PDA

Bekijk Volledige Versie : Ouders in opstand



Rob Gosseling
13-06-18, 14:26
Ouders in opstand na islamitische bid les in de moskee

Bron : stopdebankiers.com (https://www.stopdebankiers.com/ouders-in-opstand-na-islamitische-bid-les-in-de-moskee/) - 10 juni 2018

AMSTERDAM – Een groot aantal Nederlandse scholen organiseert klassikale bezoeken aan moskeeën. Niet zelden wordt scholieren hier uitgelegd ’hoe ze moeten bidden’. Ouders die dit onwenselijk vinden, maken weinig kans dat hun protest wordt gehonoreerd. Moskeebezoek valt onder het verplichte vak ’burgerparticipatie’.

De familie Idema uit Eindhoven – die niet onder haar echte naam wil praten – kreeg een email van school met de aankondiging van een ‘praktijkles’ voor één van de kinderen. Het Antoon Schellenscollege had voor tweedejaars leerlingen een excursie van een uur gepland naar de Al Fourqaan-moskee van de stichting Waqf.

Dat deze salafistische moskee omstreden is omdat hier strijders voor de jihad zouden worden geronseld en omdat er aartsconservatieve predikers optreden, werd er niet bij vermeld. De Idema’s wisten dit alles niet, maar zij zagen het moskeebezoek van begin af niet zitten om principiële redenen. Vader Idema: ,,Ik wil niet dat mijn zoon rare bewegingen moet maken in opdracht van een of andere geestelijke, die gelooft in iets dat niet bestaat.” Mevrouw Idema was al net zo sceptisch, maar net als haar man zag zij er tegenop om kritische vragen te stellen want ’dan word je gelijk gezien als rechts’. Dus ging zoonlief mee op excursie. Vader Idema: ,,Gelukkig was het alleen een rondleiding met hapjes en hoefden ze niet te bidden.”

Bij andere moskee-excursies wordt wél gebeden. Zo gingen scholieren van een openbare basisschool in Ommen op de knieën, hiertoe gesommeerd door een imam van de Ghulzar-e-Medina-moskee in Zwolle. ’Kijk tussen je voeten’, instrueerde de imam. ’Ellebogen van de grond af, handen dicht bij de oren’. Het filmpje van de exercitie werd op internet massaal gedeeld en riep veel verontwaardiging op. Wat deden die niet-islamitische kinderen daar met hun neuzen op het tapijt in een moskee, die notabene ook is bezocht door een radicale Pakistaanse imam?

Diyanet

Het zijn maar enkele voorbeelden in een lange lijst van bezoeken door Nederlandse scholieren aan moskeeën, die óf vallen onder het Turkse staatsorgaan voor godsdienstzaken, Diyanet – dat horig is aan de autoritaire president Erdogan – óf aan gebedshuizen, die niet zelden worden gefinancieerd vanuit ondemocratische Arabische landen en die een dubieuze reputatie hebben als broedplaats van obscuur islamistisch gedachtegoed.

Onderzoeker Henk Rijkers bracht het moskeebezoek door Nederlandse scholen in kaart voor het conservatieve initiatief Cultuur Onder Vuur. De excursies vallen onder ‘kerndoel 38’ uit de onderwijswet, zegt Rijkers. ,,Daar staat: ’Leerlingen leren hoofdzaken over geestelijke stromingen, die in de Nederlandse multiculturele samenleving een belangrijke rol spelen’. In de praktijk blijkt dit vooral neer te komen op moskeebezoek.” Rijkers, zelf belijdend katholiek, krijgt uit de reacties die hij verzamelde de indruk ’dat kerkbezoek er nogal eens bij inschiet’.

De moskeebezoeken zijn verplicht als ze deel uitmaken van het reguliere lesprogramma. Kinderen thuis houden kan alleen door vroegtijdig bezwaar in te dienen. De schoolleiding kan dan besluiten om hen een vervangende opdracht te laten uitvoeren.

Hoeveel scholen moskeebezoek aanbieden, kon minister Slob (Onderwijs) in antwoord op vragen van de Partij voor de Vrijheid niet zeggen. Volgens de christelijke scholenkoepel Verus heeft 41% van de bijzondere scholen een moskee-excursie op het programma staan. Henk Rijkers: ,,Er zijn in Nederland ongeveer 7500 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs. Als we uitgaan van de cijfers van Verus, betekent dit dat zeker drieduizend scholen aan moskeebezoek doen.”

Schooldirecties, die werden benaderd, reageren zeer terughoudend. Volgens een woordvoerster van het Antoon Schellenscollege worden de moskeebezoeken ’in goed overleg voorbereid’.

,,We willen dat leerlingen een breder beeld krijgen van religies. En als ouders geen moskeebezoek wensen, bieden we een alternatief programma aan.”

Anti-westers

PVV-Kamerlid Harm Beertema wil dat de bezoeken aan islamitische gebedshuizen sowieso stoppen. ,,Scholen hebben geen idee van de achtergronden van de plaatselijke moskee. Noch qua financiering, noch van wat daar gepredikt wordt,” zegt Beertema, wijzend op de antiwesterse en antisemitische teksten die niet zelden in de moskeeën klinken.

Het Kamerlid ontvangt regelmatig mails van bezorgde ouders. Een moeder schrijft: ’Het is voor mij erg dubbel. Aan de ene kant denk ik ’wat maakt het uit’, maar aan de andere kant vind ik de islam heel erg gevaarlijk. Daarnaast wil ik ook niet dat mijn zoontje een buitenstaander wordt in zijn klas door hier stampij over te maken en hem niet mee te laten gaan’.

Sommige islamcritici, onder wie de Amerikaan Robert Spencer, die spreekt over een ’heimelijke jihad’, zien de moskeebezoeken en het bidden als onderdeel van islamitische zendingsdrang. Brahim Bourzik, hoofdredacteur van de Moslimkrant, is het met die analyse niet eens, maar hij maant wel tot omzichtigheid. ,,Klassikale bezoeken aan kerken, synagoges en moskeeën is pedagogisch best een goed idee. Maar de kinderen laten bidden – het gebed is een van de zuilen van de islam – gaat te ver. Zeker in deze gepolariseerde tijden moet je met dit soort zaken voorzichtig omgaan.”

Rob Gosseling
13-06-18, 14:28
In een scheiding tussen kerk en staat horen kinderen niet verplicht te worden gebedshuizen te bezoeken. Laat staan daar te bidden.

knuppeltje
13-06-18, 15:34
Ik vind het drie keer niks. Stel je voor dat al die kinderen daardoor moslim gaan worden. Daar wil je toch niet aan denken.

Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome met een mis in het Vaticaan. Is veel beter voor die tere kinderzieltjes. En ze hebben daar vast nog wel een of andere ouwe geile priester die hen meteen een interactieve seksuele inwijding wil geven.

Ibrah1234
13-06-18, 16:28
In een scheiding tussen kerk en staat horen kinderen niet verplicht te worden gebedshuizen te bezoeken. Laat staan daar te bidden. Gebedshuizen bezoeken heb ik geen probleem mee, kan best leerzaam zijn. Bidden is een heel ander verhaal. Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit maar ik denk dat sommige moslim hardliners er niet van gediend zijn als hun kinderen een 'Wees gegroet Maria' is geleerd in een kerk. Persoonlijk zou ik er niet zo'n punt van maken maar ik kan me voorstellen dat anderen er weer niet van gediend zijn.

Marsipulami
13-06-18, 17:30
Ik ben (in het kader van de scheiding tussen kerk en staat) voorstander van atheïstische scholen waar enkel leerkrachten, ouders en kinderen met een atheïstische stamboom toegelaten worden. De leerkrachten en de ouders verplichten de kinderen om tot aan meerderjarigheid atheïstische oogkleppen op te zetten (+ atheïstische oordopjes) en ouders en leerkrachten waken erover dat de kinderen nooit of te nimmer in contact komen met andersdenkenden en/of andersgelovigen, laat staan er begrip voor kunnen opbrengen.

Rob Gosseling
13-06-18, 17:39
Ik ben voorstander van atheïstische scholen Daar ben ik al heel lang voorstander van.
waar enkel leerkrachten, ouders en kinderen met een stamboom toegelaten worden. De leerkrachten en de ouders verplichten de kinderen om tot aan meerderjarigheid atheïstische oogkleppen op te zetten (+ atheïstische oordopjes) Als er iets oordopjes en oogkleppen op heeft zijn dat orthodoxe gelovigen. Geloven immers maakt verder denken overbodig.
en ouders en leerkrachten waken erover dat de kinderen nooit of te nimmer in contact komen met andersdenkenden en andersgelovigen, laat staan er begrip voor kunnen opbrengen.Nee dan moslims die staan open voor vernieuwing en progressie. Moslim is ongeveer synoniem voor orthodoxe gelovige. Als er iets tégen andersdenken is, dan is dat wel de strenggelovige. De 'kaft tot kaft' gelovige. Dat zijn tegenwoordig doorgaans moslims. Verlichte christenen geloven alleen wat hen welgevallig is. De fundamentalistische gristen wordt met uitsterven bedreigd.

Rob Gosseling
13-06-18, 19:59
Ik vind het drie keer niks. Stel je voor dat al die kinderen daardoor moslim gaan worden. Daar wil je toch niet aan denken.

Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome met een mis in het Vaticaan. Is veel beter voor die tere kinderzieltjes. En ze hebben daar vast nog wel een of andere ouwe geile priester die hen meteen een interactieve seksuele inwijding wil geven.

"Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome"

Alsof ik dat beter of minder erg zou vinden. Ik ben Atheïst en moet ook niets van Rome hebben.

Natuurlijk worden de kinderen geen moslim door een moskee te bezoeken. Maar het heeft ook geen toegevoegde waarde. Ik vind het eerder een provocatie zo'n bezoek af te dwingen. Godsdienst is een persoonlijke zaak en hoort buiten iedere school te staan, behalve op bijzondere scholen. Stel je voor dat jouw kinderen een bijeenkomst van pegida zouden moeten bezoeken in het kader van 'ze horen er ook bij'. Zou je dat ook nog tolereren?

"En ze hebben daar vast nog wel een of andere ouwe geile priester die hen meteen een interactieve seksuele inwijding wil geven."

Oh als het katholieken betreft mag je best generaliseren. Het is natuurlijk pas erg als je de moslims generaliseert.

En jij denkt zomaar dat er binnen de islam geen pedofiele imams bestaan. Dat je daar nooit iets over leest komt eerder doordat de islamitische cultuur naar buiten erg gesloten is. Vieze mannetjes heb je overal.

knuppeltje
13-06-18, 20:14
"Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome"

Alsof ik dat beter of minder erg zou vinden. Ik ben Atheïst en moet ook niets van Rome hebben.

Stel je voor dat jouw kinderen een bijeenkomst van pegida zouden moeten bezoeken in het kader van 'ze horen er ook bij'. Zou je dat ook nog tolereren?

Zolang wij hier op scholen geen onderwijs hebben over de Abrahamitische godsdiensten, iets wat ik zeer zou toejuichen, in plaats van selectief onderwijs in een of ander godsdienst, vind ik dit educatief helemaal niet verkeerd. Het bied de mogelijkheid om anderen beter te leren kennen begrijpen. Maar ik ben, gezien de meerwaarde, voorstander van goed onderwijs over godsdiensten en het godsdienstonderwijs buiten de scholen te houden. Maar grondwettelijk is dat totaal onmogelijk.

Ik geloof niet dat scholen naar hun bijeenkomsten gaan. Maar van mij mogen ze. Mijn kinderen zouden sowieso daartegen bestand zijn.

Rob Gosseling
13-06-18, 20:16
Ik vind het drie keer niks. Stel je voor dat al die kinderen daardoor moslim gaan worden. Daar wil je toch niet aan denken.

Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome met een mis in het Vaticaan. Is veel beter voor die tere kinderzieltjes. En ze hebben daar vast nog wel een of andere ouwe geile priester die hen meteen een interactieve seksuele inwijding wil geven.

"Dan toch maar beter schoolreisjes naar Rome"

Alsof ik dat beter of minder erg zou vinden. Ik ben Atheïst en moet ook niets van Rome hebben. Maar zoals in het artikel staat de kerken komen er mager van af en dat is ook precies de bedoeling. Immers de doelgroep zijn de moslims die worden namelijk "achtergesteld".

Je hebt gelijk: natuurlijk worden de kinderen geen moslim door een moskee te bezoeken. Maar het heeft ook geen toegevoegde waarde. Ik vind het eerder een provocatie zo'n bezoek af te dwingen. In een moskee worden zaken uitgesproken die diametraal staan op veel westerse waarden en normen. Dus daar zou ik mijn kinderen nooit aan laten onderwerpen. Godsdienst is een persoonlijke zaak en hoort buiten iedere school te staan, behalve op bijzondere scholen. Stel je voor dat jouw kinderen een bijeenkomst van pegida zouden moeten bezoeken in het kader van 'ze horen er ook bij'. Zou je dat ook nog tolereren?

"En ze hebben daar vast nog wel een of andere ouwe geile priester die hen meteen een interactieve seksuele inwijding wil geven."

Oh het zijn maar katholieken en die mag je best generaliseren. Het is natuurlijk pas erg als je de moslims generaliseert ook als klopt het in de kern.

En jij denkt misschien dat er binnen de islam geen pedofiele imams bestaan. Dat je daar nooit iets over leest komt eerder doordat de islamitische cultuur naar buiten erg gesloten is. Vieze mannetjes heb je overal. Zeker daar waar de macht groot van religieuzen nog groot is.

Godsdienstvrijheid is bovenal gevrijwaard zijn van religie. De school hoort daar zeker voor te waken. Ik had er als kind al enorm de pest aan dat god op school, thuis (en uiteraard in de kerk) overal en op ieder moment irritant aanwezig is. Bah!

Rob Gosseling
13-06-18, 20:23
Sorry knuppeltje ik was mijn post net aan het wijzigen. En dat betekent dus onvermijdelijk kopieren, wijzigen en dan de oorspronkelijke post verwijderen. Tenminste vanaf smartphone.

knuppeltje
13-06-18, 20:41
Oh het zijn maar katholieken en die mag je best generaliseren. Het is natuurlijk pas erg als je de moslims generaliseert ook als klopt het in de kern.

En jij denkt misschien dat er binnen de islam geen pedofiele imams bestaan.

Dat je daar nooit iets over leest komt eerder doordat de islamitische cultuur naar buiten erg gesloten is.

Vieze mannetjes heb je overal.

Zeker daar waar de macht groot van religieuzen nog groot is.

Godsdienstvrijheid is bovenal gevrijwaard zijn van religie. De school hoort daar zeker voor te waken. Ik had er als kind al enorm de pest aan dat god op school, thuis (en uiteraard in de kerk) overal en op ieder moment irritant aanwezig is. Bah!


Blijkbaar lees je heel selectief. En als je dan ook nog eens met allerlei onzin komt aanzetten, dan vind ik het best leuk om daar wat mee te dollen.

Dat denk ik dus niet. Maar de islam hangt als los zand aan elkaar, kent geen overkoepelende organisatie die de misdaden van haar eigen leden kan toedekken, zoals bij de katholieken wel het geval is, en wat dan ook op een zodanig grote schaal is gebeurd, dat het de kerk vele eeuwenlang tot het grootste religieuze misdaadsyndicaat ooit heeft gemaakt.

Je moest eens weten hoeveel erover te lezen valt.

Eindelijk zeg je iets verstandigs.

Mwa, het ligt wel iets breder.

Een totale misvatting betreffende de grondwettelijke godsdienstvrijheid. De in de grondwet vast gelegde godsdienstvrijheid is vooral bedoeld om godsdienst in vrijheid te kunnen beleven. Ook als bepaalde mensen daar tegen zijn.

Ibrah1234
13-06-18, 21:50
Maar de islam hangt als los zand aan elkaar, kent geen overkoepelende organisatie die de misdaden van haar eigen leden kan toedekken, zoals bij de katholieken wel het geval is, en wat dan ook op een zodanig grote schaal is gebeurd, dat het de kerk vele eeuwenlang tot het grootste religieuze misdaadsyndicaat ooit heeft gemaakt. Hou toch op man. Dit valt niet exclusief katholieken toe te schrijven. Het komt overal voor. Jouw Joden- en christenhaat maakt je blind. Op religieuze scholen in Afghanistan en Pakistan is pedofilie vrijwel geïnstitutionaliseerd. Militairen uit de Verenigde Staten werd gevraagd een oogje dicht te knijpen om zo de religieuze pedofielen hun gang te kunnen laten gaan. Rijke kerels en militante leiders bezondigen zich aan “bacha bazi” praktijken. Zelfs in een land als het Verenigd Koninkrijk worden kinderen op gruwelijke wijze mishandeld op deze religieuze scholen. Sexual abuse is pervasive in Islamic schools in Pakistan - The Hindu (http://www.thehindu.com/news/international/sexual-abuse-is-pervasive-in-islamic-schools-in-pakistan/article20609884.ece) https://www.bbc.com/news/education-15256764 American soldiers 'told to ignore' sexual abuse of boys by Afghan allies (http://www.thejournal.ie/afghanistan-sexual-abuse-us-soldiers-2343921-Sep2015/)

knuppeltje
14-06-18, 08:58
Hou toch op man. Dit valt niet exclusief katholieken toe te schrijven. Het komt overal voor. Jouw Joden- en christenhaat maakt je blind.

Op religieuze scholen in Afghanistan en Pakistan is pedofilie vrijwel geïnstitutionaliseerd.

Rijke kerels en militante leiders bezondigen zich aan “bacha bazi” praktijken.

Zelfs in een land als het Verenigd Koninkrijk worden kinderen op gruwelijke wijze mishandeld op deze religieuze scholen.

Mwa, dat doe ik dan ook niet. Verder beschuldig ik nergens christenen of joden in het algemeen maar instellingen en instituties waar misstanden plaatsvinden. Dat dat onderscheid jou ontgaat is niet mij te verwijten. Ik heb hier dan ook dikwijls betoogd dat er vanuit religieuze gedachten door vele mensen op particuliere gronden ontelbaar vele goede dingen zijn gedaan. Stop dus met je geleuter als je blijkbaar veel te vooringenomen selectief leest.

Daar heb ik hier al eens eerder gedocumenteerd aangehaald. Pedofilie kwam, en komt, in de moslimwereld net zo goed voor als in de niet-moslim wereld. Ook dat heb ik hier verschillende malen betoogd aan de hand van documenten. Niet zo dom zeuren, dus.

Dat is wereldwijd altijd al geweest. Rijken en hooggeplaatsten kunnen zich meer permitteren dan arme klootjesvolk.

En dat waren dus christelijke scholen geleid door nonnen en paters. Maar dat was niet alleen zo in Engeland, maar in de hele christelijke wereld, en op vele madrassa's.
De huidige paus heeft wat het wegmoffelen en toedekken van de misdaden van priesters ook een besmet verleden vanuit de tijd dat hij hoofd was van de Argentijnse bisschoppen. En hij ging zelfs nog verder dan dat.

Ibrah1234
14-06-18, 10:45
Mwa, dat doe ik dan ook niet. Verder beschuldig ik nergens christenen of joden in het algemeen maar instellingen en instituties waar misstanden plaatsvinden. Dat dat onderscheid jou ontgaat is niet mij te verwijten. Ik heb hier dan ook dikwijls betoogd dat er vanuit religieuze gedachten door vele mensen op particuliere gronden ontelbaar vele goede dingen zijn gedaan. Stop dus met je geleuter als je blijkbaar veel te vooringenomen selectief leest. Daar heb ik hier al eens eerder gedocumenteerd aangehaald. Pedofilie kwam, en komt, in de moslimwereld net zo goed voor als in de niet-moslim wereld. Ook dat heb ik hier verschillende malen betoogd aan de hand van documenten. Niet zo dom zeuren, dus. Dat is wereldwijd altijd al geweest. Rijken en hooggeplaatsten kunnen zich meer permitteren dan arme klootjesvolk. En dat waren dus christelijke scholen geleid door nonnen en paters. Maar dat was niet alleen zo in Engeland, maar in de hele christelijke wereld, en op vele madrassa's. De huidige paus heeft wat het wegmoffelen en toedekken van de misdaden van priesters ook een besmet verleden vanuit de tijd dat hij hoofd was van de Argentijnse bisschoppen. En hij ging zelfs nog verder dan dat. Het valt op dat je bij Marsipulami er vaak met gestrekt been ingaat vanwege zijn katholieke geloofsovertuiging, beledigingen zijn dan niet van de lucht, dat geldt evenzeer voor jouw benadering inzake het Jodendom. Anderzijds bespeuren we een omslachtige en voorzichtige benadering inzake moslims. Bijna op het slijmen af.

knuppeltje
14-06-18, 10:54
Het valt op dat je bij Marsipulami er vaak met gestrekt been ingaat vanwege zijn katholieke geloofsovertuiging, beledigingen zijn dan niet van de lucht, dat geldt evenzeer voor jouw benadering inzake het Jodendom. Anderzijds bespeuren we een omslachtige en voorzichtige benadering inzake moslims. Bijna op het slijmen af.

Geen enkele inhoudelijke reactie. Niets dan ongefundeerde beschuldigingen. Ik zie het wel als het ooit nog tot zo ver komt.

SamirPlus
14-06-18, 23:32
Voor elke mafkees die de grondwet Godsdienstvrijheid wil afschaffen, zijn er vijf Gelovigen die het willen behouden, dus is een gevecht tegen de bierkaai... Ik noem dit daarom ook niet meer dan weer eens de onvrede laten spreken en de onderbuik de vrije loop laten nemen, dan krijg je dit soort tekstuele diarree waar je verder niks mee kan, dan doorspoelen en opnieuw beginnen... Beter je best doen de volgende keer!... Een beetje moeite doen mag wel...

Soldim
15-06-18, 06:40
Voor elke mafkees die de grondwet Godsdienstvrijheid wil afschaffe

Kinderen verplicht in een moskee laten bidden heeft erg weinig met godsdienst vrijheid te maken.

Juffrouw_Saartje
16-06-18, 06:59
Dit is dan het filmpje wat zoveel ophef met zich mee heeft gebracht.

Juffrouw_Saartje
16-06-18, 07:00
https://www.youtube.com/watch?v=D_oIcnIpK8Q

knuppeltje
16-06-18, 08:14
Kinderen verplicht in een moskee laten bidden heeft erg weinig met godsdienst vrijheid te maken.

Mwa, als ik dat filmpje zie dat Saar hier plaatst, dan heeft het echt helemaal niets met verplicht bidden door die kinderen te maken.