PDA

Bekijk Volledige Versie : Seksistische Premier Zweden



knuppeltje
01-07-18, 08:36
"RTL Nieuws, 30 juni 2018

Vanaf morgen moet je in Zweden toestemming vragen als je seks wilt hebben. Doe je dat niet, dan ben je strafbaar en kun je zelfs veroordeeld worden voor verkrachting.

De wet is omstreden, omdat niet duidelijk is wat precies geldt als nadrukkelijke toestemming. "De boodschap is simpel: je moet aan de persoon met wie je seks wilt vragen of hij het ook wil. Als je er niet zeker van bent, moet je het laten'', zei premier Stefan Löfven bij de introductie van de wet in 2017.
Veroordeling

Eerder was het in Zweden zo dat een verbale of non-verbale weigering van seks nodig was om tot een veroordeling voor verkrachting te komen. Nu is dat dus omgekeerd: je hebt een verklaring nodig om aan te tonen dat de seks vrijwillig was. De wet volgt op de #MeToo-discussies.
In deze video wordt uitgelegd wat er aan de wet ten grondslag lag:
De verkrachting van een 15-jarig meisje door drie 19-jarige jongens schudde de Zweedse politiek op.

Er is zelfs een app ontwikkeld waarin je met een Zweedse vorm van DigiD de toestemming vastlegt. Critici zijn bang dat de app juist leidt tot misbruik. Dat men denkt alles met de ander te mogen doen, omdat er een overeenkomst is getekend.
LegalFlings

In Nederland is er een soortgelijke app ontwikkeld: LegalFlings. Bedenker Arnold Daniëls zei hierover eerder tegen RTL Nieuws: "Deze applicatie is bedoeld voor twee welwillende personen. Nu zijn er soms gevallen waarbij het niet duidelijk is wat de een wel of niet wil, waardoor de ander soms onbedoeld over de schreef gaat. Dat moet LegalFlings voorkomen."


HUH!! Hoezo moet er vooraf alleen aan een "man" toestemming gevraagd worden voor een lekker potje seks? Dat is gewoon je reinste discriminatie op grond van geslacht. Bovendien zet hij hiermee alle vrouwen weg als monsterlijke wezens, die alsmaar mannen verkrachten.

Ik weet het niet zeker. Maar het lijkt er toch echt op dat die Löven zo seksistisch is als maar zijn kan. En ik dacht nog wel dat die Zweden het toppunt van emancipatie waren.

Karin.N
01-07-18, 10:49
Omdat mannen gewoon een stelletje zeikers zijn....:boogie:

knuppeltje
01-07-18, 11:05
Omdat mannen gewoon een stelletje zeikers zijn....:boogie:

Zeg Dame, zo kan ie weer wel, ja. Potver!

knuppeltje
01-07-18, 11:15
Niet waar. Er moet toestemming van beide kanten zijn.

Dat zal wel. Maar de tekst is heel duidelijk. Er staat: "De boodschap is simpel: je moet de persoon met wie se seks wil vragen of 'hij' het ook wil."

ER staat dus niet: hij of zij.

Gewoon een kwestie van lezen wat er staat. Maar het was maar een grapje. Nee, niet van die premier.

mark61
01-07-18, 22:19
Dat zal wel. Maar de tekst is heel duidelijk. Er staat: "De boodschap is simpel: je moet de persoon met wie se seks wil vragen of 'hij' het ook wil."

ER staat dus niet: hij of zij.

Gewoon een kwestie van lezen wat er staat. Maar het was maar een grapje. Nee, niet van die premier.

Ik ken geen Zweeds, maar het kan zo zijn dat het woord 'persoon' mannelijk is in het Zweeds. Dan kan je daarnaar alleen met 'hij' verwijzen. En afgezien daarvan is dat in het Nederlands in ieder geval zo :cheefbek:

Gevalletje taalkunde.

knuppeltje
02-07-18, 07:43
Ik ken geen Zweeds, maar het kan zo zijn dat het woord 'persoon' mannelijk is in het Zweeds. Dan kan je daarnaar alleen met 'hij' verwijzen. En afgezien daarvan is dat in het Nederlands in ieder geval zo :cheefbek:

Gevalletje taalkunde.

Jawel. in het Nederlands is dat zo en dat wist ik ook wel. Maar ik vond het wel een leuke. Ik zie het al voor me. Een stoere macho man man die eerst door een vrouw gevraagd moet worden of hij echt wel wil. Dat wordt lachen. Macho's die worden getransformeerd tot watjes.

Bovendien kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een vrouw ook een persoon is. Hier is dus echt sprake van discriminatie op grond van geslacht. Een gevalletje van de juiste woorden kiezen. Haha.

Ibrah1234
03-07-18, 06:56
Is een mondelinge afspraak voldoende om lichaamsvocht te kunnen uitwisselen of moeten de gemaakte afspraken nog per aangetekende brief worden bevestigd?

knuppeltje
03-07-18, 08:41
Is een mondelinge afspraak voldoende om lichaamsvocht te kunnen uitwisselen of moeten de gemaakte afspraken nog per aangetekende brief worden bevestigd?

Zeg eens knul, we leven tegenwoordig wel in een digitaal tijdperk, ja!

Neem jij voortaan maar je smartphone en mail je toestemming eerst even naar je sekspartner. Is in een mum van tijd gebeurd. Juridisch ben je dan mooi ingedekt en de pret kan zorgeloos beginnen.

Voor alle zekerheid stop je nog even een en ander in de cloud van Google of Microsoft en dan zit je helemaal safe.
Je kunt er ook nog een lekker opwindende foto bijvoegen, dan kan het helemaal niet meer stuk. Succes verzekerd.

super ick
03-07-18, 19:38
Omdat mannen gewoon een stelletje zeikers zijn....:boogie:

Neuken?

Olive Yao
03-07-18, 20:42
Is een mondelinge afspraak voldoende om lichaamsvocht te kunnen uitwisselen of moeten de gemaakte afspraken nog per aangetekende brief worden bevestigd?

Is er al een app voor?

Ibrah1234
03-07-18, 22:57
Neuken? Waarschijnlijk hoofdpijn.