PDA

Bekijk Volledige Versie : In Flanders fields



knuppeltje
11-11-18, 20:04
Vandaag om 11 uur, 100 jaar jaar geleden, eindigde wat wereldwijd 'De grote Oorlog' wordt genoemd. Immers, in het verloop erna werd al meteen de Tweede verwekt, zeggen historici. Zonder de 'Grote Oorlog' te begrijpen, valt de tweede ook niet te begrijpen..

Maar er is tot nu toe bij al die herdenkingen van 'De Grote', en de 'Tweede' altijd een bepaald expect onderbelicht gebleven, vind ik.

Aan de geallieerde zijde vochten vele, vele duizenden Noord-Afrikaanse en vele duizenden andere kolonie soldaten mee. Officieel sneuvelden er in 'De Grote Oorlog' zo'n 224 Noord-Afrikaanse officieren en zo'n 7427 soldaten. Maar historici zeggen dat die aantallen zwaar onderschat zijn.

Immers, vaak werden de aantallen gesneuvelden, vermisten of verwondde, van al die koloniale soldaten niet eens genoteerd. Vaak kregen ze niet eens een graf. Het was toch maar uitschot uit de wildernis, werd er vaak gedacht, maar vaak werden ze juist (mis)gebruikt voor de moeilijkste en gevaarlijkste klussen. Nou ja, ze stonden dan ook bekend als bepaald niet bang.

In de 'Grote Oorlog' vochten bij de geallieerden zo'n 600.000 koloniale soldaten, waarvan zo'n 270.000 Maghrebijnen uit Noord-Afrika, zo'n 134.000 West-Afrikanen en zo'n 153.000 Indiërs. Velen daarvan hebben dat niet overleefd.


https://www.trouw.nl/home/afrikaanse-soldaten-in-vlaamse-loopgraven~aeb68ea2/

Selected
12-11-18, 16:54
Aan de geallieerde zijde vochten vele, vele duizenden Noord-Afrikaanse en vele duizenden andere kolonie soldaten mee. Officieel sneuvelden er in 'De Grote Oorlog' zo'n 224 Noord-Afrikaanse officieren en zo'n 7427 soldaten. Maar historici zeggen dat die aantallen zwaar onderschat zijn.

Immers, vaak werden de aantallen gesneuvelden, vermisten of verwondde, van al die koloniale soldaten niet eens genoteerd. Vaak kregen ze niet eens een graf. Het was toch maar uitschot uit de wildernis, werd er vaak gedacht, maar vaak werden ze juist (mis)gebruikt voor de moeilijkste en gevaarlijkste klussen. Nou ja, ze stonden dan ook bekend als bepaald niet bang.

In de 'Grote Oorlog' vochten bij de geallieerden zo'n 600.000 koloniale soldaten, waarvan zo'n 270.000 Maghrebijnen uit Noord-Afrika, zo'n 134.000 West-Afrikanen en zo'n 153.000 Indiërs. Velen daarvan hebben dat niet overleefd.




Dit wist ik niet Knuppeltje. Ik dacht dat de Noord-Afrikaanse soldaten alleen maar in de WOII hebben mee gevochten.

Dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken gezien het feit in 1914 alle (Noord)-Afrikaanse landen zijn gekoloniseerd door Westerse landen.

Het past ook wel in de ´cultuur´ van die tijd. In Marokko gingen de Fransen en Spanjaarden zelfs midden jaren ´20 over tot het onthoofden van verzetsstrijders en lieten zich daarmee fotograferen.

Dus ik kan me wel voorstellen dat de barbaarse en denigrerende houding van het Westen jegens minderheden ook tot gevolg heeft geleid dat er veel gesneuvelde (Noord)-Afrikaanse soldaten niet werden genoteerd of netjes (her)begraven.


Weer wat geleerd. Dank u Knuppeltje.

knuppeltje
12-11-18, 19:30
Dit wist ik niet Knuppeltje. Ik dacht dat de Noord-Afrikaanse soldaten alleen maar in de WOII hebben mee gevochten.

Dit had ik zelf ook wel kunnen bedenken gezien het feit in 1914 alle (Noord)-Afrikaanse landen zijn gekoloniseerd door Westerse landen.

Het past ook wel in de ´cultuur´ van die tijd. In Marokko gingen de Fransen en Spanjaarden zelfs midden jaren ´20 over tot het onthoofden van verzetsstrijders en lieten zich daarmee fotograferen.

Dus ik kan me wel voorstellen dat de barbaarse en denigrerende houding van het Westen jegens minderheden ook tot gevolg heeft geleid dat er veel gesneuvelde (Noord)-Afrikaanse soldaten niet werden genoteerd of netjes (her)begraven.

Weer wat geleerd. Dank u Knuppeltje.

Niets te danken, graag gedaan.

Alleen 'zijn' die Afrikaanse landen niet in 1914 gekolonialiseerd, maar waren dat al veel eerder. De aanzet daartoe begon al halverwege de 19e eeuw. En het waren niet alleen soldaten uit Noord-Afrikaanse koloniën. Maar ook uit andere koloniën.

Het verwonderde mij al jaren dat de rol die al die soldaten uit de koloniën hebben gespeeld in 'De Grote Oorlog', altijd zo buiten beeld is gebleven.
Daarom viel het me, kijkend naar de herdenking afgelopen zondag in Parijs op, dat Macron hiervan er een duidelijk punt van liet maken, door ook een kind met Noord-Afrikaanse roots tijdens die ceremonie een tekst te laten voordragen die volledig was gewijd aan de bijdragen die de soldaten uit de koloniën hadden geleverd.

Helaas was het een nogal euforische tekst die niet echt recht deed aan wat er werkelijk allemaal gebeurde. Maar goed, hij zorgde er toch voor dat een en ander onder de aandacht werd gebracht.

En omdat hij ook Trump nog een stevige veeg uit de pan gaf, zullen we maar niet mopperen.

Selected
13-11-18, 16:03
Alleen 'zijn' die Afrikaanse landen niet in 1914 gekolonialiseerd, maar waren dat al veel eerder. De aanzet daartoe begon al halverwege de 19e eeuw. En het waren niet alleen soldaten uit Noord-Afrikaanse koloniën. Maar ook uit andere koloniën.



Ja,dat snap ik. Ik wilde er alleen mee zeggen dat toen WOI begon in 1914 al heel wat Afrikaanse landen zijn gekoloniseerd en daarom het logisch is dat er dan ook veel soldaten uit die kolonien hebben meegevochten.

Voor de rest vind ik dit een goede topic.


IK heb dit ook nooit op geschiedenisles geleerd toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat. Het ging toen ( 1994-1998) alleen maar over de Amerikaanse,Russische,Fransen,Oostenrijk-Hongaarse en Engelsen soldaten.