PDA

Bekijk Volledige Versie : Michel wil overleg met Benelux over beslissing zomer- of wintertijd



Marsipulami
15-09-18, 10:47
Michel wil overleg met Benelux over beslissing zomer- of wintertijd: "En zou ook graag bevolking raadplegen"

Premier Charles Michel (MR) wil samenzitten met de Benelux over de afschaffing van de zomer- en wintertijd. Het zou absurd zijn als België, Nederland en Luxemburg voor een andere tijdzone kiezen, zegt hij aan VRT NWS. Daarnaast zou hij ook graag de bevolking raadplegen.

Zico Saerens

Het mag vooruit gaan. Als het van de Europese Commissie afhangt, is de omschakeling tussen de zomer- en de wintertijd volgend jaar definitief gedaan. Alle lidstaten zouden zélf mogen kiezen voor welke tijdzone ze gaan en zouden dat tegen april volgend jaar duidelijk moeten maken.

Gisteren werd al duidelijk dat premier Michel samen met de deelregeringen - Vlaanderen, Brussel en Wallonië - zal overleggen als het gaat over de keuze. Maar daar blijft het niet bij, zo blijkt vandaag. Michel wil namelijk graag samenzitten met Nederland en Luxemburg, aangezien het "absurd" zou zijn om in de drie landen van de Benelux voor een ander systeem te gaan.

Indien mogelijk wil de premier ook graag de bevolking raadplegen over de keuze. Hoe hij dat wil doen, is nog niet duidelijk. Al zal het geen klassiek referendum worden, aangezien dat op federaal niveau wettelijk niet kan worden georganiseerd. Maar de tijd dringt, want Nederland wil graag binnen zes weken al beslissen. En dus lijkt een bevraging online een van de meest waarschijnlijke opties.

knuppeltje
15-09-18, 13:18
Getver!!! Het volk raadplegen nog wel. Dat is de goden tergen, wat ik je zeg. Die houden niet van dat slap gedoe. Wat een rare Belg. Dadelijk wil hij nog een bindend referendum voor de hele Benelux organiseren. En wij hebben gelukkig net dat onzalige raadgevende referendum afgeschaft, omdat de winnaars ervan halsstarrig vol bleven houden dat raadgevend ook echt bindend betekent. Ik moet er niet aan denken dat we dadelijk weer die hele discussie over het echte onding (bindend referendum) opnieuw krijgen. Bij het idee alleen al staat me het braken nader dan het lachen. Sodeju, zeg.

Wat ik ook raar vind is het volgende. Die Junker komt aanzetten met het argument dat het volk in gans Europa zogenaamd van de huidige zomer- en wintertijd af wil, omdat het daar alsmaar niet aan zou kunnen wennen. Alsof de Europese bevolking daardoor collectief in een psychose is geraakt en alleen maar op deze manier nog te redden is.
Volgens mij zuigt hij dat gewoon uit zijn duim en wil hij, nu het einde van zijn carrière steeds dichterbij komt, nog gauw even een in zijn ogen heroïsche daad verrichten. We zouden hem later eens moeten vergeten.

Bovendien is dat instellen van die tijden destijds toch geregeld omwille van de grote energiebesparing die dat zou opleveren? Daar hoor ik hem, juist nu we steeds meer problemen met energievoorziening krijgen, niet over. En wat zou het betekenen voor het internationale transport van goederen als alle landen binnen de EU ook nog eens verschillende standaardtijden gaan hanteren, waar die verschillen er op dit moment niet zijn. Krijgen we dan nog meer gesjoemel met rijtijden om op tijd te kunnen laden en lossen, om maar eens een voorbeeld te noemen? Dan gaan die Oost-Europese vrachtauto-cowboys ook hier helemaal de klok rond achter het stuur van hun huis op wielen zitten kilometer-vreten.

Een vreemde snoeshaan, die Junker.