PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse rechtbank: "Puigdemont mag worden uitgeleverd aan Spanje"



Marsipulami
12-07-18, 11:37
Duitse rechtbank: "Puigdemont mag worden uitgeleverd aan Spanje"

De voormalige Catalaanse leider Carles Puigdemont mag worden uitgeleverd aan Spanje. Dat heeft een Duitse rechtbank beslist. De procureur-generaal moet wel nog akkoord gaan met de uitlevering.

Zico Saerens

Tegen Puigdemont lopen twee aanklachten, voor verduistering en rebellie. Het is in het kader van die eerste aanklacht dat Puigdemont mag worden uitgeleverd, zo zegt de rechtbank.

De Duitse politie arresteerde Puigdemont op 25 maart, toen hij de Deens-Duitse grens overstak op weg naar ons land. Er werd op dat moment een Europees aanhoudingsbevel uitgevaardigd door Spanje.

knuppeltje
12-07-18, 14:58
Ondertussen heeft de procureur-generaal beslist dat Puig wordt uitgeleverd. Echter niet op grond van rebellie, wat dus blijkbaar niet strafbaar is in Duitsland, maar wegens verduistering van overheidsgeld.

Puig is zeer blij en zegt: dat de leugen, dat het met dat referendum om rebellie ging, nu duidelijk aan de kaak is gesteld. Mwa, daar is niet iedereen het mee eens, denk ik zo maar even. Volgens mij maakt hij zich nu blij met een dooie mus.


https://nos.nl/artikel/2241123-puigdemont-wordt-uitgeleverd-aan-spanje.html

mark61
12-07-18, 20:48
Echter niet op grond van rebellie, wat dus blijkbaar niet strafbaar is in Duitsland,

Dat had ik al eens eerder gemeld. Het is nergens in West-Europa strafbaar, dat wil zeggen, het is geen concept in enige wet.

Verduistering van overheidsgelden, dat geldt voor al die separatisten, en waarschijnlijk ook voor de niet-separatisten, als ze in de regering hadden gezeten.

Gelukkig zijn er nu wel een aantal PP-prominenten veroordeeld, na tig jaar.

Ibrah1234
13-07-18, 01:11
Ondertussen heeft de procureur-generaal beslist dat Puig wordt uitgeleverd. Echter niet op grond van rebellie, wat dus blijkbaar niet strafbaar is in Duitsland, maar wegens verduistering van overheidsgeld. Puig is zeer blij en zegt: dat de leugen, dat het met dat referendum om rebellie ging, nu duidelijk aan de kaak is gesteld. Mwa, daar is niet iedereen het mee eens, denk ik zo maar even. Volgens mij maakt hij zich nu blij met een dooie mus. https://nos.nl/artikel/2241123-puigdemont-wordt-uitgeleverd-aan-spanje.html Betreft het geen juridische kapstok waar ze een algemene beschuldiging aan ophangen welke in totaal geen hout snijdt? Verduistering overheidsgeld lijkt mij hier geen geen adequate term. Wat ik ervan begrijp is er geen sprake van wegsluizen en uit het zicht houden van overheidsgelden ter zelfverrijking maar is het aangewend om een referendum te houden. De centrale overheid kwalificeert het referendum als illegaal en dus, zo is de redenatie, is er sprake van verduistering van overheidsgeld. Is dat geen bullshit?

knuppeltje
13-07-18, 10:18
Betreft het geen juridische kapstok waar ze een algemene beschuldiging aan ophangen welke in totaal geen hout snijdt? Verduistering overheidsgeld lijkt mij hier geen geen adequate term. Wat ik ervan begrijp is er geen sprake van wegsluizen en uit het zicht houden van overheidsgelden ter zelfverrijking maar is het aangewend om een referendum te houden. De centrale overheid kwalificeert het referendum als illegaal en dus, zo is de redenatie, is er sprake van verduistering van overheidsgeld. Is dat geen bullshit?

Nog maar eens. Het is in Spanje volgens de grondwet verboden om ook maar iets te ondernemen dat de eenheid van de staat in gevaar brengt. Roepen om onafhankelijkheid voor een bepaalde regio, iets dat in Spanje al zo dikwijls is gebeurd, is er totaal straffeloos en niemand zal daarvoor worden aangeklaagd, dus ook niet veroordeeld.

Puig en zijn club zijn dus, in tegenstelling van wat ze ons graag willen laten geloven en dat blijkbaar bij veel domme Vlamingen aardig lukte, nooit belemmerd in hun vrijheid van meningsuiting. Ze oreerde dan ook heel wat af.

Als er daarvoor dan ook nog eens grote bedragen aan overheidsgeld worden besteed, en die zijn eraan besteed, dan plegen die referendumhouders helemaal een ongrondwettelijke daad, iets waar een heel lange gevangenisstraf op staat.

Gezien het feit dat een onafhankelijk Catalonië, dat geen enkele kans maakt op een EU-lidmaatschap omdat de EU daar helemaal geen zin in heeft en Spanje zal tegenstemmen, terwijl daarvoor een eenstemmige beslissing nodig is, een regelrechte economische ondergang zal zijn met alle gevolgen van dien voor de Catalanen, kunnen die gevangenisstraffen niet hoog genoeg zijn.

Maar misschien is een TBS met dwangverpleging voor deze verdwaasden een betere oplossing.

Ibrah1234
13-07-18, 12:13
Nog maar eens. Het is in Spanje volgens de grondwet verboden om ook maar iets te ondernemen dat de eenheid van de staat in gevaar brengt. Roepen om onafhankelijkheid voor een bepaalde regio, iets dat in Spanje al zo dikwijls is gebeurd, is er totaal straffeloos en niemand zal daarvoor worden aangeklaagd, dus ook niet veroordeeld. Puig en zijn club zijn dus, in tegenstelling van wat ze ons graag willen laten geloven en dat blijkbaar bij veel domme Vlamingen aardig lukte, nooit belemmerd in hun vrijheid van meningsuiting. Ze oreerde dan ook heel wat af. Dat snap ik, alleen het gedeelte van verduistering van overheidsgelden niet. Wil er juridisch sprake zijn van verduistering van gelden dan moeten er toch gelden wederrechtelijk zijn toegeëigend? Zoals ik het begrijp heeft de man in kwestie zich helemaal niets toegeëigend. Overheidsgelden zijn aangewend ten behoeve van de uitvoering van een referendum. Ik ben geen jurist en wellicht zie ik het verkeerd maar lijkt mij dat er eerder sprake is van oneigenlijk gebruik. Uitvoering en financiering van een referendum is niet aan het zicht van de toezichthouders onttrokken. Maar goed, mijn mening is ook slechts gebaseerd op wat krantenartikelen en het zal allemaal wel wat genuanceerder liggen.

knuppeltje
13-07-18, 13:27
Dat snap ik, alleen het gedeelte van verduistering van overheidsgelden niet. Wil er juridisch sprake zijn van verduistering van gelden dan moeten er toch gelden wederrechtelijk zijn toegeëigend? Zoals ik het begrijp heeft de man in kwestie zich helemaal niets toegeëigend.

Overheidsgelden zijn aangewend ten behoeve van de uitvoering van een referendum. Ik ben geen jurist en wellicht zie ik het verkeerd maar lijkt mij dat er eerder sprake is van oneigenlijk gebruik. Uitvoering en financiering van een referendum is niet aan het zicht van de toezichthouders onttrokken.

Maar goed, mijn mening is ook slechts gebaseerd op wat krantenartikelen en het zal allemaal wel wat genuanceerder liggen.

Het was dus een wederrechtelijk gebruik. Het houden van een referendum over onafhankelijkheid van een regio is volgens de Spaanse grondwet verboden, en dus ook het daarvoor overheidsgeld gebruiken. Maar daarvoor wed er wel overheidsgeld gebruikt en niet een klein beetje.

Dat referendum was ongrondwettelijk. Staat allemaal heel duidelijk in de Spaanse grondwet. Daarvoor hoef je niet eens een jurist te zijn.

Die had je dan maar beter moeten lezen. En nogmaals, dat laatste ligt dus helemaal niet genuanceerd, althans niet in de Spaanse grondwet. Die is daar blijkbaar heel duidelijk over.

knuppeltje
13-07-18, 13:40
Dat had ik al eens eerder gemeld. Het is nergens in West-Europa strafbaar, dat wil zeggen, het is geen concept in enige wet.

Verduistering van overheidsgelden, dat geldt voor al die separatisten, en waarschijnlijk ook voor de niet-separatisten, als ze in de regering hadden gezeten.

Gelukkig zijn er nu wel een aantal PP-prominenten veroordeeld, na tig jaar.

Dat lijkt mij dan ook en zeer goede zaak. Indien dat wel zou zijn, dan wordt het wel heel eenvoudig om alles wat een regime niet welgevallig is als rebellie te beschouwen en aan te pakken. Er zou dan volgens mij zelfs niet eens het recht op vrije meningsuiting bestaan. We zouden in en verschrikkelijk dictatuur zijn vervallen.

Geldt voor elke corrupte ambtenaar en politicus. Toch?

Dat heeft inderdaad wel heel lang geduurd.

Soldim
13-07-18, 13:45
Het was dus een wederrechtelijk gebruik. Het houden van een referendum over onafhankelijkheid van een regio is volgens de Spaanse grondwet verboden, en dus ook het daarvoor overheidsgeld gebruiken. Maar daarvoor wed er wel overheidsgeld gebruikt en niet een klein beetje.

Dat referendum was ongrondwettelijk. Staat allemaal heel duidelijk in de Spaanse grondwet. Daarvoor hoef je niet eens een jurist te zijn.

Die had je dan maar beter moeten lezen. En nogmaals, dat laatste ligt dus helemaal niet genuanceerd, althans niet in de Spaanse grondwet. Die is daar blijkbaar heel duidelijk over.

Er is geen federaal geld voor dat referendum gebruikt, maar geld van Catalaanse belastingen.

'k Kan me de Catalaanse hang naar onafhankelijkheid wel voorstellen; een federale regering die regionale politici achter tralies gooit wegens het organiseren van een regionaal gewenst referendum van regionaal geld......

Als een grondwet democratische voortuitgang verbied is het wellicht tijd om die grondwet te negeren. Gebeurde een paar jaar geleden op vele plaatsten tijdens de arabische lente. Daar deed je toen niet moeilijk over.

Rob Gosseling
13-07-18, 17:07
Er is geen federaal geld voor dat referendum gebruikt, maar geld van Catalaanse belastingen.

'k Kan me de Catalaanse hang naar onafhankelijkheid wel voorstellen; een federale regering die regionale politici achter tralies gooit wegens het organiseren van een regionaal gewenst referendum van regionaal geld......

Als een grondwet democratische voortuitgang verbied is het wellicht tijd om die grondwet te negeren. Gebeurde een paar jaar geleden op vele plaatsten tijdens de arabische lente. Daar deed je toen niet moeilijk over.

Helemaal mee eens. Hier nogal wat progressieve leden die over democratie een helder standpunt hebben. Maar van hen moet Europa wel één geheel blijven. Voor die democraten hier is het referendum een fout instrument. Voor Brexit en een onafhankelijk Cataluña hebben ze geen goed woord over. Puigdemont wordt weggezet als een oproerkraaier of crimineel.

knuppeltje
13-07-18, 20:27
Er is geen federaal geld voor dat referendum gebruikt, maar geld van Catalaanse belastingen.

'k Kan me de Catalaanse hang naar onafhankelijkheid wel voorstellen; een federale regering die regionale politici achter tralies gooit wegens het organiseren van een regionaal gewenst referendum van regionaal geld......

Als een grondwet democratische voortuitgang verbied is het wellicht tijd om die grondwet te negeren.

Gebeurde een paar jaar geleden op vele plaatsten tijdens de arabische lente. Daar deed je toen niet moeilijk over.


Catalaans belastinggeld is dus ook overheidsgeld. Weliswaar ter beschikking van de Catalaanse overheid, maar toch. Bovendien is Catalonië nog steeds onderdeel van Spanje en geen onafhankelijke staat en geldt daarvoor nog steeds de Spaanse grondwet.

Het is niet de Spaanse regering die dat doet, maar het Spaanse Hoger Gerechtshof die als grondwettelijk taak heeft om over het handhaven vaan de grondwet te waken. Dat schijnen ze daar heel serieus te nemen.
Bovendien is het in Spanje helemaal niet onmogelijk om op democratische wijze de Spaanse grondwet te wijzigen. Dat kan op dezelfde manier als hier.
Je wilt de zaak toch niet verdraaien en tegen wit zwart zeggen, zeker? Dat doen die dekselse liegende Vlamingen al veel teveel. Oeps!

Inderdaad deed ik dat niet. Maar die landen waren geen van alle democratieën, maar je reinste dictaturen. Dat laatste valt van Spanje echt niet te zeggen.

Marsipulami
13-07-18, 21:31
Als Puigdemont een Afrikaan was geweest had hij al lang ergens in Europa politiek asiel gekregen. Het opsluiten en vervolgen van democratisch verkozen Catalaanse politici door de Spaanse overheid is een schoolvoorbeeld van politieke vervolging waarover de vluchtelingendefinitie van de conventie van Genève het heeft. Hypocriet Europa maakt zich vooral druk over mensenrechtenschendingen buiten Europa.

(Behalve als het over het tegenhouden en terugdrijven van vluchtelingen gaat. Dan zijn criminele bendes, slavenhandelaren en terreurgroepen in Libië de partners van Europa waarmee zaken kunnen gedaan worden. Het is een beetje de Guantánamo-filosofie, zijnde: als we niet mogen doen met de mensen -die we niet moeten hebben- wat we willen, omwille van de mensenrechten, dan brengen we die mensen wel op een plaats waar onze eigen wetten en mensenrechten niet gelden.)

Rob Gosseling
13-07-18, 23:29
Als Puigdemont een Afrikaan was geweest had hij al lang ergens in Europa politiek asiel gekregen. Het opsluiten en vervolgen van democratisch verkozen Catalaanse politici door de Spaanse overheid is een schoolvoorbeeld van politieke vervolging waarover de vluchtelingendefinitie van de conventie van Genève het heeft. Hypocriet Europa maakt zich vooral druk over mensenrechtenschendingen buiten Europa.

(Behalve als het over het tegenhouden en terugdrijven van vluchtelingen gaat. Dan zijn criminele bendes, slavenhandelaren en terreurgroepen in Libië de partners van Europa waarmee zaken kunnen gedaan worden. Het is een beetje de Guantánamo-filosofie, zijnde: als we niet mogen doen met de mensen -die we niet moeten hebben- wat we willen, omwille van de mensenrechten, dan brengen we die mensen wel op een plaats waar onze eigen wetten en mensenrechten niet gelden.)

Helemaal mee eens!

mark61
14-07-18, 01:29
'k Kan me de Catalaanse hang naar onafhankelijkheid wel voorstellen; een federale regering die regionale politici achter tralies gooit wegens het organiseren van een regionaal gewenst referendum van regionaal geld......

Als een grondwet democratische voortuitgang verbied is het wellicht tijd om die grondwet te negeren. Gebeurde een paar jaar geleden op vele plaatsten tijdens de arabische lente. Daar deed je toen niet moeilijk over.

Alleen draai je hier oorzaak en gevolg om.

Verder ziet het Spaanse gerecht dit als 'bepaalde politieke partijen misbruiken overheidsgeld om hun eigen agenda te promoten'. Niet het hele Catalaanse politieke spectrum is voor onafhankelijkheid, alleen een aantal partijen.

Democratische vooruitgang? Een regering die door het kiessysteem een meerderheid heeft, maar met minderheid van stemmen regeert. Hoe is dat democratisch?

En waar houdt het op? Barcelona is in meerderheid tegen de Catalaanse onafhankelijkheid, moet / kan het zich dan ook afscheiden van Catalonië? Er zal vast een wijk in Barcelona voor onafhankelijkheid zijn, moet / kan die zich dan van Barcelona afscheiden?

Het is allemaal inhoudsloze flauwekul.

mark61
14-07-18, 01:31
Als Puigdemont een Afrikaan was geweest

Als mijn tante ballen had, was het mijn oom.

In Afrika bestaan dictaturen die alle mensenrechten aan hun laars lappen. De mensen die daar tegenin gaan zijn vaak ook geen democraten. De vergelijking gaat niet op en heeft geen zin.

Verder liet België Patrice Lumumba vermoorden, in plaats van hem zijn gang te laten gaan en eventueel Mobutu politiek asiel te geven :haha: Lul niet zo.

De PP is gek, en ik snap niet dat het Spaanse gerecht daar in mee gaat. Maar evengoed slaat al dat onafhankelijkheidsgedoe nergens op, want het lost geen enkel echt of vermeend probleem op.

Het gaat er alleen maar om dat rijke Catalanen niet solidair willen zijn met arme Andalusiërs. En dat vind jij blijkbaar OK.

Oh wacht, jij bent een N-VA'er die vindt dat de Walen maar moeten creperen, geen Vlaamse euro naar die sukkelaars. Dus jij begrijpt die Catalanen prima. Moeten die stomme Andalusiërs / Walen maar harder werken.

mark61
14-07-18, 01:39
Maar van hen moet Europa wel één geheel blijven.

Natuurlijk. De afzonderlijke landen van Europa zijn dead meat tegenover de VS, China, India, Rusland. Alleen een verenigd Europa heeft een toekomst.

Ik snap niet hoe mensen zo dom en kortzichtig kunnen zijn dat ze denken dat onze staatjes ieder voor zich iets betekenen in de wereld van de 21e eeuw. Zelfs als ze Groot-Brittannië heten.

19e eeuws achterlijk nationalisme. Zelfmoord.

mark61
14-07-18, 01:44
Cataluña

Jij snapt er duidelijk niks van. Deze spelling is een affront, een belediging voor Catalunya. Wat zeg ik, Spaans imperialisme.

Ibrah1234
14-07-18, 02:12
Zo te lezen wordt het nog niet eens een enkelbandje. Wat ik van het hele verhaal begrijp kan Puigdemont voor wat hem in eerste instantie ten laste is gelegd in Spanje niet meer worden vervolgd omdat Duitsland uitlevering heeft geweigerd op basis van die aanklacht. "The decision is a setback for the Spanish judiciary, which had hoped the German court would allow Mr. Puigdemont to stand trial on a rebellion charge, which carries a maximum prison sentence of 30 years. Under the lesser charge of corruption related to the misuse of public money, Mr. Puigdemont could still be sentenced to prison. But if such financial crime sentences are two years or less, they are normally suspended in Spain for first-time offenders." https://www.nytimes.com/2018/07/12/world/europe/spain-puigdemont-extradition.html

Rob Gosseling
14-07-18, 04:00
Natuurlijk. De afzonderlijke landen van Europa zijn dead meat tegenover de VS, China, India, Rusland. Alleen een verenigd Europa heeft een toekomst.

Ik snap niet hoe mensen zo dom en kortzichtig kunnen zijn dat ze denken dat onze staatjes ieder voor zich iets betekenen in de wereld van de 21e eeuw. Zelfs als ze Groot-Brittannië heten.

19e eeuws achterlijk nationalisme. Zelfmoord.

Wat nu achterlijk nationalisme? Grenzen bevestigen naties. Jij bent niet voor het opheffen van staten. Europa is niets anders dan een grote natie. Zoals je al aangeeft om iets te kunnen betekenen in de wereld. Wat is daar nu zo modern aan?

Rob Gosseling
14-07-18, 04:07
Jij snapt er duidelijk niks van. Deze spelling is een affront, een belediging voor Catalunya. Wat zeg ik, Spaans imperialisme.


Omdat ik een naam in een andere taal spel? Dat gebeurd overal dagelijks. Chili, Chile... Ik heb in Cataluña gewerkt. En toevallig werd daar ook nog castellano gesproken.

knuppeltje
14-07-18, 10:18
Als Puigdemont een Afrikaan was geweest had hij al lang ergens in Europa politiek asiel gekregen. Het opsluiten en vervolgen van democratisch verkozen Catalaanse politici door de Spaanse overheid is een schoolvoorbeeld van politieke vervolging waarover de vluchtelingendefinitie van de conventie van

Genève het heeft. Hypocriet Europa maakt zich vooral druk over mensenrechtenschendingen buiten Europa.

(Behalve als het over het tegenhouden en terugdrijven van vluchtelingen gaat. Dan zijn criminele bendes, slavenhandelaren en terreurgroepen in Libië de partners van Europa waarmee zaken kunnen gedaan worden. Het is een beetje de Guantánamo-filosofie, zijnde: als we niet mogen doen met de mensen -die we niet moeten hebben- wat we willen, omwille van de mensenrechten, dan brengen we die mensen wel op een plaats waar onze eigen wetten en mensenrechten niet gelden.)


Sinds wanneer is in Europa het verduistering van overheidsgeld bij wet toegestaan? Als hij wordt uitgeleverd, dan is dat helemaal niet in strijdt met de Conventies van Genève. Het gaat hier niet om een politieke vluchteling, maar om een ordinaire fraudeur die zich als een Don Quichot aanstelt.

En daaraan doen vooral Vlaamse politici naar hartenlust aan mee.

Allemaal een heel trieste bedoening waar niemand een oplossing voor heeft. Maar moet het Spaanse Hoger Gerechtshof daarom fraudeurs, want dat zijn Puig en kompanen, gewoon hun gang laten gaan?

knuppeltje
14-07-18, 10:35
Wat nu achterlijk nationalisme? Grenzen bevestigen naties. Jij bent niet voor het opheffen van staten. Europa is niets anders dan een grote natie. Zoals je al aangeeft om iets te kunnen betekenen in de wereld. Wat is daar nu zo modern aan?

En omdat Europa één grote natie is, wordt er over alles lekker soepel en snel beslist. Maar niet heus, dus.

Alles gaat op een slakkengangetje omdat de regeringsleiders van de afzonderlijke staten, bang voor hun achterban, er meestal jaren over doen om tot een besluit te komen. Eer dan de Commissies die besluiten hebben uitgewerkt tot werkbare plannen, en die plannen weer door het EU-Parlement moeten worden goedgekeurd, er later weer de mogelijke wijzigingen door iedereen moeten worden goedgekeurd, duurt het dus meestal vele jaren voordat er eindelijk eens iets in gang kan worden gezet.

Al het geleuter dat er in Brussel alles maar even snel erdoorheen wordt gejast, is dan ook totaal uit de lucht gegrepen en nergens op gebaseerd.

Nee, Europa is niet één natie en voorlopig ziet het er naar uit dat dat nog lang zo kan duren. Hopeloos ouderwetse zooi, dus. Op alle fronten.

super ick
14-07-18, 12:16
Als mijn tante ballen had, was het mijn oom.

In Afrika bestaan dictaturen die alle mensenrechten aan hun laars lappen. De mensen die daar tegenin gaan zijn vaak ook geen democraten. De vergelijking gaat niet op en heeft geen zin.

Verder liet België Patrice Lumumba vermoorden, in plaats van hem zijn gang te laten gaan en eventueel Mobutu politiek asiel te geven :haha: Lul niet zo.

De PP is gek, en ik snap niet dat het Spaanse gerecht daar in mee gaat. Maar evengoed slaat al dat onafhankelijkheidsgedoe nergens op, want het lost geen enkel echt of vermeend probleem op.

Het gaat er alleen maar om dat rijke Catalanen niet solidair willen zijn met arme Andalusiërs. En dat vind jij blijkbaar OK.

Oh wacht, jij bent een N-VA'er die vindt dat de Walen maar moeten creperen, geen Vlaamse euro naar die sukkelaars. Dus jij begrijpt die Catalanen prima. Moeten die stomme Andalusiërs / Walen maar harder werken.

Als economische ruimte. Daar hebben we momenteel de handen al vol aan. De rest is voorlopig wensdenken.

Vooral Oost-Europese landen zijn allergisch voor een hogere macht die hun soevereiniteit aftroggelt. Daar hebben ze ervaring mee.

Aangevoerd door een gek die iedereen klappen op de wang geeft, kussen op het voorhoofd (hoe vernederend wil je het hebben) en gisteren ook nog lazarus een opstapje niet kon nemen.
Een ongeloofwaardig frauduleus circus, dat is het. Parlementariiers die halsstarrig weigeren hun onkostenvergoeding van tienduizenden euro's te specificeren. Moeten jij of ik eens proberen. Er is daar een soort laagje nieuwe adel aan het ontstaan dat totaal buiten de sierlijkheid leeft, iedere vorm van kritiek wegwuift en schijt heeft aan alles.

mark61
14-07-18, 16:37
Wat nu achterlijk nationalisme? Grenzen bevestigen naties. Jij bent niet voor het opheffen van staten. Europa is niets anders dan een grote natie. Zoals je al aangeeft om iets te kunnen betekenen in de wereld. Wat is daar nu zo modern aan?

Naties bestaan niet. Begrijp je dat? Het concept 'natie' is een verzinsel dat met niets in de realiteit correspondeert.

Grenzen bevestigen alleen de grens van de bevoegdheid van een staat. Verder niks. Zogenaamde naties kunnen verdeeld zijn over meer landen, of één land kan verscheidene vermeende naties bevatten.

Jij weet duidelijk niets over het onderwerp, sorry. Ik zou me eerst eens inlezen.

Europa is geen natie; het is een continent. Mocht je de EU bedoelen, dat is een club van onafhankelijke staten.

Wie heeft het over modern? Denken in natie-staten is in ieder geval ouderwets.

mark61
14-07-18, 16:38
Omdat ik een naam in een andere taal spel? Dat gebeurd overal dagelijks. Chili, Chile... Ik heb in Cataluña gewerkt. En toevallig werd daar ook nog castellano gesproken.

Jij staat zo sympathiek tegenover het Catalaanse streven; het minste wat je kan doen is ze niet beledigen.

Besides, waarom spel je één woord in het Spaans in een verder Nederlandse zin? Catalonië heet het daar.

mark61
14-07-18, 16:42
Als economische ruimte. Daar hebben we momenteel de handen al vol aan. De rest is voorlopig wensdenken.

Vooral Oost-Europese landen zijn allergisch voor een hogere macht die hun soevereiniteit aftroggelt. Daar hebben ze ervaring mee.

Aangevoerd door een gek die iedereen klappen op de wang geeft, kussen op het voorhoofd (hoe vernederend wil je het hebben) en gisteren ook nog lazarus een opstapje niet kon nemen.
Een ongeloofwaardig frauduleus circus, dat is het. Parlementariiers die halsstarrig weigeren hun onkostenvergoeding van tienduizenden euro's te specificeren. Moeten jij of ik eens proberen. Er is daar een soort laagje nieuwe adel aan het ontstaan dat totaal buiten de sierlijkheid leeft, iedere vorm van kritiek wegwuift en schijt heeft aan alles.

Ik begrijp niet waarom je mij citeert voor een rant over van alles en nog wat, maar niet met betrekking tot het geciteerde. Wat heeft mijn post daarmee te maken? Helemaal niks. Heb je gedronken?

Oost-Europa is allergisch voor democratie, de scheiding der machten en mensenrechten. Hoe jij dat durft te verdedigen is mij een raadsel.

mark61
14-07-18, 16:43
Intussen reageert er geen hond op wat ik zeg. Dat begrijp ik wel, want jullie hebben er geen antwoord op. Dit separatisme slaat nergens op en maakt niks beter. Het lost geen enkel vermeend probleem op.

Behalve dan dat rijke landsdelen de arme laten barsten.

Dat is nog eens vooruitgang.

Rob Gosseling
14-07-18, 23:48
Intussen reageert er geen hond op wat ik zeg. Dat begrijp ik wel, want jullie hebben er geen antwoord op.

Verbaasd je dat ook nog? Als mensen een mening hebben die haaks op die van jou staat maak jij steevast de ander uit voor dom. Waarom begin je geen eigen blog om je monolgen af te kunnen steken?
Alleen dit al illustreert je zelfingenomenheid: "Dat begrijp ik wel, want jullie hebben er geen antwoord op".
Zo overtuigd van je eigen gelijk dat het niet in jou opkomt dat mensen zich misschien storen aan je arrogante en onvriendelijke houding in vrijwel iedere discussie.


Dit separatisme slaat nergens op ent maakt niks beter. Het lost geen enkel vermeend probleem op.

Behalve dan dat rijke landsdelen de arme laten barsten.

Dat is nog eens vooruitgang.

Je geeft zelf de reden al aan. Waarom moeten mensen perse de vruchten van eigen arbeid delen met anderen? Gedwongen solidariteit onder dreiging van sancties. Natuurlijk trekken Spanje de EU aan het langste eind. Niet omdat ze betere ideeën hebben, maar simpelweg vanwege het recht van de sterkste. De mond vol over democratie en het goede van Europa. Ik zie eerder chaos. In elk geval aan de grenzen.

Ibrah1234
15-07-18, 13:18
Sinds wanneer is in Europa het verduistering van overheidsgeld bij wet toegestaan? Als hij wordt uitgeleverd, dan is dat helemaal niet in strijdt met de Conventies van Genève. Het gaat hier niet om een politieke vluchteling, maar om een ordinaire fraudeur die zich als een Don Quichot aanstelt. En daaraan doen vooral Vlaamse politici naar hartenlust aan mee. Allemaal een heel trieste bedoening waar niemand een oplossing voor heeft. Maar moet het Spaanse Hoger Gerechtshof daarom fraudeurs, want dat zijn Puig en kompanen, gewoon hun gang laten gaan? Het houden van een referendum is an sich niet verboden. Dat staat ook ook niet in de Spaanse grondwet. Vergaande autonomie is vastgelegd alsmede de ondeelbaarheid van de Spaanse staat daarentegen wel. Als er vervolgens gestreefd wordt naar onafhankelijkheid dan is de te houden referendum illegaal, conflicteert dit met de Spaanse grondwet, et voila daar heeft men een aanklacht inzake verduistering. De Spaanse federale overheid sputtert wat tegen inzake het Duits besluit maar achter de schermen is natuurlijk op diplomatiek niveau gewerkt naar dit resultaat. Denk jij niet dat Sánchez voor hij samen met zijn vrouw een videootje ging kijken niet even een kwartiertje met Merkel heeft gebeld? Madrid heeft helemaal geen belang bij politieke martelaren, massademonstraties en wellicht een revival van de ETA. De veiligheidsdiensten hebben de handen vol om al die theedoeken uit het Midden-Oosten in kaart te brengen. Madrid staat al helemaal niet te springen op dreiging van geweld vanuit de zijde van de ETA na jaren van relatieve rust.

knuppeltje
15-07-18, 14:35
Het houden van een referendum is an sich niet verboden. Dat staat ook ook niet in de Spaanse grondwet. Vergaande autonomie is vastgelegd alsmede de ondeelbaarheid van de Spaanse staat daarentegen wel. Als er vervolgens gestreefd wordt naar onafhankelijkheid dan is de te houden referendum illegaal, conflicteert dit met de Spaanse grondwet, et voila daar heeft men een aanklacht inzake verduistering.

De Spaanse federale overheid sputtert wat tegen inzake het Duits besluit maar achter de schermen is natuurlijk op diplomatiek niveau gewerkt naar dit resultaat. Denk jij niet dat Sánchez voor hij samen met zijn vrouw een videootje ging kijken niet even een kwartiertje met Merkel heeft gebeld? Madrid heeft helemaal geen belang bij politieke martelaren, massademonstraties en wellicht een revival van de ETA. De veiligheidsdiensten hebben de handen vol om al die theedoeken uit het Midden-Oosten in kaart te brengen. Madrid staat al helemaal niet te springen op dreiging van geweld vanuit de zijde van de ETA na jaren van relatieve rust.

Tja, dat heb ik hier al veel eerder gezegd. Probeer voortaan eerst eens goed te lezen voordat je weer reageert.

Wat er achter de schermen allemaal gebeurt, of wie er met wie belt, dat weten jij nog ik. Ik ga daarover dan ook niet speculeren.Voorlopig gaat Puig in hoger beroep en moeten we wachten op wat dat oplevert.

mark61
17-07-18, 19:49
Verbaasd je dat ook nog? Als mensen een mening hebben die haaks op die van jou staat maak jij steevast de ander uit voor dom.

Waar doe ik dat? Je fantaseert. Intussen geef je nog steeds geen antwoord op mijn vragen. Waarom is dat?


Alleen dit al illustreert je zelfingenomenheid: "Dat begrijp ik wel, want jullie hebben er geen antwoord op".

Dat klopt toch? Je weigert alwéér antwoord te geven, zoals steeds. Waar zie jij 'dom' staan?


Je geeft zelf de reden al aan. Waarom moeten mensen perse de vruchten van eigen arbeid delen met anderen?

Huh? Je bent tegen staten? Tegen wetten die gelijke rechten voor alle burgers regelen? Tot hoever wil je gaan in het opdelen van landen in staatjes van gelijk inkomen? Je bent überhaupt tegen belastingen? Leg eens uit hoe jouw ideale staat eruit ziet?

Soldim
18-07-18, 07:38
Allemaal een heel trieste bedoening waar niemand een oplossing voor heeft. Maar moet het Spaanse Hoger Gerechtshof daarom fraudeurs, want dat zijn Puig en kompanen, gewoon hun gang laten gaan?

Het is natuurlijk onzin dat ze fraudeurs zijn; als we alle politici die belasting geld verspillen opsluiten, dan zouden de gevangenissen vol zitten en de parlementen leeg zijn.

knuppeltje
18-07-18, 09:41
Het is natuurlijk onzin dat ze fraudeurs zijn; als we alle politici die belasting geld verspillen opsluiten, dan zouden de gevangenissen vol zitten en de parlementen leeg zijn.

Nou, nou, niet zo pessimistisch. Maar eigenlijk ben ik er wel voor als dat verspillen heel grote schade aan het algemeen belang met zich meebrengt.

Maar het gaat hier niet zozeer om het zomaar verspillen van overheidsgeld, maar om het verspillen daarvan op een manier die volgens de grondwet absoluut verboden is.
Fraude is bedrog en door te doen alsof dat referendum binnen het kader van de Spaanse grondwet past, pleegde Puig en de zijnen gewoon ordinair fraude.

Daar kun je lang over blijven mekkeren, maar volgens de Spaanse grondwet is het blijkbaar niet anders.

knuppeltje
18-07-18, 11:57
Kijk nu eens naar Rutte. Een comma vier miljard kwijtschelding, of hoe je het ook wilt noemen, aan dividendbelasting voor buitenlandse investeerders en daarmee ook spekken van de staatskas van die landen waar de investeerders zitten, en dat jaarlijks terugkerend. Daarnaast blijkt nu ook dat de Shell al jaren voor vele miljarden is gematst. En Rutte maar lachend de camera inkijken. Maar dit is gewoon economisch landverraad, waar minsten levenslang of tbs met dwangverpleging op zou moeten staan.

En ondertussen laat de regering de Groningers waarvan de woningen en stallen op instorten staan gewoon stikken, in de hoop dat er dan zo weinig mogelijk aan schadevergoeding moet worden uitgekeerd, terwijl heel Nederland al die tijd van dat aardgas heeft geprofiteerd.

Het lerarentekort op de basisscholen lijkt nu op eens zo hoog te gaan worden dat over enige tijd een heleboel kinderen veel te weinig uren onderwijs krijgen. Terwijl men dit door de nog steeds groeiende bevolking allang had kunnen zien aankomen.

Slachtoffers van het jarenlange gebruik van uiterst giftige verf bij het leger dreigen ook al met een fooitje en een kluitje het riet in te worden gestuurd. Ongetwijfeld is de lijst nog langer te maken.

Allemaal bestuurlijk falen. Wordt het daarom dan niet eens hoogtijd dat bestuurders die dit op hun geweten hebben gewoon voor hun mismanagement en verspilling van overheidsgeld hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld. Je zult maar Groninger zijn met zo'n instortend huis, of zo'n verfspuiter bij het leger.

Naar de Goelag met dat soort bestuurders, wat mij betreft. En er nooit meer vandaan.

mark61
18-07-18, 16:56
Het is natuurlijk onzin dat ze fraudeurs zijn; als we alle politici die belasting geld verspillen opsluiten, dan zouden de gevangenissen vol zitten en de parlementen leeg zijn.

Ze zijn wel corrupt. '3%' is een bekend begrip in Catalonië. 3% voor de politicus / partij als er een opdracht te vergeven valt. Andorra is dichtbij :)

Ibrah1234
19-07-18, 01:11
Kijk nu eens naar Rutte. Een comma vier miljard kwijtschelding, of hoe je het ook wilt noemen, aan dividendbelasting voor buitenlandse investeerders en daarmee ook spekken van de staatskas van die landen waar de investeerders zitten, en dat jaarlijks terugkerend. Ik heb het al meerdere keren uitgelegd, de buitenlandse investeerder schiet er per saldo niets mee op en heeft geen enkel financieel voordeel van de afschaffing. De multinational ( Shell) ook niet. Omtrent het spekken van een buitenlandse staatskas. De Nederlandse overheid streeft naar belastingneutraliteit. Afschaffing dividendbelasting alsmede de verschillende fiscale regimes vinden onderdak in dit beginsel. Ik zou zeggen Google het ff :-) Helemaal geen zin om daarover te twisten.

knuppeltje
19-07-18, 09:34
Ik heb het al meerdere keren uitgelegd, de buitenlandse investeerder schiet er per saldo niets mee op en heeft geen enkel financieel voordeel van de afschaffing. De multinational ( Shell) ook niet. Omtrent het spekken van een buitenlandse staatskas. De Nederlandse overheid streeft naar belastingneutraliteit. Afschaffing dividendbelasting alsmede de verschillende fiscale regimes vinden onderdak in dit beginsel. Ik zou zeggen Google het ff :-) Helemaal geen zin om daarover te twisten.

Moe wordt je daarvan!

super ick
19-07-18, 11:24
Ik heb het al meerdere keren uitgelegd, de buitenlandse investeerder schiet er per saldo niets mee op en heeft geen enkel financieel voordeel van de afschaffing. De multinational ( Shell) ook niet. Omtrent het spekken van een buitenlandse staatskas. De Nederlandse overheid streeft naar belastingneutraliteit. Afschaffing dividendbelasting alsmede de verschillende fiscale regimes vinden onderdak in dit beginsel. Ik zou zeggen Google het ff :-) Helemaal geen zin om daarover te twisten.

Je hebt helemaal gelijk maar het onderbuikje wil niet naar binnen.

Bij de Tokkies hier vind ik dat geen probleem. Maar de politici die deze Tokkies voeden zijn van het kaliber Goebels. Die weten het wel maar de waarheid gaat er niet makkelijk in.

Overigens ben ik het met de maatregel niet eens en het feit dat het niet in de verkiezingsprogramma stond maar blijkbaar wel bovenaan hun wensenlijstje vind ik kiezersbedrog.

Marsipulami
19-07-18, 15:17
Sinds wanneer is in Europa het verduistering van overheidsgeld bij wet toegestaan? Als hij wordt uitgeleverd, dan is dat helemaal niet in strijdt met de Conventies van Genève. Het gaat hier niet om een politieke vluchteling, maar om een ordinaire fraudeur die zich als een Don Quichot aanstelt.



Blijkbaar vinden die Spaanse rechters het zelf niet de moeite om hem enkel voor fraude te vervolgen.

_________

Spanje trekt Europees aanhoudingsbevel tegen Puigdemont weer in

Het Spaanse Hooggerechtshof ziet af van de overlevering van de voormalige Catalaanse minister-president Carles Puigdemont, die in Duitsland werd gearresteerd. Rechter Pablo Llarena besloot om het Europese aanhoudingsbevel in te trekken, klinkt het vandaag.

Leslie Hodge, Belga

Ook de aanhoudingsbevelen voor vijf andere Catalaanse leiders die naar het buitenland vluchtten werden ingetrokken.
De intrekking volgt op de beslissing van Duitsland vorige week om Puigdemont over te leveren voor misbruik van overheidsgeld, maar niet voor rebellie. Op dat laatste staan straffen van 25 jaar. In zijn arrest stelt rechter Pablo Llarena de uitlevering niet te aanvaarden als het enkel voor misbruik van overheidsgeld gaat.

SamirPlus
19-07-18, 15:39
Blijkbaar vinden die Spaanse rechters het zelf niet de moeite om hem enkel voor fraude te vervolgen. _________Spanje trekt Europees aanhoudingsbevel tegen Puigdemont weer in Het Spaanse Hooggerechtshof ziet af van de overlevering van de voormalige Catalaanse minister-president Carles Puigdemont, die in Duitsland werd gearresteerd. Rechter Pablo Llarena besloot om het Europese aanhoudingsbevel in te trekken, klinkt het vandaag.Leslie Hodge, Belga Ook de aanhoudingsbevelen voor vijf andere Catalaanse leiders die naar het buitenland vluchtten werden ingetrokken.De intrekking volgt op de beslissing van Duitsland vorige week om Puigdemont over te leveren voor misbruik van overheidsgeld, maar niet voor rebellie. Op dat laatste staan straffen van 25 jaar. In zijn arrest stelt rechter Pablo Llarena de uitlevering niet te aanvaarden als het enkel voor misbruik van overheidsgeld gaat.En de aap komt uit de mouw...

knuppeltje
19-07-18, 15:49
Maar toch kan hij en die ander vijf voorlopig maar beter niet vrijwillig naar Spanje terugkeren. Want dan kunnen die gasten gewoon volgens de Spaanse wet worden opgepakt en vervolgd. Dus ook voor rebellie.

super ick
19-07-18, 21:32
Rebellie wat een fokking shame zeg! Die gevoelens komen niet uit de lucht vallen, die zijn grotendeels veroorzaakt door het centrale gezag die nu de boodschapper op wilt sluiten. Hebben ze geen alternatief?

Het brute optreden is door diezelfde overheid georganiseerd. Had ze lekker even laten feesten en roepen ipv te kiezen voor een gewelddadige oplossing.

Rebellie, echt een aanklacht uit de middeleeuwen.