PDA

Bekijk Volledige Versie : Geef elkaar een welgemeend compliment in plaats van een virtuele like



Marsipulami
02-03-19, 18:45
Geef elkaar een welgemeend compliment in plaats van een virtuele like

Theoloog Hans Geybels spoort iedereen aan om vandaag, op complimentendag, het vanzelfsprekende te doorprikken: "Geef een compliment aan een collega die koffie heeft gezet, je zoon die zijn kamer heeft opgeruimd of aan je schoonmoeder die de kinderen na school gaat halen. Het is allemaal niet evident."

Hans Geybels
Theoloog verbonden aan de KULeuven
vr 01 mrt 13:18

Complimentendag wordt goed opgevolgd door de media. Er is elke dag wel een "Dag van …", maar die van de complimentjes steekt er een beetje boven uit. Vooral op de radio vliegen de complimenten om de oren. Toch gek dat we doorgaans alle complimenten opsparen tot deze ene dag? Enfin, ik reken virtuele likes op Facebook er nu niet bij. Vraag blijft natuurlijk of dat wel echte complimentjes zijn. Een echt compliment kan best virtueel, maar of daarvoor één klik volstaat? Een like is zoals iemand vragen: "Hoe gaat het?", en intussen loop je door. Een compliment vraagt net iets meer tijd.

Een compliment is geen bonus

Een compliment geeft een antwoord op iets diep menselijks: het verlangen naar waardering. Als ze gewaardeerd worden, kunnen mensen wonderen verrichten. De neoliberale prestatiecultuur neemt hier echter geen tevredenheid mee. Een compliment kan daar enkel wanneer er grenzen verlegd worden: meer, beter, sneller. Maar is zo'n compliment echt? Is dat niet meer iets voor een bonus?

Een like is zoals iemand vragen: "Hoe gaat het?", en intussen loop je door. Een compliment vraagt net iets meer tijd

Er is een verschil tussen die twee. Een compliment moet gratuit en vooral oprecht zijn. Een mens wordt ook niet per kwartaal afgerekend op complimenten. Een compliment drukt waardering uit voor wie iemand is, niet voor wat die bereikt heeft. Het valt 'zomaar' uit de lucht.

Complimenten geven of krijgen?

Naast Red Bull geven complimenten mensen vleugels. Waarom worden die dan zolang opgespaard? Gêne? Vergetelheid? Tactiek? Of vinden we het maar gewoon normaal dat iets goed gebeurt? Ik denk dat het eerste (gêne) een belangrijke rol speelt, maar helaas ook het laatste. Het is niet meer dan normaal dat ieder doet wat van haar of hem verwacht wordt. De vriendelijke bibliotheekmedewerker of kassier, een sympathieke collega, een partner,… soms is het allemaal vanzelfsprekend. En dat terwijl iedereen vleugels kan krijgen van een welgemeende positieve bevestiging.

Een compliment geven vanuit de wens er een terug te ontvangen is nonsens

Een compliment geven vanuit de wens er een terug te ontvangen is nonsens. Je kent het wel, de ene vriendin die tegen de andere zegt dat ze leuke kleren aan heeft in de hoop dat ze nu hetzelfde over haar gaat zeggen. Inauthenticiteit heb je zo door. Het resultaat is nog erger dan wanneer ze gewoon zou gezwegen hebben. Nu weet vriendin 2 dat vriendin 1 vooral met zichzelf bezig is. Begin van het einde van hun vriendschap.

Op deze editie van de complimentendag zou ik graag aanmoedigen om welgemeende en authentieke complimenten te geven. En dus niet per se om ze te verzamelen. Een oude monnik, Augustinus van Canterbury bad: "Heer, zorg ervoor dat ik er niet naar streef bemind te worden, maar te beminnen". Willen waardering krijgen heeft geen zin. Waardering hebben voor iemand anders wel. Probeer vandaag het vanzelfsprekende te doorprikken en een compliment te geven aan een collega die koffie heeft gezet, je zoon die zijn kamer heeft opgeruimd of aan je schoonmoeder die de kinderen na school gaat halen. Het is allemaal niet evident.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via [email protected].

Selected
07-03-19, 20:40
Ik vind u een hele beschaafde prikker,meneer Marsipulami.

Marsipulami
07-03-19, 21:16
Ik vind u een hele beschaafde prikker,meneer Marsipulami.

Ik vind het wel chique van jou dat je als moslim toch de moeite blijft nemen om op de priksels van de leden van dit forum te antwoorden. Dat terwijl het merendeel van de moslims op dit forum (ik bedoel NVDD en niet WSDB) al een decennium geleden grotendeels weggepest zijn door autochtonen met (meestal islamkritische) vastgeroeste, betweterige denkbeelden. Zolang mensen in communicatie blijven met elkaar is er hoop.

mark61
07-03-19, 21:34
Dat terwijl het merendeel van de moslims op dit forum (ik bedoel NVDD en niet WSDB) al een decennium geleden grotendeels weggepest zijn door autochtonen

Volstrekte flauwekul. Er zaten hier vroeger inderdaad meer 'moslims', als je dat dan werkelijk zo moet omschrijven, die echter even hard weg zijn gevlucht voor de idioterie van 'mede-moslims', als die van 'niet-moslims'.

Ik weet dat, aangezien ik nog al wat van hen persoonlijk ken(de).

Marsipulami
07-03-19, 21:45
Volstrekte flauwekul. Er zaten hier vroeger inderdaad meer 'moslims', als je dat dan werkelijk zo moet omschrijven, die echter even hard weg zijn gevlucht voor de idioterie van 'mede-moslims', als die van 'niet-moslims'.

Ik weet dat, aangezien ik nog al wat van hen persoonlijk ken(de).

Ik vind dat jij regelmatig zinnige bedenkingen hebt als het gaat over taal, cultuur, geschiedenis en tot op zekere hoogte ook godsdienst. De manier waarop je allerlei bedenkingen formuleert in dialoog met je opponent in het gesprek zou soms wel wat respectvoller kunnen. Maar goed, je kan niet alles hebben.

Selected
07-03-19, 22:04
Volstrekte flauwekul. Er zaten hier vroeger inderdaad meer 'moslims', als je dat dan werkelijk zo moet omschrijven, die echter even hard weg zijn gevlucht voor de idioterie van 'mede-moslims', als die van 'niet-moslims'.

Ik weet dat, aangezien ik nog al wat van hen persoonlijk ken(de).

Marsipulami heeft gelijk want ik heb zelfs uit een topic van 2006 kunnen lezen én concluderen dat heel veel autochtonen de Marokkanen hebben weggepest.

Ik kan het ook bewijzen. Nu moet jij bewijzen dat Marsipulami onzin schrijft.

Selected
07-03-19, 22:10
Volstrekte flauwekul. Er zaten hier vroeger inderdaad meer 'moslims', als je dat dan werkelijk zo moet omschrijven, die echter even hard weg zijn gevlucht voor de idioterie van 'mede-moslims', als die van 'niet-moslims'.

Ik weet dat, aangezien ik nog al wat van hen persoonlijk ken(de).

God,sta ons bij.

Mark61 kende een paar prikkers persoonlijk dus de leegloop op NVDD is niet de schuld vand e provocerende neo-nazi´s?

IK heb het zwart wit staan van een Nederlander. Waarom heb jij niet het fatsoen om je reactie´s te verdedigen?

OP Marokko.nl gebeurd nu exact hetzelfde. Heel MJA is leeggelopen en raad eens waar die populisten nou te vinden zijn?

Op FaceBook GROEP ; MAROKKANENBIJEEN


JIj moet eens keer met feiten en bronnen komen ipv ´ik heb vrienden gehad dus ik kan het weten´ tetoriek.


Kom met feiten. Ik upp zo een feit voor je. Wees een man en verdedig jouw reactie´s. OF reageer niet en ga lekker veilig achter de geraniums je mening geven.

Selected
07-03-19, 22:31
Zolang mensen in communicatie blijven met elkaar is er hoop.

Daarom vind ik u,en ik ben niet de enige,een hele grote meneer.

Ik heb echt groots respect voor u,uw geduld en uw geloof.

super ick
09-03-19, 09:12
Daarom vind ik u,en ik ben niet de enige,een hele grote meneer.

Ik heb echt groots respect voor u,uw geduld en uw geloof.

Bedankt kerel ik waardeer het.

Bart.NL
09-03-19, 12:26
Ik vind dit een van de beste forums die ik ken. Maar geen enkel forum is zonder problemen.

Interim
12-03-19, 05:48
Volstrekte flauwekul. Er zaten hier vroeger inderdaad meer 'moslims', als je dat dan werkelijk zo moet omschrijven, die echter even hard weg zijn gevlucht voor de idioterie van 'mede-moslims', als die van 'niet-moslims'.

Ik weet dat, aangezien ik nog al wat van hen persoonlijk ken(de).
Van vroeger heb ik heel weinig gelezen.
Maar je verklaring van de leegloop vind ik aannemelijk .