autoriteiten, de GNA (Government of National Accord) in Tripoli, en een verkozen parlement en regering in het oosten van het land, eisen de macht op.

Mensensmokkelaars ontpoppen zich tot mensenhandelaars

Ieder jaar proberen tienduizenden migranten via Libië naar Europa te komen. Sinds afgelopen zomer ondersteunt de Europese Unie de Libische kustwacht bij het onderscheppen van vluchtelingenboten op de Middellandse Zee. Sindsdien is de migratiestroom tussen Libië en Italië, de voornaamste route van Afrika naar Europa, sterk afgenomen.* *

Maar voor de gestrande migranten is de situatie in Libië bijzonder precair. Velen worden het slachtoffer van mensensmokkel, ontvoering, marteling, verkrachting of dwangarbeid. Volgens CNN ontpoppen mensensmokkelaars zich tot moderne slavenhandelaars nu ze minder boten richting Europa kunnen sturen.

De EU kreeg gisteren nog vlijmscherpe kritiek van Zeid Ra'ad Al Hussein, de hoge VN-commissaris voor de mensenrechten. Hij verweet de EU dat ze nog niets heeft gedaan om de misbruiken in te perken. Hij noemde Europa "medeplichtig aan de onmenselijke behandeling van vluchtelingen".

EU: "Niet de Europese acties hebben onmenselijk systeem gecreëerd"

De EU heeft vandaag gereageerd op de kritiek. "Het zijn niet de acties van de Europese Unie die een onmenselijk systeem hebben gecreëerd in Libië", zegt woordvoerster Catherine Ray van de Europese dienst voor extern optreden (EEAS). "Integendeel: we proberen de problemen in het land op te lossen en resultaten te bereiken in een extreem moeilijke omgeving."

Ze benadrukte dat de EU voorlopig niet van plan is om de ondersteuningsoperaties van de Libische kustwacht stop te zetten. "Dit beleid zal worden voortgezet, want daardoor kunnen we duizenden levens redden in de Libische wateren."

"Ik deel de bezorgdheid over Libië", reageerde Europees commissaris voor Migraties Dimitris Avramopoulos op zijn beurt. "De situatie op het terrein is akelig: mensensmokkelaars misbruiken radeloze mensen".

Dat de EU mee aan de basis ligt van de problemen, vindt hij echter een brug te ver. "Ik wil een ding duidelijk stellen: de EU heeft een heel duidelijk standpunt ingenomen. Maar dit is geen Europees probleem, het is een globaal probleem. We moeten de internationale gemeenschap mobiliseren, en dat is wat we proberen te doen."

super ick
21-11-17, 10:46
Islamitische staat is nu verslagen. Syrië heeft haar burgers nu keihard nodig voor de wederopbouw. Het is nu aan Nederland en aan de Syriërs die hier zitten om hun landgenoten niet in de steek te laten en zo spoedig mogelijk terug te keren om te gaan helpen met de wederopbouw.

Voor Nederland ook een enorme kans om het budget ontwikkelingshulp te spekken met het 'gemis' aan uitkeringen en toeslagen die ze anders hier voor de Syriërs kwijt waren geweest. Dat kan nu ingezet worden voor de wederopbouw.

knuppeltje
21-11-17, 11:21
Dat terugsturen van Syriërs zal vast wel die handel in slaven in Libië, die trouwens uit andere Afrikaanse landen komen, de kop indrukken. :argwaan:

mark61
21-11-17, 19:20
Islamitische staat is nu verslagen. Syrië heeft haar burgers nu keihard nodig voor de wederopbouw. Het is nu aan Nederland en aan de Syriërs die hier zitten om hun landgenoten niet in de steek te laten en zo spoedig mogelijk terug te keren om te gaan helpen met de wederopbouw.

Voor Nederland ook een enorme kans om het budget ontwikkelingshulp te spekken met het 'gemis' aan uitkeringen en toeslagen die ze anders hier voor de Syriërs kwijt waren geweest. Dat kan nu ingezet worden voor de wederopbouw.

Wat is het verband met het topic? :vreemd:

Oiseau
21-11-17, 21:45
Super ick is vriend van Assad en treurt dat Qaddafi vermoord is.

The_Grand_Wazoo
22-11-17, 09:32
Super ick is vriend van Assad en treurt dat Qaddafi vermoord is.

Want?

Waar leid jij dat uit af?

Ibrah1234
22-11-17, 09:59
Super ick is vriend van Assad en treurt dat Qaddafi vermoord is.

Een dergelijke suggestie heeft de heer Super Ick, uitgaande van zijn jongste pennenvruchten, op geen enkele wijze gewekt.

super ick
22-11-17, 10:31
Wat is het verband met het topic? :vreemd:

Ook vluchtelingen.

Ik was te lui om een part topic te openen.

Shoot me.

super ick
22-11-17, 10:32
Super ick is vriend van Assad en treurt dat Qaddafi vermoord is.

Praat jij maar alleen voor jezelf, dat is lastig zat voor jou.

nacht
22-11-17, 11:24
Wat is het verband met het topic? :vreemd:

simpel: islamitische staat is syrië en syrië is libië. dat is 1 pot nat. en nu de islamitische staat verslagen is kunnen die parasiterende asielzoekers terug naar syrië voor de wederopbouw en daarmee is dan meteen ook het slavenhandelprobleem in libië opgelost.

knuppeltje
22-11-17, 13:05
simpel: islamitische staat is syrië en syrië is libië. dat is 1 pot nat. en nu de islamitische staat verslagen is kunnen die parasiterende asielzoekers terug naar syrië voor de wederopbouw en daarmee is dan meteen ook het slavenhandelprobleem in libië opgelost.

Ik vreest, een beetje te simpel. :blowen:

super ick
22-11-17, 16:40
simpel: islamitische staat is syrië en syrië is libië. dat is 1 pot nat. en nu de islamitische staat verslagen is kunnen die parasiterende asielzoekers terug naar syrië voor de wederopbouw en daarmee is dan meteen ook het slavenhandelprobleem in libië opgelost.

Parasiterende laat ik voor uw rekening.

Vooral jonge mannen zijn hier naartoe gekomen. Die hebben ze hard nodig voor de wederopbouw. Die Europa die wij besparen aan sociale voorzieningen, huisvestingskosten, onderwijs, gezondheidszorg etc. Kunnen ze daar keihard gebruiken. Bovendien kan je daar meer voor een euro doen.
Altijd beter dan die mensen hier houden en er over 20 jaar achterkomend dat je weer een groep hebt die doodongelukkig is, zich zwaar gediscrimineerd voelt en niets moet hebben van onze maatschappij.

Het mes snijdt aan twee kanten.

super ick
22-11-17, 16:41
Ik vreest, een beetje te simpel. :blowen:

Voor iemand die louter in problemen en onmogelijkheden denkt is een oplossing al snel te simpel.

H.P.Pas
22-11-17, 16:58
Islamitische staat is nu verslagen. .

Syrië staat daar waar Irak in 2003 was : 'Mission accomplished'. Ik zou mij als vluchteling tweemaal bedenken alvorens de koffers weer te pakken.

knuppeltje
22-11-17, 18:24
Voor iemand die louter in problemen en onmogelijkheden denkt is een oplossing al snel te simpel.

Voor iemand die zo slecht lezen kan is alles al snel veel te moeilijk. :jammer:

Ibrah1234
22-11-17, 20:50
Syrië staat daar waar Irak in 2003 was : 'Mission accomplished'. Ik zou mij als vluchteling tweemaal bedenken alvorens de koffers weer te pakken.

Helpen dictators af te zetten wordt het westen toch niet in dank afgenomen. Assad kan derhalve blijven zitten en men kan terugkeren.

knuppeltje
23-11-17, 08:12
Helpen dictators af te zetten wordt het westen toch niet in dank afgenomen. Assad kan derhalve blijven zitten en men kan terugkeren.

Dat zal wel, maar dat neemt niet weg dat ik het toch met Pas eens ben.

super ick
23-11-17, 09:50
Syrië staat daar waar Irak in 2003 was : 'Mission accomplished'. Ik zou mij als vluchteling tweemaal bedenken alvorens de koffers weer te pakken.

In dit geval blijft Assad zitten.

Mijn mening gaat natuurlijk niet helemaal op. Maar het is wel een punt om je landgenoten de kolen uit het vuur te laten halen. Dat juist de jonge mannen, die dan daar hun gezinnen toch zouden moeten beschermen, naar hier komen. Daar hun gezin dus onbeschermd achterlaten. Die categorie zou ik direct terugsturen. Stelletje lafbekken.

nacht
23-11-17, 10:20
Vooral jonge mannen zijn hier naartoe gekomen. Die hebben ze hard nodig voor de wederopbouw.

je wilt jonge mannen terugsturen naar een oorlog waar ze juist voor gevlucht zijn.
zo kunnen nog meer jonge mannen gemarteld en verkracht worden.

Male rape and sexual torture in the Syrian war: ‘It is everywhere’ (https://www.theguardian.com/working-in-development/2017/nov/21/male-sexual-torture-in-the-syrian-war-it-is-everywhere)
When Sarah Chynoweth was asked to report on sexual violence against men and boys in the Syria crisis, she had no idea of the scale of the problem


overigens zijn de meeste syrische vluchtelingen vrouwen en kinderen (http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2017/feb/02/keith-ellison/rep-keith-ellison-correct-demographic-overview-syr/), maar dat terzijde.

H.P.Pas
23-11-17, 11:15
In dit geval blijft Assad zitten.


In Irak kwam een bende wraakgieren aan de macht die zijn gram wilde halen.
Van een 'vernieuwd' Assad regime is niets beters te verwachten.


Dat juist de jonge mannen, die dan daar hun gezinnen toch zouden moeten beschermen, naar hier komen.

Dat betwijfel ik. Heb je daar cijfers over ?


Stelletje lafbekken

Die dümmste Philisophie ist die Philosophie eines Helden.

super ick
23-11-17, 15:29
In Irak kwam een bende wraakgieren aan de macht die zijn gram wilde halen.
Van een 'vernieuwd' Assad regime is niets beters te verwachten.



Dat betwijfel ik. Heb je daar cijfers over ?



Die dümmste Philisophie ist die Philosophie eines Helden.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/40/vooral-mannen-vragen-asiel-aan-vrouwen-en-kinderen-reizen-na

Marsipulami
24-11-17, 12:12
.










Rwanda wil tienduizenden migranten opvangen na schokkende beelden 'slavenmarkten'

23-11-17, 21.59u - Carlijne Vos - Bron: de Volkskrant


Rwanda wil tienduizenden Afrikaanse migranten opvangen die zijn gestrand in Libië. Het Afrikaanse land heeft dit besluit genomen nadat vorige week schokkende beelden van de Amerikaanse nieuwszender CNN naar buiten waren gekomen waarop mannen op moderne 'slavenmarkten' worden geveild.

Op het* filmpje is te zien hoe op diverse plekken in Libië migranten worden* aangeprezen en van hand gaan voor nog geen 400 dollar - 340 euro. "Heeft iemand een graver nodig? Dit is een graver. Een grote sterke man", zo prijst een veilingmeester zijn 'koopwaar' aan. Wereldwijd is met afgrijzen gereageerd op die beelden. Onder meer Frankrijk en de Afrikaanse Unie eisen dat Libië een onderzoek start naar de misstanden.




'Met het oog op onze eigen geschiedenis, kunnen we niet zwijgen terwijl mensen slecht worden behandeld en geveild als vee'
Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken

Rwanda heeft met de Afrikaanse Unie afspraken gemaakt over de opvang van 30.000 migranten, maar dat aantal kan mogelijk veranderen.

super ick
25-11-17, 09:55
.










Rwanda wil tienduizenden migranten opvangen na schokkende beelden 'slavenmarkten'

23-11-17, 21.59u - Carlijne Vos - Bron: de Volkskrant


Rwanda wil tienduizenden Afrikaanse migranten opvangen die zijn gestrand in Libië. Het Afrikaanse land heeft dit besluit genomen nadat vorige week schokkende beelden van de Amerikaanse nieuwszender CNN naar buiten waren gekomen waarop mannen op moderne 'slavenmarkten' worden geveild.

Op het* filmpje is te zien hoe op diverse plekken in Libië migranten worden* aangeprezen en van hand gaan voor nog geen 400 dollar - 340 euro. "Heeft iemand een graver nodig? Dit is een graver. Een grote sterke man", zo prijst een veilingmeester zijn 'koopwaar' aan. Wereldwijd is met afgrijzen gereageerd op die beelden. Onder meer Frankrijk en de Afrikaanse Unie eisen dat Libië een onderzoek start naar de misstanden.




'Met het oog op onze eigen geschiedenis, kunnen we niet zwijgen terwijl mensen slecht worden behandeld en geveild als vee'
Rwandese ministerie van Buitenlandse Zaken

Rwanda heeft met de Afrikaanse Unie afspraken gemaakt over de opvang van 30.000 migranten, maar dat aantal kan mogelijk veranderen.

Willen ze wel naar Rwanda?
Velen zijn nogal selectief in bun keuze. Zo reizen ze vele veilige landen door tot ze bij het land van hun keuze zijn. Zijn dat nog wel vluchtelingen?

Marsipulami
25-11-17, 10:00
Willen ze wel naar Rwanda?
Velen zijn nogal selectief in bun keuze. Zo reizen ze vele veilige landen door tot ze bij het land van hun keuze zijn. Zijn dat nog wel vluchtelingen?

Er zijn twee aspecten aan het kiezen van een toevluchtsland.

a) Men moet weg uit het land waar men gevaar loopt.
b) Men moet terechtkomen in een land waar men vervolgens zelf een nieuw leven kan opbouwen.

mark61
25-11-17, 11:02
Het gaat helemaal niet om vluchtelingen, eventuele Eritreërs uitgezonderd.

Hoe de EU hier iets mee te maken heeft ontgaat me volledig.