PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus Franciscus in Marokko



Marsipulami
30-03-19, 19:28
Paus Franciscus in Marokko: "Hekken en angstzaaien zullen migratie niet tegenhouden"

De paus is in Marokko aangekomen voor een tweedaags bezoek. Hij toonde zich solidair met Afrikaanse migranten die via Marokko naar Europa pogen te geraken. Er was wel een klein incident toen een man naar de auto van de Marokkaanse koning Mohammed VI liep.

Jos De Greef

Paus Franciscus is in Marokko om er de banden aan te halen met een natie die hij prijst wegens de "gastvrijheid tegenover migranten en de goede verstandhouding tussen de moslimmeerderheid en de christelijke minderheid".

De paus werd op de luchthaven van de Marokkaanse hoofdstad Rabat ontvangen door koning Mohammed VI. Beiden reden toen in een eigen wagen naar de stad, maar daar was even een incident toen een man plots naar de auto van de koning liep. De man werd meteen door lijfwachten overmeesterd. Het is niet duidelijk wat hij van plan was.

In een eerste toespraak toonde Franciscus zich solidair met de vele Afrikanen die via Marokko naar Europa willen komen. "Migratie zal nooit opgelost worden door het oprichten van hekken, door het zaaien van angst of door het niet geven van hulp aan diegenen die een beter leven zoeken voor zichzelf en hun families", zei hij. Hij riep de wereldleiders op om de economische onevenwichten de onveiligheid aan te pakken als ze migratiestromen echt willen aanpakken.

Sinds Italië vorig jaar de grenzen heeft gesloten voor migranten en vluchtelingen, is de route via Marokko naar Spanje de belangrijkste route geworden voor velen onder hen. Vorig jaar zouden volgens de Europese Unie zo 57.000 mensen via Spanje de Unie zijn binnengekomen.

"Marokko is toonbeeld van gematigde islam"

De paus had ook lof voor manier waarop koning Mohammed VI de radicalisering in zijn land aanpakt. Na de aanslagen van 2003 in Casablanca waarbij 43 mensen zijn vermoord, zijn in Marokko het religieuze beleid en het onderwijs aangepast om de verspreiding van fundamentalisme te voorkomen.

Wat alle terroristen gemeen hebben, is niet hun godsdienst, wel hun gebrek aan kennis van religie

De paus zal een belangrijk element daarvan, het Koning Mohammed VI Instituut, bezoeken. Daar worden imams opgeleid die in Marokko, maar ook elders in Noord-Afrika, het Midden-Oosten en delen van Europa een verdraagzame islam prediken. Volgens Franciscus is dat een veel betere manier om radicalisering te voorkomen dan militaire repressie.

Marokko telt 36 miljoen inwoners en de meeste inwoners zijn soennitisch moslim. De regerende dynastie van koning Mohammed VI zou overigens afstammen van de profeet Mohammed. Er wonen ook 23.000 christenen.
Eerder had de paus ook een bezoek gebracht aan de Verenigde Arabische Emiraten, waar hij met de leiders van de al-Azhar een document ondertekende dat vrede en broederschap tussen moslims en christenen propageert. De al-Azhar in de Egyptische hoofdstad Caïro is de belangrijkste religieuze instelling in de soennitische wereld.

Revisor
30-03-19, 19:45
Propaganda verhaal waar ik niet in trap.

De radicale islam is juist ontstaan door economische ongelijkheid, onderdrukking van meestal door het westen gesteunde dictaturen en continu westerse oorlogen en massamoorden.

Daar helpt geen verandering van de islam door. Sterker nog, dit werkt de radicalen in de hand.

Selected
30-03-19, 21:23
Ik sta hier nog midden in en heb hier geen uitgesproken mening over.

Wat ik wel met zekerheid kan schrijven is dat de Maghreblanden wel een mildere vorm van Islam beleven dan landen als S-A,Iran,Pakistan,Afghanisten.

OOk daarin kan ik fout zitten maar gisteren las ik weer dat diefstal in een land met het afhakken van de hand bestraft gaat worden. OOk voor minderjarige. En dan vind ik dat men te ver gaat. Dat heeft niks meer met religie of ordehandhaving te maken.


Mijn mening.

Marsipulami
31-03-19, 00:54
https://www.youtube.com/watch?v=9CAknwDH9Do

Selected
31-03-19, 01:30
https://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-die-blijft/398379-paus-wordt-weekend-marokko-verwacht.html