PDA

Bekijk Volledige Versie : Minderjarig meisje wekenlang vastgehouden en verkracht in Marokko



Marsipulami
29-08-18, 16:03
Minderjarig meisje wekenlang vastgehouden en verkracht in Marokko

"ًZe hebben me verkracht, mishandeld en mijn lichaam met tatoeages verminkt". Met haar verhaal veroorzaakt de 17-jarige Khadija een maatschappelijke schok en veel verontwaardiging, niet enkel in Marokko, maar ook in de buurlanden. Ook op sociale media krijgt ze veel steun.

Majd Khalifeh

Het verhaal dateert van ongeveer twee maanden geleden in Oulad Ayad, een arm dorp in het centrum van Marokko. Het meisje was op familiebezoek toen ze voor de deur ontvoerd werd door een groep jongens.

In een televisie-interview toont Khadija de tatoeages op haar lichaam en vertelt hoe de jongeren haar om de beurt aanvielen en verkrachtten: "Ik probeerde meerdere keren te vluchten, maar zonder succes. Ze sloegen me herhaaldelijk. Ze hebben me om de beurt verkracht. Zowel mijn armen, benen als mijn nek zijn vol getatoeëerd". Het meisje kreeg ook amper eten of een kans om zichzelf te wassen, klinkt het in haar getuigenis.

Na wekenlange opsluiting werd het meisje door haar ontvoerders vrijgelaten. Op voorwaarde dat ze haar mond houdt over wat er gebeurde. Maar toch diende ze samen met haar gezin een klacht in bij de politie. Volgens de vader van het slachtoffer zou het gaan om een twaalftal jongens.

Intussen heeft het Marokkaanse gerecht een onderzoek geopend naar de feiten. Er zijn al een aantal van de verdachten opgepakt.

"Wanneer de scholen falen, verwachten we alleen maar meer monsters in de samenleving"

In gesprek met VRT NWS sprak de Marokkaanse Vereniging voor Mensenrechten haar bezorgdheid uit over het verhaal van Khadija: "Als we naar de sociale context van het verhaal kijken, dan moeten we vaststellen dat de ouders van het meisje een grote verantwoordelijkheid voor dit drama dragen", zegt Hussein Harshi, hoofd van de lokale afdeling van de vereniging. "Khadija is jammer genoeg, zoals heel veel kinderen in Marokko, op straat opgegroeid. Volgens onze bronnen hebben de ouders haar jarenlang verwaarloosd. Khadija is zelfs als kind al beginnen roken", klinkt het.

Volgens Harshi dragen ook de lokale autoriteiten een groot deel van de verantwoordelijkheid: "In zo'n arm dorp waar Khadija woont, net als vele dorpen in het land, is er een groot tekort aan allerlei sociale voorzieningen. Straatkinderen zijn slachtoffers van een systematische verarming en verwaarlozing van het onderwijs door de regering. Wanneer de staatsscholen falen kunnen we alleen maar meer monsters in de samenleving verwachten"

Steun op sociale media

Op Facebook en Twitter uiten mensen en vrouwenrechtenactivisten hun woede en steun onder de Arabische hashtag "kolonna_Khadija", wat betekent: we zijn allemaal Khadija. Een tatoeëerder uit Tunesië heeft al aangeboden om de tatoeages van haar lichaam te helpen verwijderen.

Toch is het verhaal van Khadija niet nieuw. In 2012 pleegde een Marokkaans 16-jarige meisje zelfmoord nadat ze verplicht was om met haar verkrachter te trouwen. Als gevolg van grote protesten, werd de wet die zo'n regeling toeliet daarna geschrapt.
Volgens het parket telde Marokko het afgelopen jaar zo'n 1600 verkrachtingen. Dat is dubbel zo veel als in de jaren daarvoor. In 2017 werden er ook meer dan 290 ontvoeringen van minderjarigen geregistreerd.