PDA

Bekijk Volledige Versie : Brunei voert doodstraf door steniging in voor homo’s



Marsipulami
28-03-19, 16:13
Brunei voert doodstraf door steniging in voor homo’s

28-03-19, 15.13u - DBA - Bron: The Guardian, NOS


In Brunei dreigt vanaf volgende week de doodstraf voor homo’s. In de piepkleine Aziatische oliestaat treedt vanaf 3 april nieuwe, strenge islamitische wetgeving in werking.

Wie seks heeft met iemand van hetzelfde geslacht of overspel pleegt, riskeert gestenigd te worden. Voor wie steelt, dreigt in het uiterste geval amputatie van een lichaamsdeel. dat geldt ook voor kinderen.

De straffen staan in nieuwe hoofdstukken van Brunei’s wetgeving die de ministaat volgende week invoert. De wijzigingen werden niet breed bekendgemaakt, maar onopvallend aangekondigd op een overheidswebsite. Homoseksualiteit is op dit moment al strafbaar in Brunei. Nu staat er maximaal tien jaar gevangenisstraf op.

In 2014 kondigde Brunei voor het eerst plannen aan om de sharia, streng islamitische wetgeving met lijfstraffen, in te voeren. Nu voegt het dus de daad bij het woord. De aankondiging van de nieuwe wetten, die zich vooral op de holebigemeenschap richten, wordt ten strengste veroordeeld door mensenrechtenorganisaties. Amnesty International roept Brunei op om “onmiddellijk te stoppen” met de nieuwe straffen in te voeren.

“Om zulke wrede en onmenselijke straffen in te voeren is an sich al verschrikkelijk”, zei Rachel Chhoa-Howard, Brunei-onderzoeker van de mensenrechtenorganisatie. Ze voegt daaraan toe dat Brunei sommige zaken niet eens als misdrijf moet zien. “Waaronder seks met iemand van hetzelfde geslacht. Brunei moet hun plannen voor deze straffen onmiddellijk stopzetten.”

De nieuwe wetten zouden overigens enkel voor moslims gelden, die in Brunei zo’n tweederde van de bevolking uitmaken.

Marsipulami
28-03-19, 19:34
@Marsipulami : Kom eerst zelf met een commentaar op je eigen topic. Je plaats het toch met een reden?

Buh? Waarom moet ik toch altijd een mening hebben over de artikels die ik plaats?

Maar goed, om tegenmoet te komen aan jouw verzuchtingen: Ik heb eens gegoogeld om te weten waar Brunei ergens lag. Ik dacht dat ik op het Arabisch schiereiland moest gaan zoeken, maar Brunei ligt blijkbaar een heel eind daar vandaan.

Voor de rest vind ik de doodstraf door steniging voor de 'misdaad' homoseksualiteit, achterlijk en barbaars.

Aangezien ik dat laatste als een evidentie beschouw dacht ik niet dat het nodig was om dat telkens te vermelden.

Is dat genoeg als commentaar?

Ibrah1234
28-03-19, 19:54
's lands wijs, 's lands eer. Als een groep gelijkgestemden besluit dat de sharia toegepast dient te worden is er niets op tegen toch? Begrijp dat het niet van toepassing is op niet-gelovigen of anders gelovigen.

Wellicht is het niet eens zo'n gek idee om het in Nederland te introduceren :eek:

Selected
28-03-19, 21:13
@Marsipulami : Kom eerst zelf met een commentaar op je eigen topic. Je plaats het toch met een reden?

Waarom laat je die beste man gewoon niet een keer met rust?

Hij heeft tenminste een hart. JIj zit vol met gal en azijn.

Ik vind zijn topics wel interessant alhoewel ik er niet vaak op reageer maar ik lees ze wel.

Marsipulami draagt meer aan positiviteit bij dan jij.

Selected
28-03-19, 23:31
Buh? Waarom moet ik toch altijd een mening hebben over de artikels die ik plaats?



Dat hoeft u ook niet meneer Marsipulami.

Marsipulami
30-03-19, 18:47
.



George Clooney: "Gaan we echt mee betalen voor schendingen van de mensenrechten?"

De Amerikaanse acteur George Clooney roept op tot een boycot van negen internationale luxehotels die in handen zijn van de Zuidoost-Aziatische oliestaat Brunei. De reden? Vanaf volgende week voert Brunei nieuwe, uiterst strenge straffen in voor holebi's. Wie "schuldig wordt bevonden,", wordt gestraft met de dood door steniging. "Gaan we echt mee blijven betalen voor de schendingen van mensenrechten?"

Kathleen Heylen

Homoseksualiteit is verboden in Brunei, er staat momenteel maximaal 10 jaar gevangenisstraf op. Vanaf 3 april gelden veel strengere straffen. Wie seks heeft met iemand van hetzelfde geslacht, riskeert de doodstraf door steniging of geseling. Voor overspel wordt diezelfde straf ingevoerd. Wie een eerste keer betrapt wordt op diefstal verliest zijn hand, wie een tweede keer betrapt wordt zijn voet.

Acteur George Clooney is verontrust én verontwaardigd. "In de stroom van nieuwsberichten over een wereld die terugvalt op autoritaire leiders, slaat dit alles", schrijft hij in een column voor de entertainmentwebsite Deadline. Hij roept op tot een boycot van negen luxueuze vijfsterrenhotels in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk en Italië. Die hotels vormen de Dorchester Collection en zijn in handen van de Brunei Investment Agency (BIA), in casu, de sultan van Brunei.

Elke keer als we in die hotels overnachten, vergaderen of eten, stoppen we ons geld rechtstreeks in de zakken van mannen die hun burgers stenigen tot de dood omdat ze holebi zijn of overspel plegen.

George Clooney

"Het zijn mooie hotels. De mensen die er werken zijn vriendelijk en behulpzaam en hebben niets te maken met wie de eigenaar is. Maar laat me duidelijk zijn: elke keer als we er overnachten, vergaderen of eten, stoppen we ons geld rechtstreeks in de zakken van mannen die hun burgers stenigen of zweepslagen geven tot de dood erop volgt, omdat ze holebi zijn of overspel plegen."

Clooney geeft toe dat hij zelf in veel van die hotels verbleven heeft, ook recent nog, "omdat ik mijn huiswerk niet gemaakt had en niet wist wie de eigenaar was."

"Gaan we echt de moord op onschuldige burgers financieren?"

Buitenland

Een paleis met 1.800 kamers, 7.000 luxewagens en 12 kinderen bij 3 vrouwen: dit is de sultan van Brunei
do 18 okt 2018 05:00

Brunei is een schatrijke oliestaat, geleid door sultan Hassanal Bolkiah (72). Excentriek en controversieel. Hij heeft alle macht stevig in handen, naast sultan is hij ook premier, minister van Defensie en minister van Financiën. Hij regeert de facto als een dictator.

Bolkiah voerde in 2014 als eerste in Zuidoost-Azië de sharia in, de strenge islamitische wetgeving. In de loop der jaren wordt die wet steeds meer in de praktijk omgezet. De nieuwe straffen die vanaf 3 april zullen gelden, werden bijna geruisloos bekendgemaakt.

George Clooney maakt zich geen illusies: een boycot zal er niet voor zorgen dat er snel iets verandert. "Brunei is een koninkrijk en dit zal maar weinig effect hebben in het veranderen van hun wetten. Maar gaan we echt helpen betalen voor deze mensenrechtenschendingen? Gaan we echt de moord op onschuldige burgers helpen financieren?"

"Ik heb doorheen de jaren geleerd dat het geen zin heeft moordlustige regimes te schande te maken. Maar dat kan je wel doen bij banken, financiers en instituten die zaken met hen doen en ondertussen doen alsof hun neus bloedt."

De negen hotels in kwestie:

The Dorchester, Londen (VK)
45 Park Lane, Londen (VK)
Coworth Park, Ascot (VK)
The Beverly Hills Hotel, Beverly Hills (VS)
Hotel Bel-Air, Los Angeles (VS)
Le Meurice, Parijs (Frankrijk)
Hotel Plaza Athenee, Parijs (Frankrijk)
Hotel Eden, Rome (Italië)
Hotel Principe di Savoia, Milaan (Italië)

Het sultanaat Brunei is een klein staatje op de noordkust van het eiland Borneo en is langs alle kanten omgeven door Maleisië. Er wonen iets meer dan 400.000 mensen. Het rijke oliestaatje werd in 1984 onafhankelijk van Groot-Brittannië.

super ick
03-04-19, 11:38
Hee, Bel-Air LA mijn huishotelletje. Prima hotel, niets mis mee. Zolang is benzine tank uit S.A. ga ik daar met een onbezwaard geweten slapen.