PDA

Bekijk Volledige Versie : Noodverordening in Noordwijk



Rob Gosseling
09-06-18, 12:56
.
Noodverordening in Noordwijk door branden en onrust

Bron : ad.nl (https://www.ad.nl/binnenland/noodverordening-in-noordwijk-door-branden-en-onrust~a26deef5/) - door : Chris Klomp - 7 juni 2018

In Noordwijk is vanaf vanavond een noodverordening van kracht om de openbare orde te herstellen. De burgemeester wil met de maatregel de onrust in de wijk Boerenburg bestrijden. De noodverdordening is vanaf 22.00 uur tot 06.00 uur in de ochtend van kracht en duurt tot 17 juni.

Noordwijk heeft last van meerdere branden. Twee busjes van een school voor speciaal onderwijs gingen in vlammen op en ook een vuilcontainer en een bouwkeet moesten het ontgelden.

Samenscholingsverbod

Door de noodverordening mogen alleen hulpverleners en buurtbewoners de wijk in en uit, op vertoon van een legitimatiebewijs. In de bewust wijk is tevens een samenscholingsverbod van kracht. Verdachte personen mogen preventief worden gefouilleerd en voertuigen worden doorzocht.

Volgens de burgemeester zijn er signalen dat bewoners het recht in eigen hand willen nemen. Die vrees voor wanordelijkheden moet worden ingeperkt met de maatregelen.

Rob Gosseling
09-06-18, 13:27
Hier hoor je Revisor of Marokkanen op dit forum niet over. Alleen constant gejammer over Palestijnen en over hoe slecht het westen is.

Rob Gosseling
09-06-18, 13:32
Noordwijk is rel-Marokkanen zat

Bron : telegraaf.nl (https://www.telegraaf.nl/nieuws/2146085/burgemeester-noordwijk-is-rel-marokkanen-zat) - door : Lieke Jongbloed - 7 juni 2018

Burgemeester Jan Rijpstra van Noordwijk: merendeel relschoppers zijn Marokkaanse jongeren.

NOORDWIJK - ,,Het is genoeg geweest! Als de inwoners van Noordwijk zich onveilig voelen, geïntimideerd en bedreigd worden, pakken we het aan”, zegt burgemeester Jan Rijpstra van Noordwijk kordaat.

Rijpstra kondigde gisteren een noodverordening uit voor de wijk Boerenburg in het pittoreske kustplaatsje. ,,Het kan niet zo zijn dat een groep raddraaiers zonder normen en waarden hier de boel een beetje overnemen”, aldus Rijpstra stellig.

De groep van ongeveer 30 jongeren terroriseert al een flinke tijd de wijk en heeft met name in de afgelopen week een spoor van vernieling achter gelaten.

Zo werden busjes van een school voor speciaal onderwijs in brand gestoken, net als een afvalcontainer en een bouwkeet. ,,De naam van de wijkagent wordt op een muur gekalkt met de tekst erbij ’pak me dan’. Mensen durven op straat niets meer te zeggen. Ze racen hier met enorme snelheden door de buurt. Dat gaat me nu echt te ver en daar doen we iets aan”, zegt de eerste burger in een reactie op de onrust.

In de wijk spreken buurtbewoners over Klein Marokko. Rijpstra: „Ik noem het gewoon raddraaiers, maar we kunnen best man en paard noemen. Het merendeel van deze groep bestaat inderdaad uit van oorsprong Marokkaanse jongeren, maar ze wonen hier en zijn dus wat mij betreft gewoon Noordwijkers. We hebben hier overigens in de wijk ook een grote groep Marokkanen die zich wel gewoon aan de regels houden en een belangrijke rol in de samenleving hebben, bijvoorbeeld op de sportverenigingen.”

Met de noodverordening hoopt de burgemeester de komende week dat met name de bereidheid tot het doen van aangifte in de buurt omhoog gaat. „Bovendien heeft de politie nu meer middelen, zoals fouilleren, om het terreur aan te pakken. Voor de langere termijn gaan we met de bewoners en buurtvaders om de tafel voor oplossingen.”

,,Dit speelt al een flink aantal jaren, maar het is goed dat het eens wordt aangepakt”, zegt een man, die uit angst voor represailles liever anoniem blijft, op het Rederijkersplein na het doen van zijn dagelijkse boodschapjes. „Die gasten liggen overdag op bed, in de avond komen ze in hun peperdure wagens de buurt onveilig maken. Ik vraag me toch af hoe dat allemaal kan. Dat er in drugs wordt gedeald is ook wel duidelijk hoor dat zie je gewoon voor je neus gebeuren. ”

In de fik steken

Een van de ondernemers stelt dat het overdag meevalt, maar dat in de avond er zeker van alles aan de hand is dat het daglicht niet verdragen kan. „En als ze dan dingen in de fik gaan steken, zoals busjes waarmee kinderen naar school of de voetbal moeten dan gaat het echt te ver.”

Dat de onrust iets te maken heeft met de ramadan wuiven de Noordwijkers weg. „Nee hoor, dit is iets dat ook daarvoor gebeurde. Ik word op straat uitgemaakt voor van alles en nog wat. Dat tuig hangt hier rond, gebruikt openlijk drugs en lachgas en scheldt op alles en iedereen”, geeft Nel Roos uit de wijk aan die met haar vier chihuahua’s een bloemetje had gehaald.

Ruit eruit

„Ik weet dat iemand die hier op het plein woont een keer iets heeft gezegd ervan en haar ruit lag er vervolgens meteen uit. Maar ik ben niet bang hoor. Ik heb ook wel de oplossing. Ze moeten ze oppakken, opsluiten en de deur voor altijd dicht houden.”

Rob Gosseling
09-06-18, 13:57
De groep van ongeveer 30 jongeren terroriseert al een flinke tijd de wijk en heeft met name in de afgelopen week een spoor van vernieling achter gelaten.

(...)

Volgens de burgemeester zijn er signalen dat bewoners het recht in eigen hand willen nemen. Die vrees voor wanordelijkheden moet worden ingeperkt met de maatregelen.

Alleen omdat mensen het recht in eigen hand willen nemen is de overheid bereid op te treden. Gedurende lange tijd werd er niet opgetreden. Wat een slappe burgemeester. De overheid is laf en laks.