PDA

Bekijk Volledige Versie : Elektrische wagen moet 697.612 km rijden voor hij groen wordt



Marsipulami
08-03-19, 12:37
lektrische wagen moet heel veel rijden voor hij groen wordt

Vandaag om 12:08 door bbd

697.612 km. Zo lang moet een elektrische wagen meegaan voor hij groener wordt dan een gemiddelde benzinewagen. Dat heeft een Luikse professor berekend.

Professor Damien Ernst van de Luikse universiteit deed de berekeningen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile.
In de berekening nam de professor mee dat veel elektriciteit nog wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. En dat de productie van de batterijen van elektrische wagens ook niet klimaatvriendelijk gebeurt.

Zijn berekeningen leren dat een elektrische wagen die gemiddeld 20 kWh verbruikt per 100 km liefst 697.612 km moet rijden voordat hij groener is dan een benzinewagen die 6 liter verbruikt per 100 km.

Als de wagen enkel zou rijden op elektriciteit die afkomstig is uit groene, hernieuwbare bronnen, dan wordt het plaatje helemaal anders. Dan zou 30.000 tot 40.000 km volstaan om de elektrische wagen ‘groener’ te maken.

De reportage en nog wat meer uitleg door autogids.be vindt u hier.

Ibrah1234
08-03-19, 14:05
lektrische wagen moet heel veel rijden voor hij groen wordt

Vandaag om 12:08 door bbd

697.612 km. Zo lang moet een elektrische wagen meegaan voor hij groener wordt dan een gemiddelde benzinewagen. Dat heeft een Luikse professor berekend.

Als een substantieel deel van ons wagenpark bestaat uit elektrische voertuigen dan kunnen ze niet gelijktijdig aan het stroomnet hangen.

Meen ergens gelezen te hebben dat als iedereen om 17:00 uur bij thuiskomst na het werk zijn auto gaat opladen er nogal wat elektriciteitscentrales, welke dan weer draaien op fossiele brandstoffen, moeten worden bijgebouwd.

Soldim
08-03-19, 15:06
Meen ergens gelezen te hebben dat als iedereen om 17:00 uur bij thuiskomst na het werk zijn auto gaat opladen er nogal wat elektriciteitscentrales, welke dan weer draaien op fossiele brandstoffen, moeten worden bijgebouwd.

Dan is er, behalve het vermijden van files, dus nog een reden om flexiblere werktijden aan te houden.

super ick
09-03-19, 09:10
Klimaat en milieu worden weer eens door elkaar gehaald.

Elektrische auto's zijn een zegen voor de luchtkwaliteit in grote steden, zeker als het vrachtverkeer ook elektrisch wordt.

Elektrische voertuigen voor de binnensteden zijn technisch allang mogelijk. Ze hoeven geen hoge snelheid te rijden. Dergelijke voertuigen bestaan al jaren alleen er wordt niet politiek doorgepakt.

Ibrah1234
09-03-19, 09:49
Klimaat en milieu worden weer eens door elkaar gehaald.

Elektrische auto's zijn een zegen voor de luchtkwaliteit in grote steden, zeker als het vrachtverkeer ook elektrisch wordt.

Ik denk zeker dat het alles te maken heeft met zowel milieu als klimaat. Een Tesla aan de oplader thuis krijgt de stroom t.b.v. zijn accupakket >50kw(!!!!) wat is opgewekt in een elektriciteitscentrale wat weer draait op fossiele brandstoffen. Dan krijg je dat gelazer weer met CO2 et cetera.

Men heeft becijfert dat in een land als de VS alleen al meer dan 100 energiecentrales zouden moeten worden bijgebouwd als het wagenpark elektrisch zou zijn.

Het is een terechte overweging of de milieu c.q klimaatvoordelen van een elektrische auto wel opwegen tegen het erbij bouwen van meer dan 100 extra vervuilende energiecentrales.

Bart.NL
09-03-19, 11:00
Ik denk zeker dat het alles te maken heeft met zowel milieu als klimaat. Een Tesla aan de oplader thuis krijgt de stroom t.b.v. zijn accupakket >50kw(!!!!) wat is opgewekt in een elektriciteitscentrale wat weer draait op fossiele brandstoffen. Dan krijg je dat gelazer weer met CO2 et cetera.

Men heeft becijfert dat in een land als de VS alleen al meer dan 100 energiecentrales zouden moeten worden bijgebouwd als het wagenpark elektrisch zou zijn.

Het is een terechte overweging of de milieu c.q klimaatvoordelen van een elektrische auto wel opwegen tegen het erbij bouwen van meer dan 100 extra vervuilende energiecentrales.

Het is natuurlijk de bedoeling dat er meer windmolens en zonnepanelen worden neergezet.

Maar auto's gewoon verbieden is nog steeds het beste voor het milieu.

Vreemd dat niemand daar opkomt. Het ligt nogal voor de hand, vind ik.

Dat geldt trouwens ook voor vliegvakanties verbieden.

Revisor
10-03-19, 00:29
‘Bericht over vuile elektrische auto klopt in de verste verte niet’

Het bericht dat elektrische auto's pas na 700.000 kilometer beter voor het milieu zijn dan auto's die op benzine rijden, klopt in de verste verte niet. Dat zegt Auke Hoekstra, onderzoeker aan de TU Eindhoven en de 'man die in Nederland de meeste van dit soort sommetjes maakt'.

.....

https://www.ad.nl/auto/bericht-over-vuile-elektrische-auto-klopt-in-de-verste-verte-niet~a03b9a02/

Revisor
10-03-19, 00:41
Vandaag in een Tesla Model X (7-zitter) gereden. Elektrisch rijden is supercool. Laden met een supercharger gaat waanzinnig snel. Binnen een half uur opgeladen om minstens 200 km te kunnen rijden. Van 0 tot 100 doe je in deze SUV in 3,2 sec. Afhankelijk van je bouwjaar kun je de hele levensduur van de auto gratis ''tanken'' bij een supercharger.

https://www.themanufacturer.com/wp-content/uploads/2015/10/The-Tesla-Model-X-comes-with-standard-with-all-wheel-drive-and-a-90kWh-battery-providing-250-miles-of-range-image-courtesy-of-Tesla..jpg

Revisor
10-03-19, 00:45
Het is natuurlijk de bedoeling dat er meer windmolens en zonnepanelen worden neergezet.

Maar auto's gewoon verbieden is nog steeds het beste voor het milieu.

Vreemd dat niemand daar opkomt. Het ligt nogal voor de hand, vind ik.

Dat geldt trouwens ook voor vliegvakanties verbieden.

Dat is niet vreemd. De autolobby en de Shell lobby alleen zijn al machtig genoeg om dit tegen te houden.

Ibrah1234
10-03-19, 07:31
Vandaag in een Tesla Model X (7-zitter) gereden. Elektrisch rijden is supercool. Laden met een supercharger gaat waanzinnig snel. Binnen een half uur opgeladen om minstens 200 km te kunnen rijden. Van 0 tot 100 doe je in deze SUV in 3,2 sec. Afhankelijk van je bouwjaar kun je de hele levensduur van de auto gratis ''tanken'' bij een supercharger.

https://www.themanufacturer.com/wp-content/uploads/2015/10/The-Tesla-Model-X-comes-with-standard-with-all-wheel-drive-and-a-90kWh-battery-providing-250-miles-of-range-image-courtesy-of-Tesla..jpg


Als je auto thuis staat en je wil deze auto opladen duurt het in de praktijk denk ik iets van 3 dagen voor de accu vol is en je 200 km kunt rijden. Er is vrijwel geen mens die een 3-fase aansluiting thuis heeft. Met meer dan 16A laadstroom kun je niet opladen.

Simpele rekensom. 16A*220V= 3.5KW. Een stofzuiger dan aanzetten en de zekering klapt eruit.

De accubank in jouw voorbeeld gebruikt 90kw. Dat bijna zoveel stroom als een tweepersoonshuishouden in één hele week verbruikt. Dat soort auto's moet je niet op de openbare weg willen hebben. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om uit rekenen dat dit soort auto's juist slecht zijn voor het milieu.

Dat de speciale laadpalen gratis blijven geloof ik niet. Prijs per KW is zo ongeveer 20 cent. Voor een actieradius van 200km zijn de kosten 90kw * 0,20 =18 euro. Geloof er geen mallemoer van dat dit bij grootschalig gebruik gratis blijft.

Bart.NL
10-03-19, 08:10
Dat is niet vreemd. De autolobby en de Shell lobby alleen zijn al machtig genoeg om dit tegen te houden.

Er is nog een mogelijkheid die meer voor de hand ligt, namelijk dat weinig mensen afstand willen doen van hun auto.

Ibrah1234
10-03-19, 09:25
Er is nog een mogelijkheid die meer voor de hand ligt, namelijk dat weinig mensen afstand willen doen van hun auto.

Mijn buurman heeft een hybride auto met een bereik van 38km elektrisch. Dat lijkt misschien weinig maar mijn ritten bestaan ook voor 90% binnen dat actieradius. Hij vertelde me dat hij al 3 maanden niet had getankt.

Als de accu leeg is schakelt de wagen zonder dat je het verneemt automatisch over op benzine.

Zijn accu van 6kw kan gewoon via het stopcontact opgeladen worden in paar uurtjes.

Revisor
10-03-19, 12:37
Er is nog een mogelijkheid die meer voor de hand ligt, namelijk dat weinig mensen afstand willen doen van hun auto.

Het is ook niet nodig om afstand te doen van hun auto. Het is nodig dat ze afstand doen van hun auto die draait op vervuilende technologie.

Als je ze een alternatief biedt, een elektrische auto bijvoorbeeld, dan zal er geen haan naar kraaien. Wel de autofabrikanten en de brandstoffabrikanten.

Revisor
10-03-19, 12:49
Als je auto thuis staat en je wil deze auto opladen duurt het in de praktijk denk ik iets van 3 dagen voor de accu vol is en je 200 km kunt rijden. Er is vrijwel geen mens die een 3-fase aansluiting thuis heeft. Met meer dan 16A laadstroom kun je niet opladen.

Simpele rekensom. 16A*220V= 3.5KW. Een stofzuiger dan aanzetten en de zekering klapt eruit.

De accubank in jouw voorbeeld gebruikt 90kw. Dat bijna zoveel stroom als een tweepersoonshuishouden in één hele week verbruikt. Dat soort auto's moet je niet op de openbare weg willen hebben. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om uit rekenen dat dit soort auto's juist slecht zijn voor het milieu.

Dat de speciale laadpalen gratis blijven geloof ik niet. Prijs per KW is zo ongeveer 20 cent. Voor een actieradius van 200km zijn de kosten 90kw * 0,20 =18 euro. Geloof er geen mallemoer van dat dit bij grootschalig gebruik gratis blijft.

Je berekeningen kloppen voor geen meter. Lees je eerst beter in.

Tesla model x 90D verbruikt volgens de Real Range model 20,1 kWh per 100 km = € 0,20 x 20,1 kWh= € 4,02.

Gratis laden aan een supercharger is zoals ik gezegd heb voor bepaalde Tesla modellen gratis. Dat geldt dus niet voor alle elektrische autos.

Revisor
10-03-19, 14:04
Ik zei dat laden met een supercharger binnen een half uur je minstens 200 km ver brengt, ik heb het niet over de actieradius gehad. De actieradius van een Tesla model x 90D is 415 km. Maximale capaciteit van de accus is 90 kW. Dus een volle tank dat je 415 km ver brengt kost € 18 euro.

Voor € 3000 inclusief installatie heb je zonnecellen die 2400 kW per jaar opleveren.

Daar kun je 26,67 keer je auto mee opladen = 11.066,67 km mee rijden.

Ibrah1234
10-03-19, 15:17
Ik zei dat laden met een supercharger binnen een half uur je minstens 200 km ver brengt, ik heb het niet over de actieradius gehad. De actieradius van een Tesla model x 90D is 415 km. Maximale capaciteit van de accus is 90 kWh. Dus een volle tank dat je 415 km ver brengt kost € 18 euro.

Voor € 3000 inclusief installatie heb je zonnecellen die 2400 kW per jaar opleveren.

Daar kun je 26,67 keer je auto mee opladen = 11.066,67 km mee rijden.

Dat gaat niet thuis. Vrijwel niemand heeft een 3-fasen aansluiting. Tenzij je 3 dagen wil wachten tot de accubank is opgeladen.

De slimme meter gaat roet in het eten gooien. Vrijwel geen bezitter van zonnepanelen wil zo'n ding. Een anologe meter loopt gewoon terug maar met een slimme meter kan de provider precies zien hoeveel je hebt teruggeleverd aan het net.

Straks is het allemaal verplicht. Dan gaat het een teruglever vergoeding heten en krijg je naar ik heb vernomen nog maar iets van 5 cent terwijl je het voor iets van 20 cent moet kopen per kw.

Het enige wat ik kan verzinnen is de elektriciteit opslaan in een thuisaccu zoals de Tesla Powerwall maar dat is onbetaalbaar. Dat kost ruim 7000 euro per stuk en in het geval van jouw elektrische auto heb je wel 5 van die dingen nodig.

Je moet overigens de cijfers inzake de actieradius ook met een korreltje zout nemen. Het is maar net onder welke omstandigheden je gaat rijden (winter, snelweg, stadsritjes). In de winter op de snelweg gaat er wel 60% van de fabrieksopgave af inzake de actieradius. In de stad in de zomer kom je wel 650 km verder maar onder winterse omstandigheden nog maar een paar honderd.

Ibrah1234
10-03-19, 15:24
In jouw voorbeeld dat je binnen een half uur aan de supercharger 200km kunt rijden ben ik bang dat je in de winter na drie kwartier rijden of iets van 70 tot 80 km weer aan de lader moet. :eek:

https://www.tesla.com/nl_NL/powerwall

Revisor
10-03-19, 21:43
Dat gaat niet thuis. Vrijwel niemand heeft een 3-fasen aansluiting. Tenzij je 3 dagen wil wachten tot de accubank is opgeladen.

De slimme meter gaat roet in het eten gooien. Vrijwel geen bezitter van zonnepanelen wil zo'n ding. Een anologe meter loopt gewoon terug maar met een slimme meter kan de provider precies zien hoeveel je hebt teruggeleverd aan het net.

Straks is het allemaal verplicht. Dan gaat het een teruglever vergoeding heten en krijg je naar ik heb vernomen nog maar iets van 5 cent terwijl je het voor iets van 20 cent moet kopen per kw.

Het enige wat ik kan verzinnen is de elektriciteit opslaan in een thuisaccu zoals de Tesla Powerwall maar dat is onbetaalbaar. Dat kost ruim 7000 euro per stuk en in het geval van jouw elektrische auto heb je wel 5 van die dingen nodig.

Je moet overigens de cijfers inzake de actieradius ook met een korreltje zout nemen. Het is maar net onder welke omstandigheden je gaat rijden (winter, snelweg, stadsritjes). In de winter op de snelweg gaat er wel 60% van de fabrieksopgave af inzake de actieradius. In de stad in de zomer kom je wel 650 km verder maar onder winterse omstandigheden nog maar een paar honderd.

Ga jezelf nu eerst inlezen en kom dan terug om met mij in discussie hierover te gaan. IK ga me niet bezig houden om al je onjuiste info en veronderstellingen te verbeteren.

Het is net alsof je continu drollen achter je aan laat vallen en dan verwacht dat iemand anders het voor je blijft opruimen.

Ibrah1234
10-03-19, 23:14
Ga jezelf nu eerst inlezen en kom dan terug om met mij in discussie hierover te gaan. IK ga me niet bezig houden om al je onjuiste info en veronderstellingen te verbeteren.

Het is net alsof je continu drollen achter je aan laat vallen en dan verwacht dat iemand anders het voor je blijft opruimen.


Ter lering en vermaak:

Praktische Actieradius tussen 240 - 500 km

Stad - Winter * 320 km
Snelweg - Winter * 240 km
Gecombineerd - Winter * 280 km
Stad - Zomer * 500 km
Snelweg - Zomer * 320 km
Gecombineerd - Zomer * 395 km


Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid

Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 25u45m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 16 uur 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 10u15m 34 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 8 uur 43 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 5u30m 64 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 64 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW † 5u30m 64 km/u

We hebben het hier over een Tesla model S met een accupakket van 50kw. In jouw voorbeeld is dat bijna het dubbele. Mijn stelling dat je via het normale stopcontact thuis er meer dan 2 dagen over doet de accu te laden is juist ouwe Google-professor:eek:

Je kan toch verdorie rekenen.

Revisor
11-03-19, 00:15
Je kan zoveel drollen laten vallen als je wilt, ik ruim ze niet op.

Ibrah1234
12-03-19, 09:06
Je kan zoveel drollen laten vallen als je wilt, ik ruim ze niet op.

De achterlijkheid regeert.

knuppeltje
12-03-19, 13:13
De achterlijkheid regeert.

In ieder geval niet de wijsheid. Maar dat wil niet zeggen dat ik het met je eens ben.

super ick
12-03-19, 15:33
Dat gaat niet thuis. Vrijwel niemand heeft een 3-fasen aansluiting.

Fluitje van een cent om aan te laten leggen.

Ibrah1234
12-03-19, 17:59
Fluitje van een cent om aan te laten leggen.

Je kunt het inderdaad laten aanleggen maar dat hele geknoei met die stekkers en kabel lijkt me maar niks. Indien mogelijk zou ik gaan voor een inductieplaat op de oprit of garage.

Veel minder efficiënt en voor die zware accu's minder geschikt maar je bent wel van dat hele gedoe af.

H.P.Pas
13-03-19, 11:23
697.612 km. Zo lang moet een elektrische wagen meegaan voor hij groener wordt dan een gemiddelde benzinewagen. ()
Als de wagen enkel zou rijden op elektriciteit die afkomstig is uit groene, hernieuwbare bronnen, dan wordt het plaatje helemaal anders. Dan zou 30.000 tot 40.000 km volstaan om de elektrische wagen ‘groener’ te maken.


Conclusie ?

Soldim
13-03-19, 11:28
Conclusie ?

Meer kerncentrales.

Marsipulami
13-03-19, 12:48
Conclusie ?


Wacht nog 20 jaar alvorens een elektrische wagen te kopen.

Eke
13-03-19, 16:54
Conclusie ?

Toch maar je elektrische auto laten rijden op ..waterstof. Waterstof verkregen dankzij zonnecellen/je zonnepanelen.*

Of via een tank in je auto, gevuld met magnesiumpoeder dat waterstof heeft opgeslagen.**

Mogelijk al na 1 jaar in bedrijf. Zal iets uit kunnen lopen...

Ik plaats even wat links. momentje

* https://nos.nl/artikel/2273692-waterstof-uit-de-lucht-belgen-presenteren-speciaal-zonnepaneel.html

[url]https://www.ed.nl/economie/differ-in-eindhoven-ontwikkelt-zonnecellen-die-waterstof-maken-uit-lucht~aea3be56/

** https://www.eoswetenschap.eu/technologie/waterstof-kun-je-ook-opslaan-metaal

Ibrah1234
13-03-19, 17:06
Toch maar je elektrische auto laten rijden op ..waterstof. Waterstof verkregen dankzij je zonnepanelen.*

Of via een tank in je auto, gevuld met magnesiumpoeder dat waterstof heeft opgeslagen.**

Mogelijk al na 1 jaar in bedrijf. Zal iets uit kunnen lopen...

Ik plaats even de links. momentje

Week nie. Jij liever dan ik. Die tanks in de auto hebben een druk tot meen ik 600 tot 700 bar.

Is net alsof je een bom met wielen bestuurt.

Het is wel een eenvoudig proces. Kan me nog scheikundeproefjes op de middelbare school herinneren waarbij met elektrolyse water werd gescheiden in waterstof en zuurstof. Aansteker erbij en poeff.

Eke
13-03-19, 17:14
Week nie. Jij liever dan ik. Die tanks in de auto hebben een druk tot meen ik 600 tot 700 bar.

Is net alsof je een bom met wielen bestuurt.

Het is wel een eenvoudig proces. Kan me nog scheikundeproefjes op de middelbare school herinneren waarbij met elektrolyse water werd gescheiden in waterstof en zuurstof. Aansteker erbij en poeff.

Ontvlambaar,he ? Maar niet als het opgeslagen is in metaalpoeder (magnesium). Das nou fijn om te weten ;)

Ibrah1234
14-03-19, 10:15
Ontvlambaar,he ? Maar niet als het opgeslagen is in metaalpoeder (magnesium). Das nou fijn om te weten ;)

Vooralsnog kun je nergens in Nederland waterstof tanken behalve bij 1 of 2 (proef)stations. Duitsland kent meer plekken waar je waterstof kunt tanken.

Allemaal leuk en aardig het genoemd alternatief, mierenzuur is ook een alternatief, maar vooralsnog rijden die auto's met een tank rond welke onder een immense druk staan van wel 700 bar. Het wordt natuurlijk allemaal als zijnde veilig gepresenteerd maar ik zou liever gaan bungeejumpen boven een rivier met krokodillen dan in een dergelijke rijdende bom rond tuffen. :eek:

Eke
14-03-19, 11:35
Vooralsnog kun je nergens in Nederland waterstof tanken behalve bij 1 of 2 (proef)stations. Duitsland kent meer plekken waar je waterstof kunt tanken.

Allemaal leuk en aardig het genoemd alternatief, mierenzuur is ook een alternatief, maar vooralsnog rijden die auto's met een tank rond welke onder een immense druk staan van wel 700 bar. Het wordt natuurlijk allemaal als zijnde veilig gepresenteerd maar ik zou liever gaan bungeejumpen boven een rivier met krokodillen dan in een dergelijke rijdende bom rond tuffen. :eek:

Ibrah, ik duik ook niet bij je in die huidige waterstofauto, hoor :)

Toch vind ik mijn reactie relevant (Ibrah : "allemaal leuk en aardig")omdat we in een overgangsfase zitten waarbij veel innovaties loskomen..en DIE moeten we goed in de gaten houden bij ons gedroom en nadenken over het kiezen van de beste opties voor de toekomst.

Toegespitst op het topiconderwerp : ik ben hier optimistisch over en zie kansen. Blijft over de betaalbaarheid. Dat hangt af van de regering die we dan hebben gekozen. Zij maakt de keuzes waar ons belastinggeld naar toegaat zodat wij, het volk, ook mogelijk tempo kunnen maken bij de energietransitie.

Ibrah1234
14-03-19, 12:05
Ibrah, ik duik ook niet bij je in die huidige waterstofauto, hoor :)

Toch vind ik mijn reactie relevant (Ibrah : "allemaal leuk en aardig")omdat we in een overgangsfase zitten waarbij veel innovaties loskomen..en DIE moeten we goed in de gaten houden bij ons gedroom en nadenken over het kiezen van de beste opties voor de toekomst.

Toegespitst op het topiconderwerp : ik ben hier optimistisch over en zie kansen. Blijft over de betaalbaarheid. Dat hangt af van de regering die we dan hebben gekozen. Zij maakt de keuzes waar ons belastinggeld naar toegaat zodat wij, het volk, ook mogelijk tempo kunnen maken bij de energietransitie.

Daar zijn lui al jaren mee bezig die heel wat slimmer zijn dan jij en ik. Ben wel eens met zo'n generator voorzien van brandstofcel bezig geweest voor de camper. Dat werkt dan niet op waterstofgas maar methanol. Je hebt ze ook die werken op gewoon aardgas. Waterstofgas is echt niet de enige brandstof.

Die krengen gaven maar een paar ampère laadstroom en ik meen dat de levensduur van die brandstofcellen ook heel beperkt is. Om de paar jaar moet je ze vervangen (brandstofcellen) en die dingen zijn hemeltergend duur. Zo uit mijn hoofd was het goedkoper een nieuwe generator te kopen dan de brandstofcel te vervangen.

Eke
14-03-19, 15:38
Daar zijn lui al jaren mee bezig die heel wat slimmer zijn dan jij en ik. Ben wel eens met zo'n generator voorzien van brandstofcel bezig geweest voor de camper. Dat werkt dan niet op waterstofgas maar methanol. Je hebt ze ook die werken op gewoon aardgas. Waterstofgas is echt niet de enige brandstof.

Je gaat niet in op wat ik schrijf. Dus eigenlijk laat je me maar wat kletsen..en gaat verder met je eigen gedachten. Dat die de moeite waard zijn, okay, :) maar het is dan geen discussie.
Daarbij kun je geen uitspraak doen over mijn al dan niet aanwezige slimheid. Dat houd ik altijd zorgvuldig verborgen. :boogie:

H.P.Pas
14-03-19, 16:20
Dat houd ik altijd zorgvuldig verborgen. :boogie:

Wie slim is kan zich van de domme houden.
Omgekeerd gaat niet...

Eke
14-03-19, 17:45
Wie slim is kan zich van de domme houden.
Omgekeerd gaat niet...

Eerste reactie : mond vol tanden. :haha:

Tweede reactie : hoe werkt dat dan in de praktijk ?


Binnenkort wordt er gestemd in Nederland.

En let nou eens op welke lieden, ondanks hun gebrek aan een doordachte visie op de toekomst,toch veel stemmen scoren en van wie ze die krijgen.
Ze worden gekozen door mensen die hen geweldig vinden en beslist wel slim !

Ibrah1234
15-03-19, 20:03
Je gaat niet in op wat ik schrijf. Dus eigenlijk laat je me maar wat kletsen..en gaat verder met je eigen gedachten. Dat die de moeite waard zijn, okay, :) maar het is dan geen discussie.
Daarbij kun je geen uitspraak doen over mijn al dan niet aanwezige slimheid. Dat houd ik altijd zorgvuldig verborgen. :boogie:

Het gaat in principe over een brandstofcel, een apparaat dat door een chemische reactie brandstof en zuurstof (uit de lucht) omzet in water en elektrische energie.

Dat kan met waterstof, gas maar ook met vloeistoffen zoals Methanol. Waterstof, waar jij het over hebt, heeft een brandstofcel nodig om elektrische energie te produceren waarmee de auto wordt aangedreven.

Ik ben geen scheikundige maar weet slechts dat zo'n brandstofcelgenerator voor in de camper zeer inefficiënt en duur was. Mee dat 10 liter ethanol iets van 5 tientjes kost en je haalt er slechts iets van 10Kw uit. Bovendien had de brandstofcel een beperkte levensduur en dat ding vervangen kost net zoveel als de hele generator.

Ik wilde de buren niet irriteren met een dieselgenerator die midden in de nacht aanslaat en zo'n brandstofcel hoor je niet.

Ik heb dus zo mijn bedenkingen over een brandstofcel en DUS waterstof. Geen idee of je dat mag vertalen richting een auto. Wellicht dat ze nu een langere levensduur hebben. Geen idee.

Eke
18-03-19, 18:14
Het gaat in principe over een brandstofcel, een apparaat dat door een chemische reactie brandstof en zuurstof (uit de lucht) omzet in water en elektrische energie.

Dat kan met waterstof, gas maar ook met vloeistoffen zoals Methanol. Waterstof, waar jij het over hebt, heeft een brandstofcel nodig om elektrische energie te produceren waarmee de auto wordt aangedreven.

Ik ben geen scheikundige maar weet slechts dat zo'n brandstofcelgenerator voor in de camper zeer inefficiënt en duur was. Mee dat 10 liter ethanol iets van 5 tientjes kost en je haalt er slechts iets van 10Kw uit. Bovendien had de brandstofcel een beperkte levensduur en dat ding vervangen kost net zoveel als de hele generator.

Ik wilde de buren niet irriteren met een dieselgenerator die midden in de nacht aanslaat en zo'n brandstofcel hoor je niet.

Ik heb dus zo mijn bedenkingen over een brandstofcel en DUS waterstof. Geen idee of je dat mag vertalen richting een auto. Wellicht dat ze nu een langere levensduur hebben. Geen idee.

Wat betreft de kosten :
"Volgens een rapport van Nikkei Asia verwacht Toyota echter in 2020 een aanzienlijke kostenreductie in brandstofceltechnologie . De belangrijkste onderdelen van de voertuigen, de elektromotoren, waterstoftanks, brandstofcellen, compressoren en compacte accu als stroombuffer, kunnen dan de helft goedkoper worden geproduceerd." (bron : AD https://www.ad.nl/auto/toyota-wil-waterstofauto-voor-40-000-euro-in-2020~ada52978/ )

Ben het met je eens dat het betaalbaar moet zijn. Ik lees dat Toyota de auto in 2020 voor 40.000 euro in de markt wil zetten.

Geen info over onderhoudskosten/vervanging onderdelen, Ibrah.
Geen info over milieuvriendelijke realisatie. (niet alleen mbt de materialen, ook voor alle medewerkers die onderdelen aanleveren: hun arbeidsomstandigheden zullen humaan moeten zijn--niet ieder land heeft goede arbeidsomstandigheden en een eerlijk loon)
Geen info over de tijd die ze nodig hebben om een groene elektrische auto die voor heel veel mensen betaalbaar is (!)op de markt te zetten.
Misschien heb ik wel te vroeg gejuicht. Dat was voor even wel een prettig gevoel ! :haha:

super ick
20-03-19, 06:44
Als we nu eerst eens beginnen goed gedrag beter te belonen cq sturen. Hele volksstammen rijden nog altijd dagelijks naar een kantoor om daar de hele dag plaats te nemen achter een computer die ze ook thuis neer kunnen zetten. Als je dat gedegen aanpakt kun je in korte tijd een veel groter verschil maken dan wachten tot de EV betaalbaar is voor Jan met de Pet en hij deze kan blijven gebruiken zoals hij nu zijn auto gebruikt.

Ik vraag mij overigens af of het voordeel bij onderhoud zoals geen smeermiddelen en koelvloeistof ook meegenomen wordt in die vergelijkingen. Dat levert namelijk ook een stuwmeer aan afval op.