PDA

Bekijk Volledige Versie : En weer een monster de gelegenheid gegeven



super ick
02-05-19, 15:26
https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/05/een-anne-faber-zaak-hij-heeft-behandelaren-in-de-luren-gelegd-686313/

Doenia E
06-06-19, 07:07
Ik zeg niet dat dit een monster is, maar hij schijnt wel agressief te kunnen worden als hij zijn medicijnen niet slikt. Vaak reageert hij het op zijn moeder af. Volgens mij is hij nog spoorloos:

Doenia E
06-06-19, 07:08
Moeder ontsnapte patiënt Den Dolder krijgt politiebeveiliging


Vandaag, 00:08 Binnenland (https://nos.nl/nieuws/binnenland/)





De moeder van de psychiatrische patiënt die zaterdag niet terugkeerde van zijn verlof uit een kliniek in Den Dolder, wordt beveiligd door de politie. Dat vertelde de zus van de patiënt, de 43-jarige Peter M., bij Pauw.
"Ze woont nu met de deur op slot, ramen dicht. Zijn ontsnapping is voor ons vrijheidsberoving", zei Jannienne. Volgens haar heeft M. zijn agressie altijd op zijn moeder gericht en leeft die daarom nu in angst. "Helikopters vliegen af en toe over."
M. keerde afgelopen zaterdag na een onbegeleid verlof niet terug (https://nos.nl/artikel/2287698-patient-spoorloos-verdwenen-uit-kliniek-waar-michael-p-zat.html) naar de forensisch psychiatrische afdeling van de kliniek Fivoor, waar hij verbleef. "Als hij z'n medicijnen braaf krijgt en inneemt is het best een aardig ventje. Als hij ze niet krijgt is het een rare sodemieter", zei zijn zus.
Omdat sinds afgelopen zaterdag niks meer van de man is vernomen, verspreidde de politie woensdag een foto van hem (https://nos.nl/artikel/2287771-politie-verspreidt-opsporingsbericht-voor-ontsnapte-man-den-dolder.html). "Ziet u hem, benader hem dan niet zelf, maar bel gelijk met 112", adviseert de politie.


Hij zei: 'Als ik de kans krijg, neem ik de benen'.

Zus van de ontsnapte Peter M.

Volgens een bestuurder van de kliniek vormt de man geen groot risico voor zijn omgeving. "Als wij dachten dat het een levensgevaarlijke man was, hadden we hem niet op onbegeleid verlof laten gaan," zei hij gisteren.
Zus Jannienne ziet dat anders. "Hij is gevaarlijk als hij geen medicijnen krijgt, dan krijgt hij wanen en psychoses. En hij gaat er bij drinken als hij niet onder toezicht staat."
Vorige week donderdag zag zij haar broer voor het laatst. "Ik bezocht hem samen met mijn moeder en dochter. Toen zei hij: 'Ik hoor hier niet thuis, wil hier niet zijn, als ik de kans krijg dan neem ik de benen'." Diezelfde dag nog meldde ze dit bij de kliniek. "Hij zou naar Duitsland gaan, zei die. Maar meestal komt hij niet verder dan de grens."


https://nos.nl/data/image/2019/06/05/554840/2048x1152.jpg Politie





De man verbleef op een forensisch psychiatrische afdeling van de kliniek waar Michael P. ook zat. Jannienne is niet te spreken over de handelwijze van de kliniek.
"We zijn zaterdag niet gebeld", vertelt ze. Ze wist pas dat hij weg was toen maandag de politie voor de deur van haar moeder stond. "Haar huis werd binnenstebuiten gekeerd om hem te zoeken." Toen ze maandag contact opnam met de kliniek konden ze haar "in het kader van de privacy" niks vertellen. Pas op dinsdag kreeg ze te horen dat haar broer inderdaad niet was teruggekeerd.
De bestuurder van de kliniek noemt M. een 'laag risicopatiënt'. "Ik moet daar eigenlijk een beetje om lachen", zegt Jannienne. "Ik denk dat het goed is dat klinieken bij de opname van patiënten zich ook eens tot familie richten. Om te vragen hoe iemand echt is."

https://nos.nl/artikel/2287805-moeder-ontsnapte-patient-den-dolder-krijgt-politiebeveiliging.html

Eke
09-06-19, 13:00
Ik zeg niet dat dit een monster is, maar hij schijnt wel agressief te kunnen worden als hij zijn medicijnen niet slikt. Vaak reageert hij het op zijn moeder af. Volgens mij is hij nog spoorloos:

Diegene die jij in dit topic plaatst is een psychiatrische patient. Die zelf beschermd dient te worden, gezien z'n grote kwetsbaarheid voor ongelukken. Het draadje van superick gaat over moordenaars/verdachten van moord.

Nu staat hij met foto in het verkeerde draadje te kijk. ("monsters")



Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met GPS-trackers als patiënten buiten de kliniek mogen komen en in feite onvoorspelbaar zijn.. Zeker als die mensen grote risico's gaan lopen als ze niet op tijd hun medicatie innemen. Bv. het risico dat z'n hun moeder aanvallen.(vanuit de kant van de patient bekeken, die immers niet toerekeningsvatbaar is)

Kun je op een of andere manier die trackers niet geschikt maken (ze zijn er voor kleine kinderen, dementerenden, huisdieren)

Anders moeten er toch meer begeleiders komen of grotere stukken grond (tuinen, moestuinen, ect.) bij de instellingen, zoals gebruikelijk was !!!

Afgenomen geld weer terug naar de ggz, wat vind je daarvan, superick ? Het gaat om mensenwerk en werk met mensen.

Doenia E
09-06-19, 15:01
Diegene die jij in dit topic plaatst is een psychiatrische patient. Die zelf beschermd dient te worden, gezien z'n grote kwetsbaarheid voor ongelukken. Het draadje van superick gaat over moordenaars/verdachten van moord.

Nu staat hij met foto in het verkeerde draadje te kijk. ("monsters")

De link zit hem in het beleid van de TBS kliniek. De persoon in kwestie is overigens al weer terecht.




Ik vraag me af wat de ervaringen zijn met GPS-trackers als patiënten buiten de kliniek mogen komen en in feite onvoorspelbaar zijn.. Zeker als die mensen grote risico's gaan lopen als ze niet op tijd hun medicatie innemen. Bv. het risico dat z'n hun moeder aanvallen.(vanuit de kant van de patient bekeken, die immers niet toerekeningsvatbaar is)

Kun je op een of andere manier die trackers niet geschikt maken (ze zijn er voor kleine kinderen, dementerenden, huisdieren)

Anders moeten er toch meer begeleiders komen of grotere stukken grond (tuinen, moestuinen, ect.) bij de instellingen, zoals gebruikelijk was !!!

Afgenomen geld weer terug naar de ggz, wat vind je daarvan, superick ? Het gaat om mensenwerk en werk met mensen.

Zou een optie kunnen zijn, hoewel ik in zijn algemeenheid niet zo'n voorstandster ben van track and trace :knipoog: In dit geval, kan het de patiënt enige vrijheid geven en de omgeving gemoedsrust.

Eke
09-06-19, 17:20
De link zit hem in het beleid van de TBS kliniek. De persoon in kwestie is overigens al weer terecht.





Zou een optie kunnen zijn, hoewel ik in zijn algemeenheid niet zo'n voorstandster ben van track and trace :knipoog: In dit geval, kan het de patiënt enige vrijheid geven en de omgeving gemoedsrust.




Ik ben er nog niet uit, Saar, over een GPS-tracker bij iemand die weer aan de drukte van de maatschappij moet wennen.
Het zou te vaak/te makkelijk ingezet kunnen worden : je kiest dan voor een goedkopere aanpak terwijl een andere aanpak beter zou zijn voor de patient en dus ook voor de maatschappij.
Het lijkt me sowieso maatwerk.

super ick
11-06-19, 16:01
Ik ben er nog niet uit, Saar, over een GPS-tracker bij iemand die weer aan de drukte van de maatschappij moet wennen.
Het zou te vaak/te makkelijk ingezet kunnen worden : je kiest dan voor een goedkopere aanpak terwijl een andere aanpak beter zou zijn voor de patient en dus ook voor de maatschappij.
Het lijkt me sowieso maatwerk.

Deze vorm van zorg is niet oneindig.

Er zou een soort toetsingscommissie moeten zijn die een proefverlof goed moet keuren. Een deskundige instantie waar de behandelaar het verlof hard dient te maken om een zekere bedrijfsblindheid te voorkomen.

Ook dient er een soort keuringsdienst te komen die 24/7 binnen kan vallen in klinieken of desnoods kan controleren door het plaatsen van een neppatient o.i.d.

Volkert-x
12-06-19, 00:45
De link zit hem in het beleid van de TBS kliniek.

JIj kan ook wel een Tbs-kliniek therapie gebruiken j-s met je 8 accounts. :maf3:

Volkert-x
12-06-19, 00:55
Ik bedoel kritiek geven aan geestelijk minder bedeelde personen moet wel gepaard gaan met een portie zelfreflectie én zelf-kritiek.

Is die zelf-kritiek,die voor ''een gezonde geestelijke balans moet zorgen,niet aanwezig in het eigen, dan is het bekritiseren van andere(n) des te gevaarlijker voor de eigen geestelijke orde en stabiliteit''.

Sigmund Freud

Eke
12-06-19, 17:28
Deze vorm van zorg is niet oneindig.

Er zou een soort toetsingscommissie moeten zijn die een proefverlof goed moet keuren. Een deskundige instantie waar de behandelaar het verlof hard dient te maken om een zekere bedrijfsblindheid te voorkomen.

Ook dient er een soort keuringsdienst te komen die 24/7 binnen kan vallen in klinieken of desnoods kan controleren door het plaatsen van een neppatient o.i.d.

Hoe gaat dat dan nu in z'n werk, Superick ? Officieel, bedoel ik.

Is er niet zoiets als een psychiater of zo die een overzicht heeft wie wel en wie niet in aanmerking komt om besproken te worden in een team om in de samenleving terug te mogen ? Of onder begeleiding terug te mogen ?

Keuringsdienst ? Een heel goed bijscholingsteam dat regelmatig 'binnenvalt' en ---op verzoek !
Het blijft een taaie materie. Mensen/maatschappij.

super ick
13-06-19, 06:53
Hoe gaat dat dan nu in z'n werk, Superick ? Officieel, bedoel ik.

Is er niet zoiets als een psychiater of zo die een overzicht heeft wie wel en wie niet in aanmerking komt om besproken te worden in een team om in de samenleving terug te mogen ? Of onder begeleiding terug te mogen ?

Keuringsdienst ? Een heel goed bijscholingsteam dat regelmatig 'binnenvalt' en ---op verzoek !
Het blijft een taaie materie. Mensen/maatschappij.

Er is wel een AVT maar die zien de 'patiënt' niet. Die nemen hun beslissing a.d.h.v. een dossier. Dat dossier komt van de behandelaar die al vindt dat patiënt op verlof kan anders doet hij geen aanvraag. Dus klopt het aangevraagde dossier en zo is de cirkel rond.

In mijn optiek zou de patiënt ook moeten verschijnen voor die commissie. Zou de behandelaar statistisch gezien ook betrouwbaar moeten zijn.

Als ik lees dat op het terrein van de kliniek waar Michael Panhuis zat o.a. drugs werd gebruikt en er seksuele relaties waren met behandelaars dan kan af en toe een kijkje nemen geen kwaad. Met achter de hand een paar teams die in geval van nood direct sleutelposities kunnen invullen bij een dergelijke inrichting en mensen die daar opsleutelposities zaten een beroepsverbod geven.

Olive Yao
13-06-19, 09:03
Ik zeg niet dat dit een monster is, maar hij schijnt wel agressief te kunnen worden als hij zijn medicijnen niet slikt. Vaak reageert hij het op zijn moeder af. Volgens mij is hij nog spoorloos:




Diegene die jij in dit topic plaatst is een psychiatrische patient. Die zelf beschermd dient te worden, gezien z'n grote kwetsbaarheid voor ongelukken. Het draadje van superick gaat over moordenaars/verdachten van moord.

Nu staat hij met foto in het verkeerde draadje te kijk. ("monsters")




De link zit hem in het beleid van de TBS kliniek.

Je wil niet toegeven dat je over de verkeerde persoon begint, maar Eke heeft gewoon gelijk.

Revisor
17-06-19, 20:53
Er zijn per jaar 70.000 verlofbewegingen van TBS patiënten. Daarvan gaat 0,004 % fout.

Eke
18-06-19, 10:44
Er zijn per jaar 70.000 verlofbewegingen van TBS patiënten. Daarvan gaat 0,004 % fout.

40 dus. Is veel als je het vanuit de kant van de samenleving bekijkt !

bron :https://www.tbsnederland.nl/behandeling/verlofcriteria/

Ibrah1234
18-06-19, 10:50
40 dus.

Batterijen ff vervangen van je rekenmachine.

Eke
18-06-19, 11:09
Er is wel een AVT maar die zien de 'patiënt' niet. Die nemen hun beslissing a.d.h.v. een dossier. Dat dossier komt van de behandelaar die al vindt dat patiënt op verlof kan anders doet hij geen aanvraag. Dus klopt het aangevraagde dossier en zo is de cirkel rond.

In mijn optiek zou de patiënt ook moeten verschijnen voor die commissie. Zou de behandelaar statistisch gezien ook betrouwbaar moeten zijn.

Als ik lees dat op het terrein van de kliniek waar Michael Panhuis zat o.a. drugs werd gebruikt en er seksuele relaties waren met behandelaars dan kan af en toe een kijkje nemen geen kwaad. Met achter de hand een paar teams die in geval van nood direct sleutelposities kunnen invullen bij een dergelijke inrichting en mensen die daar opsleutelposities zaten een beroepsverbod geven.


Verschijnen voor een commissie is onvoldoende garantie want momentopname.

Drugsgebruik op die afdeling wijst op gebrekkige alertheid van begeleiders.
Sexuele relatie met patient wijst op gebrek aan zelfkennis van de begeleidster/begeleider en mogelijk gebrek aan vertrouwenspersoon/supervisor ten bate van de begeleiders.

Het belangrijkste is een goed opgeleide behandelaar MET ervaring die kan en wil meewerken aan intervisie van collega's EN supervisie van een wijze ervaren senior (bv psychiater/psycholoog) die de patient ook in real life heeft 'gezien'.

Het is een taaie materie, de mens, :)..en dan nog eens een mens met zware problematiek.

Eke
18-06-19, 11:14
Batterijen ff vervangen van je rekenmachine.

Ibrah : ff leren lezen. ik heb de bron erbij gezet :) Ik bezit geen rekenmachine.Ook geen smartphone.

Die bron gaat namelijk van een ander getal uit dan Revisor en kwam op 40 per jaar. Het leek me een schatting, want het varieert per jaar.

Ibrah1234
18-06-19, 11:24
Ibrah : ff leren lezen. ik heb de bron erbij gezet :) Ik bezit geen rekenmachine.Ook geen smartphone.

Die bron gaat namelijk van een ander getal uit dan Revisor en kwam op 40 per jaar. Het leek me een schatting, want het varieert per jaar.

Jouw bron vermeld: "niet op de afgesproken tijd terugkeren van verlof of niet op de afgesproken plaats zijn". Een uurtje te laat zijn of niet op de afgesproken plek verschijnen is een problematiek van geheel andere orde lijkt mij.

Eke
18-06-19, 11:33
Jouw bron vermeld: "niet op de afgesproken tijd terugkeren van verlof of niet op de afgesproken plaats zijn". Een uurtje te laat zijn of niet op de afgesproken plek verschijnen is een problematiek van geheel andere orde lijkt mij.

"Per jaar zijn er in Nederland ongeveer 70.000 verloven van tbs-patiënten (alléén onbegeleid en begeleid verlof). Het aantal onttrekkingen (niet op de afgesproken tijd terugkeren van verlof of niet op de afgesproken plaats zijn) in 2017 was 40. Keert een patiënt niet op de afgesproken tijd terug van zijn verlof, dan wordt zijn verlofmachtiging één jaar ingetrokken." bron --zie mijn post van 11:44 uur.

Je hebt een bedrijf, Ibrah, en je vindt het geen punt als je werknemers op andere tijden of op een andere plaats opduiken..:)

Wat zegt dat over hen ?

Oké...

super ick
18-06-19, 15:14
Verschijnen voor een commissie is onvoldoende garantie want momentopname.

Drugsgebruik op die afdeling wijst op gebrekkige alertheid van begeleiders.
Sexuele relatie met patient wijst op gebrek aan zelfkennis van de begeleidster/begeleider en mogelijk gebrek aan vertrouwenspersoon/supervisor ten bate van de begeleiders.

Het belangrijkste is een goed opgeleide behandelaar MET ervaring die kan en wil meewerken aan intervisie van collega's EN supervisie van een wijze ervaren senior (bv psychiater/psycholoog) die de patient ook in real life heeft 'gezien'.

Het is een taaie materie, de mens, :)..en dan nog eens een mens met zware problematiek.

Er is helemaal geen garantie te geven.

Een commissie is inderdaad een momentopname maar ik stel die ook voor naast hetgene jij aanhaalt. Ik ben er vanuit gegaan dat er standaard gewerkt wordt met deskundigen en dat daar ook ervaren proffessionele krachten bij zitten.

Die commissie is dan de frisse blik van buiten die het dossier doorspit en de 'patiënt' meerdere keren spreekt.

Eke
20-06-19, 19:15
Er is helemaal geen garantie te geven.

Een commissie is inderdaad een momentopname maar ik stel die ook voor naast hetgene jij aanhaalt. Ik ben er vanuit gegaan dat er standaard gewerkt wordt met deskundigen en dat daar ook ervaren proffessionele krachten bij zitten.

Die commissie is dan de frisse blik van buiten die het dossier doorspit en de 'patiënt' meerdere keren spreekt.


BRON :https://www.advocatenblad.nl/2019/01/04/advocaten-zijn-bezorgd-over-capaciteitsproblemen-tbs-klinieken/


Quote :
" In 2013 werden er onder het bewind van staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven nog drie tbs-klinieken gesloten. De vermindering van het aantal klinieken, in combinatie met de groei van het aantal tbs-opleggingen, is een van de oorzaken van de capaciteitsprobleem.

………………. De personeelsproblemen leiden tot frustraties en vertraging van de behandeling. …………...
Daarbij zijn er veel wisselingen van behandelaren , terwijl tbs-patiënten veel baat hebben bij vaste gezichten.

Volgens bestuurslid van de Vereniging tbs-advocaten Jan-Jesse Lieftink is het systeem van tbs-klinieken verstopt geraakt.(…...39 wachtenden ……….)

‘Op korte termijn moet er iets gebeuren. Het gaat om mensenlevens, veiligheid van personeel en patiënten en kwaliteit van de behandeling.’


Lieftink stelt daarom ook voor dat het ministerie meer investeert in gekwalificeerd personeel van tbs-klinieken "..... (!!!).

Warda2017
09-07-19, 15:36
'Politie verspreidde foto's 'gevaarlijke' patiënt Den Dolder om mediahype'

09 juli 2019 03:47

De foto's en het signalement van psychiatrisch patiënt Peter M. werden verspreid onder invloed van een 'mediahype'. Dat zegt een bestuurder van de kliniek Fivoor in Den Dolder. Het opsporingsbericht was volgens hem onnodig.

Dat zegt Erik Masthoff tegen de Volkskrant (https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/belaagde-bestuurder-in-zaak-michael-p-de-instelling-wordt-als-dader-gezien-maar-er-is-maar-een-dader~b36c8812/). Vorige maand werden de foto en het signalement van M. verspreid door de politie, nadat hij niet was teruggekeerd van verlof. Hij zat in dezelfde kliniek als Michael P., de moordenaar van Anne Faber.

M. werd gezien als gevaarlijk als hij geen medicatie zou krijgen. Op het moment dat die medicijnen bijna waren uitgewerkt, besloot de politie om de gegevens vrij te geven. M. werd snel daarna opgepakt (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4737261/voortvluchtige-psychiatrische-patient-peter-m-terecht).

Volgens Masthoff was de paniek rond de verdwijning van Peter M. onnodig. Jaarlijks komen volgens hem tussen de 2000 en 3000 mensen niet terug van verlof. Het gaat dan vooral om niet-forensische patiënten. Bestuurders van de kliniek zeiden direct al dat M. niet als gevaarlijk werd beschouwd (https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politiek/artikel/4736236/bestuursters-kliniek-den-dolder-ontsnapte-man-niet-gevaarlijk).

Te boek als gevaarlijk

"De ontzettende hype die ontstond heeft ertoe bijgedragen dat de politie dat opsporingsbericht heeft geplaatst", zegt Masthoff. "Het gevolg is naar mijn mening dat deze niet-gevaarlijke patiënt nu met zijn foto op internet staat, en te boek staat als zeer gevaarlijke meneer.

De politie zegt in de krant zich niet te hebben laten leiden door een mediastorm. De beslissing om een opsporingsbericht te verspreiden is 'weloverwogen' genomen. De aanleiding was dat de medicijnen van M. bijna waren uitgewerkt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4773796/peter-m-kliniek-fivoor-den-dolder-mediahype-politie