PDA

Bekijk Volledige Versie : Beurzen na rampkerst even helemaal klaar met ruziënde Trump



Joesoef
26-12-18, 19:42
Wereldwijd zijn de beurzen in mineur. Japanse beurshandelaren spreken van ,,paniek” als gevolg van het geruzie van de Amerikaanse president.

Bob van Huët AD.nl

Donald Trump mag graag over zichzelf praten in termen van successen. Vorig jaar voerde hij de beurs inderdaad regelmatig naar records. Dat is hem ook gelukt deze kerst, alleen niet op de manier die de Amerikaanse president voor ogen stond. De die zijn naam graag verbindt aan toevoegingen als ‘de beste ooit’ heeft nu de slechtste kerstafsluiting ooit op zijn naam. De Dow Jones-index, de belangrijkste beursbarometer ter wereld, die toch al aan een rampzalige decembermaand bezig was, verloor op kerstavond een ongekende 653 punten. En de vooruitzichten zijn somber.


Terwijl Trump in het Witte Huis blijft mokken op Twitter dat zijn vakantie in Florida naar de knoppen is, heerst er enorme onzekerheid op Wall Street en beurzen over heel de wereld. Investeerders vinden het fijn als Donald Trump de hand reikt aan het bedrijfsleven en de belastingen van vermogend Amerika spectaculair verlaagt, maar dat alles wordt deze dagen teniet gedaan door de onzekerheid die dezelfde president in de laatste maand van het jaar over zichzelf en de wereld lijkt af te roepen.

Van de handelsoorlog met China tot de sluiting van overheidsdiensten (shutdown) tot impulsieve besluiten over het terugtrekken van Amerikaanse troepen in Syrië en Afghanistan (zonder overleg met bondgenoten, minister Mattis van Defensie stapte boos op) tot weer enige bizarre nachtelijke tweets (‘Ik zit helemaal alleen (arme ik) in het Witte Huis…); er heerst er serieuze zorg over waar de president allemaal mee bezig is.

President Trump is ons land in chaos aan het storten
Nancy Pelosi, fractieleider Democraten
,,Het is kerstavond, en president Trump is ons land in chaos aan het storten. De beurs stort de afgrond in, terwijl hij een persoonlijke oorlog uitvecht”, zeiden Nancy Pelosi en Chuck Schumer, respectievelijk fractieleider van de Democraten in het Huis van Afgevaardigden en in de Senaat.

Hun woorden hebben natuurlijk een politieke bedoeling maar op Wall Street, dat had gedacht een topjaar af te sluiten dankzij Trumps belastingverlagingen en dereguleringen, zitten ze er wel mee.

Sidderen
Tot in Azië sidderen de beurzen. Het draait nu vooral om het geruzie over de Amerikaanse begroting voor 2019, die Trump niet wil goedkeuren. Hij eist 5 miljard dollar voor de door hem aan zijn kiezers beloofde muur op de Mexicaanse grens. De Democraten weigeren dat, waarop Trump – andere Amerikaanse presidenten deden dat eerder - heeft besloten tot een een shutdown, of sluiting van de overheidsdiensten.

Volgens Trump zijn de 800.000 ambtenaren die eronder lijden – ze krijgen geen salaris of werken onbetaald door – het zo met zijn muur eens dat ze hier wel wat voor over hebben. Als het waar is de vraag hoe lang dat zo blijft. Analisten denken dat de shutdown tot eind januari kan duren. Diverse nationale parken en andere toeristische trekpleisters zijn inmiddels gesloten.


Wat de financiële markten minstens zo ongerust maakt, is dat Trump nog steeds een handelsconflict uitvecht met China. Formeel is er tot 1 februari een ‘bestand’ maar niets wijst op een oplossing. Bovendien heeft hij thuis nu ook nog eens de oorlog verklaard aan zijn eigen centrale bank. ,,Het enige probleem van onze economie is de Fed”, tweette Trump. Geruchten gaan dat Trump de onafhankelijke top van de bank wil vervangen omdat ze tegen zijn zin de rente verhoogden. Carl Bildt, de gezaghebbende Zweedse diplomaat, constateerde vannacht in een tweet: ‘De Amerikaanse president is nu in open conflict met het Congres van de Verenigde Staten, met de Centrale Bank van de Verenigde Staten, met de minister van Defensie van de Verenigde Staten, met China, met de EU, met de Wereld Handels Organisatie en zo nog een paar. Maar verder gaat het goed’.

Beleggers maken zich wereldwijd juist meer zorgen. Ze vrezen dat als Trump zo doorgaat hij de Amerikaanse economie, traditioneel de gangmaker van de wereldeconomie, in een recessie zal meenemen.

De Japanse beurs is gisteren, dinsdag, diep in het rood gesloten. Bij de grotere verliezers stonden concerns als Toyota, Sony en Nintendo. Die zijn sterk gebaat bij een goed lopende wereldhandel en consumentenvertrouwen. Handelaren spraken in commentaren van een ,,verkoopgolf’' en ,,paniek’', bijna volledig veroorzaakt door ontwikkelingen op de Amerikaanse financiële markten. ,,Het negatieve sentiment heeft de logica verslagen’’, zei een handelaar. De Japanse markt en de beurs in Shanghai, die ook flink in het rood sloot, zijn tijdens de kerstdagen gewoon open. In Hongkong en Australië zijn de beurzen dinsdag en woensdag wel gesloten. In Seoul blijft de markt alleen dinsdag dicht. Op Wall Street wordt op Tweede Kerstdag gehandeld.

Ibrah1234
26-12-18, 20:56
Warren Buffett heeft het ooit gezegd: "Prijzen op de beurs is als een kapot horloge. Twee keer per jaar geeft het de correcte tijd weer".

HODL noemen ze dat tegenwoordig (Hold On for Dear Life). Buffet: 'buy and hold forever'.

We hebben WOII meegemaakt, de Korea oorlog en nog een hele zwik dreigingen en oorlogen alsmede goed en minder goed economisch beleid. De allesoverheersende factor is dat als je in 1919 één aandeel CocaCola had gekocht voor 40 dollar en alle dividenden had geherinvesteerd dat aandeel nu 9 miljoen waard zou zijn.

The_Grand_Wazoo
26-12-18, 22:23
De alles overheersende factor is onzekerheid.in overgrote mate veroorzaakt door een grillige president die onaangekondigd en onvoorbereid ondoordachte dingen doet.

Selected
26-12-18, 23:10
De alles overheersende factor is onzekerheid.in overgrote mate veroorzaakt door een grillige president die onaangekondigd en onvoorbereid ondoordachte dingen doet.

Dom of ondoordacht? Ik vind hem dom. Hij bewijst dat iedere keer maar weer.

Want hoe kan je als president bijvoorbeeld niet weten dat je de baas van de FED niet zomaar kan/mag ontslaan?


Hoe je het wend of keert,het waren in ieder geval hele dure Twitter berichten.

Ibrah1234
26-12-18, 23:57
De alles overheersende factor is onzekerheid.in overgrote mate veroorzaakt door een grillige president die onaangekondigd en onvoorbereid ondoordachte dingen doet.

Voor investeerders is de grootste onzekerheid het rentebesluit van de FED. De Amerikaanse economie draait op volle toeren en de FED probeert met het rente instrument de inflatie te beteugelen en oververhitting van de Amerikaanse economie.

Maar dat is tegelijk slecht nieuws voor de beurzen. Maar dat hoef ik u niet te vertellen. Ik zie de paniek al jaren bij elk rentebesluit van de FED. Trump is het niet eens met de voortdurende renteverhogingen. Ik meen dit jaar zelfs 4 of 5 keer. Als de rente op je spaarrekening 10% is ga je immers niet meer naar de beurs :boogjes:

Ik zat in het verleden ook wel eens aan de buis gekluisterd (CNBC) om te vernemen wat Bernanke aan de rente zou doen. Als dan iemand gilde "no change" schoten de beurzen omhoog. Maar dat is meer speculeren. Die lui rennen dan meestal ook als eerste naar de uitgang. Met investeren of valuatie van een bedrijf (zoals DCF berekeningen) heeft het weinig van doen.

Ik zou het echt niet durven zeggen of Trump het al dan niet bij het juiste eind heeft. Ik ben geen macro guy. Zitten mij veel te veel parameters in.

Marsipulami
27-12-18, 06:34
Goed herstel voor de Amerikaanse beurzen na dramatische kerstavond

Na de dramatische kerstavond, hebben de Amerikaanse beurzen zich goed hersteld. De Dow Jones en S&P 500 klokten af op een stijging van bijna vijf procent, de technologiebeurs Nasdaq klom zelfs bijna zes procent.

Hanne Decré, Belga

wo 26 dec 23:26

Het was de slechtste kerstavond ooit voor de Dow Jones, die twee dagen geleden bijna 3 procent verloor. Dat was vooral te wijten aan de kritiek die de Amerikaanse president Donald Trump uitte op de voorzitter van de Centrale Bank, Jerome Powell. Kritiek die vandaag meteen getemperd werd. De vrees bestond dat Trump Powell zou ontslaan, maar ook dat werd vandaag ontkend. En dat was meteen te zien aan de Amerikaanse beurzen, die vandaag een comeback gemaakt hebben.

De Dow Jones en de S&P 500 sloten vandaag af met een stijging van 4,9 procent, de technologiebeurs Nasdaq kreeg er 5,8 procent bij. In procenten gerekend was dat voor de drie beurzen de beste dag sinds maart 2009.

Winkelbedrijven profiteerden van sterke verkoopcijfers tijdens de feestdagen. Zo noteerden Walmart, Macy's, Nordstrom en Kohl's tot 10,3 procent in de plus. Amazon klom 9,5 procent. De webwinkel claimde nog nooit zo veel artikelen te hebben verkocht.

Ook de olieprijzen lieten uitzonderlijke bewegingen zien. Brentolie bereikte eerder op de dag nog voor het eerst in bijna anderhalf jaar minder dan 50 dollar, maar later veerde de prijs zeer sterk op. Brent werd ruim 9 procent duurder op 55,17 dollar per vat. Amerikaanse olie ging meer dan 10 procent omhoog tot 46,86 dollar.

De euro was 1,1350 dollar waard, tegen 1,1409 dollar bij het Europese slot maandag.

Ibrah1234
27-12-18, 09:59
De alles overheersende factor is onzekerheid.in overgrote mate veroorzaakt door een grillige president die onaangekondigd en onvoorbereid ondoordachte dingen doet.

Dow Jones-index had gisteren de grootste puntenstijging in de historie. Dit gaat nergens meer over.

Ook sterke cijfers over de Amerikaanse consumentenuitgaven tijdens de feestdagen deden de handel op Wall Street goed. De winkelbestedingen bedroegen meer dan $850 miljard, het hoogste niveau in zes jaar.

Selected
27-12-18, 10:36
Trump krijgt eerder een steuntje in de rug van de economie dan andersom.

Ik lees overal dat de Amerikaanse economie met 3% is gestegen en onder Obama was dat 4,9%.

Maar het allerbelangrijkste is die handelsoorlog en het feit dat de Amerikaanse economie groeit is absoluut geen verdienste van Trump.

Trump denkt dat de VS zich een handelsoorlog kan veroorloven. Economen op hun beurt denken daar weer totaal anders over.

Daarvoor zullen we maar even geduld moeten hebben.

Ibrah1234
27-12-18, 10:49
Trump denkt dat de VS zich een handelsoorlog kan veroorloven. Economen op hun beurt denken daar weer totaal anders over.

Ja, natuurlijk kan Trump zich een handelsoorlog veroorloven. De Chinezen houden dat nooit vol. De handelsbalans met China is helemaal scheef. Trump zijn positie is ijzersterk en hij speelt het spel goed uit. Landen als China en Canada zijn voor hun welvaart (export) voor een groot gedeelte afhankelijk van de VS. De VS veel en veel minder.

Er is bijna geen land ter wereld te vinden waar de industrie vrijwel geheel draait op binnenlandse bestedingen. Daar is de VS uniek in. Trump heeft een ijzersterke positie. Hij heeft het spel al eens eerder gespeeld met Zuid-Korea en dat won hij ook.

Daar snappen die journalisten echt geen flikker van. Daar komt nog eens bij dat Trump t.a.v. China natuurlijk helemaal gelijk heeft. De chinezen kunnen ongebreideld produceren en exporteren richting de VS maar omgekeerd is dat lastig. Men is dan verplicht een joint venture aan te gaan met Chinezen die dan inzage hebben in de patenten en intellectueel eigendom van zo'n Amerikaans bedrijf. Pure diefstal.

Je kan maar beter "Hart van Nederland" kijken dan die hersenloze stukjes journalisten AD lezen.

Joesoef
27-12-18, 15:16
Die daling komt weer vanzelf, het is gebakkenlucht in Amerika. BNP Amerika blijft zo een beetje gelijk, China daar in tegen stijgt enorm. Economische groei en stijging welvaart gaan hand in hand. In China is die groei ruimte, in Amerika niet.
China lijkt voor ons westerling niets te betekenen maar alles wat piep zegt en een drukknop heeft komt daar vandaan. Amerika kan niet zonder China. Economie Azië en Afrika groeit, er blijft voor de Chinezen genoeg over om te exporteren.
De Chinezen lachen zich rot, die zitten vuistdiep in Afrika waar ze dictators economisch gegijzeld hebben.

Ibrah1234
27-12-18, 15:36
Die daling komt weer vanzelf, het is gebakkenlucht in Amerika. BNP Amerika blijft zo een beetje gelijk, China daar in tegen stijgt enorm. Economische groei en stijging welvaart gaan hand in hand. In China is die groei ruimte, in Amerika niet.

Mocht hetgeen je stelt zo zijn dan betekent dat een abrupt einde van Trump. Bedrijven en werknemers betalen onder Trump veel minder belasting terwijl de lonen stijgen.

Een fraai scenario maar hij (Trump) is dan meen ik wel iets van 3 of 4% economische groei per jaar nodig om de misgelopen belastinginkomsten te compenseren. Of dat haalbaar is weet ik niet (is denk ik over een lange periode ook nooit gerealiseerd) maar je moet zo'n kerel natuurlijk wel de kans geven.

Of het Chinees nationaal inkomen per hoofd van de bevolking de komende 100 jaar die van Nederland of de Verenigde Staten zal overtreffen moet ik nog zien.

The_Grand_Wazoo
27-12-18, 16:08
Ja, natuurlijk kan Trump zich een handelsoorlog veroorloven. De Chinezen houden dat nooit vol. De handelsbalans met China is helemaal scheef. Trump zijn positie is ijzersterk en hij speelt het spel goed uit. Landen als China en Canada zijn voor hun welvaart (export) voor een groot gedeelte afhankelijk van de VS. De VS veel en veel minder.

Er is bijna geen land ter wereld te vinden waar de industrie vrijwel geheel draait op binnenlandse bestedingen. Daar is de VS uniek in. Trump heeft een ijzersterke positie. Hij heeft het spel al eens eerder gespeeld met Zuid-Korea en dat won hij ook.

Daar snappen die journalisten echt geen flikker van. Daar komt nog eens bij dat Trump t.a.v. China natuurlijk helemaal gelijk heeft. De chinezen kunnen ongebreideld produceren en exporteren richting de VS maar omgekeerd is dat lastig. Men is dan verplicht een joint venture aan te gaan met Chinezen die dan inzage hebben in de patenten en intellectueel eigendom van zo'n Amerikaans bedrijf. Pure diefstal.

Je kan maar beter "Hart van Nederland" kijken dan die hersenloze stukjes journalisten AD lezen.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij je eigen advies hebt opgevolgd.
Waarom China, een strak door de overheid gestuurde economie dit minder lang volhoudt dan de VS is mij onduidelijk. Klagende burgers worden bezocht ... moet je in de VS proberen.

De positie van een regeringshoofd die niet eens zijn eigen overheid weet open te houden afschilderen als 'ijzersterk'is ... huh ... niet zo ijzersterk.

super ick
28-12-18, 10:24
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat jij je eigen advies hebt opgevolgd.
Waarom China, een strak door de overheid gestuurde economie dit minder lang volhoudt dan de VS is mij onduidelijk. Klagende burgers worden bezocht ... moet je in de VS proberen.

De positie van een regeringshoofd die niet eens zijn eigen overheid weet open te houden afschilderen als 'ijzersterk'is ... huh ... niet zo ijzersterk.

In China is er i tussen ook een elite ontstaan die bedient moet worden en maar 1 ding willen: geld verdienen. Die Chinezen staan inderdaad zwak.
Wat betreft de verhouding die Ibrah schetst en het westen al jaren 'pikt' van China heeft hij gelijk.

The_Grand_Wazoo
28-12-18, 15:22
China 'pikt' inderdaad al jaren van het westen. Dat klopt.
Tegelijkertijd: het westen, welm deel dan ook precies wordt bedoeld, blinkt nou ook niet echt uit in moreel handelen wanneer het over handelsbeleid gaat.
China mag aan de schanfpaal genageld worden, maar suggestie dat zij de enige zijn die zich schuldig maken aan dubieuze praktijken is onzin.
En dan het argument van de plastic troep. Alsof dat ooit eerder een argument was.

Ibrah1234
28-12-18, 17:24
China 'pikt' inderdaad al jaren van het westen. Dat klopt.En dan het argument van de plastic troep. Alsof dat ooit eerder een argument was.

Dat argument heb ik ook helemaal niet gebruikt en onderschrijf het in het geheel ook niet. Nog een paar jaar en China vraagt per jaar de meeste patenten op jaarbasis aan.

Een buitenlands bedrijf kan in Europa of de VS als rechtspersoon goederen produceren. In China is dat niet zo makkelijk. Vaak een verplichte joint venture met lokale chinezen. Tsja, die hebben dan inzage in de boeken.


De chinezen kunnen ongebreideld produceren en exporteren richting de VS maar omgekeerd is dat lastig. Men is dan verplicht een joint venture aan te gaan met Chinezen die dan inzage hebben in de patenten en intellectueel eigendom van zo'n Amerikaans bedrijf. Pure diefstal.

Joesoef
28-12-18, 18:41
Probleem is dat de westerling bij het horen van China denkt aan tjaptjoi en goedkoop plastic speelgoed. Inmiddels zijn ze ons op het gebied van innovatie allang voorbij gestreefd.
Het westen doet er zometeen niet meer toe in deze wereld. Onze arrogantie gaan wij bezuren, binnen tien jaar al.


Trump heeft niets gedaan voor de economie, in tegendeel. Cash for Clunkers, dat is de start geweest voor economische hervormingen.
Zelfs dat stomme hek, Amerika gaat er zelf voor opdraaien en de Chinezen gaat het samen met de Mexicanen bouwen.

H.P.Pas
28-12-18, 18:50
Een buitenlands bedrijf kan in Europa of de VS als rechtspersoon goederen produceren. In China is dat niet zo makkelijk. Vaak een verplichte joint venture met lokale chinezen. Tsja, die hebben dan inzage in de boeken.

Een voor de hand liggend en redelijk antwoord zou zijn vestigingen van Chinese bedrijven in VS en Europa vergelijkbare beperkingen op te leggen.
https://nos.nl/artikel/2223696-china-bijna-wereldkampioen-aanvragen-patenten.html

China bijna wereldkampioen aanvragen patenten

Selected
28-12-18, 21:57
Probleem is dat de westerling bij het horen van China denkt aan tjaptjoi en goedkoop plastic speelgoed. Inmiddels zijn ze ons op het gebied van innovatie allang voorbij gestreefd.

Zelfs dat stomme hek, Amerika gaat er zelf voor opdraaien en de Chinezen gaat het samen met de Mexicanen bouwen.


Hahahaha. Ik ga stuk!

Leuk bedacht Joessoef.

Marsipulami
28-12-18, 23:56
De allesoverheersende factor is dat als je in 1919 één aandeel CocaCola had gekocht voor 40 dollar en alle dividenden had geherinvesteerd dat aandeel nu 9 miljoen waard zou zijn.


Daarnaast zaten er in 1919 ook heel wat bedrijven op de beurs die tussen 1919 en 1929 failliet gegaan zijn en waar niemand ooit van gehoord heeft. Wie van die bedrijven aandelen had gekocht heeft zijn geld verloren.

Verder hebben de meeste beleggers geen tijd om 100 jaar te wachten op de winst. Het zijn meestal late vijftigers die met hun spaarcenten naar de beurs gaan. Die kunnen hooguit 10 jaar wachten om te cashen als ze bij leven nog de vruchten willen plukken van hun belegging.

Selected
29-12-18, 00:02
Trump heeft niets gedaan voor de economie,

Nada,niente,zero,niks,wallou,nul.

Het enige waar hij nu op meelift is op de economische lijn van zijn voorganger Barrack Obama.

Bush Sr en Jr (toevallig ook Republikeinen die afzwaaiden) zijn electoraal afgestraft op militaire interventie´s en een slecht draaiende economie.

Het is ook niet gek dat de gemiddelde domme Amerikaan denkt dat het Trump´s werk is dat de Amerikaanse economie zo goed draait.

Maar onder de administratie Obama draaide de Amerikaanse economie pas echt op volle toeren. Beter dan nu het geval is. En dat wordt vaak vergeten,maar de geschiedenis doet dat gelukkig niet. Dus je kan eigenlijk van een terugval spreken nu Trump de macht heeft.


Tjah.......Trump. Een keer nooit meer. Ik verwacht niet dat Trump wordt herverkozen.

Selected
29-12-18, 02:47
In China is er i tussen ook een elite ontstaan die bedient moet worden en maar 1 ding willen: geld verdienen. Die Chinezen staan inderdaad zwak.
Wat betreft de verhouding die Ibrah schetst en het westen al jaren 'pikt' van China heeft hij gelijk.

Wat weet jij nou ineens in Godsnaam van economie af?!?

super ick
29-12-18, 11:00
Wat weet jij nou ineens in Godsnaam van economie af?!?

Jij moet niet oordelen, dat moet je aan Allah overlaten. Jij weet toch dat hij daar een hekel aan heeft?

Bovendien ken je mij helemaal niet.

Selected
30-12-18, 12:10
Jij moet niet oordelen, dat moet je aan Allah overlaten. Jij weet toch dat hij daar een hekel aan heeft?

Bovendien ken je mij helemaal niet.

Ik stelde jou een serieuze vraag en jij gaat weer over op trollen.

Bussines as usual met jou.

super ick
31-12-18, 10:20
Ik stelde jou een serieuze vraag en jij gaat weer over op trollen.

Bussines as usual met jou.

Jij stelt geen normale vraag. Je bent aan het duiken als je ter verantwoording wordt geroepen.

Selected
31-12-18, 12:01
Jij stelt geen normale vraag. Je bent aan het duiken als je ter verantwoording wordt geroepen.

Nee hoor. Ik stelde jou een serieuze vraag die je niet wilt beantwoorden.

Je duikt maar een end weg.

Joesoef
31-12-18, 12:13
Jij moet niet oordelen, dat moet je aan Allah overlaten. Jij weet toch dat hij daar een hekel aan heeft?



Kinderachtig...