PDA

Bekijk Volledige Versie : Bitcoinbeheerder neemt toegang tot 127 miljoen euro mee het graf in



Ibrah1234
05-02-19, 20:01
Bitcoin-beleggers zijn mogelijk 127 miljoen euro kwijt, nu de beheerder van het Canadese handelsplatform voor digitale munten QuadrigaCX is overleden zonder zijn wachtwoorden achter te laten. De Canadees Gerald Cotten was eigenaar van de beurs voor bitcoins en andere cryptomunten. De 30-jarige ondernemer overleed op 9 december tijdens een reis in India, volgens Canadese media aan complicaties gelieerd aan een chronische ontstekingsziekte van de darm, de Ziekte van Crohn.

Sindsdien kunnen zijn collega’s niet meer bij de zogenoemde ‘koude portefeuilles’ van het platform. Die portefeuilles staan niet alleen offline, uit angst voor een inbraak door hackers, maar kennen ook nog eens een zware digitale beveiliging. Op basis van gerechtelijke documenten melden Canadese media en de nieuwssite Coindesk dat Cotten de enige is die de toegangscodes kent. QuadrigaCX vroeg afgelopen donderdag bij de rechtbank van het Canadese Halifax uitstel van betaling aan. Het ligt onder vuur van de crica 115 duizend gedupeerde beleggers.

Het bedrijf heeft verklaard al weken bezig te zijn met pogingen de eigen digitale kluizen te kraken. ‘Helaas zijn deze pogingen niet succesvol geweest’, aldus QuadrigaCX. De weduwe van Cotten, Jennifer Robertson, heeft verklaard dat de laptop gecodeerd is. Zij kon een wachtwoord noch een methode vinden om de computer alsnog te openen. ‘Ondanks herhaalde en intensieve pogingen, kon ik nergens een aantekening vinden.’ Ook ingehuurde experts konden de laptop noch de digitale portefeuilles kraken.

De handel in digitale munten kent nog weinig regelgeving. De beurzen kwamen regelmatig in het nieuws door aanvallen door hackers, die tientallen miljoenen euro’s buitmaakten. Munten als Bitcoin en Ethereum verloren het afgelopen jaar een groot deel van hun waarde.

QuadrigaCX heeft nog meer problemen. Het zou ook een bedrag ter waarde van 46 miljoen euro niet kunnen vrijmaken, dat in Canadese dollars is gestald bij gewone banken. Deze week gaat de rechtszaak rond het bedrijf weer door. Mogelijk wordt de firma onder het gezag gesteld van een beheerder.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/bitcoinbeheerder-neemt-toegang-tot-127-miljoen-euro-mee-het-graf-in~b42b59e3/

Ibrah1234
17-02-19, 19:10
Eigenaar van gebakken lucht.

Een 20 euro biljet heeft ook geen intrinsieke waarde. Bovendien hebben 2.5 miljard mensen geen bankrekening of daar geen toegang toe. Vaak heeft men wel een mobieltje en dat is voldoende om wellicht in de toekomst met bitcoins te betalen.

Ook voor micro-payments t.b.v. goede doelen kan het in de toekomst een uitkomst zijn. Bovendien kent de bitcoin geen inflatie.

The_Grand_Wazoo
18-02-19, 12:52
Ibrah1234 'Bovendien kent de bitcoin geen inflatie.'

Nog geen inflatie.

P.S.
De waarde van de bitcoin fluctueert toch? Dan is toch ook sprake van ontwaarding/opwaardering. Dus ook van in- en deflatie. Of zie ik wat over het hoofd?

Ibrah1234
18-02-19, 13:41
Ibrah1234 'Bovendien kent de bitcoin geen inflatie.'

Nog geen inflatie.

P.S.
De waarde van de bitcoin fluctueert toch? Dan is toch ook sprake van ontwaarding/opwaardering. Dus ook van in- en deflatie. Of zie ik wat over het hoofd?

De bitcoin is niet onderhavig aan monetaire politiek door een centraal orgaan. Het kan bijv. niet worden bijgedrukt waardoor er geldontwaarding ontstaat. Er zijn er 17 miljoen in omloop en de maximale uitgifte is meen ik iets van 21 miljoen bitcoins ergens in 2040.

Inzake de ontwaarding. Ik heb mijn calculator met samengestelde interest functie niet bij de hand maar als de startwaarde van de bitcoin in 2010 € 0.001 bedroeg en nu € 3000 over een periode van 10 jaar dan zal het iets van honderden procenten rendement per jaar hebben opgeleverd?

In theorie zou vanwege de beperkte voorraad bitcoins de vraag het aanbod moeten overtreffen en er derhalve geen plafond zit aan de prijs van een bitcoin?

Wat ik interessant vond aan het artikel is dat die kerel een digitale sleutel mee het graf in heeft genomen. Ik weet dat er zoiets bestaat als multisignature. Je geeft dan 5 sleutels weg aan verschillende individuen en 3 sleutels zouden dan voldoende moeten zijn toegang te krijgen tot je digitale valuta.

Zoek maar eens 4 mensen die je daarin kan vertrouwen :rolleyes: Wel een bijster interessante materie.

The_Grand_Wazoo
18-02-19, 14:23
Huh?

Veranderende waarde =veranderende koopkracht.

Dus op moment t kun je met je bitcoin meer of minder kopen dan op moment t+1.

Soldim
18-02-19, 14:27
Huh?

Veranderende waarde =veranderende koopkracht.

Dus op moment t kun je met je bitcoin meer of minder kopen dan op moment t+1.

Ik vond in deze context het volgende artikel wel interessant:

https://fee.org/articles/why-bitcoin-is-technically-an-inflationary-currency-even-though-its-purchasing-power-is-increasing/

Joesoef
18-02-19, 15:51
Dat is het nadeel van iemand gijzelen met een ziekte waar je niets van weet. Of ben ik de enige complotdenker?

Ibrah1234
19-02-19, 06:53
Huh?

Veranderende waarde =veranderende koopkracht.

Dus op moment t kun je met je bitcoin meer of minder kopen dan op moment t+1.

Feitelijk is de inflatie gecodeerd in het algoritme. Miners ontvangen elke 10 minuten nieuw gecreëerde bitcoins voor het vinden van een block. Deze beloning is de enige bron van (monetaire) inflatie in Bitcoin. De hoogte van deze beloning is vastgesteld op 50 in het begin (2009) en elke 4 jaar halveert deze.

Zo rond het jaar 2040 is de laatste bitcoin gemined en de inflatie zou dan vanaf dat moment 0% moeten zijn.

Fluctuaties in de prijs door speculatie zullen zich natuurlijk altijd wel voordoen.

The_Grand_Wazoo
19-02-19, 11:02
Sorry, naar ik begrijp het nog steeds niet.

Je stelt dat de bitcoin niet gevoelig is voor inflatie en vervolgens geef je aan dat de koopkracht van de bitcoin kan fluctureren dan is er toch principieel de mogelijkheid tot inflatie. Of er meer of minder gemined kan worden is een factor, maar slechts een van de factoren. Beweren dat inflatie niet ontstaat omdat er geen centraal orgaan geld bij kan drukken is naar mijn idee, onzinnig voortkomend uit een hele beperkte opvatting over inflatie. Maar wellicht zieik wat over het hoofd.

Ibrah1234
19-02-19, 14:22
Sorry, naar ik begrijp het nog steeds niet.

Je stelt dat de bitcoin niet gevoelig is voor inflatie en vervolgens geef je aan dat de koopkracht van de bitcoin kan fluctureren dan is er toch principieel de mogelijkheid tot inflatie. Of er meer of minder gemined kan worden is een factor, maar slechts een van de factoren. Beweren dat inflatie niet ontstaat omdat er geen centraal orgaan geld bij kan drukken is naar mijn idee, onzinnig voortkomend uit een hele beperkte opvatting over inflatie. Maar wellicht zieik wat over het hoofd.

Je koopt je brood, levensmiddelen niet met bitcoins en je lost je hypotheek er ook niet mee af. Prijsinflatie kan derhalve niet van toepassing zijn. Je kunt er (nog) nergens mee betalen dus van koopkracht is geen sprake.

Het is momenteel (voorlopig) niet meer dan waardeopslag. Net als goud welke ook geldt als bescherming tegen inflatie.

Wat jij stelt is dat er terdege sprake is van inflatie omdat de goudprijs ook varieert. De allesoverheersende factor is echter dat de goudprijs de afgelopen 150 jaar is gestegen ondanks dat de prijs tussentijds of zelfs over een periode van meerdere jaren kan fluctueren. Dus vandaar de stelling dat goud kan dienen als hedge tegen inflatie.

The_Grand_Wazoo
19-02-19, 17:03
Aaarghh ...

Wat beweer je nou allemaal. Ik geef het op. Ik vind dit te vermoeiend. Volgens mij ben je gek. Waarschijnlijk denk je hetzelfde over mij. Mijn gevoel, jij bent niet in staat, zelfs ook maar de eenvoudigste vraag te beantwoorden zonder er zaken bij te betrekken die er niets mee te maken hebben.

Dat goud kan dienen als hedge (tof woord hoor, mag reserve ook?) tegen inflatie betekent niet dat de goudprijs niet van waarde kan wisselen. Bovendien is goud geen ruilmiddel ..

Nou ja, laat dus maar, ik geef het op.

super ick
19-02-19, 17:20
Aaarghh ...

Wat beweer je nou allemaal. Ik geef het op. Ik vind dit te vermoeiend. Volgens mij ben je gek. Waarschijnlijk denk je hetzelfde over mij. Mijn gevoel, jij bent niet in staat, zelfs ook maar de eenvoudigste vraag te beantwoorden zonder er zaken bij te betrekken die er niets mee te maken hebben.

Dat goud kan dienen als hedge (tof woord hoor, mag reserve ook?) tegen inflatie betekent niet dat de goudprijs niet van waarde kan wisselen. Bovendien is goud geen ruilmiddel ..

Nou ja, laat dus maar, ik geef het op.

https://economie.rabobank.com/publicaties/2018/juni/over-bitcoin-en-inflatie/

Ibrah1234
19-02-19, 17:25
Aaarghh ...

Wat beweer je nou allemaal. Ik geef het op. Ik vind dit te vermoeiend. Volgens mij ben je gek. Waarschijnlijk denk je hetzelfde over mij. Mijn gevoel, jij bent niet in staat, zelfs ook maar de eenvoudigste vraag te beantwoorden zonder er zaken bij te betrekken die er niets mee te maken hebben.

Je snapt het donders goed maar je zit maar wat te trollen en vliegen af te vangen. Geleuter over inflatie terwijl de koers van de bitcoin van € 0.0001 naar uiteindelijk € 3500 is gegaan.

De meest gangbare definitie en oorzaak van inflatie is relatieve toename van de hoeveelheid geld ten opzichte van de aanwezige economische productie. Het opblazen van geld en toename van de maatschappelijke geldhoeveelheid. Maar nadat de laatste bitcoin is verschenen is de enige mogelijkheid monetaire inflatie te veroorzaken verdwenen.

Je kunt lullen dat je ons weegt maar dat is een vaststaand feit en iedereen is het daar over eens. Behalve jij natuurlijk weer.

Ibrah1234
19-02-19, 19:10
Wow. En wat moeten die 2,5 miljard mensen zonder bankrekening met een systeem van in totaal 21 miljoen bitcoins? Heb je daar wat aan als je geen bankrekening hebt?

Het is toch niet te geloven. :vreemd:

Interim
19-02-19, 20:48
Wow. En wat moeten die 2,5 miljard mensen zonder bankrekening met een systeem van in totaal 21 miljoen bitcoins? Heb je daar wat aan als je geen bankrekening hebt?

Een piramide spel, gebakken lucht, nikscoin.

Snel geld verdienen met niks als je op tijd instapt.
Skrill Adds Wallet Support for Bitcoin, Bitcoin Cash, Litecoin, and Ethereum (https://cryptoslate.com/skrill-adds-wallet-support-for-bitcoin-bitcoin-cash-litecoin-and-ethereum/)

Interim
19-02-19, 20:49
Het is toch niet te geloven. :vreemd:
“Our mum likes to tell us that magic usually happens outside of our comfort zone.”
― Lisa Schroeder

The_Grand_Wazoo
20-02-19, 12:30
Ibrah - Je snapt het donders goed maar je zit maar wat te trollen en vliegen af te vangen. Geleuter over inflatie terwijl de koers van de bitcoin van € 0.0001 naar uiteindelijk € 3500 is gegaan.

Nee, ik snap het echt niet. En heft heeft 3 posts moeten duren voordat je eindelijk met een definitie van inflatie komt. Volgens mij is dat een zeer beperkte en mogelijk zelfs incorrecte definitie. Aangezien het om productie en hoeveelheid geld gaat. Alle definities die ik vind gaan over geldontwaarding (vanaf de geld kant bekeken) of steiging prijspeil (vaniut de producten bekeken). Productie wordt niet genoemd.

Maar het linkje van Super Ick maakt veel duidelijk en geeft aan dat ik op de juiste weg ben.

Inflatie is een begrip om de ontwaarding van iets uit te drukken. Dat kan alleen in vergelijking ten opzichte van iets anders. Dat implivceert dat in principe op moment A niet uitgesloten kan worden dat je minder krijgt voor je bitcoin dan op moment B.
Dat de bitcoin de facto in waarde is gestegen is volkomen irrelevant. Het had de facto namelijk ook in waarde kunnen dalen. Dus in principe functioneert de bitcoin, zodra het wordt gebruikt om de waarde van iets anders uit te drukken, niet anders dan ieder ander ruilmiddel. en is onderhevig aan inflatie.
Is de bitcoin daarentegen niet geschikt om 'om te zetten' in een ander middel, dan is de stelling dat de bitcoin niet aan inflatie zou lijden ook onzinnig, aangezien je geen waarde hebt met behulp waarvan je onveranderlijke waarde van de bitcoin kunt vast stellen.

Ibrah1234
20-02-19, 16:05
Aangezien het om productie en hoeveelheid geld gaat. Alle definities die ik vind gaan over geldontwaarding (vanaf de geld kant bekeken) of steiging prijspeil (vaniut de producten bekeken). Productie wordt niet genoemd.

Je kan het niet los zien van elkaar. Het is volstrekt simpel. Als de maatschappelijke geldhoeveelheid sneller groeit dan de productie neemt de vraag toch toe en stijgen de gemiddelde prijzen van producten? Zo heb ik het geleerd op de middelbare school en met mijn boerenverstand beredeneerd. Meer geld in omloop dus meer vraag naar producten.

Geldontwaarding en prijspeil evenzeer. Bij waardevermindering geld stijgt het prijspeil. Je hebt immers meer euro's nodig om hetzelfde product te kopen.

Maar die maatschappelijke geldhoeveelheid kan na het creëren van de laatste Bitcoin in 2040 niet meer toenemen. Daar stopt het dan ook zo ongeveer met de monetaire inflatie. Schaarste is in het algoritme gecodeerd.

Waar jij waarschijnlijk op doelt zijn de tussentijdse schommelingen in waarde van de munt. Geen idee of dat onder term inflatie valt of juist niet. Wellicht struint hier op dit forum een econoom rond die je dat kan vertellen.

Mijn finale opmerking: In theorie kan er geen monetaire inflatie optreden vanwege de beperkte beschikbaarheid van de munt.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/bitcoin-kent-geen-inflatie~bbaec98a/