PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederland laat vluchtelingen les volgen in Maasmechelen: "Vlaams onderwijs is goedkoper en beter"



Marsipulami
01-06-18, 01:13
Nederland laat vluchtelingen les volgen in Maasmechelen: "Vlaams onderwijs is goedkoper en beter"

Gisteren om 20:47
door
Thomas JANSEN



Maasmechelen - De Nederlands-Limburgse gemeente Stein legt sinds januari dagelijks busvervoer in om vluchtelingen naar de taalles in Maasmechelen te brengen. Zo konden al 44 vluchtelingen een cursus Nederlands Tweede Taal (NT2) starten in het opleidingscentrum Qrios. Stein doet dat, omdat het onderwijs in Vlaanderen kwalitatief beter en door subsidiëring tien keer goedkoper is. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) benadrukt dat mensen uit Nederland hier perfect onderwijs mogen en kunnen volgen.

Volgens de gemeente Stein, die net over de Maas grenst aan Maasmechelen, ontstond het idee om bussen in te leggen na een gesprek met een erkende vluchteling. “Die was op eigen houtje een cursus gaan volgen bij Qrios in Maasmechelen, en was daar zeer tevreden over”, zegt Wim Van Menen, reïntegratiemedewerker bij de Nederlands-Limburgse gemeente. “Ondertussen is hij zelfs actief als bode. Dat zette ons ertoe aan om zelf iets op poten te zetten.”

Bijgevolg huurde de gemeente twee busjes, om vluchtelingen naar het Maasmechelse opleidingscentrum te vervoeren. Op die manier konden sinds januari al 44 vluchtelingen een NT2-cursus starten. De huidige groep bestaande uit 14 personen, rondt die opleiding in juni af. In september zal er een reeks nieuwe vluchtelingen starten. Ondertussen is ook de gemeente Schinnen dat voorbeeld gevolgd. Om hoeveel vluchtelingen/studenten het daar gaat, is niet duidelijk.

Kostprijs en kwaliteit

Maar waarom steken die vluchtelingen bewust de grens over om in Belgisch-Limburg Nederlandse les te volgen? Financiële motieven spelen alleszins een rol. Dankzij subsidiëring door de Vlaamse overheid kost zo’n NT2-cursus 0,60 euro per lesuur. Reken daar nog handboek en lesmateriaal bij, en je betaalt voor een cursus van zeven weken of achtentwintig dagen zo’n 90 à 100 euro. In Nederland is dat het tienvoudige.

“Toch is geld niet de belangrijkste overweging”, zegt Van Menen. “Wel de kwaliteit van het onderwijs is doorslaggevend. In Vlaanderen ligt de nadruk tijdens de les veel meer op het voeren van gesprekken, wat voor vluchtelingen toch heel belangrijk is. Of het dan niet de taak is van de Nederlandse overheid om de lessen bij ons te verbeteren? Dat heb ik ook al aangegeven. Wat extra budget daarvoor zou zeker een toegevoegde waarde zijn, gezien het grote aantal niet-ingevulde vacatures. We ondersteunen die mensen nu voor iets wat ze anders op eigen houtje moeten gaan doen. Maar we hebben daarover vooraf wel goed met de Belgische onderwijsinstelling overlegd.”

Lessen op maat

Het Maasmechelse onderwijscentrum ziet de Nederlandse vluchtelingen alvast graag komen. “We mogen en willen niemand weigeren”, zegt taalleerkracht Elke Bibo. “In Nederland moeten die mensen zelf op zoek gaan naar een lening om die cursus te kunnen betalen, maar begin daar maar eens aan als je de taal niet spreekt. Bij ons is de aanpak ook veel persoonlijker. Als iemand bijvoorbeeld Nederlands wil leren om een theoretisch rijbewijs te halen, zal die terminologie extra aandacht krijgen. Voor diegene die willen, zijn er dus taallessen op maat.”

1 op de 20 taalcursisten in Limburg komt uit Nederland

Dat de lessen Nederlands beter en goedkoper zijn in Vlaanderen, is ook merkbaar in de rest van onze provincie. Van de 32.392 cursisten die een opleiding Nederlands Tweede Taal (NT2) volgen, wonen er 1.694 (5%) in Nederland. Het gaat om mensen die niet de Belgische of Nederlandse nationaliteit hebben.

Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). “Het NT2-onderwijs in Vlaanderen is heel kwalitatief, net als de rest van ons onderwijs”, zegt Crevits. “De centra voor volwassenenonderwijs en basiseducatie hebben sterk ingespeeld op de asielcrisis waardoor er veel expertise aanwezig is. Om volwassenenonderwijs in Vlaanderen te mogen volgen, moeten cursisten voldoen aan een aantal voorwaarden, waaronder een wettig verblijf hebben. Aangezien er vrij verkeer van personen is in de Europese Unie, kunnen ook mensen die wettig in Nederland verblijven onderwijs volgen in Vlaanderen.”

knuppeltje
01-06-18, 08:22
Of het onderwijs bij jullie beter is dan bij ons weet ik niet. Maar als het door die subsidie bij jullie zoveel goedkoper is uitbesteed voor ons, dan zadelen wij jullie dus met een deel van de kosten daarvan op en naaien we jullie daarmee mooi een oor aan.

Misschien is ons onderwijs toch beter.

mark61
01-06-18, 18:58
Het Vlaamse onderwijs is zeker beter dan het Nederlandse, al decennia, zo niet altijd al.

En Nederland zit in immigranten-pesten-modus, dus dan krijg je dit. Als ik Vlaanderen was zou ik de rekening naar Den Haag sturen.

knuppeltje
02-06-18, 08:32
Nederland zit in immigranten-pesten-modus, dus dan krijg je dit. Als ik Vlaanderen was zou ik de rekening naar Den Haag sturen.

Volgens mij staat Nederland daarin niet alleen en zijn die dekselse Belgen geen haar beter dan wij.

mark61
02-06-18, 09:41
Volgens mij staat Nederland daarin niet alleen en zijn die dekselse Belgen geen haar beter dan wij.

Nou, in ieder geval niet op het vlak van taalverwerving. Eerst eisen dat nieuwkomers Nederlands leren, en ze dan op gigakosten jagen terwijl ze gegarandeerd geen geld hebben, is pesten.

Los daarvan vind ik wel dat het de verantwoordelijkheid van een immigrant is om de taal te leren van het land waar hij wil gaan wonen, niet die van de overheid van dat land.

Volksuniversiteit dan maar. Dat kost haast niks.

knuppeltje
02-06-18, 10:55
Eerst eisen dat nieuwkomers Nederlands leren, en ze dan op gigakosten jagen terwijl ze gegarandeerd geen geld hebben, is pesten.

Los daarvan vind ik wel dat het de verantwoordelijkheid van een immigrant is om de taal te leren van het land waar hij wil gaan wonen, niet die van de overheid van dat land.

Volksuniversiteit dan maar. Dat kost haast niks.

Een ronduit contraproductief gedoe.

Dat is mijns inziens een gedeelde verantwoordelijkheid waar, zoals je zelf al aangeeft, de emigrant geen geld heeft om dat zelf te bekostigen. In dat geval is het zeker in het in het belang van het land waar de immigrant gaat wonen dat de overheid daaraan actief meewerkt. Al was het alleen al om de uiteindelijke kosten van de immigratie zoveel mogelijk te beperken, wat wel degelijk een verantwoordelijkheid naar de eigen burgers is van het betreffende land.

Mijns inziens, is het het beste om emigranten eerst zo snel mogelijk aan werk te helpen, en de eigen verantwoordelijkheid voor het beheersen van de taal daar waar dat kan, en dat kan in heel veel gevallen, eventjes op de tweede plaats te zetten om er daarna bepaalde eisen aan te stellen.

Hoe hard nodig die taalbeheersing is, zal hun dan vanzelf wel blijken. Maar ze zullen er wel meer door gemotiveerd worden en het zal zeker goed zijn voor hun geestelijke en lichamelijke gezondheid, en voor de schatkist.

Dus geen stompzinnige aanpak als destijds met de Marokkanen en Turken, die massaal naar hier werden gehaald en vervolgens op vele manieren in de steek werden gelaten, en waarvan we nu nog dagelijks de gevolgen ondervinden.

Zo snel mogelijk die immigranten op alle fronten laten meedraaien, dient het motto te zijn.

Bovendien geeft het eerst aan werk - en dus eigen verdiend inkomen - helpen, de mogelijkheid dat emigranten zelf financieel aan die - al dan niet verplichte - taalscholing kunnen bijdragen.

Als de Volksuniversiteit daaraan kan bijdragen, waarom dan niet, zou ik zeggen. Geen enkele op zichzelf staande maatregel is zaligmakend. Dus is het : en...en...en..., en nog tig keer en.

Bovendien kunnen we er daarnaast ook, net als bij studenten, een leenstelsel van maken. Zij het met een zekere mate van coulance.

Maar hoe dan ook, die dekselse Belgen zijn geen haar beter dan wij!

super ick
02-06-18, 14:42
Een ronduit contraproductief gedoe.

Dat is mijns inziens een gedeelde verantwoordelijkheid waar, zoals je zelf al aangeeft, de emigrant geen geld heeft om dat zelf te bekostigen. In dat geval is het zeker in het in het belang van het land waar de immigrant gaat wonen dat de overheid daaraan actief meewerkt. Al was het alleen al om de uiteindelijke kosten van de immigratie zoveel mogelijk te beperken, wat wel degelijk een verantwoordelijkheid naar de eigen burgers is van het betreffende land.

Mijns inziens, is het het beste om emigranten eerst zo snel mogelijk aan werk te helpen, en de eigen verantwoordelijkheid voor het beheersen van de taal daar waar dat kan, en dat kan in heel veel gevallen, eventjes op de tweede plaats te zetten om er daarna bepaalde eisen aan te stellen.

Hoe hard nodig die taalbeheersing is, zal hun dan vanzelf wel blijken. Maar ze zullen er wel meer door gemotiveerd worden en het zal zeker goed zijn voor hun geestelijke en lichamelijke gezondheid, en voor de schatkist.

Dus geen stompzinnige aanpak als destijds met de Marokkanen en Turken, die massaal naar hier werden gehaald en vervolgens op vele manieren in de steek werden gelaten, en waarvan we nu nog dagelijks de gevolgen ondervinden.

Zo snel mogelijk die immigranten op alle fronten laten meedraaien, dient het motto te zijn.

Bovendien geeft het eerst aan werk - en dus eigen verdiend inkomen - helpen, de mogelijkheid dat emigranten zelf financieel aan die - al dan niet verplichte - taalscholing kunnen bijdragen.

Als de Volksuniversiteit daaraan kan bijdragen, waarom dan niet, zou ik zeggen. Geen enkele op zichzelf staande maatregel is zaligmakend. Dus is het : en...en...en..., en nog tig keer en.

Bovendien kunnen we er daarnaast ook, net als bij studenten, een leenstelsel van maken. Zij het met een zekere mate van coulance.

Maar hoe dan ook, die dekselse Belgen zijn geen haar beter dan wij!

Ach maar natuurlijk. Wat hebben wij die arme mensen toch weer in de steek gelaten. Wat hebben wij toch allesweer verkeerd gedaan.

Eerst werk en dan de taal....... Wat voor werk heb je in gedachte voor een Arabisch sprekend iemand?

Marsipulami
03-06-18, 08:53
Maar hoe dan ook, die dekselse Belgen zijn geen haar beter dan wij!


Volgens mij zijn de Belgen niet één maar twéé haren beter.

knuppeltje
03-06-18, 09:02
Volgens mij zijn de Belgen niet één maar twéé haren beter.

Dat zou dan een verhoging van maar liefst 100% zijn, maar getalsmatig stelt dat nog niet veel voor.