PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Agt en Palestina



Rob Gosseling
04-06-19, 13:25
.....

Ibrah1234
04-06-19, 14:20
Soms kun je nog tot op hoge leeftijd goed functioneren. Van Agt is overduidelijk aan het dementeren :ego:

Nederlandertje
04-06-19, 19:56
Ik zie het als voortschrijdend inzicht. Van Agt heeft gelijk over Palestina:

"Het is bijna gedaan met Palestina. En dat is een onrecht van enorme proporties en daar zal ik tegen blijven strijden tot de laatste dag."

"De wereld mag niet laten gebeuren dat de staat Palestina van de kaart wordt geveegd. Dat is nu ten volle aan de gang. Dat mag de wereld niet laten gebeuren als de wereld zichzelf nog ooit een rechtsgemeenschap zou durven noemen. Want de staat Israël is zover gekomen door zich op alle gebieden te vergrijpen aan het internationale recht."

"Israël is vlak na de oorlog gesticht. Als de holocaust niet had plaatsgevonden dan was dit allemaal niet gebeurd. De holocaust is ten eerste de schuld van Nazi-Duitsland. Maar andere landen hebben ook niet al het mogelijke gedaan om de joodse bevolking te beschermen. Ook in Nederland had meer gedaan kunnen worden en dus had er meer moeten gebeuren."

"Ik ben Europeaan dus ik voel me medeschuldig. Maar dat betekent niet dat ik een heel volk van de kaart laat vegen dat er helemaal geen schuld aan heeft."

Alles wat Van Agt zegt over Palestina is juist. Ik vind zelfs dat hij nog niet ver genoeg gaat. Immers hij stelt: "Als de holocaust niet had plaatsgevonden dan was dit allemaal niet gebeurd." Daaruit volgt dat de oprichting van de staat Israël volkenrechtelijk rammelde. Israël is gesticht uitsluitend als gevolg van de holocaust en niet vanwege een conflict met de Palestijnen. De Palestijnen hadden immers géén schuld aan de vernietiging van zes miljoen Joden, maar hebben wel zwaar de rekening daarvan betaald. In 1948 werden bijna een miljoen Palestijnen uit hun huizen en land verjaagd! Volkenrechtelijk was dat een misdadige stap.

Jij vergeet erbij te zeggen dat die palestijnen pas vluchtten nadat Syrië, Egypte, Jordanië en troepen uit Irak de oorlog verklaarde tegenover de Joden. Daarnaast was Groot-Brittannië in 1916 al van plan om het aan de Joden te geven. Dus komt niet allemaal door de tweede wereldoorlog.

Revisor
04-06-19, 21:12
Jij vergeet erbij te zeggen dat die palestijnen pas vluchtten nadat Syrië, Egypte, Jordanië en troepen uit Irak de oorlog verklaarde tegenover de Joden. Daarnaast was Groot-Brittannië in 1916 al van plan om het aan de Joden te geven. Dus komt niet allemaal door de tweede wereldoorlog.

Je herhaalt zionistische leugens en mythes die al lang achterhaald zijn.

Volgens Benny Morris:
...
Vijftig jaar na de stichting van de staat Israël, geholpen door vrijgekomen documenten uit de staatsarchieven, wilden de nieuwe historici de Israëlische onafhankelijkheidsstrijd niet langer beschrijven als 'een wonderbaarlijke overwinning'. Ze stelden het lot van de Palestijnse vluchtelingen in een ander daglicht. Deze waren niet - zoals Israëls officiële geschiedschrijving wilde - 'gevlucht voor het oorlogsgeweld', de meerderheid was eenvoudigweg verdreven. De 'transfer' (de Israëlische benaming voor etnische zuivering) was, uitgesproken of onuitgesproken, beleid geweest.
...
Opnieuw deed hij uit de doeken hoe in 1948 de toenmalige premier David Ben-Goerion in feite opdracht had gegeven zoveel mogelijk Palestijnen te verdrijven. Maar deze keer voegde Morris er enige zinnetjes aan toe: Ben-Goerion, zei Morris, had de zaak moeten afmaken. ,,Hij is ervoor teruggeschrokken, maar als hij een volledige 'transfer' had uitgevoerd, zou hij de staat Israël voor de komende generaties hebben veiliggesteld.”
...

https://www.trouw.nl/cultuur/israelische-historici-over-de-palestijnen~a5064e81/


Noam Chomsky:

...
Recent Israeli scholarship, notably the important work of Avi Raz, reveals that the government’s goal was to drive the refugees into the Sinai, and if feasible also the rest of the population of Palestine. In the words of Golda Meir, later Labor Prime Minister, the intention was to keep the Gaza Strip while “getting rid of its Arabs.”
...
Getting rid of the Arabs of Gaza was only one facet of much broader goals. During the 1948 expulsions, Israeli government Arabists predicted that the refugees would either assimilate elsewhere or “would be crushed” and “die,” while “most of them would turn into human dust and the waste of society, and join the most impoverished classes in the Arab countries.” Prime Minister David Ben-Gurion’s view for the “Arabs of the Land of Israel” who remained after the expulsion of 1948 was that they “have only one function left to them — to run away.” Though vigorously denied for many years, the causes of the refugee flight are no longer seriously in question. Few would question the conclusions of the most prominent Israeli historian of the topic, Benny Morris. In his words, “Above all, let me reiterate, the refugee problem was caused by attacks by Jewish forces on Arab villages and towns and by the inhabitants’ fear of such attacks, compounded by expulsions, atrocities, and rumors of atrocities — and by the crucial Israeli cabinet decision in June 1948 to bar a refugee return,” leaving the Palestinians “crushed, with some 700,000 driven into exile and another 150,000 left under Israeli rule.” Morris is critical of Israeli atrocities, in part because they were too limited. Ben-Gurion’s great error, Morris observes, perhaps a “fatal mistake,” was not to have “cleansed the whole country — the whole Land of Israel, as far as the Jordan River.” Recently declassified cabinet records indicate that Ben-Gurion may have agreed that it was a serious error.
...

https://chomsky.info/20130318/

Revisor
04-06-19, 21:30
Jij vergeet erbij te zeggen dat die palestijnen pas vluchtten nadat Syrië, Egypte, Jordanië en troepen uit Irak de oorlog verklaarde tegenover de Joden. Daarnaast was Groot-Brittannië in 1916 al van plan om het aan de Joden te geven. Dus komt niet allemaal door de tweede wereldoorlog.


Sterker nog, het Christen zionisme, dat ouder is dan het Joodse zionisme, had op zijn minst al die wens in 1800 om israel te creëren. Dat is om de komst van de messias en armageddon te versnellen zodat de joden kunnen zien dat dat ze ten onrechte Jezus hebben afgewezen. Daarna zullen de joden voor straf grotendeels vernietigd worden met als toeschouwers de Christen zionisten.

Lord Balfour was zo'n Christen zionist. Daarnaast in 1915 werd al aan de Arabische vertegenwoordiger Hoessein beloofd dat Engeland de onafhankelijk van de arabieren zouden steunen, als ze hen zouden helpen met de strijd tegen de Ottomanen. Zie Hoessein- MacMahon. Daar viel ook Palestina onder.

Helaas hebben de Engelsen dus gelogen en een vies spelletjes gespeeld.

En trouwens een deel van de orthodoxe joden zegt dat ze bewijzen hebben dat de zionisten enorm veel joden konden redden, maar dat ze dat nagelaten hebben om ook joods bloed te laten vloeien zodat ze dan meer steun van de westerse landen zouden krijgen om israel te creëren.

Revisor
04-06-19, 21:32
Ik heb dacht ik gisteren gelezen dat Van Agt een zware hersenbloeding heeft gekregen.

Revisor
04-06-19, 22:07
Jij vergeet erbij te zeggen dat die palestijnen pas vluchtten nadat Syrië, Egypte, Jordanië en troepen uit Irak de oorlog verklaarde tegenover de Joden. Daarnaast was Groot-Brittannië in 1916 al van plan om het aan de Joden te geven. Dus komt niet allemaal door de tweede wereldoorlog.

Vluchtelingen, om welke oorzaak dan ook, hebben volgens het internationaal recht, het recht om terug te keren. Israel weigert Palestijnse vluchtelingen terug te laten keren.

Rob Gosseling
04-06-19, 22:38
Vluchtelingen, om welke oorzaak dan ook, hebben volgens het internationaal recht, het recht om terug te keren. Israel weigert Palestijnse vluchtelingen terug te laten keren.
Israel mag alles doen van de VS en Europa. De VN zat heel erg fout in 1948 en zal daarom niets ondernemen tegen Israel.

De VN, Europa en de VS hebben dat land via een VN mandaat letterlijk geroofd van de Palestijnen. Hoe kan dat volkenrechtelijk "juist" zijn? Hoe kun je nu een mandaat geven aan de Joden om bijna een miljoen mensen uit hun huizen te zetten en uit hun land te verdrijven? Dat mandaat rammelt aan alle kanten.

De Palestijnen moesten worden opgeofferd om het Europees schuldgevoel over de holocaust te compenseren. Het is ronduit misdadig dat een volk dat totaal geen schuld had aan die genocide daarvoor de rekening moet betalen tot de dag van vandaag.

Volkert-x
05-06-19, 00:03
Soms kun je nog tot op hoge leeftijd goed functioneren. Van Agt is overduidelijk aan het dementeren :ego:

Jij bewijst hierbij een smerige,valse zionistische rat te zijn die aan het trollen is over de rug van een gerespecteerde persoon die getroffen is door een hersenbloeding!

Volkert-x
05-06-19, 00:14
Ibrahrat is door alle leden klemgelult en nog denkt deze zionrat het beter te weten. En daarbij gaat deze zionrat bijna over lijken.


Waarom treed het beheer niet op tegen deze provocerende domme stink rat?

Ibrah1234
05-06-19, 00:20
De VN, Europa en de VS hebben dat land via een VN mandaat letterlijk geroofd van de Palestijnen. Hoe kan dat volkenrechtelijk "juist" zijn? Hoe kun je nu een mandaat geven aan de Joden om bijna een miljoen mensen uit hun huizen te zetten en uit hun land te verdrijven? Dat mandaat rammelt aan alle kanten.

De Palestijnen moesten worden opgeofferd om het Europees schuldgevoel over de holocaust te compenseren. Het is ronduit misdadig dat een volk dat totaal geen schuld had aan die genocide daarvoor de rekening moet betalen tot de dag van vandaag.

Je kunt niets roven van een niet bestaand volk. Palestijnen komen pas ter sprake nadat ze als 'volk' zijn gecreëerd in de anti-Israël propaganda.

Geen historicus heeft in de oudheid gewag gemaakt van een Palestijns volk met een Palestijnse identiteit.

Dat er altijd Joden hebben gewoond is evident. Reeds honderden jaren voor christus bestond er een Koninkrijk Israël met een gemeenschappelijke taal, cultuur, Joodse religieuze tempels en gebouwen et cetera.

Van Palestijnen heeft nooit iemand iets gehoord tot na de Jom Kippoer oorlog. Veel arabische leiders hebben dit inmiddels ook ruiterlijk toegegeven dat de Palestijnen als volk zijn gecreëerd als instrument in de strijd tegen Israël.

E.e.a. hoort thuis op het forum van Tros-Opgelicht. Het is in omvang de grootste vorm van identiteitsfraude van de afgelopen eeuw.

Volkert-x
05-06-19, 00:26
Je kunt niets roven van een niet bestaand volk.

Je bent op zionrat!

Rob Gosseling
05-06-19, 01:12
Je kunt niets roven van een niet bestaand volk. Palestijnen komen pas ter sprake nadat ze als 'volk' zijn gecreëerd in de anti-Israël propaganda.

Geen historicus heeft in de oudheid gewag gemaakt van een Palestijns volk met een Palestijnse identiteit.

Dat er altijd Joden hebben gewoond is evident. Reeds honderden jaren voor christus bestond er een Koninkrijk Israël met een gemeenschappelijke taal, cultuur, Joodse religieuze tempels en gebouwen et cetera.

Van Palestijnen heeft nooit iemand iets gehoord tot na de Jom Kippoer oorlog. Veel arabische leiders hebben dit inmiddels ook ruiterlijk toegegeven dat de Palestijnen als volk zijn gecreëerd als instrument in de strijd tegen Israël.

E.e.a. hoort thuis op het forum van Tros-Opgelicht. Het is in omvang de grootste vorm van identiteitsfraude van de afgelopen eeuw.

Oh als het géén volk is, kun je niets van hun roven??? Dat komt mij buitengewoon onrechtvaardig over.

Palestijnen zijn zeker een volk. Maar ook indien het geen volk zou zijn, dan nog. Het zijn in de eerste plaats mensen met een gemeenschappelijke geschiedenis en cultuur. Mensen die huizen en land bezaten die hen in 1948 zijn afgenomen en bezet door Joden die daar niet woonden. Bijna een miljoen Palestijnen zijn uit hun huizen gezet en van hun land verdreven om plaats te maken voor o.a uit Europa en Rusland afkomstige Joden.

Ibrah1234
05-06-19, 01:43
Oh als het géén volk is, kun je niets van hun roven??? Dat komt mij buitengewoon onrechtvaardig over.

Palestijnen zijn zeker een volk. Maar ook indien het geen volk zou zijn, dan nog. Het zijn in de eerste plaats mensen met een gemeenschappelijke geschiedenis en cultuur. Mensen die huizen en land bezaten die hen in 1948 zijn afgenomen en bezet door Joden die daar niet woonden. Bijna een miljoen Palestijnen zijn uit hun huizen gezet en van hun land verdreven om plaats te maken voor o.a uit Europa en Rusland afkomstige Joden.

Morgen weer Rob ;)


Ik duik de echtelijke sponde in met uw goedkeuring. Rest mij nog U en de Uwen een goede nachtrust te wensen verstoken van onrustige dromen waarin bolsjewieken de hoofdrol spelen. :eek:

Rob Gosseling
05-06-19, 01:48
Morgen weer Rob ;)


Ik duik de echtelijke sponde in met uw goedkeuring. Rest mij nog U en de Uwen een goede nachtrust te wensen verstoken van onrustige dromen waarin bolsjewieken de hoofdrol spelen. :eek:

Dankje. Jij ook een goede nacht.

Samir75017
05-06-19, 17:11
Wise man. Never heard about him but it wouldn’t be a surprise if he had to face accusations of antisemitism in an attempt to shut him down. What else ...

Rob Gosseling
05-06-19, 19:36
Wise man. Never heard about him but it wouldn’t be a surprise if he had to face accusations of antisemitism in an attempt to shut him down. What else ...

Dat klopt. Hem werd o.a. antisemitisme verweten.

Rob Gosseling
06-06-19, 03:23
Soms kun je nog tot op hoge leeftijd goed functioneren. Van Agt is overduidelijk aan het dementeren :ego:


Ibrahrat is door alle leden klemgelult en nog denkt deze zionrat het beter te weten. En daarbij gaat deze zionrat bijna over lijken.

Waarom treed het beheer niet op tegen deze provocerende domme stink rat?

Jij bent met al je gescheld, intimidatie, racisme, beledigen, in het bijzonder naar bekeerlingen en vrouwen toe, helemaal niet in de positie om een ander de maat te nemen!

Natuurlijk vind ik het onbeschaafd en triest van Ibrah om over Dries van Agt te zeggen dat hij aan het "dementeren" is. Maar ik kan het met argumenten ook wel af. Jij kan alleen maar schelden. Dat heeft geen enkele méérwaarde in een discussie.

Als je nog een beetje fatsoen hebt Hassan, blijf je weg uit een goede topic over Palestina. Je draagt toch niks bij dan alleen maar schelden.

Geef mij maar Revisor, die blijft altijd netjes en inhoudelijk.

Rob Gosseling
06-06-19, 19:38
Een staat of twee staten?

Een debat uit 2015 met Jeff Halper en Mouin Rabbani. Kijken, het is de moeite waard!

https://youtu.be/pOgrTg-LJXs

Volkert-x
06-06-19, 19:48
Jij bent met al je gescheld, intimidatie, racisme, beledigen, in het bijzonder naar bekeerlingen en vrouwen toe, helemaal niet in de positie om een ander de maat te nemen!

Natuurlijk vind ik het onbeschaafd en triest van Ibrah om over Dries van Agt te zeggen dat hij aan het "dementeren" is. Maar ik kan het met argumenten ook wel af. Jij kan alleen maar schelden. Dat heeft geen enkele méérwaarde in een discussie.

Als je nog een beetje fatsoen hebt Hassan, blijf je weg uit een goede topic over Palestina. Je draagt toch niks bij dan alleen maar schelden.

Geef mij maar Revisor, die blijft altijd netjes en inhoudelijk.


Akkoord en je hebt gelijk!!! ( ik ga proberen verbetering te brengen).

Maar wat jij nu doet is voor dovemansoren bestemd en Ibrah kaapt dit topic iedere keer door iedere keer dezelfde drollen te schijten.

Hij ziet de Palestijnen als een inferieur volk,hij vind dat de palestijnen geen recht hebben op land en dat bewijst weer de slecchte histosrische kennis van Ibrah.

Wat ej ook doet en schrijft,die rat blijft terugkomen met smerige provocaties.\


Ik waardeer jouw inzet en de manier hoe jij probeert iets duidelijk te maken maar dat is aan dovemnasoren bestemd.



Ibrah1234 is een hardcore zionist. Ik ga die rat geen respect tonen. Ik durf jou te zweren dat over pak weg 3 maanden deze rat is verdeligd mits ik de ruimte krijg van het beheer,

Volkert-x
06-06-19, 19:50
Wie is Israel?

Een volk dat meer dan 1000 jaar gedomineerd is door Arabische volkeren en waarbij alle joden weggeneukt zijn kan je niet als het Westen zijnde zomaar een land/regio toewijzen.

Dan krijg je heibel,bloedvergieten en oorlog.


Pisrael is een bezetter en Pisrael moet ook door de IG behandeld worden als een bezetter conform de IG-regels,het handvestboek van de Vn en de wet!!


Staan de zionisten boven de wet?

Rob Gosseling
06-06-19, 20:13
Akkoord en je hebt gelijk!!! ( ik ga proberen verbetering te brengen).

Hou dat vast. Wel respect dat je dit hebt kunnen zeggen. Als je gewoon net als Revisor met argumenten komt, zal ik je altijd serieus nemen. We hoeven geen ruzie te maken. Het is maar een forum. Doe voortaan ook vriendelijk tegen Saartje en andere vrouwen. Het is zo makkelijk om vriendelijk te zijn. Je zult merken dat dan de sfeer veel beter zal worden.

Tot slot heb ik ook vaak gemeen of arrogant gedaan en heb mij voorgenomen dit niet meer te doen. Het is alleen maar contraproductief.



Maar wat jij nu doet is voor dovemansoren bestemd en Ibrah kaapt dit topic iedere keer door iedere keer dezelfde drollen te schijten.

Hij ziet de Palestijnen als een inferieur volk,hij vind dat de palestijnen geen recht hebben op land en dat bewijst weer de slecchte histosrische kennis van Ibrah.

Ik waardeer jouw inzet en de manier hoe jij probeert iets duidelijk te maken maar dat is aan dovemnasoren bestemd

Ja dat geloof ik ook. En zeker niet alleen Ibrah. Nederland is heel erg pro-Israel. In Nederland kiest men bijna altijd voor Israel. Pas door deze site ben ik tot een ander inzicht gekomen. Vooral te danken aan Ballandalus en Revisor. Toen ik mij in de geschiedenis van Palestina ging verdiepen begreep ik hoe groot het onrecht is dat de Palestijnen is aangedaan en nog steeds plaatsvindt.

En ik weet ook dat alleen met argumenten de ander kan worden overtuigd.

Volkert-x
06-06-19, 20:45
Hou dat vast. Wel respect dat je dit hebt kunnen zeggen. Als je gewoon net als Revisor met argumenten komt, zal ik je altijd serieus nemen. We hoeven geen ruzie te maken. Het is maar een forum. Doe voortaan ook vriendelijk tegen Saartje en andere vrouwen. Het is zo makkelijk om vriendelijk te zijn. Je zult merken dat dan de sfeer veel beter zal worden.

Tot slot heb ik ook vaak gemeen of arrogant gedaan en heb mij voorgenomen dit niet meer te doen. Het is alleen maar contraproductief.



Ja dat geloof ik ook. En zeker niet alleen Ibrah. Nederland is heel erg pro-Israel. In Nederland kiest men bijna altijd voor Israel. Pas door deze site ben ik tot een ander inzicht gekomen. Vooral te danken aan Ballandalus en Revisor. Toen ik mij in de geschiedenis van Palestina ging verdiepen begreep ik hoe groot het onrecht is dat de Palestijnen is aangedaan en nog steeds plaatsvindt.

En ik weet ook dat alleen met argumenten de ander kan worden overtuigd.

Hier kan ik alleen maar respect voor opbrengen. Akkoord meneer DeBlois!!!!


Maar wat betreft Saartje denk ik toch anders over. Omdat zij 3 jaar terug alle leden aan het snitchen was maar ik ga haar gewoon negeren en niet meer disliklen en of aanspreken. (ds geen nare reacties meer van mij).

Zo kan het ook. :duim:

Rob Gosseling
06-06-19, 21:06
Hier kan ik alleen maar respect voor opbrengen. Akkoord meneer DeBlois!!!!

Maar wat betreft Saartje denk ik toch anders over. Omdat zij 3 jaar terug alle leden aan het snitchen was maar ik ga haar gewoon negeren en niet meer disliklen en of aanspreken. (ds geen nare reacties meer van mij).

Zo kan het ook. :duim:

Joh zet er een streep onder. Saartje is hartstikke lief. Laat haar in haar waarde. Je kunt ook gewoon beginnen met reageren op de inhoud zonder meteen te schelden. Dan doen ze zonder twijfel ook normaal naar jou. Ik weet zeker als je vriendelijk doet tegen haar en de anderen dit de sfeer ten goede komt. Ik heb ook een tijd een grote bek gehad en soms ook gescholden en daar achteraf spijt van. En dan is het logisch dat ik daardoor ook onvriendelijk benaderd werd.
Begin vandaag met een nieuwe start. Ik weet dat je dat kunt. En als iemand een keer scheld is het ook geen punt. Het moet alleen geen gewoonte worden.

Sterkte er mee!

Volkert-x
06-06-19, 21:18
Joh zet er een streep onder. Saartje is hartstikke lief. Laat haar in haar waarde. Je kunt ook gewoon beginnen met reageren op de inhoud zonder meteen te schelden. Dan doen ze zonder twijfel ook normaal naar jou. Ik weet zeker als je vriendelijk doet tegen haar en de anderen dit de sfeer ten goede komt. Ik heb ook een tijd een grote bek gehad en soms ook gescholden en daar achteraf spijt van. En dan is het logisch dat ik daardoor ook onvriendelijk benaderd werd.
Begin vandaag met een nieuwe start. Ik weet dat je dat kunt. En als iemand een keer scheld is het ook geen punt. Het moet alleen geen gewoonte worden.

Sterkte er mee!

Akkoord. Ik kan hier niks anders mee dan te volgen.


Ik wil alleen nog Nederlandertje even peste in een topic op WSDB en dan ga ik serieus inhoudelijk reageren zonder te schelden. :hihi:


Mits jij belooft eerlijk en transparant te handelen en reageren op een zwaar gebeuren en/of reactie.

Rob Gosseling
06-06-19, 21:24
Ben trouwens van plan het Palestina onderwerp helemaal uit te diepen. Dat moeten we met ons allen doen. Ik wil net zo lang doorgaan tot alle verstokte israel-lovers tot het inzicht zullen komen dat de Palestijnen groot onrecht is aangedaan en dat wij de morele plicht hebben dit onrecht te bestrijden. En met bestrijden bedoel ik met woorden. Er moet een helder signaal zijn naar Israel toe dat de holocaust geen excuus is om een andere voortdurende misdaad tegen een volk te begaan.

Volkert-x
06-06-19, 22:33
Ben trouwens van plan het Palestina onderwerp helemaal uit te diepen. Dat moeten we met ons allen doen. Ik wil net zo lang doorgaan tot alle verstokte israel-lovers tot het inzicht zullen komen dat de Palestijnen groot onrecht is aangedaan en dat wij de morele plicht hebben dit onrecht te bestrijden. En met bestrijden bedoel ik met woorden. Er moet een helder signaal zijn naar Israel toe dat de holocaust geen excuus is om een andere voortdurende misdaad tegen een volk te begaan.

Het onderwerp is tot het diepste volledig uitgekauwd.

Ik begrijp dat je met deze reactie enkele liefhebbers van het nazi-achtige regime in Tel-Aviv tot inkeer probeert te brengen.

Ik sta 100% achter jou wat betreft je plan maar weet dat veel leden zoals Ibrah niet tot rede vatbaar zijn.


Je zult het zelf merken. Maar ik ondersteun deze mooie plan van jou. :duim: