PDA

Bekijk Volledige Versie : ‘Ik heb nooit willen doden. Ik wilde een waardeloos leven van een terminale patiënt inkorten.’



Marsipulami
22-01-18, 18:02
.


Proces ‘diaken des doods’: Poppe geeft maximum 20 feiten toe

Vandaag om 17:57 door rdc, elb | Bron: belga, eigen berichtgeving

‘Doorligwonden, een rochelende ademhaling, familie die niet meer afkomt. Noemt u dat leven?’ Ivo Poppe bekende op zijn assisenproces dat hij een twintigtal bejaarden liet inslapen. ‘Ik heb nooit willen doden. Ik wilde een waardeloos leven van een terminale patiënt inkorten.’

Op het assisenproces tegen Ivo Poppe verhoort voorzitter Bart Meganck maandag de beschuldigde. Bij de start van het verhoor kreeg de ‘diaken des doods’ uit Wevelgem eerst de kans om zijn eigen levensloop te schetsen. Hij maakte daarbij een rustige, beredeneerde indruk.

Poppe had het vooral over zijn gehandicapte oudere zus. ‘Dat had toch grote gevolgen voor ons gezin. Ik heb geen opgewekte jeugd gehad. Vader kon niet om met die handicap, dat zorgde altijd voor spanningen.’ De vrouw stierf uiteindelijk aan een hersentumor. ‘Daar kan ik een boek over schrijven. Die operaties hebben ook een grote invloed gehad om mijn studententijd.’

God de schoolmeester

De 61-jarige beschuldigde werkte jarenlang als verpleger, maar werd in 1996 tot diaken gewijd. ‘Ik moet toegeven dat ik altijd te serieus was. God was voor mij een rechter, een schoolmeester die kijkt of je doet wat je moet doen. Nu ben ik veel milder geworden, zeker sinds mijn arrestatie is mijn geloofsbeleving veranderd. Die regeltjes en reglementen zijn bijzaak.’

Voorzitter Meganck ging vervolgens uitgebreid in op de bekentenissen die de beschuldigde aflegde bij zijn psychiater. ‘Ik ging om geholpen te worden voor mijn nachtmerries, ik zat in grote nood om gelijk welke therapie te ontvangen. Daarom zei ik dat het over tientallen gevallen ging, dat was bewust overdreven.’

De voorzitter merkte op dat één geval toch al ernstig genoeg was. ‘Inderdaad, ieder geval is een geval te veel. In het slotverhoor heb ik tien tot twintig naar voor gebracht. Het zijn er maximum twintig, iets van die grootteorde.’

Vuur aan de schenen

Behalve de feiten op zijn familieleden kon Poppe zich echter geen namen herinneren, nochtans legde de voorzitter hem urenlang het vuur aan de schenen. ‘Ik heb het direct verdrongen, ter zelfbescherming. Ik heb ook mensen geëuthanaseerd die ze “kwart voor dood” binnenbrachten in het ziekenhuis.’ De diaken bleef erbij dat hij goed wilde doen voor zijn patiënten en familieleden. ‘Ik heb nooit iemand willen vermoorden. Ik wilde een waardeloos leven van een terminale patiënt inkorten, om het lijden weg te nemen. Die mensen hadden geen leven meer.’

De voorzitter wees Poppe erop dat de slachtoffers niet zelf om hun dood gevraagd hadden. ‘Ik besliste inderdaad zelf om hen te helpen. Als je daar ligt met doorligwonden, rochelende ademhaling, familie die niet meer op bezoek komt, noemt u dat leven?’ De beschuldigde benadrukte dat hij slechts in uitzonderlijke gevallen ingreep. ‘Dan nam het gevoel de overhand op de rede. Nu heb ik daar enorm veel spijt van en kan ik niet meer achter die keuze staan. Nu zou ik beroep doen op een palliatief team. Maar ik heb verdorie veel stervensbegeleiding gedaan zonder die grens te overschrijden. U mag het vragen aan collega’s, stervensbegeleiding was mijn ding.’

Gestopt in 1996

Volgens Ivo Poppe zijn de feiten in 1996 gestopt, na zijn wijding tot diaken. ‘Daar wil ik mijn hand voor in het vuur steken. Ik achtte het niet mogelijk om zo’n dingen te doen als diaken.’ Toch bracht hij in 2011 wel nog zijn moeder om het leven. ‘Als je je moeder ziet afzien en weet dat ze zich gans haar leven gegeven heeft. Dan kun je niet verdragen dat ze moet lijden. Net als bij mijn schoonvader was dat een geval van overmacht.’

In zijn eerste verklaringen bij zijn psychiaters en de onderzoeksrechter sprak Poppe over luchtembolen en insuline. ‘Dat laatste is één van de domme dingen die geen steek houdt. Ik koos ervoor om lucht in de aderen te spuiten, om te zorgen dat er zeker geen lange doodsstrijd zou zijn.’

Marsipulami
02-02-18, 00:16
27 jaar cel voor Wevelgemse ex-diaken Ivo Poppe

De voormalige diaken uit Wevelgem Ivo Poppe heeft op zijn assisenproces in Brugge 27 jaar cel gekregen. Het parket vroeg levenslang, maar de jury hield rekening met verzachtende omstandigheden. Poppe is schuldig aan de moord op vijf mensen, onder wie z’n eigen moeder en schoonvader. Hij verklaarde altijd dat hij zieke mensen uit hun lijden wilde verlossen.

Arne De Jaegere do 01 feb 16:24

Volgens het openbaar ministerie was er geen sprake van verzachtende omstandigheden. Het parket viel vooral over de geniepige manier waarop de 61-jarige Poppe tewerk ging. "Als je het heimelijk karakter waarmee hij de seriemoorden pleegde koppelt aan de dubbele vertrouwensfunctie als enerzijds diaken en anderzijds verpleger, kan je gewoonweg geen verzachtende omstandigheden aannemen."

"In Wevelgem vond iedereen Poppe een goede, dienstbare man. Maar dat was een façade. Hij deed zo omdat iedereen hem zou vertrouwen, zodat hij al deze moorden zou kunnen plegen en onder de radar blijven."

De openbaar aanklager noemde Poppe ook een manipulator. "Hij zegt dat hij spijt heeft, maar eigenlijk is er een manifest gebrek aan schuldbesef. Dit is geen oprecht berouw, maar zelfbeklag. Hij heeft geen spijt over wat hij zijn slachtoffers aandeed. Hij genoot ervan om ze van kant te maken."

De kans dat Poppe hervalt is volgens de procureur bijzonder groot. "Hij heeft al drie keer beloofd om ermee te stoppen, maar heeft die belofte al drie keer gebroken. Nu zal hij dit een vierde keer beloven. Maar hoe geloofwaardig is de belofte van deze seriemoordenaar?"

"Zelden zo'n brave man op die stoel gezien"

"Hebben wij de voorbije weken hetzelfde proces gevolgd?", vroegen de advocaten van Poppe zich luidop af na het pleidooi van het openbaar ministerie. Volgens hen "bulkt dit dossier van de verzachtende omstandigheden". Hij kwam nooit in contact met justitie en politie, maar vooral: hij heeft ontzettend veel betekend voor de maatschappij en voor anderen. "We hebben het de voorbije weken verschillende keren gehoord: Ivo stond altijd klaar voor anderen, soms ten koste van zichzelf", aldus meester De Reuse. Volgens hem vormt Poppe geen gevaar voor de maatschappij. "Hij is al jaren aan het werken aan zichzelf."

De advocaat had het ook nog eens over de complexe persoonlijkheidsstructuur van Poppe. "Iedereen is het kind van zijn omgeving. En als kind kies je niet waar je wieg staat en hoeveel liefde je krijgt van je ouders. Poppe had een tirannieke vader. En die cruciale opvoedingsjaren hebben een stempel gedrukt op zijn ganse leven. Met goeie kanten: dankzij zijn persoonlijkheidsstructuur heeft hij tientallen mensen geholpen. Aan de andere kant: hij verloor zichzelf in de ander, hij wou het goede doen, maar heeft de grenzen van het toelaatbare overschreden."

De Reuse ontkende ook dat Poppe geen spijt zou hebben. "Als hij dat niet zou hebben, zoals het parket nu zegt, dan zouden we hier niet zitten. Dan zou hij nooit naar een psycholoog gegaan zijn. Als hij een koele killer was, dan had hij al de feiten zomaar naast zich naar gelegd. Maar hij ging eraan kapot."

"Dit is toch geen Marc Dutroux of Ronald Janssen"

De verdediging vroeg een straf onder de 15 jaar. "Dit is toch geen Marc Dutroux of Ronald Janssen aan wie je een levenslange straf moet geven. Geef die man een kans om terug goed te kunnen doen voor de mensen in Wevelgem.

Ze laten hem daar niet vallen."

De jury hield rekening met verzachtende omstandigheden. Poppe heeft een blanco strafblad, zijn jeugdjaren hebben zeer slechte indrukken op hem nagelaten, hij heeft een slechte gezondheid, zijn omgeving laat hem niet in de steek en er is volgens het hof weinig risico tot herval. Poppe krijgt 27 jaar. Omdat hij al drie jaar en acht maanden in voorhechtenis zit, kan hij binnen 5 jaar en 4 maanden voor het eerst vragen om vrij te komen onder voorwaarden.

Marsipulami
02-02-18, 00:27
Tis wel iets. Eindelijk een zeldzame katholiek gevonden die begrip heeft voor euthanasie en dan wordt die opgesloten tot aan het einde van zijn dagen..

knuppeltje
02-02-18, 09:54
Tis wel iets. Eindelijk een zeldzame katholiek gevonden die begrip heeft voor euthanasie en dan wordt die opgesloten tot aan het einde van zijn dagen..

Jij zou hem minstens een lintje geven, niet? :blowen:

super ick
02-02-18, 21:04
Tis wel iets. Eindelijk een zeldzame katholiek gevonden die begrip heeft..

Ja die zijn lastig te vinden.