PDA

Bekijk Volledige Versie : Neurowetenschapper prof. dr. Dick Swaab doet religie af als hersenspinsels



Olive Yao
18-01-19, 07:58
.
Neurowetenschapper prof. dr. Dick Swaab doet religie af als hersenspinsels

Jan van Klinken, Reformatorisch Dagblad 16 januari 2012 (https://www.rd.nl/opinie/columns/neurowetenschapper-prof-dr-dick-swaab-doet-religie-af-als-hersenspinsels-1.649088)

Wat speelt er zich af onder onze hersenpan? Daarover ging het vorige week vrijdag in deze krant naar aanleiding van een lezing van de Groningse hoogleraar prof. dr. André Aleman voor het predikantencontio van de Gereformeerde Bond. In diezelfde krant viel ook een interview met hem te lezen. Het is om verschillende redenen de moeite waard om de schijnwerpers op deze publicaties te richten. Het zou echt jammer zijn als ze aan de aandacht van de lezer zijn ontsnapt of misschien niet helemaal op hun juiste waarde zijn beoordeeld.

Aleman is neurowetenschapper en op zijn vakgebied hebben zich revolutionaire ontwikkelingen voltrokken. Deze tak van sport, als ik het zo oneerbiedig mag noemen, houdt zich onder andere bezig met de werking van onze bovenkamer en de gevolgen daarvan in de praktijk. Hoe komt het dat iemand zich voortdurend asociaal gedraagt, waarom plegen mannen veel meer moorden dan vrouwen en wat is de oorzaak dat iemand diepreligieus is? Heeft dat vooral te maken met het gezin of het milieu waarin wij opgroeien, met onze vriendenkring, met de kerk waarvan we deel uitmaken? Of zit ’m dat in ons brein?

Neurowetenschappers zeggen veel van dit soort vragen te kunnen beantwoorden. Ze beschikken tegenwoordig over uiterst gevoelige scan*apparaten waarmee ze ons brein haarfijn kunnen bestuderen. Dat is op zich een gigantische klus, want de gemiddelde mens heeft 100 miljard cellen (neuronen) en het zal nog wel heel lang duren voordat duidelijk is hoe die allemaal functioneren. Maar goed, het begin is er. En dat levert spectaculaire inzichten op.

Ik zal me in dit verband even beperken tot religie. Ieder mens is in een bepaalde mate ontvankelijk voor religie. Of je er echt iets mee doet, hangt uiteraard af van de vraag in welke omgeving je opgroeit. Maar dat is niet het enige. Zelfs tweelingen, die dus onder vrijwel dezelfde omstandigheden opgroeien, kunnen uiteenlopende wegen bewandelen. De een wordt kerkelijk, de ander wil niets meer met de kerk te maken hebben. Volgens vooraanstaande neurowetenschappers ligt dat aan de werking van een systeem in onze hersenen. Is dat bij iemand erg actief, dan zal hij eerder religieus worden dan een ander.

Iemand die daarover veel heeft geschreven, is de Amsterdamse hoogleraar Dick Swaab. Zijn laatste boek, ”Wij zijn ons brein”, werd zelfs een bestseller. Swaab, die internationale faam geniet, bezit de gave om lastige onderwerpen voor velen toegankelijk te maken.

Juist omdat hij zo veel bewonderaars heeft, kan het geen kwaad om in ’t kort weer te geven hoe hij tegen religie aankijkt. In zijn boek ”Wij zijn ons brein” verwijst hij naar de waargebeurde geschiedenis van de PvdA-politicus Ger Klein. Die rijdt in 1978 na een turbulent conflict en een spannend debat in de Tweede Kamer terug naar huis toen hij plotseling een geweldige dreun in zijn voorhoofd voelde. In de periode daarna beeldt hij zich in dat hij aan zijn hersenen is geopereerd en dat hij van buitenaf wordt bestuurd. Een galmende stem zegt hem: „Jij bent niet alleen God, nee, jij bent de God der Goden.” Vervolgens raakt hij ernstig depressief.

Volgens Swaab onderstreept dit voorval nog eens dat een religieuze ervaring niet van buitenaf komt. Het is gewoon het gevolg van een proces in ons brein. Dat blijkt bijvoorbeeld ook bij patiënten met epilepsie. Die ziekte ontstaat vaak in een bepaalde kwab in de hersenen. Als gevolg van de processen in deze kwab denken sommige patiënten direct contact met God te hebben en opdrachten van Hem te krijgen. Een epileptische aanval kan iemands persoonlijkheid blijvend veranderen. Sommigen worden in de termen van Swaab „hyperreligieus.”

U voelt wel aan: dit is een frontale aanval op het geloof in een Opperwezen. Of je religieus bent, hangt voor een deel af van de samenstelling van je brein en religieuze ervaringen zijn gewoon het gevolg van een reactie tussen bepaalde cellen in onze bovenkamer. Dat is alles. Vandaar ook de titel van het boek. ”Wij zijn ons brein”. Meer niet. Ons karakter, ons geloof, ons gevoel, onze gedachten zijn voorgekookt door of zijn een product van onze hersencellen.

Wie in een hogere macht gelooft, wordt gefopt door zijn brein. Dat is wat Swaab ten diepste over religie beweert. Het Opperwezen is letterlijk een hersenspinsel en religieuze ervaringen komen van binnenuit, niet van buitenaf. Het zijn woorden en beelden die door onze cellen worden opgeroepen. Hij noemt als voorbeeld de reis van de apostel Paulus naar Damascus. De stem die hij hoorde, het ter aarde vallen, de tijdelijke blindheid – volgens Swaab waren het de typische gevolgen van een aanval van een bepaalde vorm van epilepsie. Zoiets komt wel vaker voor. Na deze gebeurtenis werd Paulus sterk religieus. En ook dat past precies in het plaatje.

Als Swaab gelijk heeft, kunnen we alle kerken wel sluiten. Dan houden christenen zichzelf voor de gek. Welnu, Aleman vindt dat Swaab de plank misslaat. En Aleman is niet zomaar iemand, zoals we de volgende keer zullen zien.

(...)

IBKIS
19-01-19, 06:25
Je laat me al bijna 24 uur in spanning wachten Olijf. Waaruit blijkt nu dat Aleman 'niet zomaar iemand is'? En wat is nu echt de reden, dat je hebt besloten om dit krantenartikel, met als kernboodschap dat een gerespecteerde neurowetenschapper vindt dat God een hersenspinsel is, op een website te plaatsen met overwegend islamitische bezoekers? Wil je ons doen twijfelen? Of was dit reclame voor het Reformatorisch dagblad? Veel vragen he?

Hoe het ook zij: ondanks alle kennis die voorhanden is blijft het geloof in een God sterker dan ooit. Het bestaan van en een geloof in een God geeft de meerderheid van de mensen op aarde kennelijk een houvast. Daar gaat Dickie een beetje aan voorbij. Het is haast onlogisch om te denken dat er een Opperwezen bestaat, maar ik neem het zekere voor het onzekere. Kleine moeite.

mrz
19-01-19, 12:06
Haha.. Voor een wetenschapper is dat toch een compliment voor God!

Wetenschap is niets anders dan hersenspinsels. Ingegeven door God. Het ego van de wetenschapper zegt soms misschien wat anders, maar dat is hun probleem...... :D

Olive Yao
19-01-19, 14:47
Volgens Swaab onderstreept dit voorval nog eens dat een religieuze ervaring niet van buitenaf komt. Het is gewoon het gevolg van een proces in ons brein.

(...)

Of je religieus bent, hangt voor een deel af van de samenstelling van je brein en religieuze ervaringen zijn gewoon het gevolg van een reactie tussen bepaalde cellen in onze bovenkamer. Dat is alles. (...)

Uit deze text kun je niet met zekerheid afleiden hoe dr Swaab zelf dit schrijft en wat hij denkt.
Wat daar ook van zij, ideeën als deze zijn dubieus.

Bijvoorbeeld, een cultuurverschijnsel kan een natuurlijke, biologische oorsprong hebben, maar met die oorsprong verdwijnt dat verschijnsel als zodanig nog niet. Het lost zich niet op in zijn oorsprong.

@ IBKIS: verschijnselen zoals hier en in andere topics ter sprake reduceren tot "het brein" is simplistisch. Dat is mn punt.

IBKIS
19-01-19, 15:13
Ah zo. En jij? Geloof jij in een God? Gewoon uit nieuwsgierigheid.


Uit deze text kun je niet met zekerheid afleiden hoe dr Swaab zelf dit schrijft en wat hij denkt.
Wat daar ook van zij, ideeën als deze zijn dubieus.

Bijvoorbeeld, een cultuurverschijnsel kan een natuurlijke, biologische oorsprong hebben, maar met die oorsprong verdwijnt dat verschijnsel als zodanig nog niet. Het lost zich niet op in zijn oorsprong.

@ IBKIS: verschijnselen zoals hier en in andere topics ter sprake reduceren tot "het brein" is simplistisch. Dat is mn punt.

Selected
19-01-19, 19:15
En wat is nu echt de reden, dat je hebt besloten om dit krantenartikel, met als kernboodschap dat een gerespecteerde neurowetenschapper vindt dat God een hersenspinsel is, op een website te plaatsen met overwegend islamitische bezoekers?


Machteloosheid en boosheid is dit. Vooral van de kant van TS. Wel jammer. Totaal niet verwacht van Olive.

Boos omdat een aantal leden een andere mening zijn toegedaan tav homo en pedosexualiteit.

IBKIS
20-01-19, 06:04
Ik heb dan waarschijnlijk een en ander gemist. Vond Olijfjes laatste bijdrages al vrij random gekozen (ze maakt en verdeelt dus haar punt in verschillende topics).

Wat betreft homoseksualiteit: misschien is het beter om je aan dat onderwerp niet te branden. Net als het onderwerp 'geloof'. Niemand hoeft zich te explainen: gelovigen moeten vooral gelovig blijven zonder het te rationaliseren en de medemens, dus ook de homoseksuele medemens, respecteren. Homoseksuelen moeten vooral zijn wie ze zijn, maar eens ophouden met moord en brand schreeuwen als een gelovige zegt wat er in de Bijbel of Koran staat. Voor de gelovige geldt: als er een God bestaat, laat die dan oordelen over andermans homoseksualiteit, dan hoeft hij/zij dit niet te doen. Overigens zijn er genoeg homohatende ongelovigen - een hoop Rednecks, een hoop Chinezen - die de barmhartigheid van een (echt) gelovig mens niet kennen.

Verder is het een rare wereld geworden, waarin iedereen strijdt voor 'de vrijheid van meningsuiting', maar waar die vrijheid voor de een meer lijkt te gelden dan voor de ander. Gelovigen zullen steeds vaker in een hoekje worden geduwd om wat ze denken. In de jaren 70 van de vorige eeuw verdween homoseksualiteit uit de DSM. Het zou me allerminst verbazen als tussen nu en 20 jaar 'geloven in een God' in diezelfde DSM wordt opgenomen als persoonlijkheidsstoornis.

Ik zie dat ik een hoop woorden heb gebruikt, terwijl ik kon volstaan met : live and let live.




Machteloosheid en boosheid is dit. Vooral van de kant van TS. Wel jammer. Totaal niet verwacht van Olive.

Boos omdat een aantal leden een andere mening zijn toegedaan tav homo en pedosexualiteit.

Joesoef
20-01-19, 10:52
Ik heb geen idee wat ik moet met dat andere topic. Het liefst sluit ik het of verwijder ik het visueel. Schaamteloos zoals men te keer gaat. Dat soort onderwerpen lopen standaard altijd uit op ruzie en gescheld. Er is wat dat betreft twintig jaar niets veranderd.

duude
20-01-19, 11:08
Gewoon verwijderen als ik jou was incl dit onderwerp.

Selected
20-01-19, 11:25
Ik heb geen idee wat ik moet met dat andere topic. Het liefst sluit ik het of verwijder ik het visueel. Schaamteloos zoals men te keer gaat. Dat soort onderwerpen lopen standaard altijd uit op ruzie en gescheld. Er is wat dat betreft twintig jaar niets veranderd.

Jij bent de mod. Jij beslist. Dat moet wij respecteren. Ik heb zelf ook spijt van sommige dingen die ik heb geschreven. Ging in de hitte van de strijd.

Verder sluit ik me aan bij wat Ibkis schrijft. Leef en laten leven. Ik zal me ook niet meer bezighouden met dit soort hete hangijzers.

Maar ik vind het wel raar dat je als homohater wordt weggezet en dat terwijl je gewoon een andere mening hebt.

Klant Bij Tanger
20-01-19, 11:35
Ik heb geen idee wat ik moet met dat andere topic. Het liefst sluit ik het of verwijder ik het visueel. Schaamteloos zoals men te keer gaat. Dat soort onderwerpen lopen standaard altijd uit op ruzie en gescheld. Er is wat dat betreft twintig jaar niets veranderd.
Van mij mag het op slot.
Excuses voor mijn fouten.
In mijn bijdrage k-woord heb ik aangegeven dat ik witheet van woede was.
Zij die moslims achter hun rug om 'mohammedanen' noemen zijn zelf hypocrieten.
Ik hou erover op, Tanger is al 35 minuten open, we gaan over tot de orde van de dag en ons wijden aan existentiële vraagstukken zoals:

Klant Bij Tanger (https://foursquare.com/v/tanger/4a2705c1f964a520bc881fe3) of Klant Bij Tanger (http://tangermarkt.nl/)

&

Klant Bij Tanger (https://foursquare.com/v/tanger/4a2705c1f964a520bc881fe3) en Klant Bij Tanger (http://tangermarkt.nl/)

Who feels it knows it!

:engel: :jumping: :cola:

Revisor
20-01-19, 11:40
Ik heb geen idee wat ik moet met dat andere topic. Het liefst sluit ik het of verwijder ik het visueel. Schaamteloos zoals men te keer gaat. Dat soort onderwerpen lopen standaard altijd uit op ruzie en gescheld. Er is wat dat betreft twintig jaar niets veranderd.

Ik wil over alle onderwerpen kunnen discussieren. Wat mij betreft geen censuur. Jouw taak is diegenen die schelden en discrimineren etc.. aanpakken. Wat mij betreft mag je hun reacties verwijderen. Dat is het enige censuur wat je wat mij betreft mag toepassen.

Selected
22-01-19, 00:08
Ik wil over alle onderwerpen kunnen discussieren.

Jij discussieert alleen wanneer het jou uitkomt en negeert daarnaast veel kritiek op jouw reactie´s.

Selected
22-01-19, 00:10
Ik heb geen idee wat ik moet met dat andere topic. Het liefst sluit ik het of verwijder ik het visueel. Schaamteloos zoals men te keer gaat. Dat soort onderwerpen lopen standaard altijd uit op ruzie en gescheld. Er is wat dat betreft twintig jaar niets veranderd.

Jij hebt het hier voor het zeggen en niet revisor.

Als het aan revisor lag waren er veel discussie´s taboe en veel leden verbannen.



Jij beslist en handhaaft de orde.

Interim
13-02-19, 13:47
Ik wil over alle onderwerpen kunnen discussieren. Wat mij betreft geen censuur. Jouw taak is diegenen die schelden en discrimineren etc.. aanpakken. Wat mij betreft mag je hun reacties verwijderen. Dat is het enige censuur wat je wat mij betreft mag toepassen.
Zelf ben ik redelijk immuun voor haatdragende reacties.

Toch ga ik in op de uitnodiging van moderator Joesoef tot - indien nodig - 'Bericht Rapporteren'. Reden hiervoor is om het forum aantrekkelijker te maken . Niet alleen voor leden die afgeknapt zijn op de sfeer maar ook om nieuwe gezichten te laten verschijnen.

Een mogelijkheid die een forum als dit biedt, is om degene die een onderwerp start ook de discussie te laten modereren. Zoiets kan op aanvraag per discussie worden ingesteld.

Ibrah1234
14-02-19, 13:07
Ik geloof ook dat er meer is tussen hemel en aarde. De overtuiging dat we de enige levende organismen zijn in dit universum getuigt van een zekere arrogantie. Ik zou het bestaan van een entiteit als God/Allah ook niet op voorhand af willen doen als een hersenspinsel.

Ibrah1234
14-02-19, 13:11
Het genoemde voorbeeld van PvdA-politicus Ger Klein kan naar mijn, overigens zeer bescheiden mening, niet gelden voor een gelovige (christen of moslim). Stemmetjes in je hoofd horen is m.i. een problematiek van geheel andere orde.

GentleMan86
14-02-19, 13:22
Is het niet zo dat elke gedachte een hersenspinsel is?
Mis ik iets?

Ibrah1234
14-02-19, 14:33
Mis ik iets?

Ja, PVDA'ers horen stemmetjes in hun hoofd. :rolleyes:

Volkert-x
24-05-19, 23:55
Deze toopic bedoel ik.

Deze topic had Olive Ya0 bewust op WSDB geplaats om zoveel mogelijk gelovigen te treffen.

En het beheer reageerde wel; ze hebben dit topic verplaats naar NVDD>



Een ban had wel volstaan!! Olive Yao komt met veel sneaky dingen weg.

En ik mag niet eens schrijven dat veel leden de rotkop van Rob Gosselin zat zijn? Of dat Neanderthalertje liegt. J-Z is gewoon aandacht aan het zoeken. Die dislike ik gewoon hard.