PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrouwen in El Salvador krijgen zware gevangenisstraffen wegens ongewilde abortus / miskraam

Marsipulami
09-03-19, 23:08
Bekijk hier de video --->https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/03/09/vranckx-vermoorde-onschuld/

Vranckx-Nomaden: de strenge abortuswet in El Salvador

Drie vrouwen die in El Salvador een celstraf van dertig jaar uitzaten, zijn afgelopen donderdag na tien jaar vervroegd vrijgelaten. Ze werden veroordeeld voor abortus, maar de vrouwen zeggen zelf dat ze een miskraam gekregen hadden. Jan De Deken en Roel Nollet ontmoetten in de gevangenis van San Salvador vrouwen die zich in dezelfde situatie bevonden. Hun reportage komt vanavond om 20.10 uur in Vranckx op Canvas.

“Toen ik wakker werd in het ziekenhuis stonden er politiemensen rond mij. Ze zeiden dat ik mijn kind had vermoord.” Maria Teresa De Rivera is 34 wanneer ze een miskraam krijgt op het toilet. Door de strenge abortuswetten in haar land wordt ze veroordeeld tot 40 jaar cel. Maria verliest niet alleen een kind, maar ook haar vrijheid. Onder druk van onder andere de katholieke kerk heeft El Salvador een van de strengste abortuswetten ter wereld.

Journalist Jan De Deken kent de culturele gevoeligheden in de regio. Hij werkte twee jaar als freelance Latijns-Amerikacorrespondent. Samen met zijn collega Roel Nollet gaat hij op zoek naar de impact van de abortuswet, en de link met het in El Salvador alomtegenwoordige bendegeweld. In de gevangenis zitten nog meerdere vrouwen een jarenlange celstraf uit. Evelyn is 19. Ze werd verkracht door een lid van een drugsbende, maar is bang om daarover te praten. De dader loopt nog steeds vrij rond.

“Elke tien minuten is een vrouw of kind in El Salvador het slachtoffer van seksueel geweld,” vertelt Maria. Ze krijgt nu asiel in Zweden. “Als je ’s morgens de deur uitgaat, weet je niet of je ’s avonds wel zal terugkeren.” De moordcijfers in El Salvador breken alle records. Terwijl vrouwen worden opgesloten voor een miskraam, vechten bendes op straat hun oorlog uit.

“Er bestaan statistieken van meisjes die zelfmoord plegen, maar in die statistieken staat niet dat ze dat deden omdat ze zwanger waren", vertelt 'Lucie'. Ze onderging zelf in het geheim een abortus en helpt andere vrouwen aan pillen die een abortus veroorzaken. Sensibilisering over voorbehoedsmiddelen is er nauwelijks in het land. Wanneer meisjes ongewenst zwanger geraken, wenden ze zich vaak tot erg gevaarlijke abortusmethodes.

“Vrouwen zijn wisselgeld”, zoekt Vanda Pignato de achterliggende oorzaken in de sterk patriarchale samenleving. De voormalige presidentsvrouw en huidig minister van Sociale Inclusie richtte Ciudad Mujer op om vrouwen met problemen te helpen. “We moeten de mentaliteit aanpassen en justitie hervormen, want zolang er geen gelijkheid is, zal er niets veranderen.”
Bekijk hieronder de volledige reportage van "Vranckx":

Inocencia Asesinada is een reportage van Jan De Deken en Roel Nollet. Met steun van het Fonds Pascal Decroos.

The_Grand_Wazoo
10-03-19, 15:23
De katholieke kerk is een organisatie die de wereld veel lijden veroorzaakt in deze wereld.

Marsipulami
10-03-19, 16:05
De katholieke kerk is een organisatie die de wereld veel lijden veroorzaakt in deze wereld.

Volgens mij heeft de katholieke kerk nooit gezegd dat vrouwen met een miskraam moeten worden opgesloten.

The_Grand_Wazoo
10-03-19, 17:00
De VRT lijkt jouw visie over de invloed van de katholieke kerk anders te bestrijden.

'Door de strenge abortuswetten in haar land wordt ze veroordeeld tot 40 jaar cel. Maria verliest niet alleen een kind, maar ook haar vrijheid. Onder druk van onder andere de katholieke kerk heeft El Salvador een van de strengste abortuswetten ter wereld.'

Interim
10-03-19, 17:09
https://www.youtube.com/watch?v=a4QF0ng5V6Y

Interim
10-03-19, 17:12
Volgens mij heeft de katholieke kerk nooit gezegd dat vrouwen met een miskraam moeten worden opgesloten.
De mond van waarmee de katholieke kerk spreekt heeft waarschijnlijk dezelfde vorm als de mond waarmee de islam spreekt.

Het lied hiervoor gaat over de gevoelens van vrouw na een doodgeboren (stillborn) kind.
Het einde van het laatste couplet,

"Wait upon the Lord
and hope will rise
as stars appear when day is dimming.",

daar denk ik wel eens aan tijdens een heldere sterrennacht.

Ibrah1234
10-03-19, 21:23
In principe ben ik ook tegen abortus. Uitgezonderd zaken als verkrachting, levensgevaar moeder, bedreiging lichamelijke of geestelijke gezondheid, beschadigde foetus et cetera.

Marsipulami
11-03-19, 00:29
De VRT lijkt jouw visie over de invloed van de katholieke kerk anders te bestrijden.

'Door de strenge abortuswetten in haar land wordt ze veroordeeld tot 40 jaar cel. Maria verliest niet alleen een kind, maar ook haar vrijheid. Onder druk van onder andere de katholieke kerk heeft El Salvador een van de strengste abortuswetten ter wereld.'

Het zou me erg verwonderen als er op de VRT één journalist te vinden zou zijn die enige gefundeerde kennis heeft van de standpunten van de katholieke kerk inzake de ethiek die door de RK wordt verkondigd.

Ik nodig je uit om enig kerkelijk document of een uitspraak van een kerkelijke gezagsdrager te vinden -waar ook ter wereld- waarin gesteld wordt dat het goed is dat vrouwen die een miskraam hadden worden opgesloten in de gevangenis.

Marsipulami
11-03-19, 00:44
De mond van waarmee de katholieke kerk spreekt heeft waarschijnlijk dezelfde vorm als de mond waarmee de islam spreekt.

Het lied hiervoor gaat over de gevoelens van vrouw na een doodgeboren (stillborn) kind.
Het einde van het laatste couplet,

"Wait upon the Lord
and hope will rise
as stars appear when day is dimming.",

daar denk ik wel eens aan tijdens een heldere sterrennacht.

Probeer jij nu maar eens om net als de katholieke kerk een bruggenbouwer te zijn tussen mensen, christenen, moslims or what ever. Dat is beter dan je op te sluiten in je eigen evangelisch - sektarisch clubje en je te verwarmen aan het grote gelijk tussen gelijkgezinden.

The_Grand_Wazoo
11-03-19, 08:19
Dat document ga ik niet zoeken. Het zou bovendien noch jouw punt, noch dat van de VRT onderbouwen.

Een gefundeerde kennis van de katholieke ethiek is irrelevant voor de constatering dat de katholieke kerk verantwoordelijk is voor veel lijden in de wereld. Ervaringen met het handelingen van de kerk en haar functionarissen is waar het om gaat.

Interim
11-03-19, 17:18
Probeer jij nu maar eens om net als de katholieke kerk een bruggenbouwer te zijn tussen mensen, christenen, moslims or what ever. Dat is beter dan je op te sluiten in je eigen evangelisch - sektarisch clubje en je te verwarmen aan het grote gelijk tussen gelijkgezinden.
Vijf dagen vasten en nu al helemaal van het padje af.

Mijn buren Eritrea zijn nog even goedlachs als altijd.
Van hen heb ik het lied aangereikt gekregen.

In ieder geval bedankt voor het inkijkje in jouw 'gevoelsleven'.

Interim
12-03-19, 11:13
Dat document ga ik niet zoeken. Het zou bovendien noch jouw punt, noch dat van de VRT onderbouwen.

Een gefundeerde kennis van de katholieke ethiek is irrelevant voor de constatering dat de katholieke kerk verantwoordelijk is voor veel lijden in de wereld. Ervaringen met het handelingen van de kerk en haar functionarissen is waar het om gaat.
katholieke ethiek = (katholieke) bruggen bouwen nadat bestaande (niet-katholieke) bruggen (katholiek) zijn gesloopt.