PDA

Bekijk Volledige Versie : Meerderheid Britten is nu tégen brexit



Marsipulami
17-12-17, 12:34
Meerderheid Britten is nu tégen brexit

Slechts 41 procent wil uit EU
17-12-17, 03.28u - kv - Bron: Belga


De brexit verliest in Groot-Brittannië almaar meer steun: uit een nieuwe rondvraag blijkt dat nu meer dan de helft van de Britten verkiest om in de Europese Unie te blijven. Uit een studie van onderzoeksagentschap BMG Research, gisteren gepubliceerd door de Britse krant The Independent, blijkt dat 51 procent van de bevraagden tegen de brexit is, en amper 41 procent voor.

Volgens de krant is de 10 procentpunt het grootste verschil tussen voor- en tegenstanders sinds het referendum in juni 2016. De vraag of Groot-Brittannië in de EU moet blijven of niet, wordt door 7 procent beantwoord met 'Ik weet het niet'. Eén procent antwoordde helemaal niet.

Verantwoordelijk voor het uitdijende verschil tussen voor- en tegenstanders zijn vooral de Britten die niet deelnamen aan het referendum van juni 2016, zegt het hoofd van BMG Research, Michael Turner, in de krant. De niet-stemmers van destijds zouden nu in een overweldigende meerderheid (4:1) voor een verlengd verblijf in de EU stemmen. Voor- en tegenstemmers in juni 2016 bleven overwegend (ongeveer 90 procent) bij hun mening.

The Independent komt vandaag met een speciale editie waarin politieke kopstukken wordt gevraagd of het niet tijd wordt voor een nieuw referendum.

knuppeltje
17-12-17, 12:51
Ik heb het stille vermoeden, Mars, dat dat bij dat referendum ook al was. Maar als je denkt dat het toch niet zal gebeuren en dus maar niet gaat stemmen, dan kan het dus verkeren.

Rob Gosseling
17-12-17, 13:51
Ik heb het stille vermoeden, Mars, dat dat bij dat referendum ook al was. Maar als je denkt dat het toch niet zal gebeuren en dus maar niet gaat stemmen, dan kan het dus verkeren.

Oh maar dat geeft toch niet. Jij was toch tegen een referendum. Dus maakt het ook niet uit wat de meerderheid vindt.

Marsipulami
17-12-17, 14:36
Het is beter zo. De Britten zullen zich sowieso in de toekomst na de Brexit aan de regels van de EU moeten houden als ze nog willen zaken doen met Europa. In de toekomst hebben ze echter geen vetorecht meer en hebben ze niks meer in de pap te brokken bij EU-beslissingen. Sinds de Britse toetreding tot de EU hebben ze het EU-project enkel maar gesaboteerd. Dat is nu eindelijk gedaan.

Rob Gosseling
17-12-17, 14:40
Het is beter zo. De Britten zullen zich sowieso in de toekomst na de Brexit aan de regels van de EU moeten houden als ze nog willen zaken doen met Europa. In de toekomst hebben ze echter geen vetorecht meer en hebben ze niks meer in de pap te brokken bij EU-beslissingen. Sinds de Britse toetreding tot de EU hebben ze het EU-project enkel maar gesaboteerd. Dat is nu eindelijk gedaan.

Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU. En uiteindelijk draait alles maar om één ding: geld. Netto-ontvangende lidstaten als polen en griekenland zijn een blok aan het been.

Marsipulami
17-12-17, 14:50
Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU.

Dat blijven ze ook na de Brexit. Er is nu al 50 miljard toegezegd door de Britten voor na de Brexit. Het loon van Nigel Farage en de 73 andere Britse parlementsleden en hun hofhouding hoeven we ook niet meer te betalen. Verder willen de Britten wel uit de EU, maar op vlak van veiligheid toch blijven samenwerken. Dat gaan we natuurlijk ook niet gratis doen. De EU-subsidies aan GB is een uitgavenpost die de EU eveneens kan schrappen.

Karin.N
17-12-17, 15:00
Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU. En uiteindelijk draait alles maar om één ding: geld. Netto-ontvangende lidstaten als polen en griekenland zijn een blok aan het been.

Tsja als we alles in geld gaan uitdrukken, ja want doen we dan met mensen die een beperking hebben. Wat doen we met de bejaarden, etc. Solidariteit is een prima uitgangspunt, naar mijn mening dan, en dat er daar ook eea mis kan gaan dat weet ik ook wel. Maar ik vind het een beter uitgangspunt dan alles in geld af te meten :strik:

And besides ook aan landen als Griekenland wordt verdiend, tis niet zo zwart wil als jij denkt dat het is ;)

knuppeltje
17-12-17, 16:38
Oh maar dat geeft toch niet. Jij was toch tegen een referendum. Dus maakt het ook niet uit wat de meerderheid vindt.

Ben ik nog steeds, maar het gaat hier niet om mij.

Olive Yao
17-12-17, 22:01
Het is beter zo. De Britten zullen zich sowieso in de toekomst na de Brexit aan de regels van de EU moeten houden als ze nog willen zaken doen met Europa. In de toekomst hebben ze echter geen vetorecht meer en hebben ze niks meer in de pap te brokken bij EU-beslissingen. Sinds de Britse toetreding tot de EU hebben ze het EU-project enkel maar gesaboteerd. Dat is nu eindelijk gedaan.




Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU.

Dat zal wel, maar wat doet dat af aan wat Marsupilami schrijft?
Van die sabotage (of woorden van gelijke strekking) heb ik vaker gelezen.

Soldim
18-12-17, 08:15
Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU. En uiteindelijk draait alles maar om één ding: geld. Netto-ontvangende lidstaten als polen en griekenland zijn een blok aan het been.

Zwitserland is ook een netto betaler. En toch moeten zich aan EU regels houden, zonder inspraak.

Umarvlie
18-12-17, 08:33
Ik denk dat er altijd al een meerderheid was tegen de Brexit, maar dat een groot aantal niet gestemd hebben. Sukkels!

knuppeltje
18-12-17, 09:21
Zwitserland is ook een netto betaler. En toch moeten zich aan EU regels houden, zonder inspraak.

Zwitserland hoeft dat niet. Het kan ook al die verdragen met de EU opzeggen. Het gekke is dat er altijd met die betalingen wordt aangekomen, maar niet met de moeilijker exact te meten voordelen, die dan blijkbaar toch groot genoeg zijn om die verdragen in stand te houden.

The_Grand_Wazoo
18-12-17, 11:34
Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU. En uiteindelijk draait alles maar om één ding: geld. Netto-ontvangende lidstaten als polen en griekenland zijn een blok aan het been.

Nou, als ik jou zo lees, dan draait het vooral bij jou om geld. Netto ontvangers en betalers kunnen interessant zijn, als het om de details gaat. Het hoort, althans voor mij, niet waar het in de EU wezenlijk om gaat en dat is: verknoping opdat het niet meer ontknopen kan.

super ick
18-12-17, 14:51
Nou, als ik jou zo lees, dan draait het vooral bij jou om geld. Netto ontvangers en betalers kunnen interessant zijn, als het om de details gaat. Het hoort, althans voor mij, niet waar het in de EU wezenlijk om gaat en dat is: verknoping opdat het niet meer ontknopen kan.

Als dat volgens de weg van geleidelijkheid gaat, met voldoende draagvlak dan is dat prima.

Met voldoende draagvlak bedoel ik draagvlak onder de bevolking. Dat blijkt nog al eens af te wijken van draagvlak onder politici. Ik vind dat zij de EU tamelijk slecht 'verkopen' aan hun kiezers.

H.P.Pas
18-12-17, 15:43
Oh ja? De britten zijn netto-betalers van de EU. En uiteindelijk draait alles maar om één ding: geld.

Het EU budget bedraagt 2% van de totale overheidsuitgaven in Europa. Bovendien kan de EU, anders dan de lidstaten geen schulden maken. Die geldvraag waar volgens jou alles om zou draaien is weliswaar een leuke publiekstrekker maar in de realiteit gekeutel in de marge.

Olive Yao
18-12-17, 22:35
waar het in de EU wezenlijk om gaat en dat is: verknoping opdat het niet meer ontknopen kan.

How dreadful! cried Olive Yao. I can stand brute force, but 'verknoping opdat het niet meer ontknopen kan' is quite unbearable. There is something unreasonable about its use. Is like hitting below free choice.

Vrij stromen en daardoor natuurlijk integreren, mijn woorden.

(Misschien alleen kwestie van woorden).

stokpaardje:

transatlantische hivs --> transatlantische handel vervangt intra-europese handel --> minder intra-europese economische integratie --> verdere effecten

Ongunstig voor integratie dus.

Ibrah1234
19-12-17, 01:23
Met het laagste werkeloosheidscijfer in 50 jaar staat het er toch niet slecht voor in het Verenigd Koninkrijk. Geheel ontevreden zullen de Britten niet zijn.

knuppeltje
19-12-17, 09:57
Met het laagste werkeloosheidscijfer in 50 jaar staat het er toch niet slecht voor in het Verenigd Koninkrijk. Geheel ontevreden zullen de Britten niet zijn.

Sinds 50 jaar, dat weet ik niet. Maar wel dat de economische groei nu al is verlaagd met zo'n 0.5% en dat het pond met meer dan 10% is gedaald.
Voorlopig is dat nog te doen, maar wat als dadelijk de scheiding rond is en alle daaruit vloeiende beperkingen zijn invloed zullen hebben?

Blijkbaar zijn er steeds meer Britten die daar veel vrees voor hebben.

Ibrah1234
19-12-17, 11:04
Sinds 50 jaar, dat weet ik niet. Maar wel dat de economische groei nu al is verlaagd met zo'n 0.5% en dat het pond met meer dan 10% is gedaald.


De relatief goedkopere Britse pond heeft gunstig uitgepakt voor de economie (export) van het Verenigd Koninkrijk. Het werkeloosheidscijfer ligt op hetzelfde niveau als voor de oliecrisis in begin 70. Ongekend.

knuppeltje
19-12-17, 11:28
De relatief goedkopere Britse pond heeft gunstig uitgepakt voor de economie (export) van het Verenigd Koninkrijk. Het werkeloosheidscijfer ligt op hetzelfde niveau als voor de oliecrisis in begin 70. Ongekend.

En toch daalt de economie, die zou volgens jouw redenering juist moeten stijgen. Die daling is dus niet bepaald een gunstig teken.
En waarheen het allemaal heengaat wordt pas echt zichtbaar na de scheiding, maar daarvoor beginnen ze daar toch steeds meer te vrezen.

Rob Gosseling
19-12-17, 12:16
Nou, als ik jou zo lees, dan draait het vooral bij jou om geld. Netto ontvangers en betalers kunnen interessant zijn, als het om de details gaat. Het hoort, althans voor mij, niet waar het in de EU wezenlijk om gaat en dat is: verknoping opdat het niet meer ontknopen kan.

Daar gaat het in de EU in de eerste plaats om. Natuurlijk ook om macht.

Soldim
19-12-17, 12:38
Daar gaat het in de EU in de eerste plaats om. Natuurlijk ook om macht.

De EU gaat voornamelijk om het voorkomen van gewapende conflicten.

Ibrah1234
19-12-17, 13:03
En toch daalt de economie, die zou volgens jouw redenering juist moeten stijgen. Die daling is dus niet bepaald een gunstig teken

De economie van het Verenigd Koninkrijk krimpt niet maar groeit minder hard dan verwacht. Dat is een problematiek van geheel andere orde. Er is geen sprake van enige krimp. Bij krimp of recessie is er immers sprake van een negatief groeicijfer.

Vorig jaar lieten ze een groei zien van 2% en de verwachting is dat het ook in 2017 zo rond de 1.5 a 2% zal uitkomen. Ik begrijp je relaas niet zo goed. Het verenigd Koninkrijk doet het beter dan EU landen als Frankrijk, Italië en België welke lagere groeicijfers kennen voor 2017.

Jij doet het voorkomen alsof er sprake is van negatieve groei (krimp) van de economie.

Ter adstructie: de economie van het Verenigd Koninkrijk groeide de afgelopen 10 jaar gemiddeld 2.7%.

super ick
19-12-17, 17:13
De EU gaat voornamelijk om het voorkomen van gewapende conflicten.

Dat zou je niet zeggen toen ze hun neus in wespennest Ukraine staken of Rusland bij iedere gelegenheid zwart maken ipv toenadering te zoeken.

knuppeltje
19-12-17, 17:57
De economie van het Verenigd Koninkrijk krimpt niet maar groeit minder hard dan verwacht. Dat is een problematiek van geheel andere orde. Er is geen sprake van enige krimp. Bij krimp of recessie is er immers sprake van een negatief groeicijfer.

Vorig jaar lieten ze een groei zien van 2% en de verwachting is dat het ook in 2017 zo rond de 1.5 a 2% zal uitkomen. Ik begrijp je relaas niet zo goed. Het verenigd Koninkrijk doet het beter dan EU landen als Frankrijk, Italië en België welke lagere groeicijfers kennen voor 2017.

Jij doet het voorkomen alsof er sprake is van negatieve groei (krimp) van de economie.

Ter adstructie: de economie van het Verenigd Koninkrijk groeide de afgelopen 10 jaar gemiddeld 2.7%.

Huh? Die groei schijnt blijkbaar zo goed als stilgevallen. Dat zou die exportgroei dan toch moeten hebben voorkomen.
Dit is gezien de eerdere resultaten toch echt een flinke klap.

Brexit: economische groei in Engeland is vrijwel stilgevallen | Wel.nl (http://www.welingelichtekringen.nl/economie/683936/brexit-economische-groei-in-engeland-is-vrijwel-stilgevallen.html)

Rob Gosseling
19-12-17, 18:49
De groei schijnt blijkbaar zo goed als stilgevallen.

Groei betekent niet dat mensen ook meer te besteden hebben. In tegendeel. Vaak betekent groei juist verlies van koopkracht. Voornamelijk de rijke bovenlaag, de overheid, de beurzen en banken gaan erop vooruit bij economische groei.

Hier in Chili is de prijs van grond in een tijdsbestek van tien jaar grofweg tienmaal zo duur geworden! Echter de lonen blijven sterk achter. Hier gaat de koopkracht ondanks alle economische groei er op achteruit. Voor de middenklasse en wat daaronder zit betekent de economische groei slechts dat alles duurder wordt tegen dezelfde inkomsten.

H.P.Pas
19-12-17, 21:34
Dat zou je niet zeggen toen ze hun neus in wespennest Ukraine staken of Rusland bij iedere gelegenheid zwart maken ipv toenadering te zoeken.

Van zwartmaken is geen sprake; Rusland onder Poetin ìs gewoon zwart.
Hoe daat op een intelligente manier mee om te gaan is een goede vraag; doen alsof het niet zo zou zijn lijkt me in geen geval de juste aanpak.

Rob Gosseling
19-12-17, 22:13
Van zwartmaken is geen sprake; Rusland onder Poetin ìs gewoon zwart.
Hoe daat op een intelligente manier mee om te gaan is een goede vraag; doen alsof het niet zo zou zijn lijkt me in geen geval de juste aanpak.

Dat vind Trump ook. Zijn strategie is om de russen en chinezen vooral als een bedreiging voor de vrede te zien en in dat kader weer flink te investeren in kernwapens.
Jammer. Obama wilde juist af van die wapens. Trump is nu juist de bedreiging en de steeds verder naar het oosten oprukkende EU. Ja dat wekt wrevel. Polen was al een stap te ver. Daar hebben we nu dus een islamofobe en homofobe lidstaat die van Brussel (lees Duitsland) netto het meeste ontvangt, maar voor het overige totaal schijt heeft aan europese regels, solidariteit met vluchtelingen en westerse normen en waarden. En nu wil de EU ook de Oekraïne als lidstaat. Ze zeggen dat niet hardop, maar alles wijst in die richting. De samenwerking van nu is een opmaat voor een toekomstig lidmaatschap van de EU. En zo zitten wij de russen te treiteren door geruisloos onze invloed in het oosten te vergroten.

knuppeltje
20-12-17, 09:25
Groei betekent niet dat mensen ook meer te besteden hebben. In tegendeel. Vaak betekent groei juist verlies van koopkracht. Voornamelijk de rijke bovenlaag, de overheid, de beurzen en banken gaan erop vooruit bij economische groei.

Hier in Chili is de prijs van grond in een tijdsbestek van tien jaar grofweg tienmaal zo duur geworden! Echter de lonen blijven sterk achter. Hier gaat de koopkracht ondanks alle economische groei er op achteruit. Voor de middenklasse en wat daaronder zit betekent de economische groei slechts dat alles duurder wordt tegen dezelfde inkomsten.

Tja, ik kan met toch echt niet indenken dat als de economie klappenkrijgt, dat dat vooral lastiger wordt voor de niet rijken.