PDA

Bekijk Volledige Versie : Antwerpse rapper verdedigt veroordeelde tienerpooier in nieuw lied



Marsipulami
06-01-19, 17:58
.



Antwerpse rapper verdedigt veroordeelde tienerpooier in nieuw lied, Zuhal Demir verontwaardigd: "Dit is ziekelijk"


Ophef over het nieuwe lied "Amigo" van de populaire Antwerpse rapper Soufiane Eddyani. In het lied verdedigt Eddyani zijn vriend en mederapper Bilal "Moreno" A., die in 2016 werd veroordeeld omdat hij een vijftienjarig meisje in de prostitutie dwong. Op sociale media startte Eddyani een campagne met de hashtag #freemoreno. Zuhal Demir, federaal parlementslid voor N-VA, vraagt dat zenders de muziek van de rapper niet meer zomaar spelen, en de situatie uitleggen aan zijn jong publiek. De VRT laat weten dat het nummer sowieso al niet werd gedraaid.

Tobias Santens, Kirsten Sokol

Antwerpse rapper Soufiane Eddyani veroorzaakt ophef met zijn nieuw lied "Amigo". In het lied - dat op twee dagen tijd al meer dan 300.000 keer werd bekeken op Youtube - neemt Eddyani de verdediging op voor zijn vriend of "amigo" Bilal A., die ook actief is onder de artiestennaam "Moreno". Opvallend, want Bilal A. werd in 2016 veroordeeld omdat hij een minderjarig meisje in de prositutie dwong.

Eddyani vertelt in het lied over zijn vriendschap met Bilal A. en hoe ze samen jointjes rookten toen ze jong waren. Volgens de tekst van het lied had Bilal A. "geen optie", omdat hij in armoede leefde en werd hij "gepakt door het systeem". Op Instagram post Eddyani met de hashtag #freemoreno. "Al twee weken voel ik een leegte over je afwezigheid", schrijft Eddyani, "je verleden achtervolgt je al jaren door één mediazaak."

Op sociale media wordt verontwaardigd gereageerd op het lied. "Hij wil gewoon stoer en gangster overkomen", schrijft Fatih op Twitter. "Besef dat er slachtoffers waren", klinkt het elders. Soufiane wordt er al tot de eerst "men are trash" gerekend, een beschuldiging voor mannen die slecht omgaan met vrouwen.

Ook uit politieke hoek komt er reactie. Alle partijen veroordelen het lied. Volgens federaal parlementslid voor N-VA Zuhal Demir, vroeger staatssecretaris voor Gelijke Kansen, moeten er "grenzen" worden gesteld. "Zijn publiek bestaat vooral uit pubers, meisjes, vaak ook kwetsbaren. Aan hen vraagt hij nu om die kinderverkrachting en die loverboypraktijken te relativeren. Dat vind ik ziekelijk", zegt Demir.

"Ik wil dat organisatoren van festivals en televisiezenders weten welke boodschap ze promoten", zegt Demir. "Soufiane wordt op handen gedragen. Neem je verantwoordelijkheid. Weet welke boodschap hij brengt. Duid die man aan bij kinderen. En geef hem vooral geen podium meer voor dit soort boodschappen. Daar wil ik een debat over." Ook Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten toont zich kritisch: "‘Amigo’ Eddyani, je boodschap is fout", schrijft ze op Twitter. "Zo ga je niet met meisjes en vrouwen om."

Ook vicepremier en minister van Gelijke Kansen Kris Peeters (CD&V) veroordeelt "ten stelligste" het lied van Eddyani. "De praktijken van tienerpooiers zijn een onderbelicht, maar erg groot probleem. De slachtoffers zijn kwetsbare meisjes, vaak nog zeer jong, die in de prostitutie worden gedwongen. Daar kan dus op geen enkele manier de verdediging voor worden opgenomen."

"Hij zou dat bereik beter inzetten om de problematiek onder de aandacht te brengen, in plaats van tienerpooiers te verdedigen", aldus Peeters. "Hij zou daarom beter zelf eens gaan praten met de slachtoffers van deze prostitutie. Dan zou hij beseffen dat er absoluut geen begrip op te brengen is voor tienerpooiers." Dat voorstel wil voorzitter van SP.A John Crombez in de praktijk omzetten. Hij zal de rapper effectief uitnodigen om met enkele slachtoffers te gaan praten. “Het is schandalig dat rappers met veel jonge fans gruwelijke misdaden als tienerprostitutie verheerlijken en goedpraten", zegt Crombez.

VRT reageert: “Nummer is niet bij ons te horen”

"Het nummer "Amigo" draaien we op dit moment niet, en we zijn ook niet van plan om dat te doen", klinkt het bij de VRT Communicatiedienst. "Het is op geen enkele van onze zenders te horen, en dat blijft zo. Verder blijven we de zaak rond Eddyani opvolgen."

In haar Facebookbericht over deze zaak deelde Demir ook een gerichte sneer uit richting jongerenzender Ketnet. Ze schrijft daarin dat Ketnet Eddyani promoot en zo zijn negatieve boodschap passief ondersteunt. "De chronologie van Zuhal Demir klopt niet. Het is al een jaar geleden dat Soufiane Eddyani te zien was op het "Gala van de Gouden K's". Op die jaarlijkse awardshow van Ketnet heeft hij inderdaad een prijs heeft uitgereikt", zegt Maarten Janssen, netmanager van Ketnet.

"In dezelfde periode is hij te zien geweest in ons jeugdjournaal "Karrewiet", naar aanleiding van het grote YouTubesucces van één van zijn vorige nummers. Een lied waar trouwens niets verkeerds aan was. Recent is hij niet meer door Ketnet opgevoerd."

Marsipulami
06-01-19, 18:00
https://www.youtube.com/watch?v=1URPAHv7hTA

Marsipulami
06-01-19, 18:14
.



Antwerpse rapper reageert op commotie: "Ik wil jongeren met dit lied net op het rechte pad houden"



De Antwerpse rapper Soufiane Eddyani zegt dat hij via zijn muziek een positieve boodschap wil meegeven aan jongeren, ook via het felbesproken nummer "Amigo". Hij reageert hiermee op de commotie die ontstaan is rond zijn nieuwe nummer, waarin hij het opneemt voor zijn vriend en mederapper Bilal "Moreno" A. Moreno werd in 2016 veroordeeld omdat hij een vijftienjarig meisje in de prostitutie dwong. "Het nummer en de clip van "Amigo" zijn inderdaad opgedragen aan Moreno, maar gaan niet over zijn verhaal", zo laat hij in een schriftelijke reactie weten aan VRT NWS.

Kirsten Sokol

Het nummer "Amigo" is op amper 2 dagen tijd al meer dan 325.000 keer bekenen via YouTube. Eddyani geeft toe dat hij het heeft opgedragen aan Moreno. "Hij is een goede vriend van mij, waarmee ik veel heb meegemaakt en die mij in zware tijden heeft gesteund. Moreno was eerder dan ik bezig met rappen en inspireerde mij om muziek te gaan maken", aldus Eddyani, die het feit dat zijn goede vriend optrad als pooier van minderjarigen fors afkeurt. "Zowel het nummer als de videoclip "Amigo" zijn opgedragen aan Moreno, maar ik benadruk dat het inhoudelijk niet op zijn verhaal berust", zegt hij.

Want Moreno's veroordeling voor pooierschap ligt Eddyani zelf naar eigen zeggen ook nog zwaar op de maag. "Enkele jaren geleden werd hij veroordeeld voor strafbare feiten, waarvan ik toen niet op de hoogte was. Ik ben erg geschrokken door zijn daden en keur deze ten zeerste af. Ook heb ik het zwaar gehad met de acceptatie van zijn daden, alsmede met het verliezen van een dierbare vriend. Ik leef in de overtuiging dat iedereen een tweede kans verdient en vandaar dat ik Moreno wil steunen bij zijn terugkeer in de samenleving. Voor mij ligt de focus op onze vriendschap en niet op zijn daden", vindt Eddyani. "Moreno heeft zelf ook spijt van zijn verleden en is vastberaden om in de toekomst op het rechte pad te blijven."

Eddyani benadrukt dat hij in zijn muziek een positieve boodschap wil meegeven aan jongeren. Eerder kwam hij onder meer in de media omdat hij zich scherp uitsprak tegen drugs. "Ik geloof dat iedereen een beter mens kan worden en samen met Moreno blijf ik de komende tijd bouwen om zijn leven weer op de rails te krijgen. Via mijn artistieke uitingen zoek ik altijd wegen om jongeren een boodschap mee te geven. Ook met "Amigo" probeer ik hen te overtuigen om van het slechte pad af te blijven."

Dit is de clip en de tekst van het nummer "Amigo"

Hij pakt die libroe en die tabak
Rolt een join up met z'n bradda
Kijkt hem toe en zegt 'm, "Broer, op een dag leven we goed"
Ligt op hotel met een chick
Hij pakt die Grey en zet muziek aan
Elke dag zelfde routine
Z'n life is net een film
Oh, mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral m'n broers in de iso
Mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral broers in de iso
Oh, mi amigo, amigo
Had geen optie, hij was broke
Op de plank was er geen brood
Z'n moeder strugglede dood
Was alleen maar op kilo's
Gaf geen fuck om Cupido
Amigo was ongeschoold
Maar had plant als filosoof
Bandito van de Cartier zit nu daarbinnen achter tralies
Werd gepakt door het systeem en elke broeder werd enemy
Vroeger laag in de jacuzzi, nu struggles in de kantine
Trainen als machine, a-adrenaline
Oh, mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral m'n broers in de iso
Mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral broers in de iso
Mi amigo, amigo
Ik had niks in de frigo
Had die lie en die lido
Mi amigo, amigo
Zat met Vos daar in Almaan
Hij zit nu in de iso
Mi amigo, amigo
Zelfs mijn niffo is skizo
Ik had weinig keuze, [?] neus
Ik heb veel meegemaakt, ik ben nu erg nerveus
Ik ben niet in de trap, maar ruik nog steeds die crap
Ben niet uit de buurt, ik woon dezelfde plek
Ik ben een Schilderswijk voor al die tantans
Nu wil je mee, maar vroeger deed je sjiekie
Nu voor een klein bedrag doe jij een liqui
Je wil connecten maar d'r is geen WiFi
Oh, mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral m'n broers in de iso
Mi amigo, amigo
Er was niks in de frigo
Samen smoketen we wiet, oh
Ik ken die tijden in Clio
Maar nu rijden we limo
Ik onthou echte people
Ja, ik onthou echte people
Vooral broers in de iso
Oh, mi amigo, amigo
Amigo, amigo
Amigo, amigo
Amigo, amigo
Oh, mi amigo, amigo
Amigo, amigo
Amigo, amigo
Amigo, amigo

(Bron: genius.com)

Selected
06-01-19, 18:27
Walgelijk figuurtje die Edyani. Pedofielen steunen is echt laf. En Mulah B. is helemaal gestoord. 2 domme rappers in een liedhe kan nooit goed gaan. En dat blijkt maar weer eens.

Vrijheid van meningsuiting he?

Als het aan mij lag mocht deze gek die zijn pedofiele vriendje steunt en kindermisbruik bagatelliseert strafrechtelijk vervolgen.

Maar helaas hebben die islamofoben en fascisten misbruik gemaakt van die ´vrijheid van menigsuiting´ waardoor het voor het OM moeilijk wordt om tot een strafrechtelijke vervolging over te gaan.

En die excuses zijn nep. Hij weet dondersgoed wat ie heeft gedaan. Hij kiest nu eieren voor zijn geld omdat een grote kans bestaat dat hij geboycot gaat worden door zaalverhuurders waardoor hij niet meer kan optreden.

Tuig van de richel deze leugenaar c.q. ´pedofielen-steuner´!

Marsipulami
06-01-19, 19:15
In antwoord op Eric:

Men mag het volgens mij de naastbestaanden (familie en vrienden) van veroordeelde misdadigers nooit kwalijk nemen dat ze sympathie koesteren voor de veroordeelde.

Terwijl het voor justitie, pers en politiek snel allemaal heel duidelijk is, is het dat niet voor de naastbestaanden van veroordeelden. Ze worden immers geconfronteerd met een heel ander plaatje. Ze kennen ook de goede kanten van de veroordeelde. Wat gebeurt er met een mens als je kind, je vader, je echtgenoot, je beste vriend naar de gevangenis moet.

In de samenleving gaat sedert een aantal decennia enorm veel aandacht naar de slachtoffers van criminele feiten. Dat is heel goed.

Evenwel de meest vergeten groep slachtoffers in de samenleving zijn de naastbestaanden, de familie en de vrienden van crimineel veroordeelden.

Wat doen we met de moeder, die overmand door schande en schaamte voor de gemeenschap voor haar gedetineerde zoon, toch vaak jarenlang, met het openbaar vervoer, in weer en wind, wekelijks op bezoek gaat in de gevangenis met een plastic zak om de gewassen en gestreken kledij voor haar kind brengen?

Wat doen we met de kinderen die moeten opgroeien in jeugdinstellingen omdat hun vader of moeder in de gevangenis zitten ? Mogen die kinderen blijven houden van hun ouders ook als die criminele feiten hebben gepleegd?

Wat doen we met de echtgenotes van veroordeelden die van de éne dag of de anderen geen inkomen meer hebben omdat de kostwinner van het gezin in de gevangenis zit. Ze kunnen de huur niet meer betalen en uit hun huis gezet worden, geen eten en kleren voor de kinderen, geen schoolkosten, enz. Ze mogen gaan aanschuiven bij allerlei sociale diensten en in schande en schaamte hun verhaal vertellen in de hoop dat iemand begrip kan opbrengen.

Men vergeet dat vrienden en familie van veroordeelden ook slachtoffers zijn.

In de clip (die over vriendschap gaat met een veroordeelde) wordt de crimineel die zijn straf heeft ondergaan bij het verlaten van de gevangenis opgewacht en omhelst door mensen die blijven geloven in het goede van de veroordeelde.

Het zijn die naastbestaanden (die zelf slachtoffer zijn) die hun veroordeelde vrienden en familie ondanks alles staan op te wachten bij het verlaten van de gevangenis, het zijn die mensen die zorgen voor een veiligere en betere samenleving, veel meer dan politie, justitie, politiek en allerlei sociale diensten.

Selected
06-01-19, 19:42
@ Mars

Toen ik 20 jaar terug thuis kwam na mijn eerste detentie zat er niemand op mij te wachten bij de poorten van de gevangenis. Sterker nog toen ik thuis kwam kreeg ik er flinks van langs van mijn vader en ik schaamde mij toen heel diep. School verneukt,bijbaantje weg en een strablad erbij. Gelukkig ging het bij mij om een uit de hand gelopen vechtpartij want als ik dit had gelfikt een (minderjarige) meisje prostitueren,dan was het huis te klein geweest en had mijn vader mij waarschijnlijk zelfs onterft. Het is al een schande als je in detentie hebt gezeten laat staan voor een walgelijk zedendelict.

Er is geen enkel excuus voor een zedendelict. Ook niet de bekende ´hijheefteenslechtejeugd´ gehad argument. En geldnood ook niet. Wat hij heeft gedaan is simpelweg onaanvaardbaar. Als dat mijn nichtje was geweest had ik die gast opstaan wachten bij de gevangenis.

Ketnet-rappertje zoekt even aandacht. Hij mag die clip en begrip in zijn achterste douwen.