PDA

Bekijk Volledige Versie : Westerse landen dumpen massaal plastic afval in 3de wereld landen die het niet kunnen verwerken



Revisor
06-05-19, 10:51
Stop het dumpen van plastic in het paradijs!

https://avaazimages.avaaz.org/39514_s39514_cartade2017enrespuestaalacarta.jpeg

Dit is ongelooflijk -- westerse overheden dumpen miljoenen tonnen plastic afval in ontwikkelingslanden in plaats van het te recyclen!

Iedereen kent de schokkende beelden van paradijselijke stranden vol plastic afval. Maar ik durf te wedden dat niemand van ons wist dat dit plastic uit Europa, de VS en Canada komt!

In een poging om deze schandalige praktijken te stoppen, beslissen de aanwezigen op een top in Genève momenteel of de export van plastic naar landen die het niet kunnen verwerken, gestopt moet worden.

Er is enorm veel steun voor dit idee, maar grote bedrijven en machtige overheden zoals de Trump-administratie proberen het te blokkeren. Voorstanders van het plan zeggen dat een massale steunbetuiging het verschil kan maken. Zij nemen onze stemmen nu mee naar het overleg -- laten we dus snel een duidelijke boodschap sturen: stop het dumpen van plastic in het paradijs!

Geplaatst: 4 Mei 2019


Teken hier de petitie:

https://secure.avaaz.org/campaign/nl/plastic_in_paradise_p19/?bhoLcab&v=116516&cl=15785827975&_checksum=af1debe3061090375ab262a3635b8c3e91dbcfcb 99774016f558f0f5b90551a4

knuppeltje
06-05-19, 12:07
Een hoogst schandelijke zaak. Net zoals het dumpen van chemisch afval en het massaal transporteren van afgedankte electronica naar die landen voor recycling, dat daar alles bij elkaar dan ook nog eens onder ronduit dramatische milieux- en gezondheidsomstandigheden gebeurt.

In China willen ze onze plastic afval niet meer hebben. Maar China is veel rijker dan die andere landen waar onze troep naartoe gaat en kan zich dan ook die maatregel wel veroorloven. Maar het blijft een gotspe dat dit allemaal gebeurt. Zeker als je daarbij ook nog eens in beschouwing neemt dat veel van de producten voor onze luxe in niet westerse landen onder uitbuiting en zeer ongezonde werkomstandigheden worden gemaakt.

Die bevolkingen daar worden gewoon dubbel genaaid.

Rob Gosseling
07-05-19, 04:35
Schandalige praktijken. Zou wel graag wat meer nuance zien ipv "het westen doet" en "de derde wereld".

Graag namen van landen en bedrijven. Jij eist (terecht) ook nuance als het gaat om "de moslims" en "de Marokkanen".

knuppeltje
07-05-19, 09:16
Schandalige praktijken. Zou wel graag wat meer nuance zien ipv "het westen doet" en "de derde wereld".

Graag namen van landen en bedrijven. Jij eist (terecht) ook nuance als het gaat om "de moslims" en "de Marokkanen".

Onder andere Nederland. Naar China bijvoorbeeld. Maar dat is gelukkig al flink afgenomen.

https://www.ad.nl/buitenland/export-plasticafval-naar-china-vanuit-nederland-stilgevallen~a3c0fd636/

Ibrah1234
07-05-19, 11:36
Lijkt mij een ietwat overtrokken verhaal. De foto moet dan het relaas onderschrijven.

Plastic packaging waste statistics 2016: Recycling passed 40%, total recovery reached almost 80%

EU 28+2 recycled 6.8m tonnes, 40.9%, of its 16.7m tonnes plastic packaging waste in 2016, easily surpassing the EU’s minimum target of 22.5%. This is a key result from the Conversio report commissioned by PlasticsEurope in alliance with EPRO.

https://www.rigk.de/en/worth-knowing/press/plastic-packaging-waste-statistics-2016-recycling-passed-40-total-recovery-reached-almost-80/

Bovendien biedt het ook kansen voor de Afrikanen. Vooral in afval is veel geld te verdienen.

Making Money From Trash ? Meet Africa?s Top 5 Entrepreneurs in the Waste Recycling Business - Smallstarter Africa (http://www.smallstarter.com/get-inspired/africa-top-5-entrepreneurs-in-the-waste-recycling-business/)

Revisor
08-05-19, 00:29
Lijkt mij een ietwat overtrokken verhaal. De foto moet dan het relaas onderschrijven.

Plastic packaging waste statistics 2016: Recycling passed 40%, total recovery reached almost 80%

EU 28+2 recycled 6.8m tonnes, 40.9%, of its 16.7m tonnes plastic packaging waste in 2016, easily surpassing the EU’s minimum target of 22.5%. This is a key result from the Conversio report commissioned by PlasticsEurope in alliance with EPRO.

https://www.rigk.de/en/worth-knowing/press/plastic-packaging-waste-statistics-2016-recycling-passed-40-total-recovery-reached-almost-80/

Bovendien biedt het ook kansen voor de Afrikanen. Vooral in afval is veel geld te verdienen.

Making Money From Trash ? Meet Africa?s Top 5 Entrepreneurs in the Waste Recycling Business - Smallstarter Africa (http://www.smallstarter.com/get-inspired/africa-top-5-entrepreneurs-in-the-waste-recycling-business/)


Je twijfels aan het bericht en onderbouwt je standpunt met percentages.

Die percentages zeggen alleen wat het westen zelf recycleert maar zegt niets over de daadwerkelijke tonnage aan afval dat wordt geproduceerd en wordt geëxporteerd.

Je kunt wel 70 % recyclen maar nog steeds dump je 30 % in derde wereld landen. Die 30 % is kennelijk zo'n enorme hoeveelheid dat de natuur en onze leefmilieu er onder lijdt.

Het westen produceert zo'n enorme hoeveelheid plastic afval dat ondanks dat ze in bepaalde landen een grote hoeveelheid recyclen, ze de aardbol nog steeds massaal vervuilen.

Revisor
08-05-19, 00:46
Uit je cijfers blijkt dus dat 59 % dus niet in de EU wordt gerecycled. 10.000.000.000 kg wordt elk jaar buiten de EU gedumpt.

Die 16,7 m ton, waarvan 10 m ton wordt geexporteerd lijkt weinig als je het in die cijfers uitdrukt maar is in normale mensentaal wel 10 miljard kilo

Rob Gosseling
08-05-19, 03:44
Uit je cijfers blijkt dus dat 59 % dus niet in de EU wordt gerecycled. 10.000.000.000 kg wordt elk jaar buiten de EU gedumpt.

Die 16,7 m ton, waarvan 10 m ton wordt geexporteerd lijkt weinig als je het in die cijfers uitdrukt maar is in normale mensentaal wel 10 miljard kilo

Als die cijfers kloppen schaam ik mij voor het gedrag van de EU en Nederland. Gewoon totaal verwerpelijk.

Ibrah1234
08-05-19, 10:03
Als die cijfers kloppen schaam ik mij voor het gedrag van de EU en Nederland. Gewoon totaal verwerpelijk.

Onze producten worden voor een groot gedeelte goedkoop geproduceerd in China. Als ons afval daar ook efficiënt kan worden verwerkt zie ik het probleem niet.

Je kijkt naar zo'n plaatje met een berg afval waarop zwerfkinderen te zien zijn maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Afval is big business en daar is een hele industrie omheen gebouwd.

Na de Chinese plasticboycot gaat al het plasticafval hier in Nederland simpelweg de verbrandingsoven in. Dat levert dan weer energie op voor huishoudens en bedrijven.

Het is goedkoper iets voor 100 euro te verbranden dan het voor 200 euro te laten recyclen in het buitenland.

knuppeltje
08-05-19, 11:03
Onze producten worden voor een groot gedeelte goedkoop geproduceerd in China. Als ons afval daar ook efficiënt kan worden verwerkt zie ik het probleem niet.

Je kijkt naar zo'n plaatje met een berg afval waarop zwerfkinderen te zien zijn maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Afval is big business en daar is een hele industrie omheen gebouwd.

Na de Chinese plasticboycot gaat al het plasticafval hier in Nederland simpelweg de verbrandingsoven in. Dat levert dan weer energie op voor huishoudens en bedrijven.
Het is goedkoper iets voor 100 euro te verbranden dan het voor 200 euro te laten recyclen in het buitenland.

Maar de Chinezen zijn ons afval zat.

Met veel te weinig controle op de uitvoering in die 3e wereld landen.

Verbranden levert ook een hele boel milieuschade op.

Ibrah1234
08-05-19, 12:19
Maar de Chinezen zijn ons afval zat.

Met veel te weinig controle op de uitvoering in die 3e wereld landen.

Verbranden levert ook een hele boel milieuschade op.

Ik heb de ballen verstand van afvalrecycling en ben dan ook niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Onderbuikje: De EU heeft richtlijnen opgesteld hoeveel procent er gerecycled dient te worden. Dat zal een dure aangelegenheid zijn en heeft men om aan het percentage te geraken gekozen het spul ter verwerking in het buitenland aan te bieden.

Nu dat in China niet meer mogelijk is gaat het hier de verbrandingsovens in. Nogmaals, ik heb er geen verstand van maar dat lijkt mij vele malen goedkoper.

Ibrah1234
08-05-19, 12:42
Verbranden levert ook een hele boel milieuschade op.

Absoluut, dat stoot weer een enorm tonnage aan CO2 uit.

knuppeltje
08-05-19, 12:53
Nu dat in China niet meer mogelijk is gaat het hier de verbrandingsovens in. Nogmaals, ik heb er geen verstand van maar dat lijkt mij vele malen goedkoper.

Dat is een staaltje dom kortetermijndenken, ja. De schadegevolgen door dat verbranden kunnen op lange termijn wel eens heel hoog oplopen.

The_Grand_Wazoo
08-05-19, 13:11
Ibrah123-
'Je kijkt naar zo'n plaatje met een berg afval waarop zwerfkinderen te zien zijn maar dat is natuurlijk niet de realiteit. Afval is big business en daar is een hele industrie omheen gebouwd.'

En dat baseer je op?

De aanname dat afval big business is?

Als dat zo is, dan is afvalverwerking dus ook kostbaar, dus alle reden voor vervuilers om goedkoop in 3e wereld landen te dumpen. Precies de plek waar dit soort afvalbergen, scheepskerhoven, batterij dumplekken natuurlijk wel de realiteit zijn.

Ibrah1234
08-05-19, 13:14
Dat is een staaltje dom kortetermijndenken, ja. De schadegevolgen door dat verbranden kunnen op lange termijn wel eens heel hoog oplopen.

Ja, subsequent vraag ik me af of dan nog wel de EU norm recycling gehaald kan worden als men in de lage lonen landen niet meer terecht kan.

Ibrah1234
08-05-19, 13:38
En dat baseer je op?

De aanname dat afval big business is?

Anders dan hier zijn afvalverwerkers in China en Hong Kong grote beursgenoteerde hightech ondernemingen. Daarom vond ik het bijgevoegde plaatje ook vreemd en misleidend. Alsof onze rotzooi in China op straat wordt gepleurd.

Verwacht wordt dat over een aantal jaren de recyclingmarkt 1 biljoen(!))) dollar zal bedragen.

In elk geval heeft het in China en Hong Kong heel wat miljonairs opgeleverd van mensen die start-ups in waste management zijn gestart.

Aan afval wordt grof geld verdiend. Overal ter wereld. Meen dat de maffia in Italië en de Verenigde Staten een dikke vinger in de afvalpap hebben doordat het zo winstgevend is.

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2019/03/13/702501726/where-will-your-plastic-trash-go-now-that-china-doesnt-want-it?t=1557314759318

https://qz.com/1310240/chinas-ban-on-plastic-recycling-imports-means-the-world-will-have-111-million-metric-tons-of-extra-plastic-to-deal-with-by-2030/

knuppeltje
08-05-19, 13:59
Ja, subsequent vraag ik me af of dan nog wel de EU norm recycling gehaald kan worden als men in de lage lonen landen niet meer terecht kan.

En waarom moeten wij de ellende die ons afval teweeg brengt op die lagelonenlanden afwentelen?

Ibrah1234
08-05-19, 14:23
En waarom moeten wij de ellende die ons afval teweeg brengt op die lagelonenlanden afwentelen?

Joh, kan mij het schelen. Heb er niet eens een uitgesproken mening over :eek:

Revisor
16-10-20, 15:15
Nederlands plastic illegaal gestort in Turkije

Plasticafval Nederlands plasticafval blijkt terecht te komen op Turkse vuilnisbelten en in de Turkse natuur. Hoe is dat mogelijk?

Jeroen Wester 16 oktober 2020 om 13:00


https://images.nrc.nl/ObVgkEbKngXb6mwJkOfXGcdEeeA=/1280x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2020/10/data63177494-893a04.jpgVuilnisbelt aan de rand van de stad Adana in Turkije, met Nederlands plasticafval. Foto Lighthouse Reports

Nederlands plasticafval wordt illegaal gedumpt in Turkije, zo blijkt uit onderzoek van NRC en journalistencollectief Lighthouse Reports. Het afval is daar aangetroffen op vuilnisbelten, op braakliggend terrein en in de natuur. Het is in Nederland verboden om niet-recyclebaar plastic naar landen buiten de EU te exporteren.

Sinds China drie jaar geleden terughoudender werd met het importeren van afval, is de export van plasticafval uit de Europese Unie naar Turkije vertwaalfvoudigd, blijkt uit cijfers van Eurostat. Ook de export van plasticafval uit Nederland naar Turkije groeit snel – die is de afgelopen twee jaar volgens gegevens van de douane verzesvoudigd.

In Adana, een Turkse miljoenenstad dichtbij de zuidkust, werden op verschillende plekken verpakkingen aangetroffen van onder meer Katjadrop, Klenedrop en Heineken bier. Een leeg zakje geraspte kaas voor ovenschotels blijkt afkomstig van FrieslandCampina. Het betreft niet-recyclebaar plastic dat eigenlijk in Nederland verbrand had moeten worden.

FrieslandCampina vermoedt desgevraagd dat er „een menselijke fout” gemaakt is in het Belgische Genk, waar de kaas verpakt wordt en het afval gesorteerd. Het bedrijf besteedt de afvalverwerking uit aan verscheidene andere bedrijven, die niet kunnen verklaren hoe het komt dat de kaasverpakking in Turkije opduikt.

Het zicht op internationale afvalstromen is beperkt. Nederland registreert alleen de rechtstreekse export naar Turkije, onbekend is hoeveel er via andere landen wordt geëxporteerd. Jaarlijks exporteert Nederland in totaal zo’n 400 miljoen kilo plasticafval. Bijna de helft daarvan gaat naar Duitsland en België, die zelf ook weer in totaal 1,5 miljard kilo plastic exporteren. Voor de uitvoer van niet-schadelijk plastic binnen Europa bestaat geen meldplicht. Daardoor ontbreekt het de Inspectie Leefomgeving en Transport aan overzicht, zegt een woordvoerder van de inspectie.



Binnen de EU is afgesproken dat lidstaten in 2025 de helft van hun plastic verpakkingen recyclen en in 2030 55 procent. Die afspraken blijken export van afval aan te moedigen, want er is niet voldoende capaciteit in Europa om plastic te recyclen. Export van plasticafval speelt „een belangrijke rol bij het behalen van streefdoelen voor de recycling van plastic verpakkingen”, concludeerde de Europese Rekenkamer eerder deze maand.


https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/16/nederlands-plastic-illegaal-gestort-in-turkije-a4016257