PDA

Bekijk Volledige Versie : Intocht van Sint en Piet verloopt hier en daar grimmig in Nederland



Marsipulami
17-11-18, 15:56
Intocht van Sint en Piet verloopt hier en daar grimmig in Nederland

Niet alleen bij ons, ook in Nederland hebben Sinterklaas en Zwarte Piet vandaag hun intrede gedaan. Bij onze noorderburen gebeurde dat op sommige plaatsen in een gespannen, zelfs bijna grimmige sfeer. Terwijl het tijdens de landelijke intocht in de gemeente Zaandam rustig bleef, kwam het in Rotterdam, Eindhoven en Leeuwarden tot incidenten tussen voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Sara Van Poucke

De discussie over Zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. Voor- en tegenstanders van de traditionele Piet lijken er steeds feller met elkaar in de clinch te gaan.

De grootste actiegroep tegen Zwarte Piet, Kick Out Zwarte Piet (KOZP), had vooraf aangekondigd dat ze de landelijke intocht van de Sint links zou laten liggen. Gaststad was dit jaar Zaandam, ten noorden van Amsterdam. De stoomboot meerde daar kort na de middag aan. KOZP was dus niet aanwezig, maar enkele andere actiegroepen wel: twee groepen van voorstanders, twee groepen van tegenstanders van Zwarte Piet. Zij demonstreerden weliswaar, maar dat verliep zonder noemenswaardige incidenten. De 30.000 toeschouwers die voor Sint en Piet waren opgedaagd, en de vele tv-kijkers thuis, hadden amper wat in de gaten.

Incidenten

Naast de landelijke intocht in Zaandam, waren er heel wat andere steden die vandaag Sint en Piet verwelkomden. Bij die andere intochten hadden activisten van KOZP wél acties aangekondigd. Die gingen hier en daar gepaard met incidenten.

In Rotterdam moest de politie optreden bij een confrontatie tussen demonstranten voor en tegen Zwarte Piet. Op de Erasmusbrug gooiden mensen vanuit een auto een rookbom naar betogers die actievoerden tegen Zwarte Piet. De inzittenden wilden ook op de vuist gaan met de demonstranten, maar de politie kwam tussenbeide. Drie mensen werden aangehouden.

Aan de Erasmusbrug hing ook een spandoek "Zwarte Piet is racisme". Precies onder dat spandoek waren leden van de anti-islambeweging Pegida opgedaagd. Ze waren zwart geschminkt en deelden snoepgoed uit.

Voetbalsupporters

Ook in Leeuwarden en Eindhoven verliep de intocht van de Sint eerder grimmig. In beide steden stonden activisten van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) tegenover supporters van de plaatselijke voetbalploeg, respectievelijk Cambuur en PSV. In Eindhoven waren 250 supporters van de harde kern van PSV opgedaagd. Ze gooiden met blikjes, eieren en pepernoten naar de KOZP-activisten, die maar met zo'n 20 mensen waren. De politie dreef beide groepen uiteen.

In Hoorn werd een, eveneens kleinschalige, protestactie door de politie beëindigd omdat ze niet vooraf was aangekondigd. Ook in Den Haag veroorzaakt de sinterklaasintocht onrust. Door demonstraties van voor- en tegenstanders is het programma met een uur vertraagd.

Selected
17-11-18, 17:38
Wat is er mis met een zwarteklaas en wittepiet? Haha.

knuppeltje
18-11-18, 08:31
Wat is er mis met een zwarteklaas en wittepiet? Haha.

Het is niet de bedoeling om hier de boel te komen stangen, ja! :student:

Karin.N
18-11-18, 08:38
Er is een tijd geweest dat sint een zwarte man was....

knuppeltje
18-11-18, 08:57
Intocht van Sint en Piet verloopt hier en daar grimmig in Nederland.

Allemaal de schuld van Rutte, Mars. Die zei dat iedereen ernaar moest gaan kijken, in plaats van te zeggen dat iedereen moest thuisblijven. :vreemd:

Trouwens, met al die heisa om zwartepiet door al die duizenden opgefokte mannen aan weerszijde van de streep, kun je het toch geen kinderfeestje meer noemen. Sinterklaas is al jaren een stompzinnig testosteron gedonder en het dreigt steeds stompzinniger te worden.

Vraag een kind hoe er een zwartepiet moet uitzien - en het zal je zeggen dat het geen ene moer uitmaakt hoe die eruitziet. Die zijn daar helemaal niet mee bezig.

Gelukkig is dit het laatste kabinet Rutte dat we nog even moeten uitzitten, Mars, anders ging ik rap naar België emigreren.

Selected
18-11-18, 12:10
Het is niet de bedoeling om hier de boel te komen stangen, ja! :student:

Akkoord meneer Knuppeltje. Hierbij mijn oprechte excuses.

Nederlandertje
18-11-18, 21:29
Wat is er mis met een zwarteklaas en wittepiet? Haha.

Als jij een zwarte sinterklaas en een witte piet wilt moet je dat organiseren. Niemand verbied je dat.

knuppeltje
19-11-18, 09:08
Er is een tijd geweest dat sint een zwarte man was....

Oeps, waren er toen al zwarte bisschoppen, ook in Lira? :argwaan:

In 1957 werd in Indonesië sinterklaas en zijn pieten, als symbolen van de blanke racistische onderdrukking, zonder pardon tot persona non grata verklaard.

Een heel erg laffe houding van Soekarno, wat mij betreft. Dat stelletje schijnheilig verklede opruiers daar had minsten moeten worden opgepakt en berecht wegens propageren van racisme en onderdrukking.

Ik vind ook dat nu Rutte, desnoods met alle daartoe ter beschikking staande middelen, moet worden opgepakt en voor de rechter moet worden gesleurd. Door zijn zwijgen lopen nu door het hele land knokploegen uiterst gewelddadig op vreedzame demonstranten in te hakken, alsof er hun overleven van af hangt.
Het is dat dat al die boerenpummels vergeten om hun rieken en hooivorken van huis mee te nemen - of weten ze niet hoe die dingen eruitzien, anders zaten we weer helemaal terug in de middeleeuwen. Ik moet er niet aan denken. Wat een stelletje hufters.

Maar inderdaad, er waren zwarte sinten, en niet eens zo lang geleden en ook niet heel ver weg. :rolleyes:

https://www.google.nl/search?q=zwarte+sinterklaas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiyjPCSguDeAhUFK1AKHQJJApoQsAR6BAgFEAE&biw=1707&bih=865

Ibrah1234
19-11-18, 11:32
Ik vind ook dat nu Rutte, desnoods met alle daartoe ter beschikking staande middelen, moet worden opgepakt en voor de rechter moet worden gesleurd. Door zijn zwijgen lopen nu door het hele land knokploegen uiterst gewelddadig op vreedzame demonstranten in te hakken, alsof er hun overleven van af hangt.
Het is dat dat al die boerenpummels vergeten om hun rieken en hooivorken van huis mee te nemen - of weten ze niet hoe die dingen eruitzien, anders zaten we weer helemaal terug in de middeleeuwen. Ik moet er niet aan denken. Wat een stelletje hufters.

Totaal niet mee eens. Het is van de zotte demonstranten op enkele tientallen meters van een kinderfeestje te laten demonstreren. Met huilende kinderen en woedende ouders tot gevolg. Pure provocatie. Men mag demonstreren uiteraard maar dan op en andere plek. Vooral in het belang van al die kleine kinderen. Dit is de zaak willens en wetens op de spits drijven.

De Friezen hebben groot gelijk. Die pikken het niet dat een zootje ongeregeld hier een kinderfeestje komen verstoren. Hier in NO Groningen heb ik zaterdag slechts zwarte Pieten gezien.

Soldim
19-11-18, 12:29
Het is dat dat al die boerenpummels vergeten om hun rieken en hooivorken van huis mee te nemen - of weten ze niet hoe die dingen eruitzien, anders zaten we weer helemaal terug in de middeleeuwen. Ik moet er niet aan denken. Wat een stelletje hufters.



Is randstedelijk imperialisme tegenover de rest van de bevolking minder erg als vermeend racisme?

The_Grand_Wazoo
19-11-18, 12:46
Dit is geen imperialisme, dit is verlicht kolonialisme. Wij verrichten iets moois in de buitengewesten. Wij verheffen.

knuppeltje
19-11-18, 13:23
Totaal niet mee eens. Het is van de zotte demonstranten op enkele tientallen meters van een kinderfeestje te laten demonstreren. Met huilende kinderen en woedende ouders tot gevolg. Pure provocatie. Men mag demonstreren uiteraard maar dan op en andere plek. Vooral in het belang van al die kleine kinderen. Dit is de zaak willens en wetens op de spits drijven.

De Friezen hebben groot gelijk. Die pikken het niet dat een zootje ongeregeld hier een kinderfeestje komen verstoren. Hier in NO Groningen heb ik zaterdag slechts zwarte Pieten gezien.

Vind je het gek dat kinderen in paniek raken als een stelletje psychisch gestoorde idioten erop los gaan matten. Dat hadden die boerenpummels, althans als ze nog enige functionerende cellen in hun cortex overhadden, zelf ook kunnen snappen. Maar niet dus.

Maar wat wil je. De eerste missionaris (Bonifatius) die hen honderden jaren geleden enige beschaving wilde bijbrengen, hebben de zich Friezen noemende, toen hij in Dokkum arriveerde, meteen opgevreten, zo leerden wij op school. Sindsdien hebben ze daar blijkbaar van de verlichting niet veel opgestoken.

Het zijn eigenlijk niet eens 'Friezen'. De echte 'Friezen' waren ooit een van de roemruchte Germaanse stammen, waarvan deze nep-Friezen maar al te graag doen voorkomen daarvan af te stammen.

Maar de echte Friezen vluchten tijdens de grote volksverhuizingen die er toen in Europa plaatsvonden, weg voor het brute geweld van andere aanstormende Germaanse stammen, de Angelen en de Saksen, die op hun beurt weer vluchtten voor de aanstormende Goten, die op hun beurt weer vluchtten voor de Hunnen. De taal van deze leugenachtige nep-Friezen, het zogenaamde Fries, behoort dan ook tot het Angel-Saksisch.

Onze echte Friezen van destijds, vluchtten onder andere naar het zuiden van België en het Noorden van Frankrijk, waar zij vervolgens in de plaatselijke bevolking zijn opgegaan, zeggen historici.

Deze geschiedenisles was nog gratis.

knuppeltje
19-11-18, 13:40
Is randstedelijk imperialisme tegenover de rest van de bevolking minder erg als vermeend racisme?

Randstedelijk imperialisme?. Overal ter wereld trekt - en trok al van oudsher, de plattelandsbevolking wegens veiligheid en bestaanszekerheid naar de steden. Op een enkele zonderling na, niet andersom. Dat is al zo sinds bijbelse tijden.

Je zou dus kunnen zeggen dat de steden werden - en nog steeds worden, gekolonialiseerd door de plattelandsbevolking. Ik geef ze geen ongelijk.

Bovendien zou een nog veel grotere bewoningsdichtheid in steden, met een daaraan gepaarde leegloop van het platte land, een hele verbetering voor de ecologie betekenen en daarnaast op vele terreinen een grote algemene kosten besparing opleveren.

Het spreekt vanzelf dat die ordinaire nep-Friezen maar mooi moeiten blijven waar ze nu zijn.

Ibrah1234
19-11-18, 13:46
Maar wat wil je. De eerste missionaris (Bonifatius) die hen honderden jaren geleden enige beschaving wilde bijbrengen, hebben de zich Friezen noemende, toen hij in Dokkum arriveerde, meteen opgevreten, zo leerden wij op school. Sindsdien hebben ze daar blijkbaar van de verlichting niet veel opgestoken.

Het zijn eigenlijk niet eens 'Friezen'. De echte 'Friezen' waren ooit een van de roemruchte Germaanse stammen, waarvan deze nep-Friezen maar al te graag doen voorkomen daarvan af te stammen.

Maar de echte Friezen vluchten tijdens de grote volksverhuizingen die er toen in Europa plaatsvonden, weg voor het brute geweld van andere aanstormende Germaanse stammen, de Angelen en de Saksen, die op hun beurt weer vluchtten voor de aanstormende Goten, die op hun beurt weer vluchtten voor de Hunnen. De taal van deze leugenachtige nep-Friezen, het zogenaamde Fries, behoort dan ook tot het Angel-Saksisch.

Onze echte Friezen van destijds, vluchtten onder andere naar het zuiden van België en het Noorden van Frankrijk, waar zij vervolgens in de plaatselijke bevolking zijn opgegaan, zeggen historici.

Deze geschiedenisles was nog gratis.

Is dit een serieuze reply? Kwart pagina uit een geschiedenisboekje MBO pasten?

Ibrah1234
19-11-18, 13:54
Hier zijn kinderen - K.I.N.D.E.R.E.N - in het spel. Die zingen op school sinterklaasliedjes en horen verhalen over Sinterklaas. Kunnen dagen van te voren niet slapen vanwege de aankomst van de Sint met stoomboot en mogen hun schoentje opzetten. Je moet je gvd dood schamen dat allemaal te verzieken.

Ze kunnen protesteren, weilanden zat. De twee groepen in elk geval zo ver mogelijk uit elkaar houden. Ik vind het feit dat er kinderen bij betrokken zijn dusdanig zwaarwegend dat dit niet als bezwaarlijk mag worden aangemerkt.

knuppeltje
19-11-18, 14:13
Is dit een serieuze reply? Kwart pagina uit een geschiedenisboekje MBO pasten?

Heel serieus ja.

Wel nee. Behalve over die smulpartij en de grote volksverhuizing, leerden we op school niets over echte Friezen en nep Friezen. Daarvoor moet je bij de historici wezen.

knuppeltje
19-11-18, 14:32
Hier zijn kinderen - K.I.N.D.E.R.E.N - in het spel. Die zingen op school sinterklaasliedjes en horen verhalen over Sinterklaas. Kunnen dagen van te voren niet slapen vanwege de aankomst van de Sint met stoomboot en mogen hun schoentje opzetten. Je moet je gvd dood schamen dat allemaal te verzieken.

Ze kunnen protesteren, weilanden zat. De twee groepen in elk geval zo ver mogelijk uit elkaar houden. Ik vind het feit dat er kinderen bij betrokken zijn dusdanig zwaarwegend dat dit niet als bezwaarlijk mag worden aangemerkt.

Jazeker. En die kinderen wordt hun daarbij verteld dat die pieten zwart zijn omdat ze door de schoorsteen gaan.

Bij mij belt er eik najaar wel een of andere schoorsteenveger aan om te vragen of de schoorsteen geveegd moet worden. In al die vele jaren heb ik nog nooit een daarvan gezien met kroeshaar, zwart geschminkt, dikke rode zoeloe lippen, grote ringen in de oren en in een dergelijk pak aan als die sinterklaas pieten.

Het is je reinste debilisering van kinderen om hen wijs te maken, dat dergelijk uitgedoste figuren als die sinterklaaspieten, door niet een - maar door vele schoorstenen gaan, en hun kleding er dan zo netjes blijft uitzien. Zoiets is een regelrechte aanslag op hun geestelijke ontwikkeling, ja.

Het is altijd zo leugenachtig als mensen die zogenaamd voor de vrijheid van meningsuiting zijn, zeggen: Het mag best, maar even niet hier. Als ze daarbij dan ook nog flink gaan matten, dan is dat dubbel eng.

Soldim
19-11-18, 15:25
Dit is geen imperialisme, dit is verlicht kolonialisme. Wij verrichten iets moois in de buitengewesten. Wij verheffen.

En die ondankbare inheemsen verzetten zich. Net als destijds in Indonesie, hoe liep dat ook al weer af? :hihi:

The_Grand_Wazoo
19-11-18, 15:58
Heel bevredigend, bezien vanuit het ontwikkelde westen.

Ibrah1234
19-11-18, 18:30
Het is je reinste debilisering van kinderen om hen wijs te maken, dat dergelijk uitgedoste figuren als die sinterklaaspieten, door niet een - maar door vele schoorstenen gaan, en hun kleding er dan zo netjes blijft uitzien. Zoiets is een regelrechte aanslag op hun geestelijke ontwikkeling, ja.

Het kerstmannetje woont ook niet op de noordpool en reist ook niet per arrenslee richting deze contreien. Of dat nu bijdraagt aan de debilisering van kinderen waag ik ten sterkste te betwijfelen. Je las je kinderen toch ook wel een sprookje voor alvorens ze gingen slapen?

Nog even en we kunnen de kerstman ook gaan outsourcen.

Mijn favoriete genre in films is sciencefiction. Het gehele oeuvre van Startrek mijnheer en uiteraard Star Wars :boogjes:

Een beetje folklore waaronder schoenen zetten Sinterklaas of cadeaus onder de kerstboom lijkt mij vrij onschuldig.

Karin.N
20-11-18, 12:55
Oeps, waren er toen al zwarte bisschoppen, ook in Lira?


Nee, onder aanvoering van die gezellige protestanten (waar u zo fan van bent :hihi: ) is sint tot een zwarte man getransformeerd. Bisschoppen en die vrolijke protestanten, dat gaat natuurlijk niet goed samen :student:


Van boeman tot kindervriend
De figuur van Sinterklaas is in de loop der eeuwen geëvolueerd van een beschermheilige van de kinderen, via een boeman en hardhandige pedagoog, naar een folkloristische kindervriend.

In de loop der jaren transformeerde Sinterklaas in de Noordelijke Nederlanden tot een boeman of kinderschrik, die gebruikt werd om kinderen angst in te boezemen. Dit had waarschijnlijk te maken met het verbod dat in de protestante gewesten gold voor het uitbeelden van katholieke heiligen. Hij werd uitgedost als een afschrikwekkende zwarte man met kettingen aan zijn voeten of met narrenbelletjes. Deze sinterklaasgestalte gaf snoepgoed aan brave kinderen en intimideerde ongehoorzame kinderen om hen tot gehoorzaamheid te bewegen. Als zodanig vormt hij in feite de voorloper van Zwarte Piet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

knuppeltje
20-11-18, 13:32
Nee, onder aanvoering van die gezellige protestanten (waar u zo fan van bent :hihi: ) is sint tot een zwarte man getransformeerd. Bisschoppen en die vrolijke protestanten, dat gaat natuurlijk niet goed samen.

Van boeman tot kindervriend
De figuur van Sinterklaas is in de loop der eeuwen geëvolueerd van een beschermheilige van de kinderen, via een boeman en hardhandige pedagoog, naar een folkloristische kindervriend.

In de loop der jaren transformeerde Sinterklaas in de Noordelijke Nederlanden tot een boeman of kinderschrik, die gebruikt werd om kinderen angst in te boezemen. Dit had waarschijnlijk te maken met het verbod dat in de protestante gewesten gold voor het uitbeelden van katholieke heiligen. Hij werd uitgedost als een afschrikwekkende zwarte man met kettingen aan zijn voeten of met narrenbelletjes. Deze sinterklaasgestalte gaf snoepgoed aan brave kinderen en intimideerde ongehoorzame kinderen om hen tot gehoorzaamheid te bewegen. Als zodanig vormt hij in feite de voorloper van Zwarte Piet.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Ja, ja, wrijf het me maar in, ja. Maar wij hadden vroeger wel een heel lieve dominee in het dorp. Daar heb ik nog heel mooie herinneringen aan overgehouden.

Dat was dus in de Noordelijke Nederlanden. Bij die Friezen, bijvoorbeeld. Ik ben daar jaren gekomen tijdens het zeilen op de Wadden en het Ijsselmeer. Ik vond dat er nogal echte geitenkoppen tussen liepen.

Maar toen waren die sinten daar dus ook al enge bullebakken voor kinderen. En die Staand-Friezen, die zullen wel het ergste zijn. Die verrekte het al om voor Graaf Floris de Vijfde te knielen toen die boven hen werd aangesteld. Echte harde koppen. Die weten vast wel hoe een goed kinderfeestje eruitziet. Daarvan hebben we weer eens volop kunnen genieten. Met het brengen van de nazie-groet en andere vrouwen uitschelden voor hoer van de zwarten. Vast heel verheffend en educatief voor kinderen.

knuppeltje
20-11-18, 15:18
Vanavond om 21:20 start op Canvas de docu-serie: Kinderen van de kolonie. Eigenlijk zouden alle verstokte zwartepiet fans daar verplicht naar moeten kijken. Uiteraard onder deskundige psychische begeleiding.

super ick
20-11-18, 20:05
Ik zie een handjevol hoofdzakelijk werkeloze beroepsdemonstranten die proberen een hele bevolkingsgroep een schuldgevoel aan te praten.

Over vijf jaar worden de cadeautjes uitgedeeld door blanke pieten. Dan hebben we de poppen weer aan het dansen dat het een wit feestje is, dat het positivisme van uitdelen van cadeaus gekoppeld wordt aan wit zijn en dat er meer kleur in moet. Moeten we van diezelfde boerelullen weer zwarte pieten invoeren.

H.P.Pas
20-11-18, 22:09
Ik zie een handjevol hoofdzakelijk werkeloze beroepsdemonstranten die proberen een hele bevolkingsgroep een schuldgevoel aan te praten.

Over vijf jaar worden de cadeautjes uitgedeeld door blanke pieten. Dan hebben we de poppen weer aan het dansen dat het een wit feestje is, dat het positivisme van uitdelen van cadeaus gekoppeld wordt aan wit zijn en dat er meer kleur in moet. Moeten we van diezelfde boerelullen weer zwarte pieten invoeren.

Piet is maar een simpele uitvoerder, Sinterklaas is de man die aan de touwtjes trekt. Ik tip daarom eerder op een zwarte Sinterklaas. Witte kindertjes met peper en nootmuskaat handelaren in hun voorgeslacht zullen rechtvaardigerwijze ook weinig kans op een cadeautje maken.

ErikP
21-11-18, 03:08
Wikipedia wordt geschreven door een ieder die zich geroepen voelt om bij het onderwerp van zijn of haar interesse diens eigen (mis) kennis. Dus niet alles hoeft te kloppen. Ik heb het gevoel dat de laatste die aan deze wiki heeft gewerkt hier een halve of hele zin vergeten is te noteren of dat die de boel eens wil opschudden. Ik heb verder nog nooit ergens gelezen of een schilderij gezien met een donker getinte goedheiligman. Zou ik persoonlijk overigens fantastisch hebben gevonden als de sint zwart was geweest in vroeger tijden. Anderzijds zouden de pro en contra zich misschien wel intern verdeeld raken en heb je bij de intocht ineens een stuk of 8 groepen die het allemaal zeker weten. Het protest gaat niet echt over de sint. Voor de pro pieten staat deze hele kwestie symbool voor de Nederlandse cultuur. Daarom houden ze zich er halsstarrig aan vast. Ze zijn bang dat ze steeds minder een vaderland hebben. Ze vrezen dat ze ergens wonen dat steeds minder als thuis voelt. Dat waar ze ook wonen, overal hebben ze het gevoel een vreemde te zijn. Voor de tegenstanders speelt iets soortgelijks. Slavernij is weliswaar lang geleden afgeschaft, maar gelijkheid was er daarmee niet. Nu leven we in een tijd waarin dat wel steeds meer zo is. Maar die zwarte Piet is het laatste symbool van ongelijkheid. Deze 5 december toestanden kunnen nog wel ff duren.

knuppeltje
21-11-18, 08:38
Ik heb verder nog nooit ergens gelezen of een schilderij gezien met een donker getinte goedheiligman. Zou ik persoonlijk overigens fantastisch hebben gevonden als de sint zwart was geweest in vroeger tijden.

https://www.google.nl/search?q=zwarte+sinterklaas&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiyjPCSguDeAhUFK1AKHQJJApoQsAR6BAgFEAE&biw=1707&bih=865

ErikP
21-11-18, 08:57
Touche. Ik had de foto's van gister nog niet gezien.

Eke
21-11-18, 15:38
Piet is maar een simpele uitvoerder, Sinterklaas is de man die aan de touwtjes trekt. Ik tip daarom eerder op een zwarte Sinterklaas. Witte kindertjes met peper en nootmuskaat handelaren in hun voorgeslacht zullen rechtvaardigerwijze ook weinig kans op een cadeautje maken.

:haha:
Wat vind je van een flinke hand pepernoten als dank voor het feit dat betovergrootvader destijds de bakker geholpen heeft bij het recept ? Ben ik wel voor. Anders komt er weer nieuw onrecht in de wereld. Het zijn wel kuikens, he, Pas !


Ik weet dat Sint Nicolaas een broer heeft in Zuid-Spanje. Niet alleen flink gebruind, maar ook een die-hard ongelovige :)
Mss dat ie volgend jaar z'n ouwe broer komt versterken en ook op de boot stapt naar Holland !!! Deze heeft nog wel een oude mijter op zolder liggen, maar het kruis erop is er destijds steekje voor steekje afgehaald. Ook meenemen dan maar, dat hoofddeksel...

knuppeltje
22-11-18, 15:04
Wat is een verstokte zwartepiet fan?

Is dat inferieur aan een verstokte anti-zwarte piet activist?

Waarom zijn de evangelisten van culturele diversiteit tegen diverse meningen? Zie de vele "discussies" over de EU, multicultuur en immigratie. Eigenlijk zijn de predikers van de multicultuur helemaal niet zo multi.

Ik had gehoopt dat je gezeur eindelijk over zou zijn, Gosseling. Maar nu je er toch weer over begint, vooruit dan maar weer.

Maar wat verstokt is, dat zoek je zelf maar op in het woordenboek.

In dit geval dus wel. Die verstokte pieten fans, zoals dat stelletje raddraaiers met hun nazigroet en het roepen van hoer van de zwarten, bijvoorbeeld, die zijn maar al te graag bereid om met geweld een racistisch symbool in stand te houden. En een grote meerderheid van de niet direct gewelddadige pieten fans zijn ook al te dom om te begrijpen dat zij verkeerde symbolen in stand houden. De kinderen zal het geen ene moer uitmaken hoe die pieten eruitzien die hun pakjes de schoorsteen insmijten, als het er maar zoveel mogelijk zijn.

De tegenpartij wil alleen maar via het demonstratierecht daaraan een einde maken. Die zal het allemaal een rotzorg wezen hoe die in-de-schoorsteen-smijters eruitzien, zolang die maar niet symbolen van de koloniale onderdrukking van hun voorouders vertonen. En daarbij krijgen ze wat steun van anderen.

Dat zijn ze juist wel, Gosseling. Maar daarmee hoeven ze er nog steeds niet mee eens te zijn dat alle herinneringen aan foute zaken zonder enige kritiek verheerlijkt moeten blijven worden. Daarbij is demonstreren voor iedereen een grondrecht.

Nogmaals, vraag het aan kinderen of zwartepiet zonder die rare dikke rode zoeloe lippen, zonder kroeskop, zonder grote ringen in de oren en niet zwart geschminkt, voor hen een probleem is. Het zal hen niets uitmaken. Die zijn nog veel te jong voor om daarmee bezig te zijn.

Die demonstranten verstoren helemaal niet het kinderfeestje, maar dat van raddraaiers en halsstarrige ouders. En dat is de kiezel in hun schoen.

Eke
22-11-18, 18:10
http://www.kykjesstudio.nl/overigedieren/Ch07Rijssjees.jpg


Zie post #30. Sint blijft, maar rijdt nu met zwarte broer -die draagt ook een---weliswaar kruisloze*- mijter en ook de rode mantel- in de sjees, getrokken door de trouwe schimmel.

Zwarte Piet blijft, maar er komen ook witte Pietjes bij.

Dus : het oude blijft en er komt alleen wat bij..een verrijking dus ;)

Ibrah1234
22-11-18, 21:14
https://1.bp.blogspot.com/-w7mowXnd75A/WgL7ju8Xx4I/AAAAAAABPg0/RRDiZy56Z3APQAczAe6VgISm5WqJTAT_gCLcBGAs/s1600/piet.jpg