PDA

Bekijk Volledige Versie : Premier Michel is verbaasd over de (laffe) houding van Nederland



Marsipulami
16-05-18, 21:10
Michel: "Ik begrijp Tusk, VS handelt soms tegen Europese belangen in"

Premier Charles Michel kan begrip opbrengen voor de harde woorden van Europese Raadsvoorzitter Donald Tusk aan het adres van de Amerikaanse president Donald Trump. "De voorbije maanden heeft de VS, onze sterke partner met wie we dezelfde waarden delen, enkele unilaterale beslissingen genomen die tegen de Europese belangen ingaan. De EU moet haar toekomst meer in eigen handen nemen." Dat zei Michel voor aanvang van een diner met zijn Europese collega's in de Bulgaarse hoofdstad Sofia.

Frank Segers

Tusk haalde eerder op de middag fel uit naar wat hij noemt de "grillige assertiviteit" van de Amerikaanse regering. "Wanneer men de laatste beslissingen van president Trump bekijkt, zou men zelfs kunnen denken: heb je met zulke vrienden nog vijanden nodig?", klonk het.

Politiek

Charles Michel begrijpt Tusk. De Amerikaanse terugtrekking uit het Iran-akkoord en de aangekondigde, maar uitgestelde, hogere invoertarieven op staal en aluminium zijn maar twee voorbeelden van wat Michel unilaterale beslissingen noemt die tegen de Europese belangen ingaan. "Ik betreur dat, maar we moeten een intense dialoog met de VS openhouden." Michel ijvert voor "win-winakkoorden", en bekritiseert de "win-loseakkoorden" waarbij Trump expliciet handelt ten koste van zijn partners of tegenstanders.

De Europese Unie moet haar toekomst meer in eigen handen nemen

Michel pleit er dan ook voor dat de Europese Unie haar toekomst meer in eigen handen zou nemen, in plaats van de Verenigde Staten de beslissingen te laten nemen. Zo ook in het Israëlisch-Palestijnse conflict, een discussie waar Europa op politiek vlak te afwezig is. Michel wil dat de EU haar economische positie sterker uitspeelt en Israël doet beseffen dat het Europa nodig heeft. "Als we in de toekomst sterkere betrekkingen met Israël willen, zal Israël engagementen moeten aangaan in het vredesproces, wat nu niet het geval is."

Verbaasd over houding Nederland

Michel toont zich tegelijk kritisch voor de Europese lidstaten die minder duidelijk zijn geweest tegenover Israël en de Verenigde Staten, zeker nadat maandag tientallen Palestijnen uit de Gazastrook zijn omgekomen onder Israëlisch geweervuur terwijl in Jeruzalem de nieuwe Amerikaanse ambassade werd geopend. Zelf vraagt Michel om een onafhankelijk internationaal onderzoek. "Als we met zo'n onaanvaardbare situatie geconfronteerd worden, denk ik dat de Europese staten hun verantwoordelijkheid moeten nemen."

Michel is met name verbaasd over de houding van Nederland. Den Haag weigert de Israëlische ambassadeur in Nederland te ontbieden en wacht eerst het onderzoek van de Israëli's zelf af. Een internationaal onderzoek zoals Michel dat eist, wijst minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok van de hand.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/05/16/-ik-begrijp-tusk--vs-handelt-soms-tegen-europese-belangen-in--/

mark61
17-05-18, 18:34
Nou dat hoeft hem niet te verbazen. Weet ie nou nog niet dat NL het schoothondje van zowel de VS als Israël is?