PDA

Bekijk Volledige Versie : Francken: "We onderzoeken of gerepatriëerde Sudanezen gefolterd zijn"



Marsipulami
20-12-17, 11:12
Francken: "Onderzoeken of Sudanezen gefolterd zijn"
20-12-17, 09.12u - JC - Bron: VRT

"Als er bewijzen zijn dat er gerepatrieerde Sudanezen gefolterd zijn, zal er niemand meer teruggestuurd worden. Maar dat moet eerst onderzocht worden." Dat zegt staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken na getuigenissen van gerepatrieerde Sudanezen die in september in ons land werden opgepakt.

De regering werkte in september samen met een speciaal team ambtenaren uit Sudan om gearresteerde migranten te laten identificeren. Die maatregel was omstreden, maar Francken houdt vol dat er geen andere mogelijkheid was.

"Meer dan 90 procent van de mensen zonder verblijfsrechten die hier worden opgepakt, hebben geen documenten bij zich", zegt Francken aan de VRT. "We weten dus niet van welk land ze zijn. Om iets te kunnen doen, heb ik een laissez-passer nodig van hun land van herkomst. We moeten dus wel samenwerken."

Procedures

Vandaag blijkt uit getuigenissen dat enkele Sudanezen na terugkeer in hun thuisland gefolterd werden. "Ze hebben mij na de landing in Sudan opgepakt, urenlang verhoord en met stokken op mijn voeten geslagen. Pas twee dagen later lieten ze mij vrij", klinkt het onder andere.

Francken benadrukt dat ons land de procedures gevolgd heeft zoals ze door Europa voorgeschreven zijn. "We zullen die ook blijven volgen. Als er bewijzen zijn van de folteringen, kan dat uiteraard niet door de beugel. Dan zal er niemand meer teruggestuurd worden naar Sudan. Maar eerst wil ik weten of dat zo is."

Geen meldingen

De staatssecretaris zal laten onderzoeken of er daadwerkelijk mensen gefolterd zijn. Vooralsnog zijn daar geen aanwijzingen voor, zegt hij.

"De IOM (Internationale Organisatie voor Migratie, red.) is gevraagd een goede monitoring te doen van de mensen die teruggekeerd zijn", aldus Francken. "Die heeft niet gemeld dat er dingen zouden misgelopen zijn."

Wel is het volgens Francken een standaardprocedure dat mensen zonder papieren, die in de luchthaven arriveren, ondervraagd worden. "Maar foltering is uit den boze", benadrukt hij.

Ecolo-Groen: "Monumentale inschattingsfout"

Voor Ecolo-Groen tonen de getuigenissen aan dat de identificatiemissie uit Sudan van bij het begin al totaal onverantwoord was. "Dit mag nooit meer gebeuren. Dit is een monumentale inschattingsfout van Theo Francken, met heel ernstige gevolgen. Het repatriëren naar Sudan moet onmiddellijk stoppen, en staatssecretaris Francken moet zich verantwoorden in het parlement", vindt Groen-kamerlid Wouter De Vriendt.

Ecolo-Groen roept premier Michel, maar ook coalitiepartners CD&V en Open Vld die deze missie mee hebben goedgekeurd, op om duidelijk standpunt in te nemen.

De Vriendt vraagt zich bovendien af of België door nalatigheid en onzorgvuldigheid niet aansprakelijk is ten aanzien van de gemartelde gerepatrieerden: "De Sudanese delegatie kreeg compleet vrij spel: er was geen tolk aanwezig, geen controle door Belgische autoriteiten bij verhoor. De rechten van deze mensen werden compleet overboord gegooid."

Voor de groenen is het erg duidelijk dat hier een rode lijn werd overschreden. "Dergelijke mensenrechtenschendingen in ons land mogen absoluut niet opnieuw gebeuren. Er moet zorgvuldiger omgesprongen worden met identificatiemissies. Sommige landen moeten definitief worden uitgesloten, in de andere gevallen moet er strengere controle komen. De ambtenaren moeten grondiger worden gescreend, en er moet altijd een tolk aanwezig zijn bij de verhoren. Francken heeft hier een ernstige fout gemaakt. Dit mag niet zonder gevolgen blijven", besluit De Vriendt.

knuppeltje
20-12-17, 22:12
Indien je uit een vliegtuig stapt en alle identiteits documenten weggooit heb je iets te verbergen. Wie zijn identiteit niet wil openbaren maakt zich verdacht. Vervolgens vind ik het onredelijk om in zo'n situatie de status van vluchteling te claimen.

Tja, volgens mij doen ze dat niet zozeer omdat ze iets te verbergen hebben, maar omdat ze zonder die papieren niet naar die ellende waar ze vandaan komen kunnen worden teruggestuurd.

De landen waar ze vandaan komen willen hen ook echt niet zonder geldige papieren terugnemen. Daar beginnen ze niet aan.

Die landen weten dan niet of het wel hun eigen onderdanen zijn en tevens hopen die landen dat die vluchtelingen ooit van het geld dat ze mogelijk in Europa gaan verdienen, daarvan een gedeelte naar hun familie sturen. Niet alleen om wat die families vaak bij elkaar hebben gesprokkeld om die mensensmokkelaars te kunnen betalen, maar vooral omdat die families mede afhankelijk daarvan zijn.

En je kunt ze echt niet zomaar daar op grote hoogte uit een vliegtuig gooien. Ik weet dat bij een van jullie buren dat een tijdje heel gewoon was, maar wij zitten niet in Zuid-Amerika. Laat ik je dat vertellen.

Kortom, Goselmans, je zou best wat minder argwanend kunnen zijn. :denk:

Lezenswaard H.
21-12-17, 07:03
Ik denk eerlijk gezegd dat Gosselmans meer dan een beetje gelijk heeft.

De landen weten heel goed wie hun onderdanen zijn (geweest). Dat die landen niet graag meewerken heeft, denk ik, meer te maken met de koloniale verkrachtingsgeschienis van sommige Europese landen. Hun manier om soort van te zeggen: fuck you back.

Lezenswaard H.
21-12-17, 07:04
En hoe langer dat besef indaalt, des te gruwelijker het wordt.

knuppeltje
21-12-17, 19:24
Ja dat is waar. Maar op die manier dwingen ze wel een verblijfsvergunning af. Daarom is het ook weer logisch dat men er alles aan doet ze er weer uit te zetten. In feite lachen ze de autoriteiten uit met hun handelswijze: ze kunnen mij toch niet uitzetten.

Alsof ik dat nastreef of een goed idee zou vinden. Nee ik wil geen negers naar buiten duwen op flightlevel 330!
Als jij kritiek hebt op het gedrag van israël, kom ik toch ook niet aan met het argument dat je ze nu eenmaal niet kunt vergassen alhoewel dit bij de buren heel gewoon was...
Graag zou ik kritiek willen kunnen uiten zonder suggestieve opmerkingen naar mijn hoofd geslingerd te krijgen.

Ik geef ze echt geen ongelijk. In hun positie zou ik dat misschien ook wel doen en misschien jij ook wel.

Als je goed op de toon had gelet, dan had je echt wel begrepen dat het schertsend was. Dat was toch echt niet zo heel slecht als een reactie op een post waarin vluchteling zowat voor criminelen worden uitgemaakt.