PDA

Bekijk Volledige Versie : Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte



Marsipulami
30-08-18, 11:31
Schulden van Nederlandse studenten stijgen naar recordhoogte

Studenten in Nederland maken alsmaar meer schulden om hun studies betalen. Ze kunnen daarvoor geld lenen bij de overheid. In totaal zijn oud-studenten de Nederlandse staat nog 11,2 miljard euro schuldig. Studentenverenigingen waarschuwen voor de gevolgen.

Marieke Van Cauwenberghe

Wie in Nederland studeert, kan bij de staat aankloppen voor een zogenoemde studiefinanciering. Vorig jaar leenden studenten zo gemiddeld 13.621 euro. Dat komt neer op ruim 1000 euro per maand. Voor het eerst in enkele jaren nam de gemiddelde schuld per student af. Maar de totale schuldenberg is wél toegenomen want steeds meer studenten maken gebruik van die lening. Alles samen lag de studieschuld van Nederlandse jongeren vorig jaar op 11,2 miljard euro. Dat is bijna een miljard hoger dan een jaar eerder. (Lees verder onder grafiek.)

Schuldenberg maakt het moeilijker om huis te kopen

Studentenverenigingen vrezen dat die schulden zware gevolgen zullen hebben. Want uit onderzoek blijkt dat Nederlanders door hun studieschuld al snel tienduizenden euro's minder kunnen lenen voor een woning. Wie bijvoorbeeld afstudeert met een 21.000 euro schulden, kan bij de hypotheek tot 40.000 euro lager uitvallen. Studentenbonden vinden dat jongeren hier niet genoeg voor gewaarschuwd worden. “We hebben te maken met een schuldengeneratie,” concludeert Geertje Hulzebos van de Landelijke Studenten Vakbond op NOS. “Niet alleen nu, maar ook als je later een huis gaat kopen, is dit enorm beperkend. En ook nog eens dat de rente op deze leningen wordt verhoogd. Dit moet stoppen. Genoeg is genoeg.”

l

Marsipulami
30-08-18, 14:05
Wat een raar land is Nederland toch. Bij ons hebben studenten geen schulden. De overheid zorgt gewoon voor betaalbaar onderwijs voor iedereen. En als het dan nog niet lukt kan men een studietoelage krijgen die men niet hoeft terug te betalen.

Olive Yao
30-08-18, 15:34
Wat een raar land is Nederland toch. Bij ons hebben studenten geen schulden. De overheid zorgt gewoon voor betaalbaar onderwijs voor iedereen. En als het dan nog niet lukt kan men een studietoelage krijgen die men niet hoeft terug te betalen.

En aan de andere kant, misschien zijn huizen ook betaalbaarder in België?

Marsipulami
30-08-18, 16:51
En aan de andere kant, misschien zijn huizen ook betaalbaarder in België?

Huizenprijzen stijgen minder fors in België dan in andere Europese landen

11/04/2018 om 13:12 | Bron: BELGA

De huizenprijzen in België zijn het voorbije jaar minder fors gestegen dan in de rest van Europa. Dat blijkt uit de cijfers van Eurostat, het Europees bureau voor de statistiek.


Met uitzondering van het eerste kwartaal, stegen de huizenprijzen in België telkens minder hard dan gemiddeld in Europa. In het vierde kwartaal bijvoorbeeld lagen de Belgische huizenprijzen 3,7 procent hoger dan het jaar voordien, tegen 4,2 procent in de eurozone en zelfs 4,5 procent in de hele Europese Unie.

Als de vergelijking op kwartaalbasis wordt gemaakt, was er in België in het vierde kwartaal zelfs een daling van de huizenprijzen met 0,4 procent. In de eurozone daarentegen stegen de prijzen op kwartaalbasis met bijna 1 procent.

De lidstaten waar de prijs van vastgoed eind 2017 het snelst stijgt, zijn Ierland (+11,8 pct op jaarbasis), Portugal (+10,5 pct) en Slovenië (+10 pct). Ook Nederland scoort erg hoog, met een prijsstijging van 8,5 procent. In Italië werden huizen dan weer 0,3 procent goedkoper in vergelijking met eind 2016.

Marsipulami
30-08-18, 16:59
Gemiddelde prijs studentenkamer Nederland: 436 euro per maand

https://www.hbostart.nl/studentenkamers/huurpijs-studentenkamer/

Studentenkot in Leuven kost gemiddeld 459,25 euro

https://www.hln.be/regio/leuven/studentenkot-in-leuven-kost-gemiddeld-459-25-euro~af178294/

super ick
30-08-18, 17:57
Zeker. Misschien moeten we naar België of bijvoorbeeld Finland kijken waar betere voorziengen zijn. Eens met de kritiek: betaalbaar onderwijs voor iedereen. Het is met basisvoorzieningen de laatste decennia steeds verder achteruit gegaan. Ouderenzorg, gezondheidszorg, onderwijs, en uitkeringen, alles wordt minder. Nederland wordt steeds asocialer. De overheid geeft de burger steeds minder tegen hogere kosten. Een ongewenste richting!

Daarnaast is het drugsbeleid van gedogen weer langzaam teruggedraaid. Ook prostitutiebeleid is minder liberaal. Kortom Nederland heeft een fikse ruk naar rechts gemaakt. Maar echte noodzakelijke maatregelen zoals immigratieproblematiek en misdaadbestrijding worden te weinig aangepakt. Daarvoor is namelijk die ruk op aandringen van de kiezer naar rechts gemaakt. De politiek heeft dat signaal helemaal verkeerd opgepakt.

Dat hebben ze inderdaad verkeerd begrepen. De kans aangegrepen onder het mom naar de vraag naar meer law and order algemene vrijheden in te perken.

super ick
30-08-18, 17:58
Wat een raar land is Nederland toch. Bij ons hebben studenten geen schulden. De overheid zorgt gewoon voor betaalbaar onderwijs voor iedereen. En als het dan nog niet lukt kan men een studietoelage krijgen die men niet hoeft terug te betalen.

En? Al klaargekomen? Spuit je alles wel netjes in je papieren zakdoekje?

Soldim
31-08-18, 07:25
Wat een raar land is Nederland toch. Bij ons hebben studenten geen schulden. De overheid zorgt gewoon voor betaalbaar onderwijs voor iedereen. En als het dan nog niet lukt kan men een studietoelage krijgen die men niet hoeft terug te betalen.

Waarom zouden studenten niet in hun studie investeren? Veruit het grootste deel van deel van willekeurig welke studie dan ook wordt door de maatschappij betaald. Een student die verwacht dat de maatschappij fors investeerd kan wat mij betrefd ook bijdragen.

Ik kan me bovendien niet aan de indruk onttrekken dat studenten rationelere studie keuzes maken, zowel wat onderwerp als intensiteit betrefd, als hun eigen financien betroffen zijn.

Marsipulami
31-08-18, 11:57
Waarom zouden studenten niet in hun studie investeren? Veruit het grootste deel van deel van willekeurig welke studie dan ook wordt door de maatschappij betaald. Een student die verwacht dat de maatschappij fors investeerd kan wat mij betrefd ook bijdragen.

Ik kan me bovendien niet aan de indruk onttrekken dat studenten rationelere studie keuzes maken, zowel wat onderwerp als intensiteit betrefd, als hun eigen financien betroffen zijn.

Toch is het niet logisch. Als ik bij een bank een krediet ga vragen en daarbij vertel dat ik zelf geen inkomen heb en nog niet weet hoe en wanneer ik zal terug betalen, dan sta ik 2 minuten later en zonder krediet terug op straat. De overheid mag blijkbaar wel dat soort rommelkredieten uitschrijven.

Verder heeft de samenleving hooggeschoolden nodig. Daar hebben we onze welvaart en nog van alles aan te danken. Het is niet meer dan normaal dat de overheid in de opleiding van de jeugd investeert. Heel de samenleving wordt daar beter van.

Bovendien worden hooggeschoolden gediscrimineerd tgo jongeren die helemaal niet de moeite doen om een diploma te verwerven. De jongeren die op hun 18e gaan werken hebben een volwaardig loon en geen schulden. De sukkel die zich inspant om een masterdiploma te halen verdient 5 jaar niets en mag daarna nog jaren werken om zijn schulden aan de overheid terug te betalen. Een overheid die van haar eigen onderdanen schuldslaven maakt is fout bezig.

Veel hooggeschoolden kunnen pas vanaf hun 30e voor zichzelf beginnen werken waar anderen dat al vanaf hun 18e kunnen. En als ze dan op pensioen gaan is de pensioenkas leeg want verteerd door de vorige generaties.

Soldim
31-08-18, 12:40
Toch is het niet logisch. Als ik bij een bank een krediet ga vragen en daarbij vertel dat ik zelf geen inkomen heb en nog niet weet hoe en wanneer ik zal terug betalen, dan sta ik 2 minuten later en zonder krediet terug op straat. De overheid mag blijkbaar wel dat soort rommelkredieten uitschrijven.

Als de staat helemaal niet in de studenten zou geloven zou ze in de eerste plaats helemaal niet investeren. Het blijft natuurlijk wel zo dat de staat veruit het grootste deel van de kosten overneemt.



Verder heeft de samenleving hooggeschoolden nodig. Daar hebben we onze welvaart en nog van alles aan te danken. Het is niet meer dan normaal dat de overheid in de opleiding van de jeugd investeert. Heel de samenleving wordt daar beter van.


Dat doet de overheid dus ook; de studenten draaien maar voor een zeerklein deel van de kosten op.



Bovendien worden hooggeschoolden gediscrimineerd tgo jongeren die helemaal niet de moeite doen om een diploma te verwerven. De jongeren die op hun 18e gaan werken hebben een volwaardig loon en geen schulden. De sukkel die zich inspant om een masterdiploma te halen verdient 5 jaar niets en mag daarna nog jaren werken om zijn schulden aan de overheid terug te betalen.


Een verstandige studie keuze resulteerd meestal in een interessante baan, een goed salaris, of beide. Mensen die daarin niet geinteresseerd zijn moeten vooral heftrucks blijven rijden en pallets stapelen.



Een overheid die van haar eigen onderdanen schuldslaven maakt is fout bezig.


En deze hyperbole voegt precies wat toe aan de discussie?



Veel hooggeschoolden kunnen pas vanaf hun 30e voor zichzelf beginnen werken waar anderen dat al vanaf hun 18e kunnen. En als ze dan op pensioen gaan is de pensioenkas leeg want verteerd door de vorige generaties.

Tsja, na een PhD en een postdoc zijn zowel m'n vrouw als ik ook pas rond onze 30ste verjaardag een fatsoelijk salaris gaan verdienen. Zo'n tien jaar later hebben we de achterstand zo'n beetje ingelopen. Nu rester er nog 20-25 jaren waarin we een behoorlijke voorsprong op zullen bouwen.

Nogmaals, als studenten zelf al niet bereid zijnin in de eigen toekomst te investeren, waarom zou de maatschappij dat wel moeten doen?

Revisor
31-08-18, 17:44
Soldim heb jij geld bij DUO moeten lenen voor je studie?

Soldim
03-09-18, 08:01
Soldim heb jij geld bij DUO moeten lenen voor je studie?

Te oud, DUO bestond nog niet. Was het destijds de Informatiserings Bank, of Informatiserings Groep? Zoiets.....

'k Heb er geleend, maar m'n studie vooral betaald door te werken tijdens weekenden en vakanties. Ik ben afgestudeerd in mei 1997, in oktober geen schuld meer.

super ick
03-09-18, 08:07
Ik heb op latere leeftijd alles moeten betalen. S'nachts gewerkt om geld te verdienen om mijn studies mee te betalen. Vier jaar lang geen cent te makken gehad daardoor. Een prima periode waarin ik mijzelf nog beter heb leren kennen. Investering in toekomst en persoonlijkheid geweest.

De opgelopen financiële achterstand had ik binnen vijf jaar ingelopen.

Revisor
10-09-18, 10:23
Te oud, DUO bestond nog niet. Was het destijds de Informatiserings Bank, of Informatiserings Groep? Zoiets.....

'k Heb er geleend, maar m'n studie vooral betaald door te werken tijdens weekenden en vakanties. Ik ben afgestudeerd in mei 1997, in oktober geen schuld meer.

Ik stelde je die vraag omdat je ten tijde van de informatiseringsbank geen leenstelsel had. Dan vraag ik me af hoe jij met een studieschuld opgezadeld bent.

Ik lees wel dat je het voor je post-doctoraal / phd geleend hebt maar dat is geen leenstelsel waar we het nu over heben.

Dat is een studie bovenop je studie, maar daar gaat het onderwerp van deze topic niet over.

Revisor
11-09-18, 10:54
En trouwens bij een post-doc studie krijg je over het algemeen ''salaris''. Dan is een lening eigenlijk niet nodig. Snap dus niet dat je voor je post-doc een lening hebt genomen.

Karin.N
11-09-18, 14:16
Veel hooggeschoolden kunnen pas vanaf hun 30e voor zichzelf beginnen werken waar anderen dat al vanaf hun 18e kunnen. En als ze dan op pensioen gaan is de pensioenkas leeg want verteerd door de vorige generaties


Ben ik niet met je eens Mars. Mijn dochter van 21 volgt een HBO opleiding ICT en staat sinds maart 2017 ingeschreven bij de kamer van Koophandel. Ze bouwt oa apps en verdient daar al een aardig belegde boterham mee.

Mn andere dochter studeert voor dierenarts. Zij staat sinds een half jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en heeft een lucratieve uitlaatservice.

Als je bereid bent om te leren en daarnaast te werken dan valt het reuze mee met je studieschuld. De 21
jarige heeft in haar eerste jaar wel een studieschuld opgebouwd omdat ze eerst de TIO (particuliere opleiding dus een schuld van ca 16.000) is gaan doen. Maar later in het jaar bleek dat dit toch niet was wat ze wilde.

Maar ze is al opzij aan het leggen en zoals het er nu uitziet is ze straks klaar met haar studie en kan ze in een keer aflossen.
Wel een dure les geweest, dus de huidige studie heeft ze weloverwogen gekozen.

Soldim
14-09-18, 14:35
Ik stelde je die vraag omdat je ten tijde van de informatiseringsbank geen leenstelsel had. Dan vraag ik me af hoe jij met een studieschuld opgezadeld bent.

Je kreeg destijds een berus, en de mogelijkheid voor een aanvullende beurs als lening. Dat aanvullende deel was eerste rente vrij, later werd daar rente over geheven.



Ik lees wel dat je het voor je post-doctoraal / phd geleend hebt maar dat is geen leenstelsel waar we het nu over heben.


Nee, daarvoor hoefde ik niet te lenen, maar het was tegen een nogal bescheiden salaris -- pas daarna gingen we fatsoenlijk verdienen.

Ibrah1234
14-09-18, 15:17
Ben van mening dat bepaalde studierichtingen zoals de HTS en middelbare opleidingen techniek gratis zouden moeten zijn om meer mensen richting technische opleidingen te trekken. Hoor in mijn omgeving ook steeds meer geluiden de aloude LTS in ere te herstellen.

super ick
17-09-18, 10:00
Ben van mening dat bepaalde studierichtingen zoals de HTS en middelbare opleidingen techniek gratis zouden moeten zijn om meer mensen richting technische opleidingen te trekken. Hoor in mijn omgeving ook steeds meer geluiden de aloude LTS in ere te herstellen.

Grote aannemingsbedrijven als BAM en vd Vorm kunnen ook bedrijfsscholen opstarten waar bouwvakkers het vak grotendeels in de praktijk leren. Dan kunnen mensen met leerproblemen weer echte gewaarde vakmensen worden die hun eigen broek op kunnen houden. Dat zijn juist de mensen die meestal tussen wal en schip vallen en alle hoop verliezen.

Gewoon leren omdat het voorgedaan wordt. Metselaars, stukadoors, dakdekkers, timmerlui. Er is een nijpend tekort maar nergens worden ze adequaat opgeleid.

knuppeltje
17-09-18, 15:19
Ik geloof niet dat opgeleid worden tot bouwvakker er bij de jongeren de laatste jaren populair is geworden. In tegendeel, denk ik zo.

Daarnaast was het 50 jaar geleden al zo dat van leerlingen die van die goede oude ambachtsschool afkwamen door werkgevers werd gezegd dat ook die schoolverlaters het vak eigenlijk nog moesten leren. What's new?

En aan verdere vakopleiding van hun personeel doen hebben de meeste aannemers een hekel zolang dat volgens hen geld kost.

Ibrah1234
17-09-18, 20:00
Ik geloof niet dat opgeleid worden tot bouwvakker er bij de jongeren de laatste jaren populair is geworden. In tegendeel, denk ik zo. Daarnaast was het 50 jaar geleden al zo dat van leerlingen die van die goede oude ambachtsschool afkwamen door werkgevers werd gezegd dat ook die schoolverlaters het vak eigenlijk nog moesten leren. What's new? En aan verdere vakopleiding van hun personeel doen hebben de meeste aannemers een hekel zolang dat volgens hen geld kost. Ik heb wat zitten googelen maar kom er niet echt uit. Moet je tegenwoordig al naar het mbo om een opleiding tot timmerman te volgen? https://www.noorderpoort.nl/mbo-opleidingen/bouwen-en-wonen/allround-timmerman-25118

super ick
18-09-18, 06:37
Ik geloof niet dat opgeleid worden tot bouwvakker er bij de jongeren de laatste jaren populair is geworden. In tegendeel, denk ik zo.

Daarnaast was het 50 jaar geleden al zo dat van leerlingen die van die goede oude ambachtsschool afkwamen door werkgevers werd gezegd dat ook die schoolverlaters het vak eigenlijk nog moesten leren. What's new?

En aan verdere vakopleiding van hun personeel doen hebben de meeste aannemers een hekel zolang dat volgens hen geld kost.

Dat heeft de branche geheel aan zichzelf te danken. Personeel laten concurreren met ZZP 'ers uit het Oostblok. Vervangen door goedkope Polen. ZZP constructie misbruiken om ze onder te kunnen betalen.

De fijne kneepjes ja maar de basis was er. Nu moeten ze van een MBO komen want VMBO lees je nergens in een vacature. Voor kinderen met leerproblemen niet te halen.
Vroeger bestond de beroepenschool speciaal voor, hoofdzakelijk jongens die 'te dom' waren voor de LTS. Die kwamen toch vaak op hun pootjes terecht omdat sommigen verdraaid handig bleken te zijn.

Kortzichtigheid troef. Pas gaan janken als de groei echt in gevaar komt door gebrek aan personeel terwijl dit er al aan zat te komen. Cijfermatig wisten wij dat met het aantal uittredende per jaar, vergrijzing, er bij een geri ge groei krapte op zou treden.
Er wordt alleen gekeken naar de cijfers van dit jaar en i tussen net doen of de heren managers ware zieners zijn. Achterlijk volk.

knuppeltje
18-09-18, 10:00
Dat heeft de branche geheel aan zichzelf te danken. Personeel laten concurreren met ZZP 'ers uit het Oostblok. Vervangen door goedkope Polen. ZZP constructie misbruiken om ze onder te kunnen betalen.

Vroeger bestond de beroepenschool speciaal voor, hoofdzakelijk jongens die 'te dom' waren voor de LTS. Die kwamen toch vaak op hun pootjes terecht omdat sommigen verdraaid handig bleken te zijn.

Kortzichtigheid troef. Pas gaan janken als de groei echt in gevaar komt door gebrek aan personeel terwijl dit er al aan zat te komen. Cijfermatig wisten wij dat met het aantal uittredende per jaar, vergrijzing, er bij een geri ge groei krapte op zou treden.
Er wordt alleen gekeken naar de cijfers van dit jaar en i tussen net doen of de heren managers ware zieners zijn. Achterlijk volk.

Daar zijn niet alleen de werkgevers maar ook de politiek voor verantwoordelijk. Die heeft om het de bedrijven makkelijker te maken in de personeelsvoering en de concurrentiepositie van de exportindustrie, veel te weinig gedaan om de wantoestanden met uitgebuite ZZP'ers tegen te gaan. Maar dat van goedkope arbeidskrachten vanuit Oost-Europese landen speelt niet alleen in Nederland.

Verder zijn er volgens mij nooit werkgevers geweest die personeel in dienst houden dat zij overtollig vonden en nu dus ook niet. Wie kan hun dat kwalijk nemen?
Daar waren tenslotte de WW, de Arbeidsongeschiktheidsregeling, de VUT en de Sociale Dienst als buffer voor in het leven geroepen. Zowel werkgevers, werknemers als politiek vonden dat een prima idee. Iedereen blij en gelukkig. Behalve over de hoogte van bepaalde uitkeringen dan.

Vertel eens, wat was de LTS (Lagere Technische School) anders dan een beroepsschool? Daar gingen die zogenaamde te domme jongens na de lagere school dus naar toe. De zogenaamde te domme meisjes gingen naar de Huishoudschool, vaak prozaïsch de 'Spinazieacademie' genoemd.

Zoals ik al eerder aangaf, klaagden zo'n vijftig jaar geleden ook al de werkgevers steen en been dat leerlingen die van die nu door velen nostalgisch geherwaardeerd goeie oude Ambachtsschool kwamen, echt nog het vak moesten leren en dat ze daarom die gasten maar een minimaal loon konden betalen zolang ze het vak nog niet echt 'onder de knie hadden', wat dan weer wel een rare uitdrukking is.

Tja, we weten allemaal wel dat je het dak repareert als de zon schijnt. Maar dat is net als met het schilderen van je kozijnen. Als het mooi weer is, heeft niemand er zin in, en als het regent gaat het niet.

Je ziet, het is ook hiermee een spel van maatschappelijke krachten. Nooit anders geweest.

Ibrah1234
18-09-18, 11:06
De fijne kneepjes ja maar de basis was er. Nu moeten ze van een MBO komen want VMBO lees je nergens in een vacature. Voor kinderen met leerproblemen niet te halen.

Dat zat ik mij ook al af te vragen. Je kunt toch iemand hebben met een goed timmermansoog voor wie het MBO te hoogdrempelig is?

super ick
18-09-18, 19:52
Daar zijn niet alleen de werkgevers maar ook de politiek voor verantwoordelijk. Die heeft om het de bedrijven makkelijker te maken in de personeelsvoering en de concurrentiepositie van de exportindustrie, veel te weinig gedaan om de wantoestanden met uitgebuite ZZP'ers tegen te gaan. Maar dat van goedkope arbeidskrachten vanuit Oost-Europese landen speelt niet alleen in Nederland.

Verder zijn er volgens mij nooit werkgevers geweest die personeel in dienst houden dat zij overtollig vonden en nu dus ook niet. Wie kan hun dat kwalijk nemen?
Daar waren tenslotte de WW, de Arbeidsongeschiktheidsregeling, de VUT en de Sociale Dienst als buffer voor in het leven geroepen. Zowel werkgevers, werknemers als politiek vonden dat een prima idee. Iedereen blij en gelukkig. Behalve over de hoogte van bepaalde uitkeringen dan.

Vertel eens, wat was de LTS (Lagere Technische School) anders dan een beroepsschool? Daar gingen die zogenaamde te domme jongens na de lagere school dus naar toe. De zogenaamde te domme meisjes gingen naar de Huishoudschool, vaak prozaïsch de 'Spinazieacademie' genoemd.

Zoals ik al eerder aangaf, klaagden zo'n vijftig jaar geleden ook al de werkgevers steen en been dat leerlingen die van die nu door velen nostalgisch geherwaardeerd goeie oude Ambachtsschool kwamen, echt nog het vak moesten leren en dat ze daarom die gasten maar een minimaal loon konden betalen zolang ze het vak nog niet echt 'onder de knie hadden', wat dan weer wel een rare uitdrukking is.

Tja, we weten allemaal wel dat je het dak repareert als de zon schijnt. Maar dat is net als met het schilderen van je kozijnen. Als het mooi weer is, heeft niemand er zin in, en als het regent gaat het niet.

Je ziet, het is ook hiermee een spel van maatschappelijke krachten. Nooit anders geweest.

Zonder regeltjes die politiek op zou moeten leggen zou je enige vooruitziende blik mogen verwachten. Niet dus.

Het was geen overtollig personeel. Als je goed gelezen hebt zijn ze eruitgewerkt door oost europese ZZP ers.

De beroeoenschool was een aparte school als opvolger van een soort LOM school. Jongens die te slecht leerden voor de LTS konden daar toch leren voor bankwerker of timmerman door heel veel praktijklessen. Velen zijn zo toch goed terecht gekomen, zelfs zeer succesvol geworden.

Tja we weten het allemaal en slimme mensen doen het ook. Onze politici regeren bij de waan van de dag en voeren stiekem een verborgen agenda uit. Zie de plannetjes die na de verkiezingen uit de hoge hoed kwamen waar daarvoor met geen woord over is gerept. Ze plannen dus wel alleen niet verstandig.