PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-islamwet PVV / Raad van State



Rob Gosseling
07-05-19, 03:51
Raad van State vernietigend over anti-islamwet van PVV

Bron : Trouw (https://www.trouw.nl/democratie/raad-van-state-vernietigend-over-anti-islamwet-van-pvv~a6163c78/) - 6 mei 2019

https://i.postimg.cc/FzM9gdNq/Screenshot-20190506-214139-Chrome.jpg

De PVV zet door met een voorgesteld verbod op verschillende islamitische uitingen, waaronder het bouwen van moskeeën en het drukken van de Koran. Dit ondanks het vernietigende advies van de Raad van State.

Zelden was de Raad van State, het adviesorgaan van de regering, zo negatief over een wetsvoorstel. De anti-islamwet van de PVV doet volgens het adviesorgaan in ernstige en onaanvaardbare mate afbreuk aan kernelementen van de democratische rechtsstaat’.

De Raad van State stelt dat het islamverbod niet alleen de Grondwet zelf, maar ook ‘het oudste Nederlandse grondrecht’ ondermijnt, ‘dat nauw samenhangt met de wording van de Nederlandse staat’.

Zo verwijst de Raad naar een toespraak die Willem van Oranje in 1564 in de Raad van State gaf, waarin de prins zijn ongenoegen uitte over vorsten die de vrijheid van religie ondermijnen.


Het leidt ertoe dat een hele bevolkingsgroep op discriminatoire wijze fundamentele vrijheidsrechten wordt onthouden

Raad van State


PVV-leider Geert Wilders stelt echter dat de vrijheid van religie niet op het spel staat. Het wetsvoorstel wil de islam namelijk herdefiniëren tot ‘totalitaire veroveringsideologie’. Hierdoor zouden moslims verschillende grondwettelijke privileges verliezen, waaronder het recht op gebedstempels.

Maar ook de herdefiniëring van een godsdienst is volgens de Raad van State onwettig: “Het leidt ertoe dat een hele bevolkingsgroep op discriminatoire wijze fundamentele vrijheidsrechten wordt onthouden. Daarmee is dit wetsvoorstel in strijd met de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.”

Volgens de PVV is het juist precies andersom. “Het is de islam die afbreuk doet aan de kernelementen van de democratische rechtstaat”, schrijft de partij in een reactie. “De islam kent geen gelijkheidsbeginsel. Sterker nog: de islam is inherent discriminatoir in de richting van alle niet-moslims, vrouwen en niet heteroseksuelen.”

De partij gaat het advies dan ook “met overtuiging negeren”, ook al maakt het geen schijn van kans in de Tweede Kamer.

.

Rob Gosseling
07-05-19, 04:18
Zeer terecht dat de Raad van State negatief heeft geoordeeld over het anti-islam wetsvoorstel van de PVV.

Het voorstel zal zonder twijfel ook geen schijn van kans maken in de Tweede Kamer.

De Raad van State heeft zijn taak goed verricht in deze.

Gebedshuizen willen verbieden is voor wie tegen de islam is, een volstrekt zinloos plan. Immers het geloof zit niet in een gebouw. Sinds Nederland moslims heeft toegelaten hebben deze mensen dezelfde rechten als alle andere gelovigen.

Neemt niet weg dat kritiek op de islam mogelijk blijft netals kritiek op welke godsdienst dan ook. Maar altijd op grond van argumenten. Niet door boeken of gebedshuizen te verbieden.

super ick
07-05-19, 10:00
Zeer terecht dat de Raad van State negatief heeft geoordeeld over het anti-islam wetsvoorstel van de PVV.

Het voorstel zal zonder twijfel ook geen schijn van kans maken in de Tweede Kamer.

De Raad van State heeft zijn taak goed verricht in deze.

Gebedshuizen willen verbieden is voor wie tegen de islam is, een volstrekt zinloos plan. Immers het geloof zit niet in een gebouw. Sinds Nederland moslims heeft toegelaten hebben deze mensen dezelfde rechten als alle andere gelovigen.

Neemt niet weg dat kritiek op de islam mogelijk blijft netals kritiek op welke godsdienst dan ook. Maar altijd op grond van argumenten. Niet door boeken of gebedshuizen te verbieden.

Ik vind dat geen taal voor een Nazi.

Ibrah1234
07-05-19, 10:53
Ik vind dat geen taal voor een Nazi.

Ik zie in Rob een Joram van Klaveren in spé :eek:

Rob Gosseling
07-05-19, 16:10
Ik zie in Rob een Joram van Klaveren in spé :eek:

Haha. Absoluut niet. Religie ligt ver achter mij. Daar heb ik in mijn jeugd definitief en met volle overtuiging afscheid van genomen.

Geloven in god is een mening. En dat mag gewoon in Nederland. Ik verdedig niet de islam maar de vrijheid in Nederland. Het staat mensen vrij zich te organiseren en samen te komen in een clubhuis. In dit onderwerp is dat een moskee. Een moskee is niet anders als het clubhuis van een visclub. Het is een gebouw waar mensen met dezelfde hobby of overtuiging samenkomen. Daar is niks op tegen.

Iedereen moet zich aan de wet houden. Ook mensen met een bepaalde overtuiging moeten zich aan de regels van de wet houden. Moslims hebben niet meer of minder rechten dan alle andere mensen die zich aan de wet moeten houden.

Rob Gosseling
07-05-19, 16:16
Ik vind dat geen taal voor een Nazi.

Je zeker hebt een punt. Dank voor het compliment.

Ibrah1234
07-05-19, 16:30
En dat mag gewoon in Nederland. Ik verdedig niet de islam maar de vrijheid in Nederland. Het staat mensen vrij zich te organiseren en samen te komen in een clubhuis. In dit onderwerp is dat een moskee. Een moskee is niet anders als het clubhuis van een visclub. Het is een gebouw waar mensen met dezelfde hobby of overtuiging samenkomen. Daar is niks op tegen.

Ik deel je mening in dezen geheel. Heb sowieso al niet veel op met overheden die teveel het privédomein van de individuele burgers binnen marcheren.