PDA

Bekijk Volledige Versie : Waar zijn die moslims die vragen om "Kerstmarkt" te veranderen in "Wintermarkt"?



Marsipulami
31-10-18, 10:29
Waar zijn die moslims die vragen om "Kerstmarkt" te veranderen in "Wintermarkt"?

Op sociale media is veel te doen over de verandering van de naam "Kerstmarkt" naar "Wintermarkt" in Brugge. Dat zou gebeuren om moslims niet voor het hoofd te stoten. Maar dat klopt niet volgens de organisatoren. De naam is al twee jaar geleden gewijzigd en dat was vooral om commerciële redenen: Brugge viert de hele winter feest. Toch blijft er veel verontwaardiging. Illias Marraha betreurt de heisa: "Als devoot moslim, en millennial uiteraard, pleit ik enorm voor het behouden van term en sfeer van de kerstmarkt!"

Illias Marraha - Illias Marraha is mede-oprichter en voorzitter van Muslinked, een netwerkorganisatie van jonge moslims.


Advent 1384, een ondernemende Duitser moet gedacht hebben dat de Weihnacht, de kerst, best wel een interessant moment is om zaken te doen. Het brengt op als mensen buitenkomen om samen te eten, drinken en shoppen. En om de vrede te vieren. Dat natuurlijk ook. Noem de vredesboodschap even voor de gemakkelijkheid de maïzena van het samenkomen. De sfeer, het thema.

Even fast forward tot mijn jonge advent-periode in de jaren 1980’s. Eind ’80 wel te verstaan, zo millennial ben ik nog wel. Toen keek België naar het immens succes van de markten in Duitsland, Oostenrijk en de andere Europese landen rond het klein landje. Als die landen daar zo succesvol in zijn, dan moet het ons ook wel lukken. Sindsdien is de sneeuwbal aan het rollen gegaan. De kerstmarkten werden om ter grootst, om ter leukst. Maar allemaal hadden ze dezelfde boodschap: warmte en blijdschap creëren op en rond kerstmis.

AFP or licensors

Maar geen traditie is in steen gebeiteld. Alles is onderhevig aan verandering. De samenleving verandert, door de globalisering wordt alles diverser en gekleurder, wie had ooit gedacht dat Halloween een ding ging zijn?
Wordt het dan geen tijd om de kerstmarkt te herbezien?

Als devoot moslim, en millennial uiteraard, pleit ik enorm voor het behouden van term en sfeer van de kerstmarkt!
Ik heb tot nu toe geen enkel objectief argument gehoord dat me heeft overtuigd dat we daarvan moeten afstappen. Laat staan dat een "Wintermarkt" mij kan verleiden om de gezelligheid op te zoeken van andere mensen. Buiten. Op een markt. Nee bedankt, de winter is geen gezellige maïzena voor mij. Wel als ik dagelijks kan zien hoe het verhaal van baby Jezus tot leven komt in de kerststal. Zonder de foute kerstmutsen en de gezellige kerstman (nog zo een geïmporteerde traditie) mis ik het kerstgevoel. Wie weet laat ik in de toekomst hier en daar nog een elfje toe. Want innoveren moet uiteraard wel!

Want dat is de grootste reden achter de naamsverandering van kerstmarkt naar wintermarkt, zegt de organisator. Innoveren. Nieuwe doelgroepen en markten aanboren.

Uiteraard is het makkelijk om de verandering te steken op de diversifiëring van de markt. Er zouden (nieuwe) bevolkingsgroepen zijn, lees tussen de regels: moslims, die zich niet welkom voelen op een kerstmarkt. Die missen de winkeliers dus als klant. Wie die klagende moslims zijn, ik weet het niet. Nog zo’n mythe naast de dansende moslims.

In Brugge heet de Kerstmarkt voortaan ‘Wintermarkt’. Onvoorstelbaar hoe sommigen zelfs onze oudste tradities willen doen verdwijnen vanuit een bijzonder dwaze invulling van het begrip ‘tolerantie’. Komaan zeg!

— Pol Van Den Driessch (@PolVDD) 28 oktober 2018
Het schrappen van Kerst, Pasen, Zwarte Piet en het introduceren van dingen zoals ramadan, offerfeest heeft niets met culturele gevoeligheden te maken … Gelooft u dat echt?
— Flemish Lion (@vlaams_leeuwtje) 30 oktober 2018
Factcheck

Een kleine factcheck. Laten we enkele kerstmarkten in de wereld even bekijken.
Neem nu de kerstmarkt in Dubai. Souk Madinat Jumeirah staat als aangeschreven als nummer 42 van de beste 354 attracties in de golfstaat. Of in Libanon waar de stad Antelias groots uitpakt met “Souk el Akel" will be celebrating the Christmas season with all of you. “Souk el Akel” zal het hele kerstseizoen met jullie allemaal vieren.
In India kleurt Mumbai in de kerstkleuren met markten over de hele stad. Of in Algerije, met 99% moslims, waar sinds 2017 de kerstmarkt zijn intrede heeft gedaan. Geen wintermarkten daar, maar traditionele kerstmarkten om de sub-saharaanse christelijke Afrikanen thuis te doen voelen.

Om de diversiteit te vieren. De neutraliteit van de overheid in deze landen is gebaseerd op het toelaten van de verschillen, niet in hetverplichten van de verschillen thuis te laten.

Na de afschaffing van de kerstboom in Brussel in 2012, ook onder het mom om andersgelovigen niet te kwetsen, is dit weer een voorbeeld van polarisatie en het opzetten van bevolkingsgroepen tegen elkaar met drogredenen. De klepel van neutraliteit is doorgeslagen. Terwijl tradities juist mensen samenbrengen en de samenleving versterken.
Lees verder onder de foto.

Ik krijg geregeld uitnodigingen om te komen eten met kerst. En de laatste jaren steeds meer ook van moslimvrienden. Nee de moslims vieren geen kerst, maar we maken van de gelegenheid gebruik om samen te komen. Om even terug die vriendschappelijke banden aan te halen. Met een kalkoen op tafel. Dat is pluralisme in het Millennial-tijdperk. Dit doet me er ook aan denken dat ik dit jaar op tijd de kerstkaartjes (geen winterkaartjes) moet kopen. Mijn buren krijgen dat graag. Dat is traditie.

Wie die klagende moslims zijn, ik weet het niet. Nog zo’n mythe naast de dansende moslims
Mijn kerstboodschap zou zijn om te stoppen met het afschaffen van religieuze tradities, het stoppen met polariseren en het starten met bouwen van een samenleving waar we elkaar appreciëren. Stop met het problematiseren van tradities waar enkel de anti-religieuze lobby zich aan stoort.

Vanavond ga ik genieten van de Fiesta de los Muertos, het allerheiligen uit Mexico. Omdat ik die diversiteit wil vieren. Misschien tot op de Weihnachtsmarkt of op een Pink Christmas?


VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via [email protected].

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/31/opinie-illias-marraha-moslim-en-veranderen-van-naam-kerstmarkt/

Selected
11-11-18, 12:42
Ik kan nergens uit het artikel afleiden dat moslims hebben geopperd om de naam te veranderen in wintermarkt.

Interessante factcheck trouwens;





Een kleine factcheck. Laten we enkele kerstmarkten in de wereld even bekijken.
Neem nu de kerstmarkt in Dubai.

Souk Madinat Jumeirah staat als aangeschreven als nummer 42 van de beste 354 attracties in de golfstaat.

Of in Libanon waar de stad Antelias groots uitpakt met “Souk el Akel" will be celebrating the Christmas season with all of you. “Souk el Akel” zal het hele kerstseizoen met jullie allemaal vieren.

In India kleurt Mumbai in de kerstkleuren met markten over de hele stad.

Of in Algerije, met 99% moslims, waar sinds 2017 de kerstmarkt zijn intrede heeft gedaan. Geen wintermarkten daar, maar traditionele kerstmarkten om de sub-saharaanse christelijke Afrikanen thuis te doen voelen.

Marsipulami
11-11-18, 15:31
Ik kan nergens uit het artikel afleiden dat moslims hebben geopperd om de naam te veranderen in wintermarkt.

Interessante factcheck trouwens;


Ik vermoed dat de vraag in de titel retorisch bedoeld is. Het antwoord is dat er geen moslims bekend zijn die zich storen aan de benaming kerstmarkt.

https://www.knack.be/nieuws/belgie/kerstmarkt-brugge-wordt-winter-markt-wegens-neutraliteit/video-iwatch-1386543.html

Mainstream Europeanen en hun media schamen zich voor de eigen geschiedenis, cultuur en tradities als er een link naar het christendom is. Of dergelijk collectief zelfbedrog op lange termijn gezond is, dat is een andere vraag.

Onze jaartelling is ook te christelijk volgens BBC. De terminologie 'voor' Christus en 'na' Christus, mag niet meer gebruikt worden.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/bbc-schrapt-voor-christus-en-na-christus-uit-woordenboek~b7a22fbd/

Maar goed, men heeft nog wel wat werk voor de boeg om religie weg te poetsen uit onze cultuur. De zevendagenweek is ook afgeleid van het bijbelse scheppingsverhaal. Het is enkel wachten tot er een verlichte geest opstaat die voorstelt om de zevendagenweek te vervangen door een tiendagenweek om andersdenkenden of andersgelovigen niet voor het hoofd te stoten.

knuppeltje
11-11-18, 18:34
Ik vermoed dat de vraag in de titel retorisch bedoeld is. Het antwoord is dat er geen moslims bekend zijn die zich storen aan de benaming kerstmarkt.

Die gasten doen niet moeilijk.

Marsipulami
11-11-18, 20:18
Die gasten doen niet moeilijk.

Klopt helemaal! Het anti-christelijk negationisme (ontkenning van evidente historische feiten) en het historisch en cultureel zelfbedrog in onze samenleving, dat komt niet van moslims, maar van de atheïstische goegemeente.

Atheïsten proberen moslims en christenen constant tegen elkaar op te zetten om hun eigen nihilstische programma te realiseren, met name het afbreken van de invloed van religie op cultuur en samenleving.

Echter, de olifant in de atheïstische kamer die geen enkele atheïst wil zien is dat het atheïsme geen enkel alternatief biedt voor de vele positieve invloeden die religie heeft op mens en samenleving.

Atheïsme is de levensbeschouwelijke voorkeursoptie van gefrustreerde, nihilistische azijnpissers. Hun corebusiness is het afzeiken van gelovigen, zonder zelf ooit enige positieve inhoud naar voor te kunnen brengen.

knuppeltje
11-11-18, 21:42
Klopt helemaal! Het anti-christelijk negationisme (ontkenning van evidente historische feiten) en het historisch en cultureel zelfbedrog in onze samenleving, dat komt niet van moslims, maar van de atheïstische goegemeente.

Atheïsten proberen moslims en christenen constant tegen elkaar op te zetten om hun eigen nihilstische programma te realiseren, met name het afbreken van de invloed van religie op cultuur en samenleving.

Echter, de olifant in de atheïstische kamer die geen enkele atheïst wil zien is dat het atheïsme geen enkel alternatief biedt voor de vele positieve invloeden die religie heeft op mens en samenleving.

Atheïsme is de levensbeschouwelijke voorkeursoptie van gefrustreerde, nihilistische azijnpissers. Hun corebusiness is het afzeiken van gelovigen, zonder zelf ooit enige positieve inhoud naar voor te kunnen brengen.


Ik schat dat atheïsten, de uitzonderingen daargelaten, niet zozeer de goede aspecten ontkennen, maar ze zien ook de tekortkomingen. En die zijn op sommige vlakken duidelijk aanwezig. Hebben we het nog niet over het instituut. Dat hebben al vele malen gedaan.

Mwa, dat is een zeer vooringenomen en totaal niet te onderbouwen stelling. Het is hier geen klimaatdiscussie, waar je zelfs met fake deskundigen kunt aankomen.
Bovendien is het hoogst verwaand, zo niet ronduit verrekte arrogant, om bijvoorbeeld humanisten, om maar eens een zeer grote atheïstische groepering te noemen, voor nihilistisch uit te schelden. Dat is heel lelijk en naar van je.

Je hebt beeldspraak en beeldspraak, maar deze lijkt nergens op, Mars. Hiermee zou je zelfs in België geen enkele literatuurprijs krijgen. En daar zijn ze bij jullie toch heel makkelijk in, heb ik met laten vertellen.

Ja ja: Zij zijn groot - en jij bent klein. Arme Calimero, toch. Wil je een aai over je bolletje?

Marsipulami
11-11-18, 22:25
Goh een mooi staaltje van vakjesdenken van iemand die zichzelf als uitermate tolerant naar anderen beschouwd. Naastenliefde noemen ze dat. Het noemt zich gristen en oordeelt over en kijkt neer op mensen die niet geloven in god. Hij beoordeelt de maatschappij in twee soorten: de goeden ( dat zijn gristenen, moslims en joden) en de kwaaden: niet gelovigen (atheisten). Uit bovenstaande haatproza blijkt dat Mars een nare intolerante christenfundamentalist is die geen redelijke argumenten kan bedenken tegen ongelovigen en dan maar komt met wat simplistische oordelen over een groep mensen die hij niet eens kent. Al houdt Mars er van om ongelovigen in een door hem gecreeerd vakje te stoppen, hij wil zélf niet in een vakje gestopt worden.
En als mensen kritiek uiten op de islam springt Mars in de bres voor moslims. Want kom niet aan moslims! Mars is de grootste atheïsten-hater en moslim-lover op maroc.nl

Het verschil tussen jouw en mijn post over hetzelfde onderwerp is in ieder geval dat jij op de man speelt en ik op de bal. Ik gaf kritiek op een bepaalde ideologie en jij komt met een persoonlijke aanval. Heb je ook iets inhoudelijk te brengen wat betreft deze discussie ?

Marsipulami
11-11-18, 22:51
Ik schat dat atheïsten, de uitzonderingen daargelaten, niet zozeer de goede aspecten ontkennen, maar ze zien ook de tekortkomingen. En die zijn op sommige vlakken duidelijk aanwezig. Hebben we het nog niet over het instituut. Dat hebben al vele malen gedaan.

Mwa, dat is een zeer vooringenomen en totaal niet te onderbouwen stelling. Het is hier geen klimaatdiscussie, waar je zelfs met fake deskundigen kunt aankomen.
Bovendien is het hoogst verwaand, zo niet ronduit verrekte arrogant, om bijvoorbeeld humanisten, om maar eens een zeer grote atheïstische groepering te noemen, voor nihilistisch uit te schelden. Dat is heel lelijk en naar van je.

Je hebt beeldspraak en beeldspraak, maar deze lijkt nergens op, Mars. Hiermee zou je zelfs in België geen enkele literatuurprijs krijgen. En daar zijn ze bij jullie toch heel makkelijk in, heb ik met laten vertellen.

Ja ja: Zij zijn groot - en jij bent klein. Arme Calimero, toch. Wil je een aai over je bolletje?

Deze reactie is een beetje in het zelfde bedje ziek als de reactie van Rob. Een inhoudelijke discussie wordt omgebogen naar een aanval op de persoon die de boodschap brengt. Ik vind dat jullie nog wat meer moeten samenwerken want er zijn heel wat raakvlakken, niet zozeer inhoudelijk, maar wel wat betreft stijl van argumenteren.

Maar goed, anders dan Rob kom je met de suggestie dat atheïsme wel degelijk ook een positief verhaal brengt verwijzend naar het begrip humanisme.

Jammer genoeg is 'humanisme' naast een modieuze term een wollig containerbegrip waarvan niemand kan uitleggen waarover het gaat. De term wordt gebruikt door mensen met volstrekt tegengestelde opinies.

Voor het overige is de term humanisme afkomstig van Erasmus van Rotterdam, een katholiek geestelijke.

knuppeltje
12-11-18, 10:51
Deze reactie is een beetje in het zelfde bedje ziek als de reactie van Rob. Een inhoudelijke discussie wordt omgebogen naar een aanval op de persoon die de boodschap brengt. Ik vind dat jullie nog wat meer moeten samenwerken want er zijn heel wat raakvlakken, niet zozeer inhoudelijk, maar wel wat betreft stijl van argumenteren.

Maar goed, anders dan Rob kom je met de suggestie dat atheïsme wel degelijk ook een positief verhaal brengt verwijzend naar het begrip humanisme.

Jammer genoeg is 'humanisme' naast een modieuze term een wollig containerbegrip waarvan niemand kan uitleggen waarover het gaat. De term wordt gebruikt door mensen met volstrekt tegengestelde opinies.

Voor het overige is de term humanisme afkomstig van Erasmus van Rotterdam, een katholiek geestelijke.

Dat je dat durft te zeggen. :fplet:

Ik zei dat humanisten, een grote groepering binnen de groep atheïsten, wegzetten als nihilisten, zeer vooringenomen, zo niet verrekt arrogant is. En daar neem ik geen woord van terug.
Daarbij zei ik ook niet dat alle atheïsten, humanisten zijn, of omgekeerd. Bovendien moet jij als aanklager maar eens bewijzen dat alle atheïsten, de Humanisten incluis, allemaal nihilisten zijn. En hoe zit dat dan met Agnosten, zijn dat ook allemaal nihilisten?
Behalve voor jezuïeten, moet degene die beschuldigt de bewijslast leveren, en niet andersom. Dat weet jij drommels goed.
Als je dat in deze kunt, ben je een knap man.

Erasmus?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Humanisme_(levensbeschouwing)

Maar dat er in het humanisme ook christelijke waarden zijn opgenomen, is zeer zeker waar. Maar het gaat veel verder dan dat.

Voor het Humanisme zijn alle mensen gelijk. Zoiets als er in de Amerikaanse grondwet staat, zeg maar. Daarin staat dat alle mensen gelijk geboren worden.
Dat geldt niet zomaar voor elke gelovige, welke godsdienst zij of hij ook aanhangt. Traditiegetrouw zijn voor de ware gelovigen de leden van de eigen club altijd betere mensen, dan alle anderen, immers, zij alleen hebben het ware geloof, zeggen ze.
Nou ja, eigenlijk gold dat ook voor vele vanuit Europa overgezwommen kolonisten, en daarna blanke Amerikanen zijnde. Althans, zo gedroegen die zich. Maar daar waren dan ook veel streng gelovige christenen bij, Mars.

Selected
12-11-18, 16:00
Het verschil tussen jouw en mijn post over hetzelfde onderwerp is in ieder geval dat jij op de man speelt en ik op de bal. Ik gaf kritiek op een bepaalde ideologie en jij komt met een persoonlijke aanval. Heb je ook iets inhoudelijk te brengen wat betreft deze discussie ?

Doet ie ook bij Eke hoor. Rob speelt heel vaak op de man en hij heeft Eke zo vaak verrot gescholden ( incl nare ziektes).

Ik ben het verder met Revisor eens dat u een van de sterkste prikkers bent hier met een hele dikke huid. De hoeveelheid bagger die u over u heen krijgt weet u steevast netjes te pareren.


U blijft altijd een gentleman. Dat siert u meneer Marsipulami.