PDA

Bekijk Volledige Versie : Conducteur knipt uit protest in rokje



Marsipulami
08-07-18, 00:46
Conducteur knipt uit protest in rokje

Gisteren, 12:56 in BUITENLAND


Belgische postbodes hebben er een. Agenten hebben ze en buschauffeurs ook. Zelfs treinmachinisten mogen de wind langs langs hun blote knieën voelen wapperen. Maar voor Belgische treinconducteurs is dat genot niet weggelegd. Oneerlijk, vindt Philippe Vandevorst (45) die bij wijze van protest in een rokje op zijn werk verscheen. Kaartjes knippen met blote benen moet kunnen, vindt hij.

Vandevorst is zijn lange broek beu met deze warme dagen. „In de treinen zonder airco loopt de temperatuur op tot 35 graden. En dan nog mogen we geen korte broek dragen. Terwijl de dames wel een rok krijgen”, moppert hij tegenover Het Nieuwsblad. Maar voor de mannelijke conducteurs blijft het voorlopig toch even zweten geblazen, want de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is niet van zins de regels aan te passen.

Philippe Vandevorst, al 21 jaar conducteur bij de NMBS, „Vroeger probeerde ik al eens de broek van mijn uniform op te rollen. In ben toen op de vingers getikt, omdat ik het uniform niet op de juiste manier droeg.”

Rokjesdag

Dit jaar greep Vandevorst naar rigoureuzer maatregelen en leende een rokje van een vrouwelijke collega dat geheel aan de uniformregels voldoet. „Ik liet me inspireren door een actie van Franse buschauffeurs vorige zomer, omdat ook zij niet in korte broek mogen werken. Zij kregen hun gelijk.”

Respect

Of de eenmansactie van Vandevorst het beoogde effect heeft, is maar de vraag. Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols is zomerbroek van het uniform licht genoeg. „Het is een kwestie van respect tegenover de reiziger. Een treinbestuurder hoeft daar geen rekening mee te houden omdat die niet in contact komt met de reizigers, maar een conducteur wel. Bovendien hoeven conducteurs bij temperaturen vanaf 30 graden hun vest en das niet te dragen.”

Niet grappig

Treinreizigers konden de rokjesdag van de conducteur wel waarderen. Maar zijn bazen waren, naar verluidt, minder gecharmeerd. „Ik heb al bericht gekregen dat ze er niet om kunnen lachen. Terwijl ik er met plezier elke dag een zou dragen. Heerlijk fris.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2271626/conducteur-knipt-uit-protest-in-rokje