PDA

Bekijk Volledige Versie : School verbiedt leerlingen muts of kap te dragen op de speelplaats, zelfs bij vrieskou



Marsipulami
09-12-17, 14:09
School verbiedt leerlingen muts of kap te dragen op de speelplaats, zelfs bij vrieskou

Vandaag om 13:51 door jdb

Vrieskou of niet, in een school in Neder-over-Heembeek mogen leerlingen geen kap of muts dragen om het een beetje warmer te krijgen. Enkele ouders hebben intussen aan de alarmbel getrokken. Dat schrijft de Franstalige krant La Dernière Heure.

Het schoolreglement van het Athénée des Pagodes is duidelijk: het dragen van kleding met een politieke, filosofische, ethnische, nationale of religieuze insteek is, net als het dragen van iets op je hoofd, verboden binnen de schoolomgeving en tijdens schoolactiviteiten op verplaatsing.

Bizar genoeg mogen leerlingen dus ook geen muts of kap opzetten, al was het maar om hun oren warm te houden. 'Wanneer een leerkracht ons met een kap ziet, vragen ze ons onmiddellijk om die terug naar beneden te doen. Zelfs wanneer het heel koud is', vertelt een leerling aan La Dernière Heure. 'En wanneer leerkrachten er ons een tweede keer op aanspreken, verliezen we punten op goed gedrag', vult een medeleerling aan.

Verontschuldigingen

Een verontwaardigde probeerde de schooldirectie aan te spreken over de bizarre maatregel, maar kreeg in eerste instantie geen gehoord. 'Noch de directeur, noch de onderdirecteur waren bereikbaar voor een antwoord. En toen ik aan de directiesecretaresse het probleem uitlegde, kwam ze volledig uit de lucht gevallen.'*Daags nadien kreeg de moeder effectief het verbod bevestigd door een directielid. Uit de uitleg bleek onder meer dat sommige meisjes een sjaal zouden gebruiken om zo alsnog een hoofddoek te kunnen dragen.

De moeder heeft het probleem intussen ook aangekaart bij Brussels schepen voor Onderwijs Faouzia Hariche (PS). Die beloofde de situatie snel recht te zetten. 'En daar ben ik blij mee', zegt de moeder. 'Al heb ik ook gevraagd dat de school een officiële nota rondstuurt mét verontschuldigingen aan de leerlingen én de belofte dat de afgetrokken punten voor goed gedrag zullen gecorrigeerd worden', klinkt het nog.