PDA

Bekijk Volledige Versie : Vluchtelingen helpen is binnenkort strafbaar feit in Hongarije



Marsipulami
29-05-18, 17:26
Vluchtelingen helpen is binnenkort strafbaar feit in Hongarije

De Hongaarse regering heeft een wetsvoorstel klaar waardoor mensen die voedsel of informatie geven aan illegale migranten, daarvoor gestraft kunnen worden. Omdat de regerende Fidesz-partij een grote meerderheid in het parlement heeft, lijken die voorstellen snel wet te worden.

Jos De Greef

Volgens de nieuwe wetten zou het verstrekken van voedsel, informatie of gerechtelijke bijstand aan vluchtelingen een misdaad worden en dus bestraft kunnen worden. Op die manier zouden niet enkel de migranten, maar ook de Hongaren die hen helpen, aangepakt worden. Wie dat op een georganiseerde manier doet, riskeert celstraffen tot een jaar. Dat laatste lijkt vooral gericht tegen de instellingen van de Amerikaans-Hongaarse zakenman en miljardair George Soros, een criticus van de Hongaarse regering.
De regering in Boedapest wil overigens ook de grondwet wijzigen waardoor andere Europese landen geen asielzoekers meer naar Hongarije zouden kunnen sturen.

Dat laatste is bedoeld om een Europees plan te dwarsbomen waardoor 160.000 asielzoekers vanuit Italië en Griekenland naar andere lidstaten zouden worden overgebracht. Vooral Oost- en Centraal-Europese landen zoals Hongarije, Tsjechië, Slovakije en Polen weigeren dat.

Niet dat er overigens nog veel mensen naar Hongarije vluchten. Na de piek van drie jaar geleden toen meer dan een miljoen mensen uit het Midden-Oosten en Afrika via de Balkan en Hongarije naar West-Europa vluchtten, is die stroom zo goed als stilgevallen, onder meer omdat Hongarije langs de zuidgrenzen hekken met prikkeldraad heeft opgericht.

De nationalistische premier Viktor Orban is populair door zijn harde aanpak van asiel en migratie, die volgens hem het christelijke karakter van zijn land ondermijnen. Hij heeft onlangs de verkiezingen gewonnen en is dus begonnen aan zijn derde ambtstermijn.

Umarvlie
30-05-18, 06:51
Hmmm misdaden tegen de menselijkheid?

Ook ben ik benieuwd naar zijn interpretatie van het christelijke karakter...



een wetsvoorstel klaar waardoor mensen die voedsel of informatie geven aan illegale migranten, daarvoor gestraft kunnen worden
......
die volgens hem het christelijke karakter van zijn land ondermijnen

Ibrah1234
30-05-18, 08:51
Hmmm misdaden tegen de menselijkheid? Ook ben ik benieuwd naar zijn interpretatie van het christelijke karakter... Het niet verstrekken van voedsel en drinkwater druist m.i. in tegen de meest fundamentele menselijke normen en waarden.

super ick
31-05-18, 10:45
Het niet verstrekken van voedsel en drinkwater druist m.i. in tegen de meest fundamentele menselijke normen en waarden.

Het gaat ze erom een signaal af te blijven geven vooral niet naar hun te komen en het werkt.

Hier ging de discussie enige jaren geleden ook over een kerk die uitgeprocedeerde asielzoekers voorzag van een onderdak. Dat mocht ook niet.

Veruit de meesten voldoen niet aan de term vluchteling. Komen vanuit een veilig land. Alle documenten verscheurd, verhalen die rammelen aan alle kanten, hebben in een ander land ook al in de procedure gezeten, advocaten die zich verrijken door procedures, zonder kans op verblijf, toch zolang mogelijk te rekken, landen van herkomst die hen niet meer terugnemen omdat ze ze als toekomstige inkomstenbron zien.
Europa dat steeds weer een tandeloze tijger blijkt te zijn.

Het meest verderietige van het hele verhaal is dat de echte vluchtelingen hier nog het meeste onder lijden. Mensen die zo snel mogelijk gehuisvest dienen te worden om hun leven weer op te kunnen pakken zitten hierdoor nodeloos lang te wachten in opvangcentra tussen de nepvluchtelingen. Lijden onder chaos en criminaliteit, van diezelfde vluchtelingen, waarvan niets naar buiten gebracht wordt. Slecht voor het draagvlak.

Clowns.

Ibrah1234
31-05-18, 11:02
Het gaat ze erom een signaal af te blijven geven vooral niet naar hun te komen en het werkt. Hier ging de discussie enige jaren geleden ook over een kerk die uitgeprocedeerde asielzoekers voorzag van een onderdak. Dat mocht ook niet. Veruit de meesten voldoen niet aan de term vluchteling. Komen vanuit een veilig land. Alle documenten verscheurd, verhalen die rammelen aan alle kanten, hebben in een ander land ook al in de procedure gezeten, advocaten die zich verrijken door procedures, zonder kans op verblijf, toch zolang mogelijk te rekken, landen van herkomst die hen niet meer terugnemen omdat ze ze als toekomstige inkomstenbron zien. Europa dat steeds weer een tandeloze tijger blijkt te zijn. Het meest verderietige van het hele verhaal is dat de echte vluchtelingen hier nog het meeste onder lijden. Mensen die zo snel mogelijk gehuisvest dienen te worden om hun leven weer op te kunnen pakken zitten hierdoor nodeloos lang te wachten in opvangcentra tussen de nepvluchtelingen. Lijden onder chaos en criminaliteit, van diezelfde vluchtelingen, waarvan niets naar buiten gebracht wordt. Slecht voor het draagvlak. Clowns. Ik ben het helemaal met je eens maar niets rechtvaardigt in mijn ogen onthouding van water en voedsel.

super ick
01-06-18, 09:02
Ik ben het helemaal met je eens maar niets rechtvaardigt in mijn ogen onthouding van water en voedsel.

Ik ben enige tijd geleden afgestapt van het wegen van woorden en ben meer de daden gaan observeren. Als mensen geen drinken en eten krijgen zijn ze binnen drie dagen dood. Volgens mij gebeurt dat niet. Dus eten en drinken ze.

Grote woorden.......gericht aan politieke achterban.........kijk ons eens doorpakken..........onuitvoerbaar.........ala Geert W.

Ibrah1234
01-06-18, 12:12
Ik ben enige tijd geleden afgestapt van het wegen van woorden en ben meer de daden gaan observeren. Als mensen geen drinken en eten krijgen zijn ze binnen drie dagen dood. Volgens mij gebeurt dat niet. Dus eten en drinken ze. Grote woorden.......gericht aan politieke achterban.........kijk ons eens doorpakken..........onuitvoerbaar.........ala Geert W. Dat is ook weer zo. De soep wordt nooit zo heet gegeten, als zij wordt opgediend.